Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Vilken koll du har! ;) Idag hittade jag det här i ett rede:

fc3b6rstac3a4gget.jpg


Det ska till en Hedemorahöna att börja värpa när det är -20 grader. ;)
 
Sv: Hönstråden 2012

far hoppas mina hedemora korsningar borjar nar dem ar av alder da lol, for just nu verkar alla har slutat. Dem har ju varpt lite halv daligt hela sommaren/hosten sa det ar val inte konstigt :grin: dem som hade kycklingar borjade helt enkelt aldrig igen utan borjade val vinter uppehallet lite tidigt :angel:
 
Sv: Hönstråden 2012

Vilken koll du har!

Grattis!!!

Kan jag ana några småprickar på ägget?

Mina olivägg är en korsning mellan grönvärpare och brunvärpare.;) Därav den mörka fägen. Kort är tagna men kamera inte hemma så kanske, kanske vid jul att jag kan visa här hur mina ägg ser ut.:laugh:

Annars så sparar jag på alla "konstigfärgade" ägg till ruvning under den perioden , utöver färger så är det ägg med prickar och en del har ganska många och stora.
 
Sv: Hönstråden 2012

far hoppas mina hedemora korsningar borjar nar dem ar av alder da lol, for just nu verkar alla har slutat.

Alla mina gamla hönor vilar också nu, det är bara vårens kycklingar som precis har börjat värpa.
Sedan har jag några åldersdamer kvar som inte lagt ägg de senaste fem åren.
 
Sv: Hönstråden 2012

Japp, det är några små, bruna prickar. I övrigt är ägget rätt litet men med fint, hårt skal.

Mammas grönvärpare är korsningar mellan isbar och faverolle så det blir rätt stora ägg som växlar från turkost till lite olivfärgat.
 
Sv: Hönstråden 2012

ja fast korsningarna ar unghons ;) ungefar 3.5 halv manad dock sa det tar val ett tag till innan dem far for sig att lagga nagra agg. Dem andra unghonsen ar over 4 manader, borjar bli dags for slakt av tupparna tror jag, maken har en han kallar for "sopp tuppen" eftersom den alltid irriterar honom sa den ar tydligen forst i kon :o fast det ar lite synd eftersom bada dem storre tupparna har mohawk sa dem ser ratt frana ut. Sedan hade jag san tur att bada dvarg kochinsen visade sig vara tuppar :( dem ar ju sota men hade varit battre med honor. Far jag for mig att spara en mohawk och en kochins sa blir det ju totalt tre tuppar med hedemoran, lite mycket kanske :angel:
 
Sv: Hönstråden 2012

De små prickarna har jag insett är helt enkelt blod! :eek: Mina flickor lade oxå prickiga ägg till en början, men det var nog helt enkelt "mödommen", att de fick bristningar när de levererade sina första veckor för sedan försvann prickarna och jag fick enfärgade ägg.

Nu har jag börjat planera för nya små liv hemma hos mig, var ett par år sedan jag hade höns och jag har verkligen saknat de små raringarna. De är så otroligt söta när de hoppar efter de röda vinbären på buskarna, de svarta var inte alls önskvärda så de fick jag ha ifred. Däremot så upptäckte jag att jag har fått massor med myrkollonier på tomten så jag hoppas(!) verkligen att mina blivande små raringar ska ta hand om de illegala bosättarna till sommaren! :devil:
 
Sv: Hönstråden 2012

De små prickarna har jag insett är helt enkelt blod! :eek: Mina flickor lade oxå prickiga ägg till en början, men det var nog helt enkelt "mödommen", att de fick bristningar när de levererade sina första veckor för sedan försvann prickarna och jag fick enfärgade ägg.

Det kan säkert bli prickar av detta men mina brukar då vara mer blodtäkta på ena änden sas.

Annars är mina äggprickar inte blod, samma hönor värper lika prickiga ägg hela tiden.
Kan se ut såhär MEN tänk bort de stora fälten, annars stämmer grundfärg o prickfärg.

imgres


Jag har även mörkbruna ägg med bruna prickar, ljusbruna med bruna prickar, samt väldigt ljusa ägg med beige prickar. Och vanliga.;)
 
Sv: Hönstråden 2012

kl.

vi har två kycklingar kläckta 25/10 inne men nu ska vi flytta. vi ska mellan landa i en lägenhet tills rätt hus kommer på marknaden för oss.

då är min fråga, kan man sätta ut dessa kycklingar i kallstallet? tre hästar inne nattetid.
jag har en värmelampa men är orolig för att de inte kommer att klara denna kyla och att det kommer att bli en sån vändning i temperaturen.
vi har ca -10 ute. i stallet är jag osäker villken grad det är.

de har inget fjun kvar. fina fjädrar.

eller är jag bara nojjig?
 
Sv: Hönstråden 2012

kl

Fick för ett par dagar hem min nya avelsgrupp av brahma. Vackra silversvartbandade djur från Cilla W som tar en liten paus i sitt hönsägande.
(En tupp och tre hönor)
:D

Det är mycket pyssel med hönsen nu när det är så kallt, man märker att det går år MYCKET mer foder, det blir fortare smutsigt i hönshuset och hönsens del i stora stallet också pga av de sitter i dörrhålen och tittar men bara går ut lite grand.

Myskankorna däremot verkar gilla snön och de glider runt, badar och har allmänt jättekul i snön.

Jag ska försöka köpa lite solrosfrön och göra fettbollar till hönsen. Man köper kokosfett och smälter och så blandar man i feta frön av olika slag. Och så häller man ut det i lämpliga behållare och så får det hela svalna.:d Tycker hönsen.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag ger också solrosfrön, känns vettigt med lite extra fett nu när det är kallt. Jag har ju minusgrader i hönshuset men hönsen verkar inte tycka det gör något alls, det är ju torrt och dragfritt. Lite extra pyssel för mig att byta vatten bara.

Jag håller på att grodda gula ärtor, ska bli intressant att se vad hönsen tycker om det!

Det är minst två hönor som kommit igång med värpningen nu. :laugh:
 
Sv: Hönstråden 2012

vi verkar ha fyra som varper totalt :) valdigt sporadiskt men anda!
3 av dem aldre honorna och det fanns ett pytte litet agg haromdagen sa nagon av dem ny har lagt. For konsomgna har dem som ar runt 4 manader blivit i alla fall! fast det ser lite roligt ut nar dvarg kochins tupparna far for sig att hoppa pa nagon hona, dem kommer ju inte upp eftersom dem ar for sma :D
 
Sv: Hönstråden 2012

KL

Sista kycklingen kläckt för i år.:)
Men betoning på ental.:D

Det blev bara 1 !! :(;)

Kollade de andra och tre var obefruktade och 3 hade dött tidigt.
 
Sv: Hönstråden 2012

En liten kyckling,så gulligt!

Vår sista kull är fem stycken nu, de växer som bara den. Tyvärr är det nog 4 tuppar och en höna...

Jag har en höna (eller fler) som börjat äta upp äggen. Vad kan man göra? hittade henne en morgon i full färd med att hacka i sig sitt eget ägg. Jag smorde in resterna med cribhalt och sen såg jag henne gå och torka näbben i halmen så det var nog inte gott :p men tyvärr fortsätter hon för där är inga ägg och jag vet att hon brukar värpa..
 
Sv: Hönstråden 2012

Jasså, 4 tuppar, ja då blir det soppa....:D

Jag skulle slänga ut ett låtsasägg på golvet och lägga något eller några i redena, om inte det funkar så skulle jag faktiskt nacka de som åt ägg.

Obs! det är skillnad på att ta ägg som går sönder o regelrätt hålla på att hacka hål på och äta upp hela ägg, är du säker på att du har heläggsätarhönor?
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag tror att hon tar hela äggen.. upptäckte henne just som hon var i färd med att hacka hål på sitt eget och tog bort det. Sen la jag in det igen med crib halt innehåll. Men sen dess har jag inte sett några ägg, är rädd att hon tar dem med en gång. Jag är också sugen på att nacka henne just nu :mad:

Men hon är så mysig annars.. tror jag ska göra om lite i hönsgården och fixa bättre reden. Var köper man låtsasägg?
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 710
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp