Högskoleprovet

Ska själv inte skriva men har skrivit provet ett antal gånger och höjde mig totalt 0,75 poäng (från 1,0 till 1,75), allt tack vare HPguiden och stenhårt plugg. Det ÄR jättejobbigt och jag hade svårt med att bara nöta samma sak om och om igen. Men, nu sitter jag är på min drömutbildning och är så stolt över att jag tog mig igenom det trots allt. Det är värt det!

Se bara till att göra det ni tycker är absolut jobbigast också, det är lätt att fastna på de delarna som man redan kan ganska bra och skjuta upp det man är dålig på
 
Ska själv inte skriva men har skrivit provet ett antal gånger och höjde mig totalt 0,75 poäng (från 1,0 till 1,75), allt tack vare HPguiden och stenhårt plugg. Det ÄR jättejobbigt och jag hade svårt med att bara nöta samma sak om och om igen. Men, nu sitter jag är på min drömutbildning och är så stolt över att jag tog mig igenom det trots allt. Det är värt det!

Se bara till att göra det ni tycker är absolut jobbigast också, det är lätt att fastna på de delarna som man redan kan ganska bra och skjuta upp det man är dålig på

wow grattis det måste kännas så himla bra när man äntligen når sitt mål. Får man fråga hur många gånger du skrev provet?

Helst skulle jag vilja höja mig till att få full pott på det verbala för då skulle det räcka med matten som det är, men frågan är hur lätt och troligt det är att man lyckas med det:/ eftersom matten är lättare att träna på..

Gjorde färdigt ett övningsprov nyss, höjde matten rätt bra efter all repetition men verbala ligger kvar på samma som mitt provresultat:/ tycker jag fattar när jag läser men sen svara jag fel ändå:banghead:
 
Nu är det några år sedan jag skrev HP, skrev 1,6 på första försöket och det räckte med marginal för utbildningen jag ville in på. Jag använde mig dels av gamla prov och av en bok som jag tror hette något i stil med "Den kompletta guiden till högskoleprovet" som jag tyckte var väldigt bra. Jag skrev provet första gången det hade sin nuvarande utformning, så gamla prov hjälpte bara så långt. Min plan var att göra provet två gånger och använda HP-guiden inför andra provet, men det behövdes ju inte eftersom det gick så bra första gången.

Vad gäller tips så har du fått många bra sådana. Jag kanske har missat att någon redan tipsat om det, annars vill jag varmt rekommendera att träna på tid. Många uppgifter går fint att lösa perfekt när man har gott om tid men när 55 minuter är allt man har för ett helt block kan läget bli ett helt annat.
 
wow grattis det måste kännas så himla bra när man äntligen når sitt mål. Får man fråga hur många gånger du skrev provet?

Helst skulle jag vilja höja mig till att få full pott på det verbala för då skulle det räcka med matten som det är, men frågan är hur lätt och troligt det är att man lyckas med det:/ eftersom matten är lättare att träna på..

Gjorde färdigt ett övningsprov nyss, höjde matten rätt bra efter all repetition men verbala ligger kvar på samma som mitt provresultat:/ tycker jag fattar när jag läser men sen svara jag fel ändå:banghead:

Kommer inte ihåg exakt, men skulle tippa på sådär 5 gånger. Första gången var i tvåan på gymnasiet.

Analysera, analysera, analysera! För att riktigt få bukt på problemet kan du när du svarar skriva ner exakt varför du valde det alternativet. Och om det är fel, försök att verkligen förstå varför ditt svar inte var rätt. Att skriva allt på papper tyckte jag hjälpte väldigt mycket. Just denna övningen behöver man inte köra på tid, men annars rekommenderar jag starkt att göra övningar under tidspress för att vänja sig vid det.
 
uppdaterar lite, är det någon mer än mig som försöker satsa till höstens prov? Mitt pluggande har tyvärr legat på vila ett par veckor, men ska sätta igång nästa vecka och plugga matte på heltid fram till provet (så 3 veckor), hoppas det kan hjälpa lite iallafall, börjar på en kurs imorgon också som ska förbereda inför provet, hoppas det kommer ge något.:bump:
 
Är det någon mer än mig som pluggar inför detta? hade varit kul om vi kunde ha en tråd att peppa och uppdatera i;) då känns det lite roligare att sitta med det och jag är bättre på att sitta här en på HP-guidens forum^^

Vad vill ni söka in på och hur många gånger har ni gjort provet innan?

Ni som redan börjat plugga men har skrivit tidigare får gärna skriva om ni vill med, om ni tex höjde er och har tips att dela med er av.. :)
Jajamen ska skriva i höst igen, skrev i våras. Världens skämt hahaha
Hade inte rätt på nått på matten för jag har ju aldrig fattat hur man ska svara. Köpte hp boken nu och fick världens aha-upplevelse. Blev lite nervös att jag hade så höga tankar om mina mattekunskaper och totalfailade men nu förstår jag ju varför..

Svenskan har jag lätt för och engelskan går nog bra,använder engelska i jobbet varje dag.
 
Jajamen ska skriva i höst igen, skrev i våras. Världens skämt hahaha
Hade inte rätt på nått på matten för jag har ju aldrig fattat hur man ska svara. Köpte hp boken nu och fick världens aha-upplevelse. Blev lite nervös att jag hade så höga tankar om mina mattekunskaper och totalfailade men nu förstår jag ju varför..

Svenskan har jag lätt för och engelskan går nog bra,använder engelska i jobbet varje dag.

Kul med någon mer som ska skriva, lycka till!! På vilket sätt fick du en aha upplevelse? du har inte något tips?:D Det är ju skönt att ha lätt för den ena delen så då kan man lägga krutet på den andra delen:bump:
 
Jag ska också skriva, hade tänkt plugga mycket inför men fan, kursen jag läser nu går i 200 km/h och all min tid går till tentaplugg. :eek:
Hoppas hp går bra ändå. :p
 
Tänk dig att du skrivit ett prov o känner att satan jag kan ju alla svar. Sen får du noll poäng och börjar sen läsa om hur man ska svara på frågorna så insåg jag att jag har ju missuppfattat hela upplägget.

En bra grej när man ska lära sig ord är att lära sig vad delar av ord betyder, kommer inte på nått på rak arm men ska förklara när jag kommer på nått ord..

Någon som hat mattetips?!
 
Jag ska skriva! Skrev första gången i våras, fy fasen vad snabbt det gick :p Matten var väl det som gick sämst, inte för att talen var väldigt svåra utan mest för att det var sådan tidspress! Måste börja plugga snart :)
 
Alltså, jag glömmer ständigt bort att jag anmält mig till högskoleprovet = inget pluggande har skett här. Har lätt för både svenska och engelska men matte? Haha, nej du... :angel:

Jag lånade hem en matte B-bok för några veckor sen men har bara hunnit med att kika lite och insett att jag kanske överskattade det jag ens kom ihåg från matte A. Jag får nog köra på känn den här första gången och sen plugga inför vårens prov istället...

Velar mellan två utbildningar, den ena krävdes det 0,6 och den andra 0,8 i årets antagningsstatistik. Den sistnämnda kräver dock betyg i matte B också, vilket jag alltså inte har. Får se om det blir Komvux till våren.

Hur svårt är det att nå upp till 0,6 (gärna lite över för att vara på den säkra sidan) om man fallerar totalt på matte-biten?
 
Alltså, jag glömmer ständigt bort att jag anmält mig till högskoleprovet = inget pluggande har skett här. Har lätt för både svenska och engelska men matte? Haha, nej du... :angel:

Jag lånade hem en matte B-bok för några veckor sen men har bara hunnit med att kika lite och insett att jag kanske överskattade det jag ens kom ihåg från matte A. Jag får nog köra på känn den här första gången och sen plugga inför vårens prov istället...

Velar mellan två utbildningar, den ena krävdes det 0,6 och den andra 0,8 i årets antagningsstatistik. Den sistnämnda kräver dock betyg i matte B också, vilket jag alltså inte har. Får se om det blir Komvux till våren.

Hur svårt är det att nå upp till 0,6 (gärna lite över för att vara på den säkra sidan) om man fallerar totalt på matte-biten?

Svårt att säga, men har du lätt för dig på den verbala delen så borde det inte vara så jättesvårt. Jag har också lätt för den verbala men gick totalt bet på matten första gången jag skrev nu i våras, då hamnade jag på 0.9 ändå (tack vara verbala). Men repetera lite matte A, regler och sådant det kommer man ganska långt med har jag börjat märka:) det svåraste är sen att börja förstå talen för de krånglar till det rätt ofta (=det ser svårare ut än det är) vilket är ganska störande:angel:.
 
Jag ska skriva! Skrev första gången i våras, fy fasen vad snabbt det gick :p Matten var väl det som gick sämst, inte för att talen var väldigt svåra utan mest för att det var sådan tidspress! Måste börja plugga snart :)

Jag vill också tycka att talet är lätta:bump: fusko ;) XYZ är fortfarande grekiska för mig:crazy:
 
Bara rent allmänt, det känns så osäkert när man ibland får 2 av 5 rätt och ibland 4 av 5 rätt, det beror verkligen på hur mycket tur man har med frågorna..O_o och på provdagen.
 
Skulle egentligen gjort provet igen nu i höst.. men glömde att betala. (bra jobbat)
Så ska satsa på att skriva inför våren! Måste höja mig Rejält ( vill in på drömutbildningen djursjukskötare) så räknar med att behöva göra om provet ett antal gånger i framtiden för att nå mitt mål, men va fasen helt klart värt det den dagen man lyckas uppnå sin dröm:) Om jag så hinner bli 65 innan dess.
Mitt största problem är matten, är helt otroligt kass på den, men ska förhoppningsvis plugga matematik till våren och hoppas det kommer hjälpa mig att höja mig rejält på matematikdelen!
 
Skulle egentligen gjort provet igen nu i höst.. men glömde att betala. (bra jobbat)
Så ska satsa på att skriva inför våren! Måste höja mig Rejält ( vill in på drömutbildningen djursjukskötare) så räknar med att behöva göra om provet ett antal gånger i framtiden för att nå mitt mål, men va fasen helt klart värt det den dagen man lyckas uppnå sin dröm:) Om jag så hinner bli 65 innan dess.
Mitt största problem är matten, är helt otroligt kass på den, men ska förhoppningsvis plugga matematik till våren och hoppas det kommer hjälpa mig att höja mig rejält på matematikdelen!

Se där då siktar vi på samma! :) är verkligen en drömutbildning, har samma svårighet som dig. Va surt med betalningen :( men får säga lycka till till våren!, det låter ju bra att plugga matte, håller på själv med det men det ger nog mycket att plugga en mattekurs mer uppstyrt. Hoppas vi blir klasskamrater framöver ;):) det pratas ju lite om ökade platser, hoppas verkligen på det så att intagningspoängen kan sjunka om än bara lite.
 
blueh, jag har så sjukt mycket nu så har inte alls hunnit plugga som jag tänkt. :(
Satt med lite matte igår iaf, det mesta kändes helt okej, utom XYZ... :down: 2 rätt av 10. :mad:
 
@canine Ja det får hoppas vi blir:D
Måste bara studera upp min matematik till våren, sen ska jag börja söka in till varje intag tills de släpper in mig!;) Hoppas det bara inte är prat, utan att de utökar platserna!

Men ja, återkommer väl i tråden till våren när det blir HP för mig också!:D Tycker faktiskt provet är roligt, trots att matematiken gått käpprakt åt h.. varje gång.
 
@canine Ja det får hoppas vi blir:D
Måste bara studera upp min matematik till våren, sen ska jag börja söka in till varje intag tills de släpper in mig!;) Hoppas det bara inte är prat, utan att de utökar platserna!

Men ja, återkommer väl i tråden till våren när det blir HP för mig också!:D Tycker faktiskt provet är roligt, trots att matematiken gått käpprakt åt h.. varje gång.

Instämmer tycker också det är rätt kul så det är ju en fördel :) trodde dagen skulle kännas mycket längre än den gjorde. Läste senast idag en på SLU som skrev om att det kan bli 20 platser ytterligare HT 2016, men hoppas det blir några till med tanke på bristen! Ja återkom gärna :D roligt med något mer som siktar på samma :)
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 972
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 959
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 953
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp