Hur avmaskar/testar ni?

Vi måste göra träckprov minst en gång per år, står i vårt avtal med stallägaren. Min häst har under sommaren gått i en hage där jag tror att hästar som inte är mask-kollade har gått tidigare år. Även om min häst avmaskades efter träckprov i våras så frågade jag veterinären om en dubbeldos redan då för att kunna ge efter betet.

Och som motiverat tidigare i tråden så är det betydligt mer sunt både av dig och veterinären att istället ta ett nytt träckprov än att anta att hästen är smittad och skriva ut maskmedel på rutin utifrån det .
Din häst blir inte per automatik "infesterad" av mask för att några andra hästar med ev mask gått där tidigare år .
Inte ens om det gått hästar tillsammans med din just nu där och då .
 
Det funkar som så att veterinärerna här är uppdaterade och följer sina arbetslagar - dvs det skrivs inte ut något maskmedel utan träckprov eller att det finns påvisad anledning att frångå det (tex massangrepp styngfluga (ovanligt) eller annan situation gällande parasiter som motiverar utskrivning av medel pga det .

Svar på frågan ; jag tycker du bör rapportera till JBV om specifika veterinärer du vet skriver ut maskmedel utan mankemang och bara sådär på slentrian/rutin. de veterinärerna begår tjänstefel enl JBV lagstadgar . Det vet alla veterinärer år 2017 . Även de flesta hästägare vet detta ...
Inkl att anledningen är att resistensen hos parasiterna mot medlen är akut, och om man vill ha kvar verksamma medel när de behövs är det a och o att det inte används när det inte behövs .
Trodde det var länsstyrelsen man rapporterade till?
 
Min häst hade stora blodmasken i våras:yuck: avmaskades med Noromecitin. Ska jag odla för stora nu iaf? Finns det någon risk att hon har kvar det? Ny ev smitta syns väl inte förrän nästa år?
Odling är ingen mening innan det gått minst 6 månader sedan förra avmaskningen. Vad har ni gjort med hagarna? Har hon gått i samma beteshage den här sommaren som förra?
 
Min häst hade stora blodmasken i våras:yuck: avmaskades med Noromecitin. Ska jag odla för stora nu iaf? Finns det någon risk att hon har kvar det? Ny ev smitta syns väl inte förrän nästa år?
Beror på mängd. Min hade så pass mycket att vet ville att jag skulle kolla igen i höst.
 
Det funkar som så att veterinärerna här är uppdaterade och följer sina arbetslagar - dvs det skrivs inte ut något maskmedel utan träckprov eller att det finns påvisad anledning att frångå det (tex massangrepp styngfluga (ovanligt) eller annan situation gällande parasiter som motiverar utskrivning av medel pga det .
Vanlig missuppfattning att det krävs träckprov för att få ut avmaskningsmedel.

Det som krävs för att veterinären ska skriva ut receptbelagda medel är att ställa en DIAGNOS. Det kan vara att man hittar maskar, ser styngflugeägg, hästen har symtom. Dock - på en frisk vuxen häst går det inte att avgöra vilka som har behov av avmaskning utan träckprov.
 
@Madick ja som sagt .
Det som kommenterats utöver det faktumet både du och jag är överrens om är att folk redovisar akut dålig baskunskap allmänt ang mask och avmaskning, och i kombo med det även redovisar att veterinärer skriver ur maskmedel på förfrågan .
Hoppas du uppfattade det som grundproblemet i sammanhanget i tråden ?
 
Senast ändrad:
I nuvarande stall så avmaskas alla 1-2 gånger om året. Olika tider. Stallägaren bestämmer.

Jag kommer ta träckprover på mina i fortsättningen och avmaska efter det då min ena gått från 0 till 650 epg.
 
jag kör kolla masken på våren och avmaskar de som behövs. på hösten brukar jag vilja avmaska alla eftersom vi har styngflugor och även om jag försöker vara flitig och ta bort synliga ägg på mina hästar så vet jag att grannstallet inte gör det.

vi har haft ute veterinär som konstaterat problem i munnen på våra hästar pga styngfluga. men iår pratade jag med en veterinär som var ny för mig och som absolut inte ville avmaska mot styngflugan så jag blev väldigt ställd. han menade på att det kan se "otrevligt ut - ungefär som köttfärs i hästens mun" men att det egentligen inte är "skadligt" för hästens hälsa. jag kan väl förstå att man inte vill riskera resistens mot andra maskar - men ska man verkligen låta styngflugan föröka sig och låter man dem hållas i hästarnas mun då det inte bara är ett visuellt obehag utan faktiskt skapa problem där??
 
jag kör kolla masken på våren och avmaskar de som behövs. på hösten brukar jag vilja avmaska alla eftersom vi har styngflugor och även om jag försöker vara flitig och ta bort synliga ägg på mina hästar så vet jag att grannstallet inte gör det.

vi har haft ute veterinär som konstaterat problem i munnen på våra hästar pga styngfluga. men iår pratade jag med en veterinär som var ny för mig och som absolut inte ville avmaska mot styngflugan så jag blev väldigt ställd. han menade på att det kan se "otrevligt ut - ungefär som köttfärs i hästens mun" men att det egentligen inte är "skadligt" för hästens hälsa. jag kan väl förstå att man inte vill riskera resistens mot andra maskar - men ska man verkligen låta styngflugan föröka sig och låter man dem hållas i hästarnas mun då det inte bara är ett visuellt obehag utan faktiskt skapa problem där??
Varför inte skrapa bort ägg varje dag så de inte ens kommer in i munnen? När du väl ska avmaska (när flugan gett sig för året) har ju redan larverna vandrat bort från munnen och läker.
 
@Madick ja som sagt .
Det som kommenterats utöver det faktumet både du och jag är överrens om är att folk redovisar akut dålig baskunskap allmänt ang mask och avmaskning, och i kombo med det även redovisar att veterinärer skriver ur maskmedel på förfrågan .
Hoppas du uppfattade det som grundproblemet i sammanhanget i tråden ?
Men att bemöta okunskap med felaktigheter blir ju inte bättre. DIAGNOS är ledordet.
 
@Madick fast det ställs ju ingen diagnos av alla de veterinärer som skriver ut maskmedel till vuxna hästar närhelst hästägaren efterfrågar det. Det är ju precis det som är problematiken. Du konstaterar det jag redan påtalat.
 
Odling är ingen mening innan det gått minst 6 månader sedan förra avmaskningen. Vad har ni gjort med hagarna? Har hon gått i samma beteshage den här sommaren som förra?
Har för mig det var i maj vi kollade o avmaskade...
Vinterhagen är väl mockad i våras, putsades nu i sept. Tyvärr har vi ingen annan vinterhage att tillgå... Hon blev garanterat smittad på betet hon var på förra sommaren (som de andra i stallet inte var på), det betet hon var på i somras har inte varit några hästar på innan (inte på många år iaf). Stallets sommarhage är samma som förra året.
 
Många runt om mig är livrädda för mask och avmaskar hej vilt utan maskprov, med veterinärens godkännande. Avmaskar tex på rutin mot stungfluga trots att SVA inte anser det nödvändigt. Jag testar och maskar vid behov, vilket blir sällan. Är istället livrädd för resistens.
Hur gör ni? Hur funkar det i era kretsar.

Vi är två i stallet. Bytt hagar o träckprovat noga några år och nu nollar de hela tiden o vi har dem på hela ytan utifrån vad som passar tillväxten. Kollar vart annat år typ. Livrädd för resistens och att få in ny mask, släpper never ever i gräsgästhage. Skrapar stygnflugeägg på båda direkt.
 
Varför inte skrapa bort ägg varje dag så de inte ens kommer in i munnen? När du väl ska avmaska (när flugan gett sig för året) har ju redan larverna vandrat bort från munnen och läker.

Jag gör det, men måste tydligen missa för hästen hade ändå mask i munnen... har hästar installade oxå och tyvärr är de nog inte lika noggranna ... och jag kan inte tvinga dem .. eller...
 
Jag gör det, men måste tydligen missa för hästen hade ändå mask i munnen... har hästar installade oxå och tyvärr är de nog inte lika noggranna ... och jag kan inte tvinga dem .. eller...
Men när du sen avmaskar är det nere i magen redan där de inte gör någon skada (min forskarkompis har skurit upp 200 hästar och inte sett en enda som haft skador av styngflugelarver i magen, trots att det funnits larver). Om grannarna och kompisarna ändå inte gör något så kommer det finnas flugor ändå, meningslöst att du avmaskar bara för styngfluga då.
 
Har för mig det var i maj vi kollade o avmaskade...
Vinterhagen är väl mockad i våras, putsades nu i sept. Tyvärr har vi ingen annan vinterhage att tillgå... Hon blev garanterat smittad på betet hon var på förra sommaren (som de andra i stallet inte var på), det betet hon var på i somras har inte varit några hästar på innan (inte på många år iaf). Stallets sommarhage är samma som förra året.
Jättebra, då bör det inte vara något akut du behöver göra nu, dock odling i vår om du inte behöver avmaska alls i höst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
660
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 091
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 164
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp