JF PIGNON uppvisning i globen

Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Ja det har du rätt i, men å andra sidan kan man inte veta allt ;)
Sen tvivlar jag på att hans hästar lider av att sadeln ligger som den gör, med tanke på hur pass musklade hästarna är och hur sällan han sitter på hästarna i fråga. Nu har jag inte träffat A.N personligen, men har ridit för en vän till honom som har samma tankesätt, kanske inte riktigt lika hård och elak i sitt sätt att uttrycka sig av det jag hört om A.N.
Att han använder träns vid inspelningar är fel, visst har han använt både träns och skarpa bett förr, men det är ingenting han går i skym undan med heller. Sen är det mycket myter och snack om honom som inte riktigt stämmer, men så är det med allt och alla som är mer än den "avarage" hobbyryttaren.

Alla har vi olika åsikter och tankar kring hur och varför man gör som man gör, huvudsaken är att man vill hästens bästa och är öppen för ny lära, tycker jag:bump:
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

*kl*

Har inte läst hela tråden...

Jag var inte i Globen denna gång, men 2007 tror jag det var, och såg showen då. hade velat fara igen när jag såg att han skulle komma tillbaka, men knde inte. Eftersom jag inte sett nåt från den här gången vet jag inte om det var samma inslag i hans show.
Men jag blev väldigt rörd och fängslad av det han gjorde. Jag tycker det var helt fantastiskt att se och satt säkert i en halvtimme minst " det är väl inte slut nu", "hoppas det inte slutar snart".
Vad jag såg då var en man med en fantastik relation till sina hästar, hästar som lyssnade och gjorde det dom gjorde för att dom tyckte om det, inte för att dom var tvugna.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Det där köper jag bara om ex Alexander har som huvudinriktning att inte använda bett. Har han som huvudinriktning att inte använda tvång köper jag det inte.

Man måste kunna ifrågasätta och få träningen anpassad till ekipaget, att "köpa hela konceptet" är bland det farligaste man kan göra som hästägare!
Varför vill du använda tvång? Om han kan lära dig hur du får hästen att villa göra det du vill, är tvång väl onödigt.
Om du fortfarande vill använda tvång är det kanske för att du inte förstår konceptet eller att du av någon annan anledning inte vill använda det.
Det är då det kan kännas onödigt att undervisa, då har du ju redan valt inte ens att prova att ge det en chans Men jag förstår om du inte tycker att hans militäriska och sektliknande åsikter inte har med hästhantering att göra. Om det är det du menar med att köpa hela konceptet, är vi eniga.
Självklart ska man vara kritisk, men ibland ska man också prova för att veta om det fungerar.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Varför vill du använda tvång? Om han kan lära dig hur du får hästen att villa göra det du vill, är tvång väl onödigt.
Om du fortfarande vill använda tvång är det kanske för att du inte förstår konceptet eller att du av någon annan anledning inte vill använda det.
Det är då det kan kännas onödigt att undervisa, då har du ju redan valt inte ens att prova att ge det en chans Men jag förstår om du inte tycker att hans militäriska och sektliknande åsikter inte har med hästhantering att göra. Om det är det du menar med att köpa hela konceptet, är vi eniga.
Självklart ska man vara kritisk, men ibland ska man också prova för att veta om det fungerar.

Fast det som han tillämpar är tvång även det.

Om hästen inte vill göra det han vill att den ska göra, så övar han tills den ger efter och "vill göra" som han säger. Eller?

Nästan allt vi utövar med hästar är något slags tvång, vi tvingar dem att gå i hagar, äta det foder vi ger dem, när de ska ridas, vad de ska göra.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Nja... Tvåg i mina öron är när man tvingar hästen att göra någonting mot dess vilja, AN använder hästens flockinstinkt och fram för allt LEKER ständigt med hästarna och lär in efter lek. Att få hästen att vilja göra någonting genom god motivation är inte att tvinga.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Fast det som han tillämpar är tvång även det.

Om hästen inte vill göra det han vill att den ska göra, så övar han tills den ger efter och "vill göra" som han säger. Eller?

Nästan allt vi utövar med hästar är något slags tvång, vi tvingar dem att gå i hagar, äta det foder vi ger dem, när de ska ridas, vad de ska göra.

Jag tycker mer det liknar negativ förstärkning. Vi ger tryck på hästen, när den ger efter så förstärker vi genom att ta bort trycket, alltså har vi förstärkt att lyda, är det rätta.

Tvång tycker jag är en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Ja och speciellt ROLIGT ihop med dem!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Fast det som han tillämpar är tvång även det.

Om hästen inte vill göra det han vill att den ska göra, så övar han tills den ger efter och "vill göra" som han säger. Eller?

Nästan allt vi utövar med hästar är något slags tvång, vi tvingar dem att gå i hagar, äta det foder vi ger dem, när de ska ridas, vad de ska göra.
Jag rider och träner för mitt nöjes skuld, det ska inte vara på hästens bekostnad.
Vi ska ha roligt tillsammans!
Om man har roligt är man mera motiverat till att göra bättre. Man kommer längre om man kämpar tillsammans än när man kämpar mot varandra.
Jag kan fodra min häst så gott jag kan, men jag kan inte tvinga den att äta.;)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Hast-Hund; Men om hästen inte vill göra en buga tex. så upprepar han komandot tills hästen bugar. Det är ju inte så att hästen får göra som den vill?
Vill den inte buga, så arbetar han med den tills den gör buga. Alternativet att hästen inte behöver göra buga finns inte.

LouiseHellstrom; Men det tillämpas ju inom alla grenar inom ridsporten? Negativ förstärkning?

Karindk60; Nej men om den inte äter maten du serverar så dör den av svält.
Den kan knappast gå ut ur stallet och käka gräs som den vill, när inte det behagar att äta det ägaren har serverat.


Men då förstår jag inte hur ni kan tycka att bett är ett tvång för hästen?

Jag är inte emot hans lära, jag bara ifrågasätter ;)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Hast-Hund; Men om hästen inte vill göra en buga tex. så upprepar han komandot tills hästen bugar. Det är ju inte så att hästen får göra som den vill?
Vill den inte buga, så arbetar han med den tills den gör buga. Alternativet att hästen inte behöver göra buga finns inte.
Är detta något du vet eller är det något du hittar på?
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Va? :confused: Det var då någonting nytt för mig! Han lär inte in saker bara för sakens skull, hästarna älskar honom så mycket att de mer än gärna gör vad han ber dem om.
Om du har läst/sett A.N forskning så förstår du varför han har så starka åsikter om bl.a bett. :)

Ang maten: Hästen tänker inte som vi ;) Den tänker nog inte: Ja, gud nu står jag här i hagen igen och måste äta av detta gräs/hö whatever dag ut och dag in! Tänk om jag kunde leva bland mustangerna och leta egen mat på steppen/bergen etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Nej men det är något som jag gissar. Tror du att hästen inte behöver lära sig något om den inte vill? Eller behöver hästen inte om den inte vill?

Hast-hund;

Ja jag har läst hans forskning om bett, men en sadel som ligger illa kan orsaka minst lika mycket skada, villket han inte tycks förstå?
Nej hästar tänker inte som vi, men de har inte så mycket val när det gäller allt vi gör med dem.
Varför lär han in buga då? För att bevisa att hästarna älskar honom? för att de underkastar sig honom? Jag bara undrar? :)
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Faktisk förstår jag hans åsikt, men inte hans sätt att förmedla den.
Jag har också undervist mycket i hästhantering utan våld och tvång.
Det känns faktisk rätt jobbigt om en elev berätter att h*n är min elev och sen blir förbannad och slår en häst. Då kan folk ju tänka " Jaha! Så det är sådant h*n lär sig där!". Det är ju ingen bra reklam, men det är ju sådant som händer.
Samtidig är det inte roligt att undervisa en som inte tror/litar på konceptet
Uti från " Om inte du tror på vad jag säger, kan jag inte lära dig något."



Jo då där förstår jag dig. Det är helt sant. Fast jag menar på att det är en skillnad mellan att sektliknande styra sina elever (som finns via internet) och att styra upp dom. :)

Det är väldigt svårt att förklara hur det är i skolan hos dom.

Missförstå mig inte, jg har dne djupaste respekten för vad Alexander har åstadkommit med sina hästar, och hur duktig han är, vad jag har emot är att det är så otroligt många som upplever det som en sekt.
jag blev varnad när jag gick med, och tyckte de var fåniga.
Sen gick jag ur och i samma veva var en "youtube-bekant" intresserad av att gå med, jag berättade för henne hur hon skulle göra och varnade att det var lite åt sekthållet men att hon säkert skulle klara av det ändå bara hon sållade.

Efter ca 5 månader fick jag ett mail via youtube där hon skrev att hon gått ur för att det var som jag varnat om, för mycket likt en sekt.


Många reagerar på att det är så likt denna sekt och det är farligt, är det sekt tas du ifrån din möjlighet att ta ett steg tillbaka och ifrågasätta dig själv, risken att människan följer blint vad som gäller är stor.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Skönt, då är man inte ensam ;)

Fast en sadel som glider fram ligger inte bra, så att ha "den gled fram" som ursäkt för att sadeln ligger illa fungerar inte i min värld samt
att den kan ge skada även om den inte används så ofta.

Sadel skulle behöva ligga så långt bak som vojlocken ligger för att inte störa bogarna!


Knasigt hur människor sorterar ut vad som är bra och dåligt, vad som är viktigt och oviktigt.



Jo jag tänkte mer på om den glidit fram iom alla saker han gör med sina hästar, de gör skolor ovan mark. Tänkte tat det kanske var lite vilt för sadeln att ligga still då.
Är s¨å dålig på sadlar då jag rider barbacka så jag kan inte det där.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Fast det som han tillämpar är tvång även det.

Om hästen inte vill göra det han vill att den ska göra, så övar han tills den ger efter och "vill göra" som han säger. Eller?

Nästan allt vi utövar med hästar är något slags tvång, vi tvingar dem att gå i hagar, äta det foder vi ger dem, när de ska ridas, vad de ska göra.


Alexaders hästar gör det inte utav tvång, att en häst "inte gör som vi frågar den om" behöver inte alltid betyda att det är för att den inte vill göra det, utan oftast om du har en god kommunikation med hästen och ett bra samspel så är det för att hästen inte förstår vad du frågar om.

Om bett ska jag itne gå in på för jag minns inte längre exakt allt han tycker om det.
Men jag har ett minne av att han ansåg att bett är något hästen i stort sett inte kan gå emot utan att få ont. Dvs den kan inte ifrågasätta utan att det kommer smärta, om än lite.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Ja det har du rätt i, men å andra sidan kan man inte veta allt ;)
Sen tvivlar jag på att hans hästar lider av att sadeln ligger som den gör, med tanke på hur pass musklade hästarna är och hur sällan han sitter på hästarna i fråga. Nu har jag inte träffat A.N personligen, men har ridit för en vän till honom som har samma tankesätt, kanske inte riktigt lika hård och elak i sitt sätt att uttrycka sig av det jag hört om A.N.
Att han använder träns vid inspelningar är fel, visst har han använt både träns och skarpa bett förr, men det är ingenting han går i skym undan med heller. Sen är det mycket myter och snack om honom som inte riktigt stämmer, men så är det med allt och alla som är mer än den "avarage" hobbyryttaren.

Alla har vi olika åsikter och tankar kring hur och varför man gör som man gör, huvudsaken är att man vill hästens bästa och är öppen för ny lära, tycker jag:bump:


Visst är det mycket "snack" om honom, och mycket med all rätt!
Men det viktiga är att allt snack om honom inte handlar om att han är elak mot hästarna eller anvädner sig utav våld.
Det snack som finns är snarare om hur han hanterar människor...

Självklart lider hästen av att sadeln ligegr som den gör. Sadeln hindrar hästens bogrörelser och ger skav. Tänk dig själv att oavsett hur välmusklad du är så behöver dina skuldror röra sig när du går iom att du rör dina armar fram och tillbaka efter sidan. Om du då skulel ha något som låg mellan skuldrorna och varje gång de rörde sig skavde på detta så finns det inga muskler i världen som kan skydda dig från detta.

Vad menar du med att det är fel att han använt sig av tränsbett vid inspelninagr? Jag har sett filmen själv... :crazy:
Jag Har varit en student i hans skola och jag Har fått ta del av hans utbildningsmaterial innan jag själv valde att sluta.
Jag gick ur för ngt år sedan men har fortfarande insikt i hur det sköttes då.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Nej men det är något som jag gissar.Jag hoppas du mår bra av att sprida så elak skvaller om något du inte har den blekaste aning om!:mad: Tror du att hästen inte behöver lära sig något om den inte vill? Eller behöver hästen inte om den inte vill
Varför tror du inte hästen vill? Synd om dig, om inte du upplever att dina hästar vill vara med.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Det är inte elakt skvaller, det är så att jag är upplärd till att ifrågasätta saker och vara kritisk mot det jag får höra!
Anledningen till att jag ifrågasätter är att det faktum att man inte får ifrågasätta detta, det är tydligen fult att ifrågasätta den här läran.


Min häst gör gärna saker, jag säger åt henne att göra. Hon kan ridas utan träns utan problem, samt göra diverse olika små trick.

Det som är intressant är när man ifrågasätter något så tar man till personliga påhopp, för att man inte har egna argument.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 505
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp