Bukefalos 28 år!

Horseback achery

Sv: Horseback achery

hehe okej:)
jag skjöt fast en pil i en annan:)

det är bra:)
ta bågen och pilarna till hästen och visa han pilarna och bågen.
sen kan du smeka han med dom för att se om det blir någon reaktion.
bryr han sig inte.
spela lite på bågen.
sen kan du prova att skjuta brevid han.
stå brevid han och skjut bort från han

100# posten:D:D:D
 
Sv: Horseback achery

Ojdå :O

Ska prova det.. ska bara hitta bågen..och en hel pil.. x)
 
Sv: Horseback achery

hitta du pilarna o bågen?
och hur har det gått o träna?:)
 
Sv: Horseback achery

De ligger fint i en låda.. :angel:
Tror jag lägger det lite på hyllan.. provade lite men tröttnade direkt.. pilbågskytte är inte min grej, oavsett hur coolt det skulle vara att galloppera fram och skjuta.. x) Ska nog ta tag i den där inridningen istället.
 
Sv: Horseback achery

Väldigt intressant tråd! Kul att nån tar upp en så här pass ovanlig gren!
Blev himla sugen på att testa på detta nu! Höll på med ren bågskutte förut, men slutade pga tidsbrist. Enda sport där jag någonsin uppvisat någon form av naturlig talang:P Hade ju varit väldigt kul att ta upp det, och kombinera ihop med hästar!
Synd att det som sagt är ganska spritt med folk som sysslar med sporten bara... Hade ju varit kul att titta på någon "in ation". Men ska iaf kolla upp detta!
Har ju lite av vad man behöver redan iaf: Häst samt bågskyttekunskap, så då ar det bara bågen som fattas!
Men som sagt, tack för intressant läsning!
 
Sv: Horseback achery

Ojoj, att jag missat denna tråden:d
Min brorsa håller på med det lite nu, har övertagit min dressyrponny och allt går jättebra.
Gick på Rigels väpnarläger i sommar och sen dess har intresset bara stegrats.
Har tyvärr inga bilder till häst än men är är en på bara Jacobhttp://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12120000-12129999/640x480/12127427.jpg
Och här är hästen http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10180000-10189999/640x480/10183034.jpg

Hmmm... pojken som man ser "under" din brors arm är min son!
Sen kommer vi hämta en ponny åt honom på lördag som är en liten "kopia" av er vita pålle:D fast han är ngt tjockare och b-ponny
 
Sv: Horseback achery

Väldigt intressant tråd! Kul att nån tar upp en så här pass ovanlig gren!
Blev himla sugen på att testa på detta nu! Höll på med ren bågskutte förut, men slutade pga tidsbrist. Enda sport där jag någonsin uppvisat någon form av naturlig talang:P Hade ju varit väldigt kul att ta upp det, och kombinera ihop med hästar!
Synd att det som sagt är ganska spritt med folk som sysslar med sporten bara... Hade ju varit kul att titta på någon "in ation". Men ska iaf kolla upp detta!
Har ju lite av vad man behöver redan iaf: Häst samt bågskyttekunskap, så då ar det bara bågen som fattas!
Men som sagt, tack för intressant läsning!

Du får hålla utkik efter uppvisningar och dylikt. Har inte kunnat göra något större själv innu, men inte omöjligt att det dyker upp några till nästa år.

/Rigel
 
Sv: Horseback achery

Din häst är sjukt cool! Har en båge och har skjutit lite från marken,
från hästen är nästa steg. Hon kommer inte blir rädd, det är jag säker på, kruxet blir nog att få henne att galoppera avslappnat rakt fram xD
menmen... annars får vi köra HBA-skrittklass :rofl:

tack för inspirationen! En ryttarbåge står nu på önskelistan
//Elánor
 
Sv: Horseback achery

OH! TUFFT! *skuttar* Helt solklart att detta är något man ska börja pilla med! Har både pilbåge och lajvvan häst! :D Och är man skogsalv så är man..! ;)
 
Sv: Horseback achery

schyst med mer folk som blivitintresserat:D

ang lajv häst, i sommras på Ödesväv (EH lajv)
så hade riddare Tess med sig sin häst.
han bode i en hage under hela v, rätt stor, med elband runt, (magiskt stängsel)
funkade grymt bra o det var sjukt tufft att se:D


Elanor,
det du kan göra sätt upp elstängsel eller markera upp en rak bana, gör den så lång som du möjligt kan,
har du till gång till en paddock använd staketet som stöd:)
 
Sv: Horseback achery

kl
Fortsätter här!
Vi hämtar hem en ponny nu på söndag som vi tror kommer bli en utmärkt läromästare och HBA häst.. Nu undrar jag vilken typ av sadel som är bäst? Engelsk eller western? Ponnyn är en b-ponny och endast 1,26 så spanska modeller( lite för dyra också:angel:) tror jag inte finns till så liten häst..
Killen vill givetvis gärna ha en westernsadel:D Men vilken är bäst ur skyttesynpunkt både när det gäller stöd och säkerhet??
Jätte tacksam för tips och råd!!
 
Sv: Horseback achery

härligt:)

dom bästa sadlarna för HBA är kassais horsearchery sadlar
http://felszerelesek.lovasijaszat.hu/felszerelesek/index.php?module=staticpage&id=12&lang=2
men smakar det så kostar det:P
sjäv använder jag en bomlös barback knight.

men man kan använda det mästa:)
det som är bästa är om man har en sadel med högt fram/bakvalv, efters om man blir stabilare och säkrare.
western sadel kan funka var så länge sedan jag själv red med en western sadel...
 
Sv: Horseback achery

Du får hålla utkik efter uppvisningar och dylikt. Har inte kunnat göra något större själv innu, men inte omöjligt att det dyker upp några till nästa år.

/Rigel

Då håller jag utkik efter både dig och andra uppvisningar då! Får hoppas på att det kommer något! Brukar ju vara riddarspel i båstad på somrarna, så jag får hoppas att det blir till nästa år med! Och så får det ju gärna läggas på någon av de dagar då man är ledig med:p
 
Sv: Horseback achery

Tack för länken! Vilka otroligt fina bågar och övrig utrustning.. men blir ju helt hagalen (även om jag själv inte håller på med grenen:angel:)
Sadeln var läcker men den ser inte ut att vara bekväm för hästen.. Vilken typ av paddar använder man för att hästen inte ska få ont?
Eller stoppar de sadeln? Priset tycker jag var helt ok, det är ju även ett vackert hantverk, en sån sadel kan han få när han fyller 15 eller 18 och man vet att han kommer fortsätta:O)
 
Sv: Horseback achery

Då håller jag utkik efter både dig och andra uppvisningar då! Får hoppas på att det kommer något! Brukar ju vara riddarspel i båstad på somrarna, så jag får hoppas att det blir till nästa år med! Och så får det ju gärna läggas på någon av de dagar då man är ledig med:p

Ja gör det, jag lägger väl in något litet meddelande här på tråden om det blir dags för något.

/Rigel
 
Sv: Horseback achery

Tack för länken! Vilka otroligt fina bågar och övrig utrustning.. men blir ju helt hagalen (även om jag själv inte håller på med grenen:angel:)
Sadeln var läcker men den ser inte ut att vara bekväm för hästen.. Vilken typ av paddar använder man för att hästen inte ska få ont?
Eller stoppar de sadeln? Priset tycker jag var helt ok, det är ju även ett vackert hantverk, en sån sadel kan han få när han fyller 15 eller 18 och man vet att han kommer fortsätta:O)

Här är en länk med de största tillverkarna av bågar: http://www.eastern-archery.com/unitedstates.html


Sadeln som Herr Kassai utvecklat ser inget vidare bekväm ut för hästen.
Dock har de gjort tester med den och resultaten var goda;

Tamas Petrasko and his team were the first to test the saddle’s design. In 1996 these pioneering men, descendents of Ural mountain peoples, returned to their ancestral lands. As their ancestors had, they made the journey home. Traveling 4,000 kilometres in commemoration of Arpad, Chieftan of the 7 Tribes, they traced the path of the Magyars to the Carpathian basin, where Arpad and his people settled. This particular saddle was vital to the success of the journey, hurting neither horses nor riders. The saddle’s appropriateness was again proven by Kassai’s entry into the Guinness Book of Records following a strenuous 12-hour world record, horseback archery event in 1998.

Kopierat från Kassais hemsida.



De flesta som jag sett rida i just denna sadeln använder en fårfäll.



En westernsadel är ett bra alternativ för både ryttare och häst, bra stöd för ryttaren och en bra anläggningsyta för hästen.

En spansk eller Iberisk sadel är mycket bra alternativ för hästen, och ger hyffsat stöd för ryttaren, själv tycker jag inte särskilt mycket om den mer än som dressyrsadel (beror givetvis på vilken sadel man provar, det finns ju de med bättre stöd än vad jag provat).

Själv vill jag tipsa om den Australienska Stocksaddlen (en typ av westernsadel utvecklad från den engelska sadeln), väldigt bra djup och stöd, och den ligger bra, dock mindre anläggningsyta än en westernsadel. Själv föredrar jag den här därför att den är så allround, då jag rider mer än HBA. Bra till dressyr, tornerspel och terrängridning.
En fin model ser ut så här;
http://store1278.storeserver-2.com/store/products/item114.inetstore

/Rigel
 
Sv: Horseback achery

Tack än en gång!!
Vi tyckte att westernsadel var ett bra alternativ då ponnyn är såpass liten.. svårare att hitta "specialare" till dem:O)
Nu ska vi även försöka hitta rätt "skola" så att han kan lära sig rida på ett trevligt sätt och ha så roligt som möjligt med ponnybus..
Jag själv är endast engelskt skolad och jag kan tycka att det vore bra om han kunde lära sig rida med mindre hand och mer säta/vikt.. Klurar på westernridningen... tror att han är lite för ung ännu för AR men man vet ju aldrig:O) ngr tips ngn?
 
Sv: Horseback achery

Jag tycker deffinitivt att ni ska pröva western! Med en bra tränare som är pedagogisk så lär man sig fort! Eftersom man som sagt tränar att rida med enbart skänklar och vikt är det ju en stor fördel om man ska hålla på med HBA!
 
Sv: Horseback achery

ja det verkar vara ett trevligt sätt att rida:O) Personligen skulle jag gärna testa AR men som sagt han är nog lite för ung ännu...
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: MattiZ
·
H
Övr. Grenar Emil Eriksson "the Swedish viking) dundrar ner för banan. en liten redovisning från Eocha (European Open Championship of...
Svar
0
· Visningar
1 785
Senast: Holtz
·
Övr. Hund I lördags hämtade vi hem vår omplaceringshund. Cozmoz är ca 2 år. Ingen vet hans bakgrund då polisen omhändertog honom då han sprang lös...
Svar
5
· Visningar
2 843
Senast: pernilla_s
·
H
Övr. Grenar Under den gångna helgen grundades den nationellt täckande organisationen Sveriges Beridna Bågskyttar (SBB). SBB:s syfte är att arrangera...
2
Svar
39
· Visningar
9 642
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp