JF PIGNON uppvisning i globen

Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

vet inte om jag överreagerar, men jag gillade inte alls den showen.... hästarna var inte alls harmoniska, verkade de som i alla fall, öronen bakåt, grinande osv. vissa situationer såg de precis ut som innan min häst går till attack.

o så att han var på dem med piskan hela tiden, säg att han knackade dem i huvudet osv...

eller är de jag som har fattat fel

Orkar inte läsa hela tråden men jag tycker denna person inte alls har någon form av harmoni med hästarna. NH handlar om att tvinga fram ett beteende på hästarna som inte är naturligt. DVS underkastelse utan diskussion. Usch och fy...
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Verkligen? och det vet du därför att...?

Dina kunskaper inom NH är grovt begränsade hör jag. Och jag skulle gärna vilja veta varför du påstår en sådan sak!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Fast hur många ranghöga hästar tvingar inte fram ett beteende utan diskussion? Om du kollar i en flock med hästar så tro mig, det är ingen diskussion som gäller där alla gånger. I min flock finns det en som försöker klättra i rangen, han flög på den ranghöga hästen och bråkade vid en fodring. Och tro mig, det var ingen diskussion som gällde där ifrån den ranghögas sida. Den som försökte klättra i rangen fick minsann veta att han levde, i flera dagar.

Tvingar är kanske fel ord att använda men utan någon diskussion så bestämmer den ranghöga. Inte diskuterar dom ifall någon ska flytta sig för den ranghöga?

Ska vi tala om tvinga så kan du nog lägga till både hoppning, dressyr, körning, western, islandshästridning osv. För inom alla disipliner kan du tvinga fram något ifrån hästen. Det finns rötägg över allt tyvärr.

Personligen tycker jag att Pignons hästar såg betydligt mer harmoniska ut än flera utav dom andra hästarna som var med i globen. Men det finns säkert brister i hans hästhantering också, som det finns i dom flesta andras hantering mer eller mindre.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag orkar inte läsa hela men om man ska dra slutsatsen så tror jag inte att om hästarna inte skulle vara harmoniska hade de nog flippat ur istället för att forsätta koncentrera sig på uppgiften när hela Globen vrålade och applåderade.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Verkligen? och det vet du därför att...?

Dina kunskaper inom NH är grovt begränsade hör jag. Och jag skulle gärna vilja veta varför du påstår en sådan sak!

Jag har varit hos 2 olika (mycket sk duktiga och "kända") inom NH världen och ja allt inom NH är att tvinga fram hästen till det du vill och många även dessa personers mycket begränsade kunskap om tålamod med en häst som inte accepterar en viss behandling gav mig en mycket negativ syn på NH. Dessa som anses av många vara de bästa i Sverige på NH tvingar fram ett beteende hos en häst som tydligt visar negativt på det som görs med den. NH = tvång så enkelt är det bara.

Inte därför sagt att alla beter sig som dessa 2 gjorde men det jag sett av NH både av "kunniga" och de som inte kan något gör mig rädd för vad många hästar kan råka ut för i all välmening men ändå.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Tvingar är kanske fel ord att använda men utan någon diskussion så bestämmer den ranghöga. Inte diskuterar dom ifall någon ska flytta sig för den ranghöga?

Ja antingen så utmanar den ranglåga den ranghöga eller så ger den sig direkt. Det kallar jag tvång iaf "gör som jag säger annars får du smaka på".
Vad skulle du säga om din häst utmanade dig genom att vända upp och sparka som den skulle göra den dagen den känner att den kan utmana sin flock ledare?

Ska vi tala om tvinga så kan du nog lägga till både hoppning, dressyr, körning, western, islandshästridning osv. För inom alla disipliner kan du tvinga fram något ifrån hästen. Det finns rötägg över allt tyvärr.

Dom finns inom alla djursporter o avsätt vad det handlar om. Tyvärr så betalar folk mycket dyra pengar för att lära sig NH av personer som många anser ha en felvriden syn på vad som är naturligt.

Personligen tycker jag att Pignons hästar såg betydligt mer harmoniska ut än flera utav dom andra hästarna som var med i globen. Men det finns säkert brister i hans hästhantering också, som det finns i dom flesta andras hantering mer eller mindre.

Det tyckte inte jag alls hästarna reagerade inte så mycket på det som hände runt om kring men la öronen och visade att de inte var helt harmoniska med det som de tillbads att göra.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jag har varit hos 2 olika (mycket sk duktiga och "kända") inom NH världen och ja allt inom NH är att tvinga fram hästen till det du vill och många även dessa personers mycket begränsade kunskap om tålamod med en häst som inte accepterar en viss behandling gav mig en mycket negativ syn på NH. Dessa som anses av många vara de bästa i Sverige på NH tvingar fram ett beteende hos en häst som tydligt visar negativt på det som görs med den. NH = tvång så enkelt är det bara.

Inte därför sagt att alla beter sig som dessa 2 gjorde men det jag sett av NH både av "kunniga" och de som inte kan något gör mig rädd för vad många hästar kan råka ut för i all välmening men ändå.

Hela TVÅ Stycken! :eek: OMG! Du är rena Experten hör jag!

Ärligt... Om du kunde något om hästars sociala beteende skulle du veta att hästar testar innan de ger över ledarskapet. Det är om de Inte testar, frågar eller kontrollerar du ska vara orolig. Iallafall om de inte redan har en kommunikation med sin människa.

Mina hästar kollar frekvent att jag fortfarande har koll. Det innebär inte att de är odrägliga, de testar subtilt.

En häst har igen orsak till att, utan att testa människan ifråga, dumpa ledarskapet på människan. Om den ger över ledarskapet till en individ som inte är värdig det så sätter den sig själv i fara, om den varit vildhäst. Och hästar har inte förändrats så mycket på den, jämfört med sin livshistoria relativt, korta tid de varit tamhästar.


Jag kan inte säga vad du sett hos dessa supertränare du påstår att du varit hos, jag var inte där.
Men dra inte alla över en kam innan du varit hos alla och det med öppet sinne!
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Det tyckte inte jag alls hästarna reagerade inte så mycket på det som hände runt om kring men la öronen och visade att de inte var helt harmoniska med det som de tillbads att göra.

Om du idats läsa hela tråden, vilket jag tycker du ska göra om du ska diskutera i den, så hade du sett att det skrivits om varför hästarna har öronen bakåt.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Kan du förklara lite mer vad du menar med att NH är tvång?

Om NH är tvång, liksom allt annat, måste det ju även vara tvång att ha hästen i en hage? Och vad är det isåfall du vill komma fram till, om du nu anser att NH är tvång (man ber hästen göra ngt specifikt tills den gör det), för det gör man ju bara man sitter på sin häst.

Jag tycker man ska se skillnad på tvång och negativ förstärkning. Tvång är utan eftergift, att man får hästen dit man vill med hjälp av konstant tryck. I NH är det ju meningen att man med hjälp av eftergiften och ökat förtroende får hästen att göra det man. Eftergiften är väl den allra viktigaste delen i hela hästhanteringen, det är så hästen lär sig. Det är väl också just den som skiljer tvång från hästmannaskapet?
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Jo fast en elev som rider på en ridskola där de rider på bett lär inte kunna komma och be om att få rida bettlöst på vilken häst som helst som tillhör ridskolan. Inte generellt.
Det finns givetvis ridskolor där hästarna går bettlöst men det är inte en standard bland världens ridskolor.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Orkar inte läsa hela tråden men jag tycker denna person inte alls har någon form av harmoni med hästarna. NH handlar om att tvinga fram ett beteende på hästarna som inte är naturligt. DVS underkastelse utan diskussion. Usch och fy...

Hm...blir lite nyfiken på hur du hanterar dina hästar?

Jag kan också vara skeptisk till en del som säger sig hålla på med NH.
Men som jag ser det har NH inga fasta regler, utan så vitt skilda personer som Monty Roberts och Klaus Ferdinand Hempling kan sägas hålla på med NH.
Så att säga att NH handlar om något specifikt annat än hästhantering tycker jag är svårt.

Min åsikt är att ALL hantering av djur är mot deras natur(och våran med), sen är det upp till var och en att avgöra om, och hur man ska hantera ett djur. Det mest "naturliga" är att inte hantera dom över huvud taget.

(fotnot, Jag har valt att leva med och hantera djur:))
 
Senast ändrad:
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Man ska inte vara så rädd för att fråga... ;) Och hela tiden förutsätta det sämsta.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Då hoppas jag att du varken använder hand eller skänkel när du rider.

Just för tillfället rider jag travhästar, så jo, jag måste använda tygeln..
Men när jag och mamma hade egna hästar, så styrde jag med rösten och gester..
Svårare än så är det inte egentligen..
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Varför inte?

Frågar dig samma sak som jag frågat centaur och Trollungen: Förklara gärna på vilket sätt du tycker dig se att hästarna inte är glada utan kuvade slavar?

En glad häst som lyder med vilja och glädje i allt den gör, ska se ut som.. En fri häst. En fri häst är glad, lycklig och lyder alltid sin översta med vilja och glädje.
När Pignon håller på, lyder dom.. Kuvat..
Hundar och hästar har väldigt lika språk.
Skulle någon göra samma sak med hundar skulle det bli uppståndelse i hundvärlden..
Hundarna skulle visa mer tydligt för alla att dom är kuvade..
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

lite OT, kanske har nämnts tidigare, har inte läst hela tråden...
Kommentatorn Jan Svanlund, eller vad han heter sa ju i tvsändningarna på lördagen att han var så imponerad av den där lilla hästen som värkligen försökte men inte riktigt lyckades med att vara riktig häst:cool:...


...Jag tycker iaf, att en långhårig, barfota shettis är mer häst än vad de där superavlade, holländska körhästarna var...

Att Svanlund snackar skit och har noll koll är ingen nyhet. Han har noll koll på hästar. Tur att han har Lotta med sig som kan rätta honom när han spårar ur totalt.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

vet inte om jag överreagerar, men jag gillade inte alls den showen.... hästarna var inte alls harmoniska, verkade de som i alla fall, öronen bakåt, grinande osv. vissa situationer såg de precis ut som innan min häst går till attack.

o så att han var på dem med piskan hela tiden, säg att han knackade dem i huvudet osv...

eller är de jag som har fattat fel
Han låter stona visa sitt humör. Det är en fin balansgång.
Sålänge de gör som han vill får de se hur pissed ut som helst.
det är ändå bara sura miner.

Står man på 2 hästar vill det till att de håller ihop. Han sa bara åt den som var på väg att sura bort en annan- Håll sams!!!!

Jag säger inte åt min häst om den blir sur för att jag drar gjorden.
De måste få visa vad de tycker- för att behålla livsglädjen o viljan:love:
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

Självklart lider hästen av att sadeln ligegr som den gör. Sadeln hindrar hästens bogrörelser och ger skav
:rofl:

Då har du aldrig lagt en välanpassad sadel där den ska ligga. dvs bakom bogbladet.
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

En glad häst som lyder med vilja och glädje i allt den gör, ska se ut som.. En fri häst. En fri häst är glad, lycklig och lyder alltid sin översta med vilja och glädje.
När Pignon håller på, lyder dom.. Kuvat..
Hundar och hästar har väldigt lika språk.
Skulle någon göra samma sak med hundar skulle det bli uppståndelse i hundvärlden..
Hundarna skulle visa mer tydligt för alla att dom är kuvade..



En häst ska inte Lyda... En häst som Lyder är underggiven.
Att lyda innebär att du inte har en egen vilja.


En häst och en människa ska tillsammans ha ett sammarbete. Där båda får säga sitt, annars blir det en envägskommunikation.


Hade du bemödat dig med att läsa hela tråden (gör gärna det) så hade du sett vad Pignon säger om varför öronen är bakåt.
Framför all så säger Pignon att dte viktiga är att så fort han avbryter leken med sin häst så ska öronen åka frammåt.

Jag tvivlar på att Pignons hästar är nedtryckta.

Däremot vill folk gärna skrika det eftersom de inte själva kan komma så långt som Pignon har.

Pignon är inte fullkomlig, han är inte perfekt, men han bryter knappast ner sina hästar. Läs gärna hans bok och återkom Sedan med dina påståenden om du vill.
Dock anser jag att kan man något om etologi så kommer man inte efter att ha läst Pignons bok att säga att han bryter ner sina hästar...



Allmänt.

Jag hade gärna viljat se att reportern tog upp detta med öronen så Pignon själv i TV kunnat säga det som står i hans bok, för att åsådarna inte skulle missförstå.
Fast då var det ju Otorligt korkade kommentarer och frågor i samband med Pignons framträdande... Som att det skulle kräva en viss sorts häst för att det skulle gå att göra som Pignon gjorde... :rofl:
Det enda som det krävs något "visst" utav är människan och dess kunskap... En häst är en häst och Visst, vissa hästar kan vara svårare än andra att hantera och utbilda så som Pignon gjort men knappast att det är omöjligt! :grin:
 
Sv: JF PIGNON uppvisning i globen

En häst ska inte Lyda... En häst som Lyder är underggiven.
Att lyda innebär att du inte har en egen vilja.


En häst och en människa ska tillsammans ha ett sammarbete. Där båda får säga sitt, annars blir det en envägskommunikation.


Hade du bemödat dig med att läsa hela tråden (gör gärna det) så hade du sett vad Pignon säger om varför öronen är bakåt.
Framför all så säger Pignon att dte viktiga är att så fort han avbryter leken med sin häst så ska öronen åka frammåt.

Jag tvivlar på att Pignons hästar är nedtryckta.

Däremot vill folk gärna skrika det eftersom de inte själva kan komma så långt som Pignon har.

Pignon är inte fullkomlig, han är inte perfekt, men han bryter knappast ner sina hästar. Läs gärna hans bok och återkom Sedan med dina påståenden om du vill.
Dock anser jag att kan man något om etologi så kommer man inte efter att ha läst Pignons bok att säga att han bryter ner sina hästar...



Allmänt.

Jag hade gärna viljat se att reportern tog upp detta med öronen så Pignon själv i TV kunnat säga det som står i hans bok, för att åsådarna inte skulle missförstå.
Fast då var det ju Otorligt korkade kommentarer och frågor i samband med Pignons framträdande... Som att det skulle kräva en viss sorts häst för att det skulle gå att göra som Pignon gjorde... :rofl:
Det enda som det krävs något "visst" utav är människan och dess kunskap... En häst är en häst och Visst, vissa hästar kan vara svårare än andra att hantera och utbilda så som Pignon gjort men knappast att det är omöjligt! :grin:

WORD!!!!!:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp