Bukefalos 28 år!

Horseback achery

Sv: Horseback achery

Ojoj, att jag missat denna tråden:d
Min brorsa håller på med det lite nu, har övertagit min dressyrponny och allt går jättebra.
Gick på Rigels väpnarläger i sommar och sen dess har intresset bara stegrats.
Har tyvärr inga bilder till häst än men är är en på bara Jacobhttp://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12120000-12129999/640x480/12127427.jpg
Och här är hästen http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10180000-10189999/640x480/10183034.jpg


Tjo!
Jätte kul att fler är intresserade:D
specielt killar. (inget illa ment tjejer;)
själv har jag ett mindre uppehåll just nu.
hon som äger hästen har presis flyttat och håller på att göra iordning stall o hus innan snön kommer.

men kommer snart igång igen:D

(Tess)
själv klart kommer jag till Norge o skjuter:)


//Emil
 
Sv: Horseback achery

(Tess)
själv klart kommer jag till Norge o skjuter:)


//Emil[/QUOTE]



No need. Nu kommer jag till Norr istället ;) Då ska det fan i mig bli träna av :D
 
Sv: Horseback achery

Gott!

detta kanske rör er som bor längre upp i sverige:)
jag kommer starta en grupp i HBA här i Västerbotten för dom som är intresserad:)

sicka ett PM om ni har funderingar och sådant:)

//Emil
 
Sv: Horseback achery

Hejsan!

Jag har varit inne och kollat lite på Kassai-bågarna. Men några frågor;

-Vilken typ av båge skulle ni (som kan detta;)) rekommendera till en nybörjare inom bågskytte som ändå funkar bra till häst?

-Längd?

-Vikt?

-Hur är det med sadeln? När man läser på Kassais hemsida så är det tydligen inte bra sitsmässigt/farligt att rida i någon annan sadel än sådana som är spec utvecklade för bågskytte till häst..?

Hoppas jag inte var för besvärlig nu.;) Fler tips ang att börja med Horseback archery mottages tacksamt!
 
Sv: Horseback achery

Hejsan!

Jag har varit inne och kollat lite på Kassai-bågarna. Men några frågor;

-Vilken typ av båge skulle ni (som kan detta;)) rekommendera till en nybörjare inom bågskytte som ändå funkar bra till häst?

-Längd?

-Vikt?

-Hur är det med sadeln? När man läser på Kassais hemsida så är det tydligen inte bra sitsmässigt/farligt att rida i någon annan sadel än sådana som är spec utvecklade för bågskytte till häst..?

Hoppas jag inte var för besvärlig nu.;) Fler tips ang att börja med Horseback archery mottages tacksamt!

En inte allt för stark båge är att föredra i början, men inte heler en alltför lätt, eftersom du antagligen ska ha den under en tid och kommer tröttna lite om den är allt för svag. Ca 30-40 pound, inte mer.
Draglängden är lite mer individuell än styrkan, men från 29-31 tum, lite beroende på din längd. Dock är det bättre med för lång draglängd än för kort.

Personligen förstår jag inte deras tanke, när man säger att det är sadeln som utgör säkerheten, visst det hjälper en del, men vad som verkligen är viktigt är en häst som inte är rädd för saker som kan uppstå vid båggskyttet och att den gör som man vill.
Sadelns enorma valv ger ett jättebra stöd, men det går utmärkt med andra sadlar. Själv rider jag mestadels barbacka, vilket hjälper att hitta balansen.

Du hittar en massa tips i den här tråden, bl.a på första sidan.
Men om det är något speciellt du vill veta så fråga på bara.

/Rigel
 
Sv: Horseback achery

Hejsan!

Jag har varit inne och kollat lite på Kassai-bågarna. Men några frågor;

-Vilken typ av båge skulle ni (som kan detta) rekommendera till en nybörjare inom bågskytte som ändå funkar bra till häst?

-Längd?

-Vikt?

-Hur är det med sadeln? När man läser på Kassais hemsida så är det tydligen inte bra sitsmässigt/farligt att rida i någon annan sadel än sådana som är spec utvecklade för bågskytte till häst..?

Hoppas jag inte var för besvärlig nu. Fler tips ang att börja med Horseback archery mottages tacksamt!

som Rigel säger:)
skulle även säga 25-40#
det viktigaste är inte att bågen går hårt. utan att du ska orka dra den gång på gång på gång.
jag använder en 25# Buzzard hunter (kassai)
och efter att skjutit ca 500 pilar är man rätt mör i armarna.

vill man skjuta långt så går det även med en 25# med min får jag iväg pilarna ca 130m:)

Drag längden varierar lite olika på person till person
DSCN3546.jpg


ochså viktigt att man håller en rak linje.
(kan ses på bilden)


i sadelväg funkar det mästa:) bara att prova sig fram'
jag kör med en bomlös sadel:)

inga frågor är för dumma eller besvärliga.
skriv mera om vad du vill veta ang börja med HBA:D

//Emil
 
Sv: Horseback achery

Så har jag äntligen fått ihop en liten film. Filmen är från en träning sommaren -07, med Bork Pilen (halvbror till min egen häst). Detta är första gången jag annvände Pilen och han verkade tycka det var något som var väldigt positivt, dock finns det en del finslip att göra med honom.
Tyvärr är filmen inte av bästa kvalite, men håll till godo...

http://www.youtube.com/watch?v=PHuVaF4usy0

/Rigel
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horseback achery

*kl*

Okej nu vart jag nyfiken.

Har läst hela tråden och fattar endel. Men ni som tränar hemma har ni en stor hage som ni tränar i eller grusväg eller vad? TRor mina träningsmöjligheter tyvärr är minimala.

Exakt vad är det ni skjuter mot? För inte skjuter ni bara rakt ut i luften väll?
 
Sv: Horseback achery

*kl*

Okej nu vart jag nyfiken.

Har läst hela tråden och fattar endel. Men ni som tränar hemma har ni en stor hage som ni tränar i eller grusväg eller vad? TRor mina träningsmöjligheter tyvärr är minimala.

Exakt vad är det ni skjuter mot? För inte skjuter ni bara rakt ut i luften väll?

Det där med en "perfekt" bana är svårt att hitta (om inte en anlagd finns). Jag har två ställen som jag tränar på;
- En stor gräsmatta (ca 120 meter lång)
- Nedanför en rullstensås (har så klart åsen till vänster om mig för att stoppa pilar som kommer ur kurs)

Det mesta går bra om man har häst som är lättstyrd för vikt och skänklar.
Är man nybörjare så är så klart en inhägnad bana att föredra, konstruerad så att hästen bara kan springa framåt.

Som mål kan man använda vad fantasin tillåter (och vad man kan få tag i). En riktigt hårdpressad hö/halmbal fungerar utmärkt.
Det finns också att köpa pilfång.

/Rigel
 
Sv: Horseback achery

Rigel:
schyst film:D
har fortfarnade inte fått filmerna från träningar/ uppvisningar i sommars...:(
men det kommer nog det ochså:D

det där med bana är lite komplicerat.
man blir helt enkelt tvungen att improvisera.
jag har använt långrakan på travbanan.
olika paddockar på ridskolan.
går alltid att lösa på något sätt:)

en måltavla bör man inte lägga ner allt för mycket pengar på.
antingen som rigel sa använder man hårdpressat hö/halm
eller så fixar du jutevävssäckar och fyller med embalageplast.
funkar grymt bra:)
eller tunnnare plywood funkar ochså.
dock är risken att pilen rikoscherar mycket större!
men lägg inte ner många 100 lappar på måltavlor du köper.
lägg dom pengarna på pilar eller dylikt:)
//Emil
 
Sv: Horseback achery

aaaargh! Varför, varför är jag hästrädd?! Hade ju älskat att göra sånt anars, har pilbåge och perfekta fält att öva på!

Underbar filmsnutt.. man får sån lust att prova..
 
Sv: Horseback achery

hehe:)
rackarns.
du får öva bort hästrädslan:)
 
Sv: Horseback achery

Det är lättare sagt än gjort.. >_> måste ju rida in hästen först..eh..
 
Sv: Horseback achery

mjo...
men kan trösta dig med.
blir dom inte rädd för pilen och bågen från marken så blir dom det sällan när man sitter på hästen och skjuter:)
så du börjar från marken:)
 
Sv: Horseback achery

:rofl: !! Jag ska starta ny gren; pilbågskytte springandes med hästen bredvid dig, aldrig uppsuttet!

Men det är säkert bra träning:P
 
Sv: Horseback achery

oh ja:) mycket bra träning:)
kom ihåg det att hästar är ett fredligt djur o visar du bara respekt så får du till baka den:)
 
Sv: Horseback achery

Jodå, börjar få rätt bra respekt för varandra båda två nu:P På marken.. x)
 
Sv: Horseback achery

Det är bra att ni har fått respekt för varandra:)
om du börjar med HBA så kan dessa saker vara bra och veta:)
Hästen:
ska inte bli rädd och rycka med huvudet om du försöker klappa han på mulen.
han ska inte vara elak.
några av sakerna:)


så här ska det se ut:D
DSCN3553.jpg


när man skjuter sådanna skott från hästrygg då vet man att man är bra:)
 
Sv: Horseback achery

Förstod inte mycket av bilden.. :o

Han är jättesnäll, lägger jag handen mot pannan sänker han hela huvudet, så inget ryckande där:P
Men jag har nog en hel bit kvar.. det här med inridning till exempel..x)
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 479
Senast: MattiZ
·
H
Övr. Grenar Emil Eriksson "the Swedish viking) dundrar ner för banan. en liten redovisning från Eocha (European Open Championship of...
Svar
0
· Visningar
1 789
Senast: Holtz
·
Övr. Hund I lördags hämtade vi hem vår omplaceringshund. Cozmoz är ca 2 år. Ingen vet hans bakgrund då polisen omhändertog honom då han sprang lös...
Svar
5
· Visningar
2 848
Senast: pernilla_s
·
H
Övr. Grenar Under den gångna helgen grundades den nationellt täckande organisationen Sveriges Beridna Bågskyttar (SBB). SBB:s syfte är att arrangera...
2
Svar
39
· Visningar
9 646
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp