Korrekt piaff

...
Att hålla på och förfasa sig som du gör (och Brille) över Kittels ena piaff där det även finns kvaliteer, skittrist och görbarnsligt.
Tyvärr är det inte bara en enda piaff det gäller. Vilka kvaliteter då - att han lyckats räkna rätt? Har någon piaff varit värd mer än 5 poäng? Han hade väl ordentliga problem med en annan häst.

Barnsligt helt ok. Det var väl ett barn som i sagan tordes säga att kungen var naken. Alla andra påstod att han hade så fina kläder på sig.
 
Tyvärr är det inte bara en enda piaff det gäller. Vilka kvaliteter då - att han lyckats räkna rätt? Har någon piaff varit värd mer än 5 poäng? Han hade väl ordentliga problem med en annan häst.

Barnsligt helt ok. Det var väl ett barn som i sagan tordes säga att kungen var naken. Alla andra påstod att han hade så fina kläder på sig.

Du får tycka att ingen av Kittels piaffer är värda mer än 5 poäng om du vill , jag tror att
bedömningssystemet är uppbyggt annorlunda än vad du förstår, därför kan poängen bli högre än 5 även om det finns mindre missar i utförandet.

Och nej, jag tycker fortfarande inte som du att det ska ges 0 i en piaff som rör sig lite framåt, även om du med det tror att du är det barn som var den enda som vågade säga något.
 
Du får tycka att ingen av Kittels piaffer är värda mer än 5 poäng om du vill , jag tror att
bedömningssystemet är uppbyggt annorlunda än vad du förstår, därför kan poängen bli högre än 5 även om det finns mindre missar i utförandet.
Du tror om vad jag förstår ... jaja det är upp till dig.
Mindre miss - att inte klara av det mest betydelsefulla för en piaff är inte en "mindre miss".
Och nej, jag tycker fortfarande inte som du att det ska ges 0 i en piaff som rör sig lite framåt,
Nu tar du fel på person. Det är inte min punkt. Men enligt TR är det OK om det ser ut att vara på stället. Men för vissa domare är "på stället" en halv meter medan det för andra är flera meter.
Mina huvudargument är att en rörelse där hästen inte "drar in rumpan" inte är någon piaff, en rörelse utan resning är ingen piaff, en rörelse där fotflyttningen inte är diagonal är ingen piaff, inte heller är en rörelse med sväv.
...
även om du med det tror att du är det barn som var den enda som vågade säga något.
Det är många "barn" i det här som både ser och säger. Liksom i sagan har det betydelse IRL, även om det tar tid. Ridsportledningen har bekymmer med minskande intresse för dressyr. De kanske borde se till att TR följs och att göra reglerna och bedömningsgrunderna tillgängliga för alla inklusive publiken.
 
Det är många "barn" i det här som både ser och säger. Liksom i sagan har det betydelse IRL, även om det tar tid. Ridsportledningen har bekymmer med minskande intresse för dressyr. De kanske borde se till att TR följs och att göra reglerna och bedömningsgrunderna tillgängliga för alla inklusive publiken.

Vilka i ridsportledningen menar du sig mena ha problem med minskat intresse för dressyr?
 
Du tror om vad jag förstår ... jaja det är upp till dig.
Mindre miss - att inte klara av det mest betydelsefulla för en piaff är inte en "mindre miss".

Och vad var det för fel på de andra piafferna i programmet då? Jag tror för jag inte vet säkert, det vet inte du heller.
 
Nu tar du fel på person. Det är inte min punkt. Men enligt TR är det OK om det ser ut att vara på stället. Men för vissa domare är "på stället" en halv meter medan det för andra är flera meter.
Mina huvudargument är att en rörelse där hästen inte "drar in rumpan" inte är någon piaff, en rörelse utan resning är ingen piaff, en rörelse där fotflyttningen inte är diagonal är ingen piaff, inte heller är en rörelse med sväv.

Ja och där ville du ha betyg 0, så jag tog inte fel på person dock något på sak.
 
Vilka i ridsportledningen menar du sig mena ha problem med minskat intresse för dressyr?
IOK och Bo Jenå.
Dagens Nyheter har skrivit om det, se
http://www.dn.se/sport/nagot-maste-goras-for-att-oka-intresset-for-dressyren/

"Något måste göras för att öka intresset för dressyren”

I en värld i ständig förändring söker dressyrsporten efter en ny identitet. Inte minst IOK, Internationella olympiska kommittén, har efterlyst förändringar som ska göra sporten mer attraktiv för en större publik.

– Jag har all respekt för att något måste göras för att skapa ett större intresse från bland annat media, men sportens kärna måste bevaras, säger Bo Jenå.

Landslagsryttaren Patrik Kittel nickar instämmande.
..."
 
@Brille du tycker det är bra alltså? Inser du att det går mer och mer ifrån dressyrens kärna och vad det står för till ren show? Du om någon som värnar så om dressyrens kärna borde vara starkt emot detta!
 
@Brille du tycker det är bra alltså? Inser du att det går mer och mer ifrån dressyrens kärna och vad det står för till ren show? Du om någon som värnar så om dressyrens kärna borde vara starkt emot detta!
Jag har inte uttryckt något tyckande i frågan, jag svarade på en fråga från @ginnies.
Vad är det som säger att publiken sviker för att det är för lite show? Publiken kanske sviker för att domarna dömer som de gör, det är inte rättvisa tävlingar.
 
Och vad var det för fel på de andra piafferna i programmet då? Jag tror för jag inte vet säkert, det vet inte du heller.
Om det hade varit en "mindre miss" hade de andra piafferna kunnat vara ok. Men att inte klara av det mest betydelsefulla för en piaff - resningen - är inte en "mindre miss". Om hästen är utbildad för att utföra rörelsen utan resning kan den svårligen göra det på annat sätt.

Det är bara att titta på filmen.
 
Jag har inte uttryckt något tyckande i frågan, jag svarade på en fråga från @ginnies.

Jag frågade för du påstod. Inte förstod jag att du menade att det var publiken som svek- dit hör jag, tycker det blir segt och långdraget, tom trist att sitta och titta på dressyrklasser och det finns nog fler än jag.
 
Jag har inte uttryckt något tyckande i frågan, jag svarade på en fråga från @ginnies.
Vad är det som säger att publiken sviker för att det är för lite show? Publiken kanske sviker för att domarna dömer som de gör, det är inte rättvisa tävlingar.

Fast så är det inte... Edward Gal och Totilas var räddningen ett tag och publiksiffran steg. Det är precis som ginnies säger, det blir oerhört långtråkigt därför vill IOK förändra dressyren till mer show och spex än dressyr och sport. IOK har liksom inget intresse av att ha en sport med i sitt program som inte så många är intresserad av. De vill ju ha sporter som kan fånga intresset hos så många som möjligt, det är ju liksom grejen med OS

Nu är väl deras förslag att programmen inte få vara mer än 5 minuter samt om lagtävlingen ska gå i kadrilj eller Pas-de-trois
 
Jag har inte uttryckt något tyckande i frågan, jag svarade på en fråga från @ginnies.
Vad är det som säger att publiken sviker för att det är för lite show? Publiken kanske sviker för att domarna dömer som de gör, det är inte rättvisa tävlingar.

Fast för att kunna ha vettiga åsikter ang hur man dömer måste man ha mer öga och kunskap än gemene man har, ens de som är ryttare.
Så att det vore för att folk är missnöjda med hur det döms tror jag man kan skippa som anledning till låga tittarsiffror, lite publik och spons.

Det man nästan alltid får höra från oinsatta om dressyr är ju just att det är svårt att förstå utan kunskap. Och det blir långtråkigt att se fler IOM att man iaf inte kan se nyanserna pga bristande kunskap och vana att se sporten.

Även vi som är dressyrnördar kan ju tycka det blir långtråkigt om det inte är riktigt hög nivå eller folk man känner.

Jag hörde dock nyligen att det i Danmark var sämre med prispengar och spons i hopp än dressyr. Tyckte jag var intressant!
 
Det är precis som ginnies säger, det blir oerhört långtråkigt därför vill IOK förändra dressyren till mer show och spex än dressyr och sport.

Ja, VEM sitter på läktaren och skärskådar en LB:1 med 40 starter, fulltid?? Inte jag i alla fall, kan titta på någon jag känner eller en fin häst eller en duktig ryttare.
 
Fast för att kunna ha vettiga åsikter ang hur man dömer måste man ha mer öga och kunskap än gemene man har, ens de som är ryttare.
Så att det vore för att folk är missnöjda med hur det döms tror jag man kan skippa som anledning till låga tittarsiffror, lite publik och spons.

Det man nästan alltid får höra från oinsatta om dressyr är ju just att det är svårt att förstå utan kunskap. Och det blir långtråkigt att se fler IOM att man iaf inte kan se nyanserna pga bristande kunskap och vana att se sporten.

Även vi som är dressyrnördar kan ju tycka det blir långtråkigt om det inte är riktigt hög nivå eller folk man känner.

Jag hörde dock nyligen att det i Danmark var sämre med prispengar och spons i hopp än dressyr. Tyckte jag var intressant!

Ja precis och Brille har missförstått artikeln utifrån det. Tråden i sig och den andra om bedömning och vad som bedöms illustrerar ju precis det du och femtioelva av oss skriver här, att inte ens alla som rider tränar och tävlar dressyr förstår alla bedömningskriterierna , så självklart gör inte Gemene man det eller rimligen kan förväntas göra det , vilket är anledningen att dressyr inte är en "folksport" tv tittarmässigt eller publikmässigt på det sättet det efterlyses att en OS gren bör vara popularitets/intressemässigt . Artikeln precis som påtalats handlar ju precis tvärtemot Brilles tolkning om att göra dressyren mera underhållande och "showig" för gemene man att vilja titta på ....
 
Fast så är det inte... Edward Gal och Totilas var räddningen ett tag och publiksiffran steg. Det är precis som ginnies säger, det blir oerhört långtråkigt därför vill IOK förändra dressyren till mer show och spex än dressyr och sport. IOK har liksom inget intresse av att ha en sport med i sitt program som inte så många är intresserad av. De vill ju ha sporter som kan fånga intresset hos så många som möjligt, det är ju liksom grejen med OS

Nu är väl deras förslag att programmen inte få vara mer än 5 minuter samt om lagtävlingen ska gå i kadrilj eller Pas-de-trois
Intressant att de som värnar dagens tävlingsdressyr tycker det är långtråkigt.

Det finns väl andra aspekter på vilka grenar som ska vara med på OS än att det finns stort intresse. Bedömningssporter där pengar har stor påverkan kanske inte hör till OS. OS har blivit en reklamplats där hingstägare och uppfödare visar upp sina produkter. Fler bedömningspoäng ger mer pengar till hingstägarna/ uppfödare via högre språngavgiftet/fler ston resp högre priser skapar bra förutsättningar för korruption. "Hemliga" bedömningskriterier gör det ännu värre.

Byt ut dagens tävlingsdressyr mot WE. Då blir det mer spänning och dessutom mera fakta/något mindre tyckande bakom resultaten.
 
Intressant att de som värnar dagens tävlingsdressyr tycker det är långtråkigt.

Du är snabb med att dra förhastade slutsatser, jag skrev skärskåda en full klass, du vet, sitta typ 7 tim på läktaren och följa varje rörelse i detalj- har faktiskt aldrig sett en enda som gjort det, inte ens på mindre , mer intressanta GP-klasser, utan publiken kanske pratar med någon intill, fikar, går på toa, hjälper en kompis utanför etc etc-
 
Fler bedömningspoäng ger mer pengar till hingstägarna/ uppfödare via högre språngavgiftet/fler ston resp högre priser skapar bra förutsättningar för korruption. "Hemliga" bedömningskriterier gör det ännu värre.

Byt ut dagens tävlingsdressyr mot WE. Då blir det mer spänning och dessutom mera fakta/något mindre tyckande bakom resultaten.

Det är ingen hemlighet att det har funnits ( och kanske även nu finns) internationella dressyrryttare som har velat ha programmen utformade på ett annat sätt för att gynna sin egen ridning, ex så stred Anky ganska hårt för att få bort halterna - hennes häst stod ju inte still. Det har ju funnits krafter även för att från vissa ryttares sida påverka åt andra håll än den klassiska och ett sätt har naturligtvis varit att rida spektakulärt och flashigt och få poäng för det, då Tr är utformat så att även sådana bitar ska belönas beroende på. Jag tycker ändå att det resultat man har sett, gör att tanken om korruption bleknar då programmen inte ändrats för en enskild ryttare och domarna har fått utbildning till att gå på mjukhet och harmoni, som Valegro.
Håller med Fio om Gaal o Totilas, som drog publik och den delen av sporten växte, och visst är han läcker även om jag själv föredrar Valegro och andra ryttare som rider sina hästar på liknande sätt.

Och för egen del bryr jag mig inte om tävlingsdressyren försvinner från OS, men är inte mer förtjust i om WE skulle komma in då jag inte tycker att spänning, show och spex hör ihop med djur som tävlar, utan jag vill se välutbildade harmoniska hästar , mjuka balanserade ryttare, som Ingrid K när hon red inomhusFT i Stockholm.
 
Och för egen del bryr jag mig inte om tävlingsdressyren försvinner från OS, men är inte mer förtjust i om WE skulle komma in då jag inte tycker att spänning, show och spex hör ihop med djur som tävlar, utan jag vill se välutbildade harmoniska hästar , mjuka balanserade ryttare, som Ingrid K när hon red inomhusFT i Stockholm.

Detta är väl som att svära i kyrkan... men en häst som är riktigt "vass" i WE är välutbildad. Annars klarar den inte uppgifterna.

Ridsport kanske inte ska vara "spänning och show" men hoppning är väl både och?
Och dressyren på hög nivå blir väl väldigt showig när hästarna visas upp med mer och mer extrema gångarter som inte alltid påminner så mycket om "normalt" rörelsemönster.

Visst var en del av Totilas utstrålning, hans extrema gång?

Jag gillar ridning, jag gillar att se ett välutbildat och samspelt ekipage - fast oavsett disciplin.
Men att titta på en hel dressyrtävling och följa varje ekipage, även på svår nivå: nej, det blir långtråkigt. Faktiskt.
Fast när vi pratar om OS så är det banne mig inte roligt att titta på uttagningarna i friidrott eller simning eller nästan vad som helst annat, heller.
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 794
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp