Bukefalos 28 år!

Korkad man går bakom ryggen på familj

Därför att tillvaron och livet inte är så svart/vitt Det är svårt att fördöma en part som inte ens TS hört versionen av.

De flesta av oss har någon gång stött på otrohet i verkliga livet. Och därigenom bildat oss en uppfattning. Det är sällan svart/vitt. Jag har aldrig träffat på ett fall där det är svart/vitt. Där någon av ren elakhet varit otrogen.
 
Men ville TS att hela buke skulle fördöma mannens handlande?
Eller ville hon kanske bara vräka ur sig sin frustration? Och, även om det kan finnas olika orsaker till otrohet, så vet jag inte varför alla dessa ska dras upp varenda gång. Nu handlar TS trådstart om att kvinnan, som är hennes släkting, har blivit utsatt för otrohet och mår dåligt av det. Spelar verkligen orsaken till otroheten någon roll? Mår hon mindre dåligt beroende på orsaken?
 
Om nu relationen var avslutad för fem år sedan var det ju onödigt av mannen att vara med på köpet av lantstället.
Om deras sexuella relation var avslutad för fem år sedan, men han ändå närde ett hopp om att de i en framtid skulle hitta tillbaka till varandra på den fronten - så skulle det kunna ses som logiskt att vara med på ett köp av ett lantställe.
 
JAG hade i alla fall mått betydligt mindre dåligt om jag vetat att det hade vissa orsaker. Helt klart. Det beror ju helt på var man är.

Men om TS lägger ribban med att klassificera mannen som en idiot (inte handlandet, utan personen) tror jag nog att man på ett diskussionsforum får finna sig i att det kommer en diskussion ur uttalandet.
 
Men ville TS att hela buke skulle fördöma mannens handlande?
Eller ville hon kanske bara vräka ur sig sin frustration?
Det kanske vore fel att starta en sådan här tråd, med dess moraliska sprängkraft, om man bara ville ha lite "skickar styrkekramar" och "men oj så hemskt" till svar.
 
Det som är intressant i sammanhanget är inte vad han gjort för att rädda sitt förhållande, utan vad han gjort för att förstöra det.

Om han inte var intresserad av att rädda det, så borde han ha avslutat det - innan han gick vidare.

Om nu relationen var avslutad för fem år sedan var det ju onödigt av mannen att vara med på köpet av lantstället.

Sådana här tvärsäkra, svartvita utsagor har jag så svårt att förstå. Varför skriver man sånt, vem vill man övertyga?

Visst, han borde ha avslutat först. Och visst, han borde inte ha köpt lantstället. Men oavsett vad vi tycker så avslutade han ju inte - och han köpte lantstället. Vad ger det oss att pekpinna i efterhand?

Vi har ingen jäkla aning om vad som försiggick i de här personernas relation. Och varje gång jag läser såna där tvärsäkerheter så undrar jag om de som skriver varit ute i verkligheten och sett hur komplicerade, och olika, (otrohets)relationer kan vara.
 
Senast ändrad:
Sådana här tvärsäkra, svartvita utsagor har jag så svårt att förstå. Varför skriver man sånt, vem vill man övertyga?

Visst, han borde ha avslutat först. Och visst, han borde inte ha köpt lantstället. Men oavsett vad vi tycker så gjorde avslutade han ju inte - och han köpte lantstället. Vad ger det oss att pekpinna i efterhand?

Vi har ingen jäkla aning om vad som försiggick i de här personernas relation. Och varje gång jag läser såna där tvärsäkerheter så undrar jag om de som skriver varit ute i verkligheten och sett hur komplicerade, och olika, (otrohets)relationer kan vara.

Instämmer med dig i det mesta.
Mycket "borde man". Det gäller väl allt som man i efterhand ser inte blev så bra?

Min övertygelse är att man oftast fattar rationella beslut som grundar sig på kunskaper man har nu. Självklart trodde inte personen att han skulle skapa en kris när han beslöt att skaffa allt det materiella.
 
Jag var en gång i tiden den bedragna i en relation som omgivningen ansåg vara vattentät, vi var ett föredöme som par och stadigare än det vi hade (gav sken av) var det få som hade. Så här nio år efteråt, när man samlat ihop säcken, bränt den och petat i askan och nu bara konstaterar att det är historia, så måste jag säga en sak som kan sammanfatta både min eerfarenhet och den här trådstarten: Folk tror sig veta så mycket, och folk lägger sig i alldeles för mycket som de inte har med att göra. Livet är inte alltid som man tror, för någon. :)
 
Instämmer med dig i det mesta.
Mycket "borde man". Det gäller väl allt som man i efterhand ser inte blev så bra?

Min övertygelse är att man oftast fattar rationella beslut som grundar sig på kunskaper man har nu. Självklart trodde inte personen att han skulle skapa en kris när han beslöt att skaffa allt det materiella.

Precis. Det är alltid så förbaskat lätt att med facit i hand säga vad någon "borde" ha gjort. Men det tjänar ju inte till något alls.
 
Jag tänker att otrohet kan vara ett sätt att mäkta med att inleda eller kickstarta en skilsmässa. Inte ett bra sätt, men fullt förklarligt när man har byggt upp en massa tillsammans som familj trots att förhållandet inte är det bästa. Jag tror att många inbillar sig att det är lättare att skilja sig än vad det är när man har en massa gemensamma åtaganden. Att kasta allt över ända bara för att förhållandet har gått i stå är svårt. Jag tror inte att det är helt ovanligt att man inte orkar löpa linan ut när barnen gråter och det älskade huset ska säljas.
 
Jag tänker att otrohet kan vara ett sätt att mäkta med att inleda eller kickstarta en skilsmässa.

Likaväl som jag prenumererar på passionen och är övertygad om att det finns attraktioner som stänger av all förekommande hjärnverksamhet, så tror jag absolut att det är den enklaste och billigaste genvägen till att få igång processen operation skilsmässa.
Liksom, jag ska flytta i dagarna, jag hade gladeligen satt mig i bilen och åkt till nya bostaden och lämnat allt jag äger och har bakom mig så jag slapp packa eländet, slapp bära på det, slapp äga sakerna jag inte vet var jag ska göra av, Jag vill ju ha ett nytt liv! Jag kan absolut dra den parallellen till ett förhållande.
 
Jag tänker att otrohet kan vara ett sätt att mäkta med att inleda eller kickstarta en skilsmässa. Inte ett bra sätt, men fullt förklarligt när man har byggt upp en massa tillsammans som familj trots att förhållandet inte är det bästa. Jag tror att många inbillar sig att det är lättare att skilja sig än vad det är när man har en massa gemensamma åtaganden. Att kasta allt över ända bara för att förhållandet har gått i stå är svårt. Jag tror inte att det är helt ovanligt att man inte orkar löpa linan ut när barnen gråter och det älskade huset ska säljas.

Ja, eller så är otroheten ett resultat av drömmen om något annat? Plötsligt så börjar en part se andra personer som potentiella partner. Inget ansvar, inga barn, inga räkningar eller smutstvätt ses som en möjlig flykt, även om den är kortvarig och destruktiv.

När det hela avslöjas så kanske man inser värdet av det man har också.
 
#80
Eftersom den förfördelade partnern inte är här så förstår jag inte hur vi skulle kunna skuldbelägga henne? Det vi regerar på är TS o dennes beteende i förhållande till en situation där hon inte är part.
Hade en TS själv upplevt det själv o skrivit om det hade svaren med största sannolikhet varit helt annorlunda.
 
Alltså skulle du kunna uttrycka det ungefär "Jag skulle inte kunna gå vidare i en relation om det hände mig", vilket förstås är okej. En del kan, en del kan inte. En del tror att de skulle kunna men kan sen inte, andra tror inte kan men lyckas ändå.

Du uttryckte mycket bättre hur jag menade =) För mig är skadan som det orsakar irreparabel, även om jag rent allmänt kan förstå, förlåta och släppa själva handlingen, så tillitsskadan det medför går aldrig att laga. Alltså kan jag inte fullt ut "förlåta" på det vis som behövs för att man ska ha en chans att gå vidare (jag har försökt).
 
Jag hade nog också blivit upprörd om någon är beredd att dumpa en så bra (enligt dig) relation bara för att den andre haft sex med någon annan. Det är lättvindigt, särskilt med tanke på att det finns barn med i bilden.

Jag personligen förstår inte hur man kan skuldbelägga en person som blivit så grundlurad och utsatt.
Det handlar om tillit och förtroende, aldrig att jag skulle våga lita på en person som gått bakom min rygg på det viset.

Jag kan förstå att man stannar kvar i en relation för barnens skull, men aldrig att den mannen fått sova i min säng igen! Och nu pratar jag helt utifrån egna känslor och erfarenheter!
 
Därför att tillvaron och livet inte är så svart/vitt Det är svårt att fördöma en part som inte ens TS hört versionen av.

De flesta av oss har någon gång stött på otrohet i verkliga livet. Och därigenom bildat oss en uppfattning. Det är sällan svart/vitt. Jag har aldrig träffat på ett fall där det är svart/vitt. Där någon av ren elakhet varit otrogen.

Har du aldrig träffat såna, det har jag gjort flera ggr men mer när man var yngre
 
Om deras sexuella relation var avslutad för fem år sedan, men han ändå närde ett hopp om att de i en framtid skulle hitta tillbaka till varandra på den fronten - så skulle det kunna ses som logiskt att vara med på ett köp av ett lantställe.


Haha, undrar vem som fantiserar nu ;)
 
Har du aldrig träffat såna, det har jag gjort flera ggr men mer när man var yngre

Jag har främst träffat såna, så det färgar ju ens åsikter angående otrohet väldigt starkt. Jag förstår ju i teorin att det inte är en big deal i sig, men eftersom de fallen jag känner till handlar om folk som bryr sig skit i andra och ljuger om det mesta så blir det ju lite så att man antar att alla andra gör så också, trots att jag vet att jag har fel.
 
Är det vanligt att mamman till den vars man varit otrogen tar väldigt illa vid sig? Alltså att hon blir nästintill dålig/blir depprimerad/chokad? Min kusin är nämligen orolig för hur min moster klarar av det :crazy:. Jag sa att hon skulle fokusera på sitt att moster klarar sig att vi (mamma och jag och min andra kusin) tar hand om henne.

Edit: hennes mamma alltså, min moster.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 930
Senast: cirkus
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 593
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 622
Senast: Got2Be
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp