Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Dåligt.... Ridsporten är såppas dyr ändå.. Och det kostar att tävla, Jag tycker man kunde få pris pengar i ponny tävlingar oxå! :mad:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag skriver alltid insändare på Ridsports hemsida när det är en diskussion jag är intresserad av. Några ggr har de plockat ut mina insändare till tidningen också.
Vanlig insändare har jag inte skrivit då det skrivits såpass mycket om det redan.
I övrigt håller jag med dig. T.ex. förbundets tidning har inte mkt med tävlingsryttares intressen att göra...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

håller med, jag blir så arg! i "sveriges smartaste barn" är det väl mkt mer pengar/press på spel? åååååååååååååhhhhhhhhhhhhh. "/
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Där får vinnaren 75 000 kronor i fonder hos Swedbank. De som åker ut direkt får 1 000 kronor i fonder. Alltså redan förlorarna får mer än vinnaren på de flesta ponnytävlingar fick i pris :crazy:
En teori/frågeställning:
Vore det okej att dela ut fonder som pris?
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ja, tänk vad nice att ha en fond när man är 18 sen som man lagt alla sina prispengar i!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ja, med samma argument som det är okej att ge bort presentkort så borde man ju få ge bort fonder.
Så länge man inte får pengar som man kan göra vad man vill med så tycks det vara okej ;)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

haha, ja precis, det är stört!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag skulle vilja prata med de som tagit beslutet och ställa de frågor jag har. Jag anser, fortfarande, beslutet som dåligt men framförallt genomförandet :mad:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ja, precis! Men det verkar vara en genomgående sak med allt inom ridsporten, de tar beslut som ändrar regler hipp som happ och verkar inte tänka igenom det alls. Typ som spöregeln, och den här..
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ja, spöregeln var också underlig :confused: Det är bara att hoppas att det tas upp på stämman år efter år. Mest effektivt vore kanske ändå en bojkott...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag håller med. De har inga hållbara argument utan det handlar om att visa upp en ponnysport som innebär trevligt tävlande bara för nöjes skull. I vilken sport kan man bara hålla på med det roliga i fall man vill komma frammåt och kanske hänga med i toppen? Fotboll? Nej där krävs en allvarlig satsning redan ifrån 10 års åldern som eskalerar mer och mer ifrån varje år. Hockey? Det är samma sak för att de så småningom slussas ut ifrån sporten när di inte håller måttet. Konståkning? ..Ha ha.. skulle det endast handla om tidsfördriv med lek som mål???
Men vårt förbund tror att den elitsatsande massan dyker upp där på stor häst vid 18 års ålder.
Så länge vårt förbund tror att ponnysporten handlar om nöjsamt tidsfördriv för stunden så kanske prispengar inte har någon plats. Men vill man något med denna o-subventionerade sport så skulle man visa de satsande ponnyryttarna större respekt och inte börja förändra något som varit självklart för arrangörer och utövare i många år.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ännu tossigare blir det när personer anser att alla klasser på ponny ska vara stilhoppning. Intressanta uttagningar till NM/EM :smirk: För att inte tänka på hur lätt det kommer vara för barnen att gå upp på häst där de helt plötsligt måste rida framåt också, inte bara sitta och fislira ;) (Vilket stilhoppningsdomare många gånger premierar, tyvärr.)

Men för att återgå till saken. Man kan inte bara bestämma att eftersom inga andra barnidrotter delar ut pengar så får inte ridsporten heller göra det. Det funkar inte så. Fram till 2007 tillföll pengarna hästens ägare, inte ryttaren. Inte blir man rik på det heller, långtifrån. Det bara skjuter den allmänna konkursen några hack framåt :p
Det är mer eller mindre omöjligt att ens gå plus minus noll på en tävling om man räknar in klassens avgifter, veterinär, uppstallning, boende för ryttare och medföljande personer, bil, transport, bensin, mat och eventuellt utebliven inkomst för de vuxna som följer med.
Då har jag inte ens nämnt det som kostar i det "vanliga" livet som foder, hovslagare, träning, foder, ev. uppstallning, utrustning. Listan kan göras låååååång. Ändå är det heltokigt att föräldern (som många ggr äger ponnyn) får några hundralappar efter en lyckad tävlingsdag. Pengar som genast försvinner men ändå gör det lite lättare.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Nu ska jag komma med min radikala lösning på alltihop:

Släpp in ATG och spel på ridsporten! Börja med att låta folk spela på elittävlingar på häst. Utöka efter hand. De pengar som kommer in kan fördelas som tävlingsbidrag till föreningarna, då kan vi ta bort anmälningsavgifter och uppstallningskostnader. Nästa steg är resebidrag som delas ut av föreningarna då man åker och tävlar.

Då får vi verkligen ner kostnaderna så det känns, och då kan jag tolerera att få en grimma i hederspris. Även om det inte suttit fel med prispengar då heller.

På så sätt får vi fler tävlingar, fler som tävlar, större bredd och så småningom också en bättre topp.

Lägg fram det i en motion vid nästa stämma så svimmar hela förbundet.;)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag har faktiskt tänkt på att tillåta totospel även på ridtävlingar. Då lär väl inte bara SvRF utan "Spela lagom"-tjohejet och "statens" anti-spelar-sektioner storkna :D

Vissa klubbar delar ut resebidrag :eek: Jag är sjukt impad då jag kommer från en klubb där man inte ens får ett grattis när man lyckats på en tävling :smirk: (Än mindre en lagryttarväst eller tävlingsschabrak.)
Jag tror du har helt rätt i att är det tävlingarna som drar in pengarna så ska baske mig pengarna tillbaka till tävlingarna och tävlingsryttarna!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Du och jag kan börja spela på varandras hästar så får vi se om resten av Sverige hänger på....:angel:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ja, det vore sannerligen riktigt roligt :D Du kan få fina insiderodds på Cinna inför söndagens debut i Lätt fälttävlan :angel:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag skickar en tia till dig så skickar du tillbaka tjugo om hon placerar sig?:rofl:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Haha, det är fina och noga kontrollerade odds det :p
Även om jag helst skulle vilja lägga odds på att hon kvalar till Lag-SM :D (Max ett fel i terrängen.)
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Dåligt. Såg nu i Tv att barn vid åtta års ålder tävlar om 1 MILJON - För vad, för de ser söta ut på tv????? (syftar på Talang 2007)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 744
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 397
Senast: G-uldlock
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 940
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp