Bukefalos 28 år!

Korrekt piaff

Nja alla rörelser rids väl inte i en gångart.
Vilken gångart rids ryggning i? Är det trav?
Vilken gångart rids levad i? Piaff kanske eftersom den är samlad och alltid har två hovar i marken.

En rörelse på stället, med diagonal fotflyttning utan svävmoment där frambenet är lodrätt och hästen flyttar sin vikt bakåt så att den blir lättare och mer fri i sin framdel. Nacken är högst och nosen i eller något framför lod.
Det åstadkomms bla genom spänning av muskler som fäster i bäckenet, vilket syns genom att hästen "drar in" rumpan.
ryggning är ryggning precis som skritt är skritt... fast i korrekt ryggning har du en diagonal rörelse.
 
Att hästen sätter sig för mycket kan bero på att den inte vinklar i bäckenet utan i de övriga lederna.
Jag förstår inte det logiska i kommentaren om utförandet av en piaff; att resningen är för dålig men att bakbenen är bra. Det är resningen, friheten i framdelen, som är piaffens signatur, inte hur långt in under kroppen bakbenen når.
Öh, samlingen måste väl ändå vara en förutsättning för piaff?
 
Men nu är det TR som gäller. De flesta anser nog att trav innehåller ett svävmoment.

Nu är det plötsligt Tr som gäller? Ja men dåså..

Visst sätter sig hästen men den gör det med ett framben som inte är lodrätt, det är för långt bak . Hästen har därmed för stor andel av vikten på framdelen.
Hästen vinklar inte tillräckligt i bäckenet och för mycket i de övriga ledgångarna i bakbenen. Då finns risken att hästen "sätter" sig för mycket.

Att hästen sätter sig för mycket kan bero på att den inte vinklar i bäckenet utan i de övriga lederna.
Jag förstår inte det logiska i kommentaren om utförandet av en piaff; att resningen är för dålig men att bakbenen är bra. Det är resningen, friheten i framdelen, som är piaffens signatur, inte hur långt in under kroppen bakbenen når.

Fast nu var det ju Tr som gällde, eller hur? Och där står inget om någon vinkling i bäckenet i piaffen.
 
Öh, samlingen måste väl ändå vara en förutsättning för piaff?
Har jag skrivit något annat?
Om hästen "hänger över" ett framben i piaffen är det definitivt inte någon samling. Det krävs att hästen flyttar sin tyngdpunkt bakåt för att det ska vara någon samling. Om hästen bara trampar under sig mer med bakbenen utan att flytta tyngdpunkten bakåt blir det ingen samling, den kan bli ännu mer framtung för att kunna hålla balansen när fram- och bakben närmar sig varandra.
 
Nu är det plötsligt Tr som gäller? Ja men dåså..



Fast nu var det ju Tr som gällde, eller hur? Och där står inget om någon vinkling i bäckenet i piaffen.
Nej det har du rätt i. Men allt är inte tydligt i TR (men det diskuteras i en annan tråd). För att uppnå TRs krav på utförande av piaff är det nödvändigt att hästen "drar in" rumpan. Det handlar om hästens biomekanik.

Det står väl inget om det ska vara/inte vara sväv i piaff heller.
 
Har jag skrivit något annat?
Om hästen "hänger över" ett framben i piaffen är det definitivt inte någon samling. Det krävs att hästen flyttar sin tyngdpunkt bakåt för att det ska vara någon samling. Om hästen bara trampar under sig mer med bakbenen utan att flytta tyngdpunkten bakåt blir det ingen samling, den kan bli ännu mer framtung för att kunna hålla balansen när fram- och bakben närmar sig varandra.
Nja.
Jag tyckte i och för sig att din kommentar som svar på min var lite svårbegriplig. Jag skrev att hästen inte satte sig tillräckligt, du kommenterade en häst som sätter sig för djupt. Nu beskriver du dessutom att hästen "hänger över" framben; jag tror att du och jag har lite olika mentala bilder för vad vi pratar om.
Jag pratar om en häst som - enligt dressyrdomare; inte enligt mig - har en tillräckligt bra bakbensteknik (vad det sedan är, men kanske i stil med ett par av de filmade piafferna?), men som inte riktigt har styrkan att få med sig manke/bogparti upp än, och som alltså behöver vara starkare i överlinjen? Inte en häst som står med sänkt rygg och liksom bara trampar på stället utan en häst som gör en skaplig ansats men är långt från färdig.
 
Nja.
Jag tyckte i och för sig att din kommentar som svar på min var lite svårbegriplig. Jag skrev att hästen inte satte sig tillräckligt, du kommenterade en häst som sätter sig för djupt. Nu beskriver du dessutom att hästen "hänger över" framben; jag tror att du och jag har lite olika mentala bilder för vad vi pratar om.
Jag pratar om en häst som - enligt dressyrdomare; inte enligt mig - har en tillräckligt bra bakbensteknik (vad det sedan är, men kanske i stil med ett par av de filmade piafferna?), men som inte riktigt har styrkan att få med sig manke/bogparti upp än, och som alltså behöver vara starkare i överlinjen? Inte en häst som står med sänkt rygg och liksom bara trampar på stället utan en häst som gör en skaplig ansats men är långt från färdig.
Först - jag har inte uttalat mig om din ridning, jag vet inte vem du är eller hur du rider.
Ja det blev lite ... Men jag tycker det är motstridigt det de sagt till dig. Om den har bra bakben behöver den väl inte sätta sig mer.

Det skrivs mycket om vinklade bakben, inkl TR, men väldigt lite om var den viktigaste vinklingen är nämligen den att hästen "drar in" rumpan. Om hästen "drar in" rumpan har den bättre förutsättningar för att orka lyfta framdelen. Dessutom minimeras risken för sänkt rygg.

Jag har sett en tecknad bild där hästen "hänger" över det icke lodräta frambenet, bakbenen är så nära frambenet att hästen måste sänka huvud och hals för att hålla balansen. Så långt från samling man kan komma. Tyvärr hittar jag den inte nu.
 
Japp, quarterns jog är en form av trav. Diagonal, tvåtaktig gångart. Sedan tycker jag personligen att många quarterhästar egentligen har en skaplig grundtrav men som "förstörs" av att man sänker hastigheten för lågt så de knappt lyfter på tassarna i sin jog. Tar man upp dem i "arbetstrav" så blir kvaliteten som regel bättre med kraft och sväv. Men det premieras inte i pleasure-klassen, varför många "kvartingar" får fortsätta med sin ganska fula jog.

Piaff: jo, trav på stället. Och i flera av tävlingslänkarna har visats rätt dålig kvalitet på piaff, där hästen så att säga har ett ben i varje hörn och travar tämligen stillastående medan filmen på Kyra och Matador visar en häst som sätter sig och verkligen samlar sig, egentligen samling i stort sett i nivå med lusitanon i första länken.
Snyggt och prydligt, samlat och bör ha gett bra belöning av domarna.

Undertecknad som nätt och jämt uppnått godkänt (61.5%) i LA:4, leker en del med tramp mot piaff bara för att det är kul, och har en häst som kan åstadkomma något som kan påstås vara piaff men där häststackaren sätter sig lite för lite för att vara av god kvalitet. Enligt dressyrdomare, tillräckligt bra i bakbenen men för dålig resning fram.
Så visst kan en ren "hobbylotta" åstadkomma något som kan föreställa piaff, men det är en j-a skillnad i kvalitet. Och nej, bättre än LA:4 har vi inte fixat men jag tränar för att förhoppningsvis kunna få godkänt och över kvalgräns i MSV C så vi får prova lite roligare klasser sedan. Men ambitionsnivån för egen del sträcker sig inte längre än så.
Dock är det självklart intressant att diskutera och försöka fundera kring ridning på högre nivå.
att ha synpunkter på vad som är god kvalitet på en rörelse behöver ju inte betyda att man kan göra det själv.
Det är ungefär som att ha synpunkter på skolan eller vården. Vi kan alla ha synpunkter, och har rätt att ha synpunkter och kan se att saker kunde gjorts bättre även om vi inte kan göra det själva.
Så att, som någon annan (inte du @tuaphua för du håller som alltid en prydlig nivå på din argumentation) gjort, såga en annan användares åsikter helt utifrån en hänvisning till vederbörandes egen tävlingsnivå är inte ett särskilt bra argument.
Ja, quarterns naturliga fallenhet för joggen leder nog lätt till att allt för många nöter runt i den, utan att variera. I synnerhet om man tävlar inom westerngrenar, inte bara pleasure då. I min hästs fall så har jag redan från början försökt komma ifrån denna jogg, jag tränar ju enligt en brukshästtradition, och där vill man ha variation, en häst som inte kan ta ut steget och "vinna mer mark" är ingen populär häst ute på fältet. Men just arbetstraven ala dressyr är svår, detta "sväv" är minimalt hos min häst, och kräver mycket grundarbete för att förbättra och är för övrigt ingenting man eftersträvar i bruksridningen heller så det är först nu, senaste halvåret, som jag fokuserat på det.

Jag tänker som dig, har inga jätteambitioner själv, men vill så klart förbättra och tränar mot att prova på MSV C själv nästa säsong. Tävlar mot mig själv så att säga. Nu finns ju dessutom den här "Dressyrskolan" där man kan testa sig genom att skicka in en film där man rider programmet och få det bedömt, innan man ger sig ut i skarpt läge om man nu ens behöver det. För mig känns det som rätt ointressant att tävla egentligen, det är mest feedback jag är ute efter.

Ja visst är det intresant att diskutera även om man inte kommit dit själv. Oavsett så är det ju biomekanik det handlar om, den mekaniken behöver man ju ha koll på redan från början, redan i grunden. Så så klart måste man kunna diskutera det svåra, även om man inte är där själv. Det är ju så man lär sig, genom att studera andra, studera både det som är bra och det som är dåligt och lära sig skillnaden. Så fungerar det i min "värld", att man lär sig bäst genom egna och andras misstag. Genom att studera dem och diskutera dem och sen gå hem och fundera på hur denna erfarenhet kan hjälpa en själv i den egna ridningen. Det måste inte alltid var så mycket prestige i allt.
 
Eller så anser man att den egna hästen jobbar bra utifrån dess förutsättningar och ser även tekniska missar hos andra.

Det är väl inget konstigt?, det märkliga blir när de tekniska småmissarna ska klassas som 0 eller andra väldigt låga poäng, de som tänker så förstår inte det utformade systemet, där faktiskt 0 i princip är något som inte visas alls, och dit kan ex inte piaff som går för mkt framåt räknas.
Eller som någon som ville nolla en något lite felställd skänkelvikning.
 
För mig känns det som rätt ointressant att tävla egentligen, det är mest feedback jag är ute efter.

Men du är ju inte nöjd med något egentligen, varför vill man ha feedback med något man inte håller med om alls?

Som om jag skulle gå in till western, börja tävla där för att få feedback och vara supermissnöjd med bedömningsgrunder, domarutbildning, information och allt vad som nu kan kommas på. Skitkonstigt.
 
Först - jag har inte uttalat mig om din ridning, jag vet inte vem du är eller hur du rider.
Ja det blev lite ... Men jag tycker det är motstridigt det de sagt till dig. Om den har bra bakben behöver den väl inte sätta sig mer.

Det skrivs mycket om vinklade bakben, inkl TR, men väldigt lite om var den viktigaste vinklingen är nämligen den att hästen "drar in" rumpan. Om hästen "drar in" rumpan har den bättre förutsättningar för att orka lyfta framdelen. Dessutom minimeras risken för sänkt rygg.

Jag har sett en tecknad bild där hästen "hänger" över det icke lodräta frambenet, bakbenen är så nära frambenet att hästen måste sänka huvud och hals för att hålla balansen. Så långt från samling man kan komma. Tyvärr hittar jag den inte nu.

sorry, jag var otydlig.
Domaren tycker att det var OK, det är jag som önskar mer samling.
 
Men du är ju inte nöjd med något egentligen, varför vill man ha feedback med något man inte håller med om alls?

Som om jag skulle gå in till western, börja tävla där för att få feedback och vara supermissnöjd med bedömningsgrunder, domarutbildning, information och allt vad som nu kan kommas på. Skitkonstigt.
Lägg ner nu, jag har inte "klagat" på någon (av mina egna ritters) bedömning alls, jag har bara efterfrågat information om vad som ligger till grund för bedömningar i olika klasser och olika poängsättning därtill, generellt. Den informationen skulle underlätta förberedelse för tävling.

Den bedömning som har diskuterats här, på hög nivå som jag inte tävlar på själv, finns det ju tillgängliga kriterer och riktlinjer för, som har kommit till för att domarna själva ifrågasätter hur det bedöms.

Så lägg ner dina personpåhopp nu, du tillför ingenting i diskussionen och ämnet på det viset alls. Bara skapar en dålig stämning. Vad är du ute efter?
 
Lägg ner nu, jag har inte "klagat" på någon (av mina egna ritters) bedömning alls, jag har bara efterfrågat information om vad som ligger till grund för bedömningar i olika klasser och olika poängsättning därtill, generellt. Den informationen skulle underlätta förberedelse för tävling.

Fråga domaren du red för, ring upp, skicka ett mail- varför fråga här när svaren för dig är ointressanta och du inte visar det du frågar om, tala om att bli en subjektiv fråga.
 
Den bedömning som har diskuterats här, på hög nivå som jag inte tävlar på själv, finns det ju tillgängliga kriterer och riktlinjer för, som har kommit till för att domarna själva ifrågasätter hur det bedöms.

Problemet är att du drar riktlinjerna till sin spets, inte ens i en tidningsartikel är allt- antagligen- ordagrant eller rätt tolkat, det ifrågasättandet du upprör dig så över ser inte jag som konstigt eller märkligt utan som sunt då hästarnas utveckling i mycket måste göra att sådana diskussioner förs, för egen del tycker jag det verkar som arbetet getts gehör då Valegro fått så höga poäng.Att hålla på och förfasa sig som du gör (och Brille) över Kittels ena piaff där det även finns kvaliteer, skittrist och görbarnsligt.
 
Du överdriver som vanligt...
Så fort någon spräcker dina argument så är det personhopp?
Du är sorglig!

Sen undrar jag....du kan inte rida en Lc och du satsar på MsvC ??
Hur tänkte du då?

Fast mkt kan hända på ett år så det behöver ju inte vara omöjligt även om det kanske är mindre troligt. Man måste ju ha drömmar och mål, annars kan man ju lika gärna lägga av.
 
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/piaff

https://sv.wikipedia.org/wiki/Piaff

http://www.synonymer.se/?query=piaff

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

PIAFFpiaf⁴,r. (l. f.); best. -en; pl(†) -er (EHRENGRANAT HästRör.63 (1818)7 DENS. Ridsk.I. 1: 72 (1836)). ( piaff 1885 osv. piaffe 1870. piaffer, pl. 1818–1836)
[av ä. fr. piaffe, eg.: prål, ståt (till PIAFFERA)]
ridk.i sg., förr av. pl.: trav på stället varvid hästen lyfter benen högt o. markerar takten tydligt. EHRENGRANAT HästRör.63 (1818; pl.). NFSportlex.(1943).


/ulvtråden har inte dragit igång än.. bara massa OT tjafs där från bla @paow

Ja OT-ar aldrig. Ja har skoj! :banana: Men piaff lät tråkigt.
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 901
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp