Korrekt piaff

Detta är väl som att svära i kyrkan... men en häst som är riktigt "vass" i WE är välutbildad. Annars klarar den inte uppgifterna.

Ridsport kanske inte ska vara "spänning och show" men hoppning är väl både och?
Och dressyren på hög nivå blir väl väldigt showig när hästarna visas upp med mer och mer extrema gångarter som inte alltid påminner så mycket om "normalt" rörelsemönster.

Visst var en del av Totilas utstrålning, hans extrema gång?

Jag gillar ridning, jag gillar att se ett välutbildat och samspelt ekipage - fast oavsett disciplin.
Men att titta på en hel dressyrtävling och följa varje ekipage, även på svår nivå: nej, det blir långtråkigt. Faktiskt.
Fast när vi pratar om OS så är det banne mig inte roligt att titta på uttagningarna i friidrott eller simning eller nästan vad som helst annat, heller.
Fast egentligen inom dressyr finns det ju potential att få in rätt mycket show i programmen, med bibehållen harmoni, om man öppnar upp reglementet lite samtidigt som man bibehåller de moment man betygsätter.

För jag menar, jag kan absolut vänja mig vid att se Dujardin/Valegro i damsadel tävla mot Anky VanG som kör hatt, westernsadel och varvar spins med passage-piaffövergångar.
:)

Och tänk vad skönt det vore för Jan Brink att slippa tvätta de obligatoriska vita ridbyxorna/schabraket med Vanish efter varje ridtur :o
 
Fast egentligen inom dressyr finns det ju potential att få in rätt mycket show i programmen, med bibehållen harmoni, om man öppnar upp reglementet lite samtidigt som man bibehåller de moment man betygsätter.

För jag menar, jag kan absolut vänja mig vid att se Dujardin/Valegro i damsadel tävla mot Anky VanG som kör hatt, westernsadel och varvar spins med passage-piaffövergångar.
:)

Och tänk vad skönt det vore för Jan Brink att slippa tvätta de obligatoriska vita ridbyxorna/schabraket med Vanish efter varje ridtur :o
Haha - sant :)
Rolig infallsvinkel !

Däremot undrar man ju lite som jämförelse då hur roliga showiga andra OS grenar är ... Plymhattar och spex för dem emellanåt för att göra det mer roande för publik som inte är insatta i grenen ?

Skämt åsido : just dressyren är ju en gren som inte är lätt eller publik vänlig alls för gemene man att följa ..

Ridsporten i OS för övrigt är ju den enda OS gren som innefattar djur . En del av debatten om vilka grenar är OS grenar innefattar ju även den biten .
 
Senast ändrad:
Haha - sant :)
Rolig infallsvinkel !

Däremot undrar man ju lite som jämförelse då hur roliga showiga andra OS grenar är ... Plymhattar och spex för dem emellanåt för att göra det mer roande för publik som inte är insatta i grenen ?

Skämt åsido : just dressyren är ju en gren som inte är lätt eller publik vänlig alls för gemene man att följa ..

Ridsporten i OS för övrigt är ju den enda OS gren som innefattar djur . En del av debatten om vilka grenar är OS grenar innefattar ju även den biten .
Maskeraddräkter på häcklöpningen, sure! :)

Den klassiska tävlingsdressyren har ju ett syfte, att mäta alla efter samma stock. Men den är olidligt tråkig som publik att titta på. Kuren är det enda som börjar närma sig tittarvänligt. I jämförelse drar ju hoppning med fart, fläng och färger storpublik. Dressyren kanske är för stram och proper för sitt eget bästa?

Eller så kanske publiken borde ha varsin väljarkontroll och rösta fram den bäste a la melodifestivalen. :eek:

Då vore trådar som denna ett minne blott.
 
Haha - sant :)
Rolig infallsvinkel !


Ridsporten i OS för övrigt är ju den enda OS gren som innefattar djur . En del av debatten om vilka grenar är OS grenar innefattar ju även den biten .

Ja, och jag kan hålla med om ifrågasättandet.
Risporten är ju också en väldigt uppenbar materialsport till skillnad från de flesta andra grenar jag kan komma på.
Samtidigt så ska vi ju inte förneka att det är svårt att bli riktigt bra på ridsport och att det inte bara är materialet det hänger på (ett näraliggande exempel är väl som vanligt Totilas: med rätt ryttare var han en fantom, med en annan ryttare gick det inte alls lika bra) så visst är det sport!

Att ridsporten ändå är med kan säkert ha historiska skäl. Till skillnad mot exempelvis motorsport, som nog är en rätt adekvat jämförelse. Motorsport är inte med i OS; exempelvis enduro torde kräva minst lika stor fysisk utmaning som ridsport för utövaren - och vara minst lika utmanande.
 
Fast för att kunna ha vettiga åsikter ang hur man dömer måste man ha mer öga och kunskap än gemene man har, ens de som är ryttare.
Så att det vore för att folk är missnöjda med hur det döms tror jag man kan skippa som anledning till låga tittarsiffror, lite publik och spons.
För att kunna framföra sina vettiga åsikter behövs integritet för att kunna stå emot gupptryck etc.

De är lika sannolikt lika sant att många med verkligt stora kunskaper om hästar och tävlingsdressyr har slutat titta pga av den dåliga kvaliteten som presenteras på de stor tävlingarna. Så publiken naggas i kanterna från två håll - de som inget begriper och de som verkligen begriper.
 
För att kunna framföra sina vettiga åsikter behövs integritet för att kunna stå emot gupptryck etc.

De är lika sannolikt lika sant att många med verkligt stora kunskaper om hästar och tävlingsdressyr har slutat titta pga av den dåliga kvaliteten som presenteras på de stor tävlingarna. Så publiken naggas i kanterna från två håll - de som inget begriper och de som verkligen begriper.

Fast de som begriper är nog en rätt liten % av befolkningen. Så det är inget att sätta hopp till att de ska generera mkt pengar som publik.
 
Fast de som begriper är nog en rätt liten % av befolkningen. Så det är inget att sätta hopp till att de ska generera mkt pengar som publik.

Men nog kan man se till att den breda massan kan få ut mer av att se på dressyrtävlingar, tex att sätta upp tavlor med poäng så de kan jämnföra, och lära sig se skillnader på ekipagen mm.
 
Men nog kan man se till att den breda massan kan få ut mer av att se på dressyrtävlingar, tex att sätta upp tavlor med poäng så de kan jämnföra, och lära sig se skillnader på ekipagen mm.

Absolut!

Det jag menade var att om man ponerar att en del duktigt folk slutat kolla dressyr pga att man tycker det döms för mkt show och inte utbildning så är de nog försvinnande få i jämförelse med de som kan för lite och därför inte kollar.
Det var svar till Brille ang det..

Jag tror alltså man får satsa på att göra dressyren mer förståelig. Kanske både på tävling och utbilda ryttare öht.
 
Fast de som begriper är nog en rätt liten % av befolkningen. Så det är inget att sätta hopp till att de ska generera mkt pengar som publik.
Vilken publik ska man rikta in sig på då? De som inte är intresserade och inte vet vad det går ut på går väl på högst en enda tävling. Inte ens de som "är i branschen" orkar ju titta trots att de vet (?) vad som förväntas. De ointresserade har nog större utbyte av att kolla på knatteridning. Då vet alla, i alla fall de som har egna barn, vad som förväntas - att ungen sitter kvar och är glad när det är över. Vissa i publiken kanske vill ha lite mer action, lite kalabalik.
 
Vilken publik ska man rikta in sig på då? De som inte är intresserade och inte vet vad det går ut på går väl på högst en enda tävling. Inte ens de som "är i branschen" orkar ju titta trots att de vet (?) vad som förväntas. De ointresserade har nog större utbyte av att kolla på knatteridning. Då vet alla, i alla fall de som har egna barn, vad som förväntas - att ungen sitter kvar och är glad när det är över. Vissa i publiken kanske vill ha lite mer action, lite kalabalik.
Problemet är väl att för att få tittare och spons nog måste man nå ut till många olika målgrupper. Därför måste sporten breddas och innehålla mer show, samtidigt som man inte vill försaka kvalitet och tradition etc.
Svårt!
 
Detta är väl som att svära i kyrkan... men en häst som är riktigt "vass" i WE är välutbildad. Annars klarar den inte uppgifterna.

Ridsport kanske inte ska vara "spänning och show" men hoppning är väl både och?
Och dressyren på hög nivå blir väl väldigt showig när hästarna visas upp med mer och mer extrema gångarter som inte alltid påminner så mycket om "normalt" rörelsemönster.

Visst var en del av Totilas utstrålning, hans extrema gång?

Jag gillar ridning, jag gillar att se ett välutbildat och samspelt ekipage - fast oavsett disciplin.
Men att titta på en hel dressyrtävling och följa varje ekipage, även på svår nivå: nej, det blir långtråkigt. Faktiskt.
Fast när vi pratar om OS så är det banne mig inte roligt att titta på uttagningarna i friidrott eller simning eller nästan vad som helst annat, heller.
Fast de mest extrema gångarterna kan ju putta bort de ointresserade ändå. Som ett exempel taget ur luften så tycker min man att de väldigt flashiga hästarna ser extremt udda ut, lite skrattretande och inte så tilltalande (medan mer återhållsamma äldre filmerna kan i vara vagt estetiskt tilltalande men helt ointressant). Det är ju de mer extrema gångarterna som dyker upp i reklamfilmer med tjurar och annat för att skapa skratt hos allmänheten.

Det känns mer som riktigt insatta körsångares fascination för speciella experimentella stämmor. Lite av en acquired taste som man tycker om när man sett det andra för mycket och vet hur mycket jobb som ligger bakom.

Antar att för att oinsatt publik verkligen ska lockas ska man väl ha ngt 30-tals stuk med kort program och ett hinder och ngt lydnadsmoment -vet inte riktigt hur det såg ut. Men det lär nog ingen vilja ur ridsporten så det kanske bara får vara? (eller lite kortare program).
 
Fast de mest extrema gångarterna kan ju putta bort de ointresserade ändå. Som ett exempel taget ur luften så tycker min man att de väldigt flashiga hästarna ser extremt udda ut, lite skrattretande och inte så tilltalande (medan mer återhållsamma äldre filmerna kan i vara vagt estetiskt tilltalande men helt ointressant). Det är ju de mer extrema gångarterna som dyker upp i reklamfilmer med tjurar och annat för att skapa skratt hos allmänheten.

Det känns mer som riktigt insatta körsångares fascination för speciella experimentella stämmor. Lite av en acquired taste som man tycker om när man sett det andra för mycket och vet hur mycket jobb som ligger bakom.

Antar att för att oinsatt publik verkligen ska lockas ska man väl ha ngt 30-tals stuk med kort program och ett hinder och ngt lydnadsmoment -vet inte riktigt hur det såg ut. Men det lär nog ingen vilja ur ridsporten så det kanske bara får vara? (eller lite kortare program).

WE är ju egentligen ganska underhållande för publiken. Fart, fläkt, precision.

Dressyren: mördande att titta på en hel tävling, i mina ögon. Även på absolut topp-nivå.
Küren har ju potential att bli rolig, men även de programmen är ju ganska likartade om vi ska vara ärliga. Så att kunna skapa ett antal mer livfulla program kan antagligen vara positivt.

Visserligen inser jag att det är en stor svårighet att hålla samma goda kvalitet i exempelvis en ökad trav, över hela diagonalen.
Men övergångar mellan moment och mellan tempon, är ju också ganska avslöjande. Det är ju i övergångarna som missar gärna dyker upp.
Så mer variation och mer övergångar, kortare sektioner av vaddetnumåvara för övning kan ju liva upp lite.
 
Haha - sant :)
Rolig infallsvinkel !

Däremot undrar man ju lite som jämförelse då hur roliga showiga andra OS grenar är ... Plymhattar och spex för dem emellanåt för att göra det mer roande för publik som inte är insatta i grenen ?

Skämt åsido : just dressyren är ju en gren som inte är lätt eller publik vänlig alls för gemene man att följa ..

Ridsporten i OS för övrigt är ju den enda OS gren som innefattar djur . En del av debatten om vilka grenar är OS grenar innefattar ju även den biten .
Vad man nog egentligen vill se är inte alls show och spex, det skulle ju kunna uppfattas som oseriöst -ingen skulle ju tycka att fotbollen ska spela i peruk, utan att kunna förstå när någon har misslyckats eller lyckats. Det är inte så många magplask i dressyren som i simhopp liksom (och knappt någon ser väl simhopp heller egentligen, men nog fler som stannar om de råkar slå på det.).

Själv gillar jag lite att se fälttävlansdressyren ibland om det går, den känns lagom.
 
WE är ju egentligen ganska underhållande för publiken. Fart, fläkt, precision.

Dressyren: mördande att titta på en hel tävling, i mina ögon. Även på absolut topp-nivå.
Küren har ju potential att bli rolig, men även de programmen är ju ganska likartade om vi ska vara ärliga. Så att kunna skapa ett antal mer livfulla program kan antagligen vara positivt.

Visserligen inser jag att det är en stor svårighet att hålla samma goda kvalitet i exempelvis en ökad trav, över hela diagonalen.
Men övergångar mellan moment och mellan tempon, är ju också ganska avslöjande. Det är ju i övergångarna som missar gärna dyker upp.
Så mer variation och mer övergångar, kortare sektioner av vaddetnumåvara för övning kan ju liva upp lite.
Mjoo, fast det är lite liknande som fyrspann i så fall som har musiken som en del i lockelsen och det är den ena efter den andra, men man kanske inte klarar för många. Men det verkar kul att göra :) och det syns onekligen när någon har misslyckats. Lite WE efter det korta dressyrprogrammet kanske, för att se om hästarna verkligen är lydiga... :) Men dressyr känns mer som hm dressyr ;) det har sin tyngd.

När jag var liten kunde jag sitta genom en hel dressyrtävling och känna suget i magen i ökningarna och hisnade vid passagerna och lyssna på pappas gamla moster som berättade om vilka som gjorde rätt och fel. Har ridit hela tiden sedan dess men hisnar inte längre i passager och suger inte i magen i ökningarna och kan tyvärr inte som moster tolka och gissa vem som kommer att få höga poäng. Men jag ser väldigt lite ridsport alls längre.
 
Senast ändrad:
Fast egentligen inom dressyr finns det ju potential att få in rätt mycket show i programmen, med bibehållen harmoni, om man öppnar upp reglementet lite samtidigt som man bibehåller de moment man betygsätter.

Jag har länge argumenterat för att dressyren borde låta sig inspireras av konståkningen (som delvis har brottats med samma problem). Även om jag själv är väldigt förtjust i frack, hatt och tanken med standardiserade program.
 
Jag har länge argumenterat för att dressyren borde låta sig inspireras av konståkningen (som delvis har brottats med samma problem). Även om jag själv är väldigt förtjust i frack, hatt och tanken med standardiserade program.
Konstigt nog ser jag för mitt inre just nu Jan Brink, i en liten kortkort ljusblå konståkningsdress, i passage på en fjording till melodin från Frost... :o
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 797
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp