Jag hade bra resultat med att ställa fram granen ett par dagar innan jag hängde upp pyntet (plastigt pynt!), och passade på att pynta när katterna har sovit. Det funkade även med min destructor-katt som under sina kattungeår tog sönder typ.. allt.
Ah, det här var ju en bra idé! Vi har inget ömtåligt pynt såvitt jag vet, så det är mest bara kattens säkerhet jag tänker på. Tror jag testar din idé, men jag kanske försöker bura in eller förankra granen på något vis också för säkerhets skull.
 
Ah, det här var ju en bra idé! Vi har inget ömtåligt pynt såvitt jag vet, så det är mest bara kattens säkerhet jag tänker på. Tror jag testar din idé, men jag kanske försöker bura in eller förankra granen på något vis också för säkerhets skull.
När det gäller katter kan man ju aldrig vara för säker :D Det största problemet jag har haft är att ett par av katterna av någon anledning har älskat att tugga på granarna. Speciellt plastgranarna kittlade tydligen dödsskönt i kistan. :cautious:
 
Fråga till alla kattägare: Hur funkar det med julgran och katter, egentligen? Jag har ställt in mig på att skippa gran i år då vi har en busig kattunge hemma, men det kanske finns någon bra lösning?

Köp den stickigaste granen du kan hitta så kan den försvara sig! Och ha plastkulor (eller iaf inget som kan gå sönder som katten kan skära sig på och häng inget som dinglar roligt långt ner. Det blir lätt boxbollar till katten då. Men annars funkade det bra för oss att ha en tokig katt och en mer normal katt och gran.
 
Om jag skaffar en riktig så vill jag ha en riktigt tät jävel :D En Disneygran, och jag betalar gärna för det. Vart hittar man en sån?
För mig är det viktigaste med en julgran är att den luktar gran, alltså att den är färsk. Dessutom är utmaningen att få en ynklig (men nyhuggen!) gran att bli strålande vacker med belysning och pynt. Det går! Med andra ord har vi diametralt olika uppfattning i granfrågan!
 
Fråga till alla kattägare: Hur funkar det med julgran och katter, egentligen? Jag har ställt in mig på att skippa gran i år då vi har en busig kattunge hemma, men det kanske finns någon bra lösning?
Nu har jag ingen katt men förra året hade vi ett barn på ett år och en julgran så problemformuleringen är likartad.
Det är kul att sy julpynt! Dels kan man ju sy/sticka egna kulor men något annat som jag också gjorde var att sy små hjärtan och stoppa, använde en pepparkaksform som mall. Det var mysigt och ofarligt :D
 
Jag har egentligen aldrig haft problem med mina tre katter och granen. Visst har de råkat välta den men inte varje år ;) däremot älskar de att ligga under granen på mattan.
Plastkulor för säkerhets skull.

I år har vi faktiskt köpt nya kulor till granen. Har haft röda och guldfärgade i alla år men i år blir det gammelrosa och champagnefärgade. Sparar de gamla kulorna då risken är stor att vi troligen tröttnar på de ”otraditionella kulorna”.
Inget glitter i granen men 480st små ljusdiodrar som glittrar fint, eller ja de är i fast sken men det ser väldigt glittrigt ut.
Ja sen brukar vi har polkagriskäppar i granen också.
Kungsgran :)
 
Åh, vilken fantastisk idé! Sånt där vill jag också göra! Vi har sparat korken till den champagne vi öppnade samma natt som vi flyttat in i vår lägenhet, jag ska börja med att göra något fiffigt av den tror jag! :)

Alltid kul att göra lite saker med minnen! :) I stället för att de bara ligger och skräpar. Om du har Pinterest (jag ÄLSKAR Pinterest) så kan du söka på champagne cork ideas/crafts.
 
Nu brukar jag ju inte ha gran men de gånger jag haft har det inte varit något problem med mina nuvarande tre katter.
 
Plastgran är inte miljövänligare, snarare är det precis tvärtom enligt länken nedan som är från naturskyddsföreningen:

https://www.naturskyddsforeningen.se/julgran
Det beror väl rimligtvis på hur ofta man köper ny dock? Själv har jag en ca 30 år gammal plastgran, är den värre än att köpa riktig gran varje år så är det bannemig lite illa :p
Är bannemig lite sugen på en äkta i år dock. Hatar barr men det vore onekligen nice att slippa schasa bort katterna när de tuggar på plastgranen i tid och otid :cautious:

Fråga till alla kattägare: Hur funkar det med julgran och katter, egentligen? Jag har ställt in mig på att skippa gran i år då vi har en busig kattunge hemma, men det kanske finns någon bra lösning?
Här åkte granen omkull en gång första året, sen har den fått stå där den står. Granpynt som tål att fara i golvet gäller och jag hänger inget glitter längst ner ifall katterna får för sig att tugga på det.
Kör du äkta gran så kan jag meddela att kåda i päls inte är en hit om katten får för sig att sova i granen :D
 
Det beror väl rimligtvis på hur ofta man köper ny dock? Själv har jag en ca 30 år gammal plastgran, är den värre än att köpa riktig gran varje år så är det bannemig lite illa :p
Är bannemig lite sugen på en äkta i år dock. Hatar barr men det vore onekligen nice att slippa schasa bort katterna när de tuggar på plastgranen i tid och otid :cautious:


Här åkte granen omkull en gång första året, sen har den fått stå där den står. Granpynt som tål att fara i golvet gäller och jag hänger inget glitter längst ner ifall katterna får för sig att tugga på det.
Kör du äkta gran så kan jag meddela att kåda i päls inte är en hit om katten får för sig att sova i granen :D

https://www.radron.se/granskningar/Mer-gralla-an-granna-plastgranar/

I den här länken står det vad det är som är miljöfarligt i plastgranar och att de är sämre även om de används i många år.
 
Senast ändrad:
Fråga till alla kattägare: Hur funkar det med julgran och katter, egentligen? Jag har ställt in mig på att skippa gran i år då vi har en busig kattunge hemma, men det kanske finns någon bra lösning?

Vi har haft katt nästan så länge jag kan minnas.
Det är samma tips som alla, glaskulor är bara att glömma åtminstone längst ner. Om möjligt se till finns en kula att leka med brukar va uppskattat.
Girlanger/Glitter m.m ej längst ner gärna lite in i granen. Sen lär man märka på katten/katterna om är nått intresse att trakasera granen eller ej. Oftast för vår del är intressant lite första dagen och inte mer.
Sen kanske värre med plastgran då inte sticks på samma sätt som en äkta? Vi har alltid haft äkta. Nackdelen med katt där är man får gröna igelkottar och barr på ställen du aldrig skulle haft innan :D

Sen tillföra tråden lite mer, här är inte ens tanke på julpynta än lär bli sista minuten rush som vanligt skulle jag tro :rofl:
 
Innan någon säger någonting - nej, det är inte för tidigt. Det är helt enkelt en förlängning av årets mest fantastiska högtid. När folk börjar planera sommarsemester i mars så är det ju ingen som säger "Va? Redan? Du kan inte börja nu, då förstör du ju sommaren!" Likväl som att god planering och gott om tid att inandas varenda glitterkorn av julen helt enkelt optimerar den på alla sätt och vis, och undviker sista-minuten stress på samma gång.

Så? Vad ska ni ha för julgran? Hur ska ni dekorera den? Vad ska ni ha för andra juldekorationer? Tips och trix på pysselfronten? Hur ser er adventsljusstake ut? osv osv.
Den här jämförelsen tycker jag skaver, skulle det vara lika ok att börja skylta för midsommar i mars, som att man skyltar för jul i september? Semlor säljs numera redan i augusti, lussekatter till första maj?

Visst, folk får äta och dricka vad de vill året runt, men nog vattnar det ur det hela iaf för min del om vi ska börja klä midsommarstången med kulörta kulor och tända adventsljus på kräftskivan. O_o
 
Alltid kul att göra lite saker med minnen! :) I stället för att de bara ligger och skräpar. Om du har Pinterest (jag ÄLSKAR Pinterest) så kan du söka på champagne cork ideas/crafts.
OM jag har Pinterest! Ska in och kolla direkt :banana:

Kör du äkta gran så kan jag meddela att kåda i päls inte är en hit om katten får för sig att sova i granen :D
Alltid äkta gran! Blir intressant med det i kombination med sibirisk katt - bär det sig riktigt illa kanske han får bli korthårig för en stund sådär framåt mitten av januari :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 658
Senast: Hyacinth
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 692
Senast: sthu
·
N
Övr. Djur Har sett att vissa här på forumet har afrikanska jättesnäckor, dom är ju bara för häftiga! Har funderat på såna i nåt år nu, och tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
5 664
Senast: Nelly_Muffin
·
Hundavel & Ras Efter många funderingar fram o tillbaka på vad nästa hund ska vara för ras, tänkte börja leta uppfödare så smått, ställer jag återigen...
Svar
19
· Visningar
3 248
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp