Bukefalos 28 år!

JF PIGNON uppvisning i globen

Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag tyckte inte heller det var något särskilt att hästen vände utan sadel och träns. Svanlund uttryckte också sin förvåning över att JF pratade vanlig franska med sina hästar. Vad skulle han annars använda för språk? Kinesiska? Klart han pratar franska med hästarna han är ju från Frankrike.


Hehe ja det reagerade jag också på.
Iofs kan en häst lära sig en hel del ord på olika språk, men de förstår vad ordet betyder, men kan inte fullständigt förstå en mening där den används.

Ex Sit kan hästen förtså, men inte, vänta 10 minuter, sen siter du...


Jag vill inte påstå att jag är duktigare än Pignon på något sätt med min reaktion om intervjun, utan snarare just den "förväning och facination" som både panelen och den som intervjuade hade.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

herre gud... jag stavade till engelska sitt, sit, och det blev, givetvis, till svengelska, engelsk sit med svensk böjning...
*behöver gå på stavskola*
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

... utan snarare just den "förvåning och facination" som både panelen och den som intervjuade hade.
Det var exakt samma sak förra året. Man tycker dom borde ha lärt sig något sedan dess?

LIA
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Äh, skriv bara som tankarna kommer. Tror det blir intressantast så. :laugh:

LIA
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag har faktiskt inte kollat upp JF Pignon alls, men har pratat med personer i mitt stall eftersom jag var så uppslukad av hans framträdande i Globen. Då fick jag höra ett å annat som jag inte kan bevisa är sant eftersom jag inte sett någon jobba fram till ett sådant reslutat som han visade. Då lät det som att man använder sig av korta grimskaft och att man spänner in hästens huvud ner till fötterna, sitter på hästen huvud när den ligger ner osv. Detta är bara vad jag hört, jag tänkte mer på att för att få hästen att göra som den gör så tror jag inte man använder sig av "mjuka" metoder. Detta behöver inte betyda att han gör det, men det finns väl fler som håller på med detta som "show".
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jodå visst är han en oerhört duktig hästmänniska, men min personliga idol är fortfarande A.Nevzorov :love: Där kan man snacka om levande hästar. Genom honom har jag lärt mig oerhört mkt och han är som en Gud för mig :o Sen är jag lite smått kär i hans indianhingst Kaogi!

le-26.jpg
200809rr04.jpg

le-11.jpg

le-03.jpg

200605-18.jpg
200605-25.jpg
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Sitter på hästens huvud?? Nej det tror jag inte ens sekund på att han gör.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

spöet finns inget att säga om, han visade ju bara. MEN jag tyckte hästarna verkade extremt kuvade. förutom den lilla shettisen, den hade lite egen gnista kvar.

han säger att han inte använder några hårda metoder. men hård mental dominans är lika hård ur hästens synpunkt som om han skulle tvinga dom ner med rep osv. dominans är dominans samma vilken metod man använder.

jag blir illa till mods när jag ser djur som är så hårt dominerade, det finns liksom inget jag kvar i dom och det är riktigt sorgligt. :(
var mkt mer imponerad av tyskan med getterna!

Det här måste vara det värsta jag hört! Jag tänker inte uttrycka exakt vad jag tycker om detta inlägg men personen bakom det låter mycket okunnig (jag vet att hon inte brukar vara det men ändå:confused:). Hästarna var INTE kuvade på något vis. De var avslappnade och tillfreds och "älskar" uppenbarligen sin ledare. Jag skulle vilja veta vad du grundar din kommentar på?:confused: För det kan du inte vara på hästarna!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag har faktiskt inte kollat upp JF Pignon alls, men har pratat med personer i mitt stall eftersom jag var så uppslukad av hans framträdande i Globen. Då fick jag höra ett å annat som jag inte kan bevisa är sant eftersom jag inte sett någon jobba fram till ett sådant reslutat som han visade. Då lät det som att man använder sig av korta grimskaft och att man spänner in hästens huvud ner till fötterna, sitter på hästen huvud när den ligger ner osv. Detta är bara vad jag hört, jag tänkte mer på att för att få hästen att göra som den gör så tror jag inte man använder sig av "mjuka" metoder. Detta behöver inte betyda att han gör det, men det finns väl fler som håller på med detta som "show".
Konstigt som det alltid ska komma upp elak skvaller om dom som är bra!
Beror detta på avundsjuka?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Det här måste vara det värsta jag hört! Jag tänker inte uttrycka exakt vad jag tycker om detta inlägg men personen bakom det låter mycket okunnig (jag vet att hon inte brukar vara det men ändå:confused:). Hästarna var INTE kuvade på något vis. De var avslappnade och tillfreds och "älskar" uppenbarligen sin ledare. Jag skulle vilja veta vad du grundar din kommentar på?:confused: För det kan du inte vara på hästarna!

Och vad grundar du ditt inlägg på? Det du såg eller? Vilket även Centaur nog gör? Alltså uppfattade ni två olika saker, vilket inte är alls ovanligt.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen



Intressant hur han kan predika om hur bett kan skada hästarna och ändå sitter och rider med en sadel som ligger åt pipsvängen långt fram.
Man tycker ju att han borde veta att en sadel som ligger dåligt kan ge obotliga skador i hästens ryggmuskelatur.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

*dl kl*

Jag tycker det är dålig stil av SVT att inte ha en kunnig kommentator på en Internationell hästshow som sänds i TV.

Tänk om de skulle sända VM i hockey/fotboll med en hästintresserad kommentator.

"Och där far den runda saken över ängen, någon puttar runt den med sin fot, och så springer de mot nätet och Där var den runda saken hemma i sin box!"

Undra vilken reaktion Det skulle få bland tittarna...

Jo så har jag också tänkt att den som tex blandade ihop två fotbollsspelare nog inte skulle få behålla jobbet speciellt länge. Men frågan är hur kunniga ledningen på SVT är om hästar? Man kanske skulle skriva upp alla fel och sedan skicka listan till SVT? För en icke insatt hör och ser inte felen. Tex min mamma märker ju inte alls felen på det vis jag gör om vi någon gång tittar på ridsport tillsammans.

Jag spelar nästan alltid in sändningen för att kunna pausa och spola tillbaka. Dels för att jag ibland vill se en ritt/hopp eller ekipage två gånger men lika ofta faktiskt för att kunna spola tillbaka och kontrollera om jag hörde rätt. Någon gång blev jag så förvirrad av de felaktiga kommentarerna att jag var tvungen att kolla en detalj via internet, tror det var en härstamning som inte alls stämde i mina öron.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Du har helt rätt, jag har aldrig tänkt på hur han sadlar?!

Kanske sadeln åkt fram?

Där finns ju massor av rygg bakåt att lägga sadeln på, nästan så du kan sadla så längt bak som vojlocken ligger nu.

Å andra sidan rider han Mycket sälland med sadel har jag för mig.

En annan intressant sak rä att den elev som inte har några som helst planer på att sluta rida med bett blir skarpt tillsagd och ombedd att även lämna skolan om denna nite ändrar sin inställning.
Trotts detta vet jag att Alexander ridit på bett under bla filminspelningar.
Ursäkten? = Alexander vet ju vad han gör...

Vilket i mina öron låter helt befängt, han säger sig inte bara vara bäst iom, utan gör sina elever okunniga och säger att Ingen av dom är nog duktig att rida på bett...
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Faktisk förstår jag hans åsikt, men inte hans sätt att förmedla den.
Jag har också undervist mycket i hästhantering utan våld och tvång.
Det känns faktisk rätt jobbigt om en elev berätter att h*n är min elev och sen blir förbannad och slår en häst. Då kan folk ju tänka " Jaha! Så det är sådant h*n lär sig där!". Det är ju ingen bra reklam, men det är ju sådant som händer.
Samtidig är det inte roligt att undervisa en som inte tror/litar på konceptet
Uti från " Om inte du tror på vad jag säger, kan jag inte lära dig något."
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Samtidig är det inte roligt att undervisa en som inte tror/litar på konceptet
Uti från " Om inte du tror på vad jag säger, kan jag inte lära dig något."

Det där köper jag bara om ex Alexander har som huvudinriktning att inte använda bett. Har han som huvudinriktning att inte använda tvång köper jag det inte.

Man måste kunna ifrågasätta och få träningen anpassad till ekipaget, att "köpa hela konceptet" är bland det farligaste man kan göra som hästägare!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Du har helt rätt, jag har aldrig tänkt på hur han sadlar?!

Kanske sadeln åkt fram?

Där finns ju massor av rygg bakåt att lägga sadeln på, nästan så du kan sadla så längt bak som vojlocken ligger nu.

Å andra sidan rider han Mycket sälland med sadel har jag för mig.

En annan intressant sak rä att den elev som inte har några som helst planer på att sluta rida med bett blir skarpt tillsagd och ombedd att även lämna skolan om denna nite ändrar sin inställning.
Trotts detta vet jag att Alexander ridit på bett under bla filminspelningar.
Ursäkten? = Alexander vet ju vad han gör...

Vilket i mina öron låter helt befängt, han säger sig inte bara vara bäst iom, utan gör sina elever okunniga och säger att Ingen av dom är nog duktig att rida på bett...

Skönt, då är man inte ensam ;)

Fast en sadel som glider fram ligger inte bra, så att ha "den gled fram" som ursäkt för att sadeln ligger illa fungerar inte i min värld samt
att den kan ge skada även om den inte används så ofta.

Sadel skulle behöva ligga så långt bak som vojlocken ligger för att inte störa bogarna!


Knasigt hur människor sorterar ut vad som är bra och dåligt, vad som är viktigt och oviktigt.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 402
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 553
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp