Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

Fast det går tuppar i de frigående hönshusen.
Jag har köpt en tupp ifrån ett ekologiskt hönseri och nu senast när jag var och hämtade nya hönor på ett "vanligt" frigående undrade de ifall jag ville ha med en tupp. Men då hade jag kvar min gamla tupp.

Så nog kan det finnas befruktade ägg på ICA
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag vill gärna ha tips på var jag kan leta vidare. Vi har läst på lite om rasen och är helt inne på sådana, om de går att få tag på.
 
Sv: Hönstråden 2012

kl

Min lilla silkeshöna har lagt sig på ägg igen och nu har jag ordnat ägg från renrasig hamburgerhöna så får vi se om det blir något :) Jag har inte fått kycklingar sen barnsben och det känns väldigt kul. Egentligen har vi tillräckligt med höns som vi har, 4 stycken, men jag kan ju inte neka den lilla hönan att få kycklingar.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Oj, oj, fick just veta att vi får hämta våra "hyrhöns" redan denna vecka!!! :bump: Ska åka till Granngården och köpa en stor "utegångsbur" med tak och så ska vi bygga något slags "hus" till det. Sedan ska de även få en större inhägnad (utan tak) att vara på när vi är hemma och har dem under uppsikt.

MEN nu funderar jag hur ni erfarna "hönsmammor" gör med mat och vatten. Har ni automater till sådant, eller har ni löst det på annat sätt?

Har en stor trälåda som vi tänkte bygga om till "hönshus" med mindre lådor i som värpreden. I "utegångsburen" utanför kommer de att ha sittpinnar, varav en under ett skärmtak. Vad har man på golvet i hönshuset och vad vill de ligga på i sina reden?

Något mer jag bör tänka på?
 
Sv: Hönstråden 2012

Idag har Bodil gjort det igen. En kyckling och 4 tjippande ägg. Ska bli kul att se vad det blir om det bara blir tuppar den här gången också. Tredje omgången hon har lagt i sitt liv. Nu är de förflyttade upp på BB ett tag i alla fall.
 
Sv: Hönstråden 2012

Mmm upptäckte för ett par dagar sedan att jag har betydligt fler sussextuppar än vad jag trodde bland mina kycklingar. Rastypiska och jättefina och hyfsat sociala. Ingen aning vad jag ska göra med dem om jag inte får tag i nån vettig typ som kan slakta dem ( sussex är ju en kombinationsras som ger utmärkt kött) och som tänker göra det på av jordbruksverket godkänt vis. Tyvärr är det ju så att om man annonserar ut tuppar för slakt tex på blocket så får man väldigt många svar av folk som vill halalslakta utan bedövning först och detta är för det första olagligt i Sverige och för det andra så orkar jag inte ta den diskussionen med folk på telefon. Om mina tuppar ska gå till slakt så vill jag ju att de ska avlivas snabbt och på humanast möjliga vis av någon som verkligen KAN! ( Och dessutom inom lagens ramar).

En hade jag tänkt behålla själv för våran tupp Putte är ju av en stor tung ras och de blir ju inte lika gamla som mindre hönsraser så jag tänkte ha en eller kanske två "backupp" tuppar till honom som kunde få gå i en egen grupp till nästa år. Två hönor har jag behållit för att ha in lite yngre hönor.

Sedan köpte jag in avelsägg också de av rasen sussex men där har jättemånga blivit mindre bra i teckningen. ( Ungefär hälften). Jag misstänker att avelsdjuren som producerat äggen inte varit ordentligt rastypiska. Och är lite ledsen över att man säljer avelsägg då.

Tanken var att ha en extra linje av sussex så att jag kan sälja tuppar och hönor som är hyfsat obesläktade, Men jag får helt enkelt välja ut de best tecknade hönorna och den bästa tuppen från köpelinjen och försöka få fram bättre färgteckningar. Hönorna med sämre teckning är ju inte svåra att bli av med för de är ju fortfarande goda bruksdjur och många vill ju ha färglada höns i största allmänhet utan att ha intresse för att ställa ut dem på utställningar.

Jag det är lite krångligt. Sedan blir man sur på folk som bokar kycklingar och ska ha den i könsbestämningsbar ålder dvs ca 5-6 veckor. Och sedan svarar de inte trots man skickar flera sms och talar om att det går att hämta. Men å andra sidan finns det ju fler folk i kön. Tyvärr vill ju de flesta bara köpa just hönor... Till nästa år ska jag nog i första hand sälja avelsägg, det är ju trevligt att få in en liten slant som bidrag till hönornas mat och till saker som behöver byggas och eller lagas i hönsgården...men inte så kul att bli sittandes med massa extra djur som man inte behöver själv pga av att folk beställer och sedan inte ska ha....
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Oj, oj, fick just veta att vi får hämta våra "hyrhöns" redan denna vecka!!! :bump: Ska åka till Granngården och köpa en stor "utegångsbur" med tak och så ska vi bygga något slags "hus" till det. Sedan ska de även få en större inhägnad (utan tak) att vara på när vi är hemma och har dem under uppsikt.

MEN nu funderar jag hur ni erfarna "hönsmammor" gör med mat och vatten. Har ni automater till sådant, eller har ni löst det på annat sätt?

Har en stor trälåda som vi tänkte bygga om till "hönshus" med mindre lådor i som värpreden. I "utegångsburen" utanför kommer de att ha sittpinnar, varav en under ett skärmtak. Vad har man på golvet i hönshuset och vad vill de ligga på i sina reden?

Något mer jag bör tänka på?

Det är att föredra at ha tak på utegården även om ni är hemma. En rovfågel tar snabbt en höna, katter, företagsamma hundar, rävar etc är också snabba om man har otur. Stäng gärna in dem i hönshuset när de ar gått och lagt sig för natten så slipper ni objudna gäster.

Vatten har mina i en stor spann utomhus (jag har dock ganska stora fåglar) och så ett litet fat med en sten i mitten till kycklingarna. Mat får de ingenting ute i hönsgården eftersom jag inte vill locka dit en massa vilda fåglar. Inne i hönshuset har de vatten i en automat, samt foder i dels ett fodertråg i aluminium och dels en stor skål där jag lägger matrester och annat. Samt ett mindre tråg för snäckskal då.

Bra tips är att vara noga med att det finns skugga och skydd för regn. Sen vill de ha ett sandbad också. Jag brukar även lägga in en hög kompost eller annat till dem i hönsgården, det älskar de att sprätta runt och picka i.
 
Sv: Hönstråden 2012

Har du dem id-märkta är det nog enklast att skicka till slakteri och sälja köttet.

Ang halal så är det en missuppfattning (även bland de som äter enbart halal visserligen) att djuren inte får bedövas. Kocher får de däremot inte bedövas och det är med andra ord inte tillåtet i Sverige.

Hur är det med husbehovsslakt? Får man inte hugga av huvudet direkt? Jag bedövar alltid först med ett slag i huvudet, men jag bara funderar...
 
Sv: Hönstråden 2012

Hur är det med husbehovsslakt? Får man inte hugga av huvudet direkt? Jag bedövar alltid först med ett slag i huvudet, men jag bara funderar...

Man får inte hugga av huvudet direkt utan man måste slå dem i nacken med nåt hårt först så att de tuppar (sic!) av.
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

I onsdags hämtade jag våra "hyrhöns" och redan dagen efter fick vi vårt första ägg! Gissa om det åts med andakt?! Våra "ruggugglor" var burhöns till för två veckor sedan, så de ser väldigt "malätna" ut och är mycket skygga. Men det märks redan att det inte blir riktigt lika traumatiskt när jag närmar mig, som första dygnet. Och fjädrarna växer ju förhoppningsvis ut också!

Har en fundering om hur ni har löst det med vatten till era höns när de är utomhus? Vi har köpt en enkel vattenautomat från Granngården (en röd bricka med en vit plastkupa över). Men den verkar väldigt beroende av att stå på plant underlag för att fungera... Ibland töms allt vatten ut på en gång, för att den lutar lite. Och ibland blir det tvärt om - det fylls inte på något vatten när hönsen har druckit...
 
Sv: Hönstråden 2012

Skaffa en automat du kan hänga ner från taket. Mest praktiskt.
Ute kan du ha en skål med inte alltför höga kanter, som du med fördel sätter under ett stuprör. Använd inte något med höga kanter, som hink t ex.

Det är inte livsviktigt med tillgång på vatten utomhus, så länge djuren kan gå in och dricka. Det dom äter ute är ju vanligen inte torrt heller.

LIA
 
Sv: Hönstråden 2012

Man får inte hugga av huvudet direkt utan man måste slå dem i nacken med nåt hårt först så att de tuppar (sic!) av.

Aha ok, jag slår dem alltid medvetslösa först som sagt, men att bara kapa huvudet på en huggkubbe är ju vad man lärde sig som liten... bra att djurskyddet går framåt i alla fall :)
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag vill gärna ha tips på var jag kan leta vidare. Vi har läst på lite om rasen och är helt inne på sådana, om de går att få tag på.

Hur har det gått för er? Hittar ni några i er närhet?

Synd att ni inte bor här uppe, jag sitter och funderar på att försöka sälja min ena tupp och eftersom jag gärna vill spara en silvertupp och 3 tuppar känns mycket till min lilla flock...
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

I onsdags hämtade jag våra "hyrhöns" och redan dagen efter fick vi vårt första ägg! Gissa om det åts med andakt?! Våra "ruggugglor" var burhöns till för två veckor sedan, så de ser väldigt "malätna" ut och är mycket skygga. Men det märks redan att det inte blir riktigt lika traumatiskt när jag närmar mig, som första dygnet. Och fjädrarna växer ju förhoppningsvis ut också!

Har en fundering om hur ni har löst det med vatten till era höns när de är utomhus? Vi har köpt en enkel vattenautomat från Granngården (en röd bricka med en vit plastkupa över). Men den verkar väldigt beroende av att stå på plant underlag för att fungera... Ibland töms allt vatten ut på en gång, för att den lutar lite. Och ibland blir det tvärt om - det fylls inte på något vatten när hönsen har druckit...

Jaghar en sån vattenautomat inomhus och japp - den måste stå helt plant. När jag inte har kycklingar ställer jag den uppe på en upp och ner-vänd kattlåda. (Jag har ju visserligen en stor ras, så det blir lagom höjd för dem)Nu när jag har kycklingar så såt den på golvet, och jag är där och rättar till/tömmer ur skräp/fyller på vatten några gånger om dagen. De har ju vatten ute också som sagt.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på !

Kan inte silkeshöns flyga? har två silkeshöns och 2 hamburghöns, silkeshönsen ligger alltid i redet o sover, aldrig på pinnen och det finns även en låg pinne 40 cm ovan mark. De går alltid upp i hönshuset som är upppallat ca 1 m upp. De har en liten trappa.

Sen en sak till. Hönsen har värpt flitigt och vi har gjort mycket pannkakor, äggen ser jättefina ut och smakar bra. Idag skulle jag för första gången koka äggen och tyckte de såg mysko ut som hårdkokta. Vissa hade knallgul gula men andra ägg var mycket ljusare och nästan som ljusa/vita strängar i gulan? som årsringar på ett träd.

Vad beror detta på? har de näringsbrist?
 
Sv: Hönstråden 2012

Vi kände att det var för svårt att få tag på, pga. alla annonser som fanns var antingen i norrland eller skåne. Det blir för långt att åka. Jag har inte fått nys om någon som har Wyandotte att sälja i närheten av oss, men har förstått att många är på jakt efter dem.

Nu satsar vi istället på Kindahöns, som säkert kan passa de också. Vi bygger frenetiskt på hönsgården, som blir riktigt ståtlig och mycket större än vi hade trott. Skulle tro att den är på drygt 50 kvm, med tre olika gårdar för växelbete.
 
Sv: Hönstråden 2012

Kl - detta hittade jag på annat forum.
Varning för Hönstyfus i hobbyflockar.
2012-05-31
SVA ber fjäderfäägare i Sverige att kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus!!

Ett utbrott av hönstyfus konstaterats i två hobbybesättningar med tamhöns i Västra Götalands län.
Hönstyfus är en allvarlig fjäderfäsjukdom, orsakad av bakterien Salmonella Gallinarum, som vi inte vill få etablerad i Sverige igen.

Hönstyfus: (S. Gallinarum) kan orsaka sjukdom såväl hos kycklingar som hos vuxna fjäderfän. Symtomen kan vara lindriga och otydliga.
Symtom som ses bland vuxna fåglar är ökad dödlighet i flocken, nedsatt allmäntillstånd (till exempel uppburrad fjäderdräkt, avmagring, ansträngd andning, blek och liten kam), vattnig eller slemmig gulaktig diarré, sänkt foderkonsumtion och nedsatt äggproduktion.

Fåglar som överlever den akuta fasen av sjukdomen blir ofta försvagade, magrar av, får blek och liten kam och har diarré. Dödligheten kan variera mellan 0 och 100 % beroende på till exempel ålder

De kycklingar som överlever smitta , liksom fåglar som smittas i vuxen ålder, blir ofta friska kroniska smittbärare. Dessa kommer under lång tid att utsöndra bakterien via avföring och ägg.

Ett annat symtom är sänkt kläckbarhet hos avelsägg som samlas från smittade höns och ökad dödlighet bland nykläckta kycklingar, särskilt under den andra veckan efter kläckning.

Besök inte andra besättningar. Är detta nödvändigt så nyttja 48 h regeln, dvs ingen kontakt med egna djur förrän 48 timmar efter besöket hos andra. Byte av kläder (till rena) och duschning (+hårtvätt) är obligatorisk. Samma gäller om man ska besöka andra besättningar så ska man till någon annan så gäller totalt 96 timmar och mist två duschningar samt klädbyte (inkusive skor) innan man kan sköta sina egna djur.

Smittan sprids dels via avföring och från mamma till foster så köp inga avelsägg förrän smittan är under kontroll.

Ställ inte ut några höns och delta inte och besök inte hönsbytardagar.

Tvätta händer

Isolera djur som verkar hängiga. Sköt alltid fiska djur först på morgonen och sedan "sjuka djur" Går det skulle det vara bra att sköta sjuka djur på kvällen för att sedan duscha och byta kläder så att man är så ren som möjligt på morgonen men man behöver ju ofta se till sjuka djur mer. Ett annat alternativ är att olika personer sköter friska resp. sjuka alternativt nya djur och då gäller duschning och byte av kläder innan människorna har kontakt med varandra. Samma sak gäller alla redskap som används. Man har olika till olika grupper.

Nya djur eller djur som har mött andra djur och avelsägg så gäller 4 veckors karantän enligt ovanstående. Har man en mamma eller pappa som gillar djur och som man inte bor hos så kan man låta dem ha djuren i 4 veckor så blir det inte så krångligt för en själv.

Detta är ju lyckligtvis en bakterie så någon måste sprida den (människa eller djur).

Håller man däremot enbart på med sina egna djur, man besöker ingen annan med höns eller tar inte hem någon med höns, man köper inte heller in avelsägg så behöver man inte oroa sig nämnvärt. Man ska ju alltid vara uppmärksam men risken är mycket liten.

Kom ihåg att en veterinär med bristande hygienrutiner kan sprida smitta så ska du ta ut veterinär så bör du försäkra dig om att han/hon inte har besökt någon hönsbesättning helst 48 timmar innan och absolut inte samma dag.

Och kom ihåg att ta det säkra före det osäkra. Även om hönsen överlever måste hela besättningen avlivas eftersom de som inte dött blir kroniska smittspridare. Och symptomen kan vara mycket olika så även om djuren verkar pigga så kan de vara infekterade
 
Sv: Hönstråden 2012

*KL*

Våra sommarhöns har nu bott hos oss 1 1/2 vecka. När jag hämtade dem var det bara två veckor sedan de flyttats från ett hönseri med numera olagliga burar. Och till min glädje har jag redan kunnat se hur de börjar hitta mer av sina naturliga beteenden.

De har ju aldrig ätit något annat än torrfoder i sitt liv men redan äter de gräs med god aptit - och de tar maskrosorna först! :D Har gjort några försök att ge dem olika matrester, men det enda av detta som fallit dem i smaken hittills är sallad.

Redan från start hade de ett sandbad och efter 4-5 dagar var det en av dem som började sandbada - och sedan dess har hon knappt slutat! Men det var först idag som två andra ville göra henne sällskap. Det såg rätt kul ut när de låg där alla tre! :D

Två av dem har också börjat krafsa med klorna i marken, för att sedan backa några steg och leta efter "fynd". Det är verkligen intressant att följa deras utveckling till "riktiga" hönor!

Faktiskt har vi fått ett ägg/dag ända från start - jag hade annars räknat med att det skulle ta ett par veckor för dem att acklimatisera sig så pass. Fast de sista två dagarna har de tyvärr hackat sönder "dagens ägg" och ätit upp skalen... :crazy: Tyvärr har vi bara enkla värpreden, inte sådana där äggen rullar iväg utom räckhåll för hönorna... Finns det något man kan göra för att minska risken för detta, eller är det bara att skaffa/bygga andra reden? (De har fri tillgång på värpfoder samt även snäckskal.)
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
55 900
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp