Bukefalos 28 år!

Inför uppkörning "utökad B (96)

Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Rekommenderar att läsa alla papper ordentligt! ;) Då tror jag det är luuugnt, du kommer att klara det galant!
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

kl

Jag tog BE i höstas.

Körde upp med eget släp, samma lastningskombination som sambon som tog BE i somras.
Kuggade en första gång på sömnbrist men lastningen / surrningen var godkänd.
Kuggade en andra gång pga felaktig surrning, lite surt eftersom den godkänts två gånger tidigare. Men nu vet vi att man måste surra och förankra fyrhjuling på samma sätt som en bil , dyra och onödiga läropengar :p

Sambon blev kuggad första gången pga dåliga bromsar på den släpvagn han lånat. Andra gången tog han mitt hästsläp ist.

Så här i efterhand hade det blivit mkt billigare om vi hyrt uppkörningssläp istället!

Apropå.. Mitt hästsläp har surrningsögglor, otroligt praktiskt om man ska använda det till annat än bara fraktning av häst.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Hur kunde du bli kuggad för sömnbrist??? :eek:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Hugger första knapp.

Jag tog BE nu i Januari. Kuggade första uppkörningen på grund av att jag hade överlag en dålig kontroll på släp och bil. Hon kunde inte nämna några tillfällen specifikt utan mest bara en känsla överlag. Jag åkte till Thailand och sola i två veckor och körde sedan upp igen utan att ha kört en meter med bil sedan sist och klarade det :p Men jag kan ändå förstå varför jag vart kuggad, nervositet.

Sen andra gången så nämnde jag inget om att jag kommer att köra extra för ett företag utan bara att jag skulle hobbyköra hästtransport :angel:
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Kl.
Gud va skönt det känns att säga att jag klarade uppkörningen! Tyckte inte den var jätte-enkel, mycket frågor om lastsäkring, bromsmekanismer på släpet, men tydligen så kunde jag det!! Körningen sen var som en vanlig uppkörning i ca 45 minuter. Backning runt hörn, backa in på parkering och stads/landsvägskörning. Jag tog faktiskt tre lektioner på körskola och det tror jag var det som hjälpte mig :) Det finns en del allmänt att fräscha upp sen jag tog mitt B-kort 2005...
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Både jag och min sambo har tagit den utökade b-behörigheten.

Det var inga funktionsfrågor alls.

Fick visa att man kan koppla på samt att kolla lasten (berätta lite hur man lastat och förankrat lasten). Vi fick göra en enklare säkerhetskontroll, sambon fick kolla bromsarna och jag fick kolla belysningen. Sedan var det körning i trafik, både på större vägar och på små vägar i bostadsområden.

Sambon fick inte backa något alls, jag fick backa runt ett hörn i ett bostadsområde. Sedan koppla ifrån och det var klart. Väldigt enkel uppkörning, tror knappt någon som redan har B-kort kuggar på den. Men känns sååå skönt att ha det nu! :)

Kolla bromsarna? menar du handbromsen då?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ja, samtliga reg bevis ska uppvisas.
Klarade mitt utökade B idag. Fick göra en funktionsbeskrivning av släp. Bromsreserven både framåt och bakåt. Kolla last. Redogöra för vikter på bil och släp. Självklart koppla av och på släpet, samt ca 1 tim körning med landsväg, motorväg, bostadsområde. Backningen bestod av ett 90 graders hörn färjan noga påpekade vikten av att inte hamna på varesig trottoarkanten eller i det andra körfältet..
Så både jag och min körlärare var överens om att det ändå var en ganska omfattande uppkörning i förhållande till ett BE.
Jag hade inte klarat av detta utan körskola, och uppkörningen skedde i Södertälje.

Hej hade ni hästsläp? fick ni ha reggbeviset i handen när ni skulle redovisa vikterna, tänke om man blir nervös...
Och vad menar du med bromsreserven framåt o bakåt?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nej, inget hästsläp. Körläraren rek det inte då det var många i Södertälje som blivit hemskickade bara för att det inte gick att surra/förstänga lasten på ett vettigt sätt.
Så jag lånade bil och släp från körskolan, då vet man att allt är ok den dagen!
Bromsreserv, framåt och nita- ut och mät. El backa och mät.. Och kom ihåg 1/4 del :)
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Nej, inget hästsläp. Körläraren rek det inte då det var många i Södertälje som blivit hemskickade bara för att det inte gick att surra/förstänga lasten på ett vettigt sätt.
Så jag lånade bil och släp från körskolan, då vet man att allt är ok den dagen!
Bromsreserv, framåt och nita- ut och mät. El backa och mät.. Och kom ihåg 1/4 del :)

Nu blir jag jätte förvirrande ang backa o mät...??
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Det är enkelt att mäta.

Mät först hur bromsen, "bromsreserven" är u normalt läge.
jag använde ett A4 papper. Markera hela ytan, på mitt släp, hela gummidamasken.

Sedan kör du framåt och bromar in hårt, så den drar ihop sig. Då mäter du om.
I bromsat, ihoptryckt läge får den inte överskrida mer än 24% i normalt läge.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Det är enkelt att mäta.

Mät först hur bromsen, "bromsreserven" är u normalt läge.
jag använde ett A4 papper. Markera hela ytan, på mitt släp, hela gummidamasken.

Sedan kör du framåt och bromar in hårt, så den drar ihop sig. Då mäter du om.
I bromsat, ihoptryckt läge får den inte överskrida mer än 24% i normalt läge.

Men är det på så sätt man gör på uppkörningen?
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

Ja. Men vi får se vad de som redan kört upp svarar.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

På uppkörningen ber du kontrollanten kolla att det är minst 1/4 kvar, medan du kör fram och bromsar.
 
Sv: Inför uppkörning "utökad B (96)

näe, du gör alls själv och redovisar dina mätningar, min damask var 11 cm i normalt tillstånd och 7 cm i bromsat, och sen fick jag följdfrågor varför man gör det. Och det är ju för att se att påskjutsbromsen funkar. Det kan du ju inte kolla om du backar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 258
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp