Bukefalos 28 år!

Högskoleprovet

Jag pluggade ingenting inför provet och satt såhär mest hela tiden: :nailbiting: :crazy: :cry: :wtf:

Det är ju första gången jag skriver, så jag är snäll mot mig själv. Hade en del självförtroende inför den verbala delen, den var som bortblåst efter första passet... matten gissade jag hejvilt på. "Hm, nu har jag inte svarat C på ett tag, och där kanske jag kan sätta ett A, och sen två B efter varandra". :D

Jeez.
Och givetvis tog de bort den del som gick bäst.
 
Här har vi ett "mattegeni" som trodde att resultatet av provet gick att räkna ut genom att dela sin uppnådda poäng med totalen. Fick då sisådär 0.5 och blev akutdeppig, försökte att inte börja grina, gjorde det ändå, försökte acceptera att jag aldrig kommer att få ett "riktigt jobb" (pga inga högskolestudier) började grina ännu mer. Mitt i all självömkan ringde en kompis upp och berättade att det inte riktigt var så man räknade ut resultatet. Nu vet jag inte vad jag ska våga hoppas på. Däremot vet jag att jag inte ska försöka räkna på det själv igen. (Behöver jag säga villken del som gick sämst för mig?)...
 
Kika på normeringstabellen från förra provet, så behöver du inte räkna något (mer än räkna ihop dina poäng på verbal del respektiv kvant-delen), och kika i tabellen var du ligger på ett ungefär (normeringstabellerna skiftar från prov till prov, litegrann iaf).
 
... matten gissade jag hejvilt på. "Hm, nu har jag inte svarat C på ett tag, och där kanske jag kan sätta ett A, och sen två B efter varandra". :D

Jeez.
Och givetvis tog de bort den del som gick bäst.

Exakt så gjorde jag i princip HELA det provpasset som de tog bort, jag bah "YEEEEEEES!!!! :banana::banana::banana:" När de sa vilken de skulle stryka. :D
 
Jag skrev också i lördags, andra gången för min del :) tyckte det kändes bra och om jag tittar på tabellen från våren så fick jag 1.7 på verbala delen och 1.3 på den kvantitativa delen :) är det så enkelt att man bara lägger ihop de båda delarna och delar på två?
 
Tror jag måste plugga matten till nästa gång. Hela orddelen är jätteenkel och man har gott om tid men hinner knappt titta på räkneuppgifterna, än mindre försöka räkna nåt. Men gissar att det finns de som tycker tvärt om också. Fast jag kanske har tur som har så olika lätt för delarna och bara behöver plugga på matten. Blir ju hälften så mycket jag behöver förbättra än om jag hade behövt höja mig på orddelen också.
 
Jag tycker tvärtom! Hinner inte med engelskan för jag tycker svenskafrågorna är svåra, tycker alltid att 2-3 alternativ stämmer och ibland fattar jag inte hur man ska veta vad DOM tycker passar bäst.

Matten är eg inte tänkt att man ska behöva räkna så mkt på, det hinner man inte på den tiden. Det gäller att lära sig "se" ett ungefärligt svar fort. Det är inte lätt alltså, grunderna behöver sitta som fan!

Ang övningsprovet så kunde man räkna ut att det var 3an som va övningsprovet, jag tog det lite lugnare då eftersom jag visste att det inte skulle räknas, och visst fan går det bättre när man inte är stressad :grin:
 
@Hagens_Zorba Lite nyfiken på hur kunde "räkna ut" vilket som var utprovnings delen? :) Jag fick nys om det precis efteråt eftersom man hade skrivit olika prov på olika platser. Men hörde en annan som också hade räknat ut det under provpasset men förstod inte hur, är det att det kom 2 kvantitativa på raken?
 
Jag skrev också i lördags, andra gången för min del :) tyckte det kändes bra och om jag tittar på tabellen från våren så fick jag 1.7 på verbala delen och 1.3 på den kvantitativa delen :) är det så enkelt att man bara lägger ihop de båda delarna och delar på två?

Precis bara lägga ihop det resultatet och dela med 2 :)
 
Är förövrigt himla glad att det visade sig vara fel i facit så man fick 2 poäng extra och hoppade upp ett steg :D Hoppas på att normeringen är megasnäll nu också, fast det tror jag inte riktigt på :p
 
Är förövrigt himla glad att det visade sig vara fel i facit så man fick 2 poäng extra och hoppade upp ett steg :D Hoppas på att normeringen är megasnäll nu också, fast det tror jag inte riktigt på :p

Haha, jag hade "rätt" fel på den ena som var rätt och rätt på den andra, så jag går +/- 0 av de där facitfelet tyvärr :meh:
 
@Hagens_Zorba Lite nyfiken på hur kunde "räkna ut" vilket som var utprovnings delen? :) Jag fick nys om det precis efteråt eftersom man hade skrivit olika prov på olika platser. Men hörde en annan som också hade räknat ut det under provpasset men förstod inte hur, är det att det kom 2 kvantitativa på raken?

Nope, men som du säger så är provpassen olika i olika delar av landet, jag hade t ex två verb på raken.
Eftersom de två första va likadana i hela landet så fattade jag att provpass 3 va fejk eftersom provpasset alltid är på fm (pga de som har dyslexi, dom gör två på fm och två på em eftersom dom har längre tid, de gör alltså inget provpass).
 
Nope, men som du säger så är provpassen olika i olika delar av landet, jag hade t ex två verb på raken.
Eftersom de två första va likadana i hela landet så fattade jag att provpass 3 va fejk eftersom provpasset alltid är på fm (pga de som har dyslexi, dom gör två på fm och två på em eftersom dom har längre tid, de gör alltså inget provpass).

aha men då är jag med!, det kan vara bra att veta till nästa gång ;):bump:
 
Imorgon släpps ju äntligen normeringen :) Fick tyvärr nys om att de medvetet gjort kvant delen lättare denna gången för att underlätta normeringen och jämställa den mer med verbala normeringen, betyder ju tyvärr att nivåerna lär höjas, hoppas inte för mycket, det blev väldigt nervös nu för det :crazy: hoppas bara det blir med 1 poäng eller så :p
 
Nu har normeringstabellen dykt upp.. För min del var det ingen höjdare. Trodde jag skulle få 1,9 eller 1,95, och nu blir det 1,8. Det var stor skillnad på den kvantitativa delen jämfört med tidigare prov. Nu bara hoppas att jag inte skrivit fel någonstans, men det lär ju visa sig på måndag.
 
Ja det var ingen trevlig syn alls denna normering :( Gick från ett förväntat 1.45 till 1.3 :( Men men, mitt delmål detta prov var ju mellan 1.1-1.3 så är ändå rätt nöjd. Var dock ynka 2 poäng från 1.4 så det var verkligen nära och lite otur just det:down: Tycker ändå de kunde gått ut med att de gjort delen lättare tidigare, även om det inte gjort något skillnad på resultatet.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 209
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 634
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 584
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp