Korrekt piaff

Vad pratar du om? Det är ju du som blandat in bjällror.. Jag säger ju att det är cirkus och tricks!
Jag frågade hur du menade eftersom jag inte fattade om "cirkus och trix" inkluderade bjällror eller om det var andalustningarna endast du avsåg. Svårare än så var det inte .
 
Jag hittade den här, vad tycker ni om den?

Det har ju hänt något fantastiskt festligt med min dator sen jag uppdaterade den. Så jag kan se halva bildskärmen videos.. Älska teknik... :P

Men jag gissar på ungefär vad vi ser och diskuterar gärna fenomenet backning i piaff etc..

Det finns ju nedskrivet och var förr länge sen praktiserat att kunna rida bakåt i piaff(och även galopp).
Jag kan till viss del förstå den gymnastiska effekten i att backa dem. Ja, de sätter sig mer då..
Problemet jag ser med det är att man inte kan bibehålla den sattheten då man rider fram igen. Och att man sällan lyckas få till den graden av satthet utan att backa.
Alltså blir det lätt för såna att de måste backa in samling, in i piaff och in i levad.
För mig blir det då, som fio sa, cirkustrick och inte dressyr. För för mig så är övergångarna viktiga, just iom att de speglar att man verkligen rider in i övningen och ur den med hjälp av skolning och att man liksom gradvis kan höja upp samlingen a la volymknapp på stereo genom hjälperna.
Med sån lite mer trick-aktig träning måste man ta till backning etc för att sätta hästen och kan inte göra det genom ren hjälpgivning där hästen responderar på hjälpen och sätter sig pga det, även i mer framåtläge sas.
Och iom att jag vill ha en satthet i den ökade traven(vilket inte längre krävs på tävling) så vill jag kunna ge hjälper för att få vinkling av bäcken och satthet även i maximal längning sas.
Det brukar inte de greja som kör det som jag ser som mer trick. De kan få hästen att göra levadliknande rörelser tex, de kan få till trampliknande etc.. Men övergångarna skiter sig. Och då är det för mig inte levad eller piaff etc..

Sen ang rasens piaffanlag etc.. Jo, de har enormt lätt för samling. Jag har ju ridit en hel del spanska och portugisiska i olika åldrar. Och de kan ofta piaffera rent utan särskilt mycket skolning. Bara de inte är förstörda a la avbackade av handen så kan man ofta rida piaff på dem rätt fort efter grundutbildning a hitta balansen är klar.
Jämför man dem med halvbloden så har ju halvbloden andra förtjänster. De är inte lika sladdriga och balanskänsliga utan går snabbare att grundutbilda därav. Men samlingen tar lite längre tid på dem.
Sen finns det ju raser det tar ännu längre tid på förvisso.. ;)
För mig var det dock himla fint att få lära mig piaffera på såna. När det gick på dem var det lättare att ta med sig feelingen till utbildningen av halvblod och andra.
 
Det har ju hänt något fantastiskt festligt med min dator sen jag uppdaterade den. Så jag kan se halva bildskärmen videos.. Älska teknik... :P

Men jag gissar på ungefär vad vi ser och diskuterar gärna fenomenet backning i piaff etc..

Det finns ju nedskrivet och var förr länge sen praktiserat att kunna rida bakåt i piaff(och även galopp).
Jag kan till viss del förstå den gymnastiska effekten i att backa dem. Ja, de sätter sig mer då..
Problemet jag ser med det är att man inte kan bibehålla den sattheten då man rider fram igen. Och att man sällan lyckas få till den graden av satthet utan att backa.
Alltså blir det lätt för såna att de måste backa in samling, in i piaff och in i levad.
För mig blir det då, som fio sa, cirkustrick och inte dressyr. För för mig så är övergångarna viktiga, just iom att de speglar att man verkligen rider in i övningen och ur den med hjälp av skolning och att man liksom gradvis kan höja upp samlingen a la volymknapp på stereo genom hjälperna.
Med sån lite mer trick-aktig träning måste man ta till backning etc för att sätta hästen och kan inte göra det genom ren hjälpgivning där hästen responderar på hjälpen och sätter sig pga det, även i mer framåtläge sas.
Och iom att jag vill ha en satthet i den ökade traven(vilket inte längre krävs på tävling) så vill jag kunna ge hjälper för att få vinkling av bäcken och satthet även i maximal längning sas.
Det brukar inte de greja som kör det som jag ser som mer trick. De kan få hästen att göra levadliknande rörelser tex, de kan få till trampliknande etc.. Men övergångarna skiter sig. Och då är det för mig inte levad eller piaff etc..

Sen ang rasens piaffanlag etc.. Jo, de har enormt lätt för samling. Jag har ju ridit en hel del spanska och portugisiska i olika åldrar. Och de kan ofta piaffera rent utan särskilt mycket skolning. Bara de inte är förstörda a la avbackade av handen så kan man ofta rida piaff på dem rätt fort efter grundutbildning a hitta balansen är klar.
Jämför man dem med halvbloden så har ju halvbloden andra förtjänster. De är inte lika sladdriga och balanskänsliga utan går snabbare att grundutbilda därav. Men samlingen tar lite längre tid på dem.
Sen finns det ju raser det tar ännu längre tid på förvisso.. ;)
För mig var det dock himla fint att få lära mig piaffera på såna. När det gick på dem var det lättare att ta med sig feelingen till utbildningen av halvblod och andra.
Synd att du inte kan se filmen ordentligt, den hästen spänner verkligen bågen. Och det är en väldig massa övergångar, ryggning-piaff-passage-ryggning-piaff-passage-osv.

Som jag uppfattar det så med ryggningen nyttjar man tekniken (vinkla bäcken och sänka bakdelen), sen "leker" man med den tekniken, framåt och bakåt och framåt och bakåt, övar, övar, övar. Fortfarande måste ju hästen följa ryttaren (den utför alltså ingen cirkuskonst på kommando då utan den lyssnar hela tiden till ryttaren). Den lyssnar mer på sitsen och ryttarens inverkan på tyngdpunkten, inte så mycket på tyglar och skänklar. Jag skulle väl i sånt fall vilja påstå att det är mer "cirkus" över utövning via "signaler" och "kommandon" då än om hästen "övar" sig i tekniken och därmed blir mer och mer säker och balanserad och stark och även lyssnar på och följer ryttaren. Ungefär som när man lär sig dansa. Tekniken är grunden, under inlräningen behöver man kanske "signalerna", men sen är det känslan och behärskandet av tekniken och förmågan att lyssna och läsa av den andre partens balans och känsla som leder till att det blir mer och mer balanserat och säkert för ekipaget.

På den här filmen ser man verkligen effekten av ryttarens inverkan på tyngdpunkten, hur den flyttas när ryttaren flyttar sin överkropp lite och hur dom samspelar i detta i rörelse framåt och bakåt samt hur tekniken får hästen att "sätta sig" och vinkla bäcken i just piaffen och sen även i övergången till passage.

Låna en dator så du kan titta på filmen vettja... :)...den är verkligen intressant...
 
Synd att du inte kan se filmen ordentligt, den hästen spänner verkligen bågen. Och det är en väldig massa övergångar, ryggning-piaff-passage-ryggning-piaff-passage-osv.

Som jag uppfattar det så med ryggningen nyttjar man tekniken (vinkla bäcken och sänka bakdelen), sen "leker" man med den tekniken, framåt och bakåt och framåt och bakåt, övar, övar, övar. Fortfarande måste ju hästen följa ryttaren (den utför alltså ingen cirkuskonst på kommando då utan den lyssnar hela tiden till ryttaren). Den lyssnar mer på sitsen och ryttarens inverkan på tyngdpunkten, inte så mycket på tyglar och skänklar. Jag skulle väl i sånt fall vilja påstå att det är mer "cirkus" över utövning via "signaler" och "kommandon" då än om hästen "övar" sig i tekniken och därmed blir mer och mer säker och balanserad och stark och även lyssnar på och följer ryttaren. Ungefär som när man lär sig dansa. Tekniken är grunden, under inlräningen behöver man kanske "signalerna", men sen är det känslan och behärskandet av tekniken och förmågan att lyssna och läsa av den andre partens balans och känsla som leder till att det blir mer och mer balanserat och säkert för ekipaget.

På den här filmen ser man verkligen effekten av ryttarens inverkan på tyngdpunkten, hur den flyttas när ryttaren flyttar sin överkropp lite och hur dom samspelar i detta i rörelse framåt och bakåt samt hur tekniken får hästen att "sätta sig" och vinkla bäcken i just piaffen och sen även i övergången till passage.

Låna en dator så du kan titta på filmen vettja... :)...den är verkligen intressant...

Jag kollade filmen och det är lite synd att man inte får se ren passage-piaff-passage någon gång utan att det är hela tiden en ryggning med.
 
Jag kollade filmen och det är lite synd att man inte får se ren passage-piaff-passage någon gång utan att det är hela tiden en ryggning med.

Det tror jag beror på det jag sagt; man får inte till den graden av bärighet annars..
Jag vet ju inte med just det ekipaget iom att jag inte kan se. Men det brukar vara så med de jag sett, live och film.
 
Synd att du inte kan se filmen ordentligt, den hästen spänner verkligen bågen. Och det är en väldig massa övergångar, ryggning-piaff-passage-ryggning-piaff-passage-osv.

Som jag uppfattar det så med ryggningen nyttjar man tekniken (vinkla bäcken och sänka bakdelen), sen "leker" man med den tekniken, framåt och bakåt och framåt och bakåt, övar, övar, övar. Fortfarande måste ju hästen följa ryttaren (den utför alltså ingen cirkuskonst på kommando då utan den lyssnar hela tiden till ryttaren). Den lyssnar mer på sitsen och ryttarens inverkan på tyngdpunkten, inte så mycket på tyglar och skänklar. Jag skulle väl i sånt fall vilja påstå att det är mer "cirkus" över utövning via "signaler" och "kommandon" då än om hästen "övar" sig i tekniken och därmed blir mer och mer säker och balanserad och stark och även lyssnar på och följer ryttaren. Ungefär som när man lär sig dansa. Tekniken är grunden, under inlräningen behöver man kanske "signalerna", men sen är det känslan och behärskandet av tekniken och förmågan att lyssna och läsa av den andre partens balans och känsla som leder till att det blir mer och mer balanserat och säkert för ekipaget.

På den här filmen ser man verkligen effekten av ryttarens inverkan på tyngdpunkten, hur den flyttas när ryttaren flyttar sin överkropp lite och hur dom samspelar i detta i rörelse framåt och bakåt samt hur tekniken får hästen att "sätta sig" och vinkla bäcken i just piaffen och sen även i övergången till passage.

Låna en dator så du kan titta på filmen vettja... :)...den är verkligen intressant...

Jag vill ju ha möjlighet att kunna utbilda till levad och skolsprång. Jag kommer säkert aldrig komma till skolsprång. Men jag utbildar enligt det systemet och sparar vissa signaler etc för att det ska kunna gå OM jag tar mig så pass.
Och för mig, som inte heller är på den nivån att jag lärt någon häst levad, svårt att förstå hur man gör skillnad i hjälpgivning backa i piaff till levad. Det går säkert fint. Men för mig blir det en onödig komplikation. Det går i mitt system att nå bärighet utan backa i piaffen. Och då blir det iaf en mindre sak min häst ska slippa lära sig.
Han får nog med saker iaf iom att det är min lilla försökskanin och jag vill så mycket olika saker med dressyr och trick etc.. ;)
 
Jag vill ju ha möjlighet att kunna utbilda till levad och skolsprång. Jag kommer säkert aldrig komma till skolsprång. Men jag utbildar enligt det systemet och sparar vissa signaler etc för att det ska kunna gå OM jag tar mig så pass.
Och för mig, som inte heller är på den nivån att jag lärt någon häst levad, svårt att förstå hur man gör skillnad i hjälpgivning backa i piaff till levad. Det går säkert fint. Men för mig blir det en onödig komplikation. Det går i mitt system att nå bärighet utan backa i piaffen. Och då blir det iaf en mindre sak min häst ska slippa lära sig.
Han får nog med saker iaf iom att det är min lilla försökskanin och jag vill så mycket olika saker med dressyr och trick etc.. ;)
Ja absolut att man måste välja sin egen väg utifrån vad man vill uppnå eller har för plan. Därmed betyder det ju inte att det är "tricks och cirkuskonst" att göra på ett annat sätt än det man själv anammar. Det är kanske bara ett annat sätt. :)

Som jag ser det och uppfattar det, så är det just gymnastik för bakdelen att backa och "töja" på lederna och vinkla dom korrekt. Sen hur man utvecklar den tekniken vidare är ju en smaksak, ser inte vad det skulle vara för problem att gå den vägen lika väl som någon annan om man vill gå hela vägen till levad. Vi gör ju en massa övningar hit och dit för att just förbereda och gymnastisera, fast dessa övningar i sig inte är målet, dom är bara förberedande och ligger nära det vi vill komma till. Jag kan tex tänka mig att denna övning (backa i och ur piaff) är en väldigt bra gymnastik för just min hästs problem, som rehabilitering lite längre fram, med syftet att just stärka hans bakdelsbiomekanik. Så det handlar ju knappast om cirkuskonster då. Dom som jag sett använda den här tekniken har just det syftet med dressyren och "samlingen", att den är till för hästen och anpassas till individens behov av gymnastik rörelseteknik i övningarna, inte att övningarna har ett självändamål i sig (som tex med cirkuskonster). Som att målet är piaff, eller byten i varje, eller skolor, eller samling, utan alla dessa rörelser (även piaffen) är övningar som just stärker hästen (= är till för hästen).
 
Ja absolut att man måste välja sin egen väg utifrån vad man vill uppnå eller har för plan. Därmed betyder det ju inte att det är "tricks och cirkuskonst" att göra på ett annat sätt än det man själv anammar. Det är kanske bara ett annat sätt. :)

Som jag ser det och uppfattar det, så är det just gymnastik för bakdelen att backa och "töja" på lederna och vinkla dom korrekt. Sen hur man utvecklar den tekniken vidare är ju en smaksak, ser inte vad det skulle vara för problem att gå den vägen lika väl som någon annan om man vill gå hela vägen till levad. Vi gör ju en massa övningar hit och dit för att just förbereda och gymnastisera, fast dessa övningar i sig inte är målet, dom är bara förberedande och ligger nära det vi vill komma till. Jag kan tex tänka mig att denna övning (backa i och ur piaff) är en väldigt bra gymnastik för just min hästs problem, som rehabilitering lite längre fram, med syftet att just stärka hans bakdelsbiomekanik. Så det handlar ju knappast om cirkuskonster då. Dom som jag sett använda den här tekniken har just det syftet med dressyren och "samlingen", att den är till för hästen och anpassas till individens behov av gymnastik rörelseteknik i övningarna, inte att övningarna har ett självändamål i sig (som tex med cirkuskonster). Som att målet är piaff, eller byten i varje, eller skolor, eller samling, utan alla dessa rörelser (även piaffen) är övningar som just stärker hästen (= är till för hästen).

Nej, att man gör annat än mig betyder inte att det är fel eller cirkuskonster. Jag ser heller inget fel med trick, sysslar ju själv med det en del.
Däremot är jag rätt noga med vad som är vad.

För mig är det äkta om man från ökad trav kan gå in i den satthet sas man kan få i ryggningen i piaffen och kan behålla den sattheten och nå den utan ryggningen.
De jag sett som ryggat in i tramp/levad-liknande har inte kunnat uppnå den sattheten på annat sätt än genom ryggningen. Då är det inte äkta för mig, man måste gå genvägar.

Jag använder dock ryggningen för att hjälpa felridna hästar med kass exteriör tex för att snabbare få mer undersatt bakdel.
Men det är på basic-nivå, grundridning.

När man kommer så pass långt som till piaffen tycker jag det brukar gå att få hästarna så pass satta som det behövs sas genom trampet och skolorna i trampet.
Jag har aldrig sett behov av annat än just skolor, tramp och ev piruetter i tramp för att få piaff i hästarna.
Och just piaff kräver en sån lösgjordhet att gör de en bra piaff är de både starka och smidiga nog för att fungera fint. Mer belastning eller stretch etc ser jag inget behov av för att hästen ska funka.

Just de som backar in dem i tramp brukar ofta vara lite bristande i utbildning av hästen någonstans för att på annat sätt få rätt jobb.
Sen behöver inte det vara fel mot hästarna eller människorna. Men man ska vara medveten om varför saker sker och vad man har för behov av olika saker etc.

De flesta hästar kan vara friska och starka nog att funka som ridhästar utan att ens lära sig göra piaff, även rehabhästar. :)
Så att i piaffen öka på belastningen mer ser jag liksom ingen vinst med rent gymnastiskt om man ser till fräschör i häst.
Skulle jag öka på belastningen i piaff hade jag hellre valt att kunna sänka takten extremt eller tom gå så långt som till skolhalt om man nu ska göra levad tex. Men rent backa vill jag nog inte iom att jag vill ha hästen på väg framåt genom kroppen till handen och för att jag inte vill ha bakåttänk om man ska börja med levad.
 
Jag menar bara att dessa raser kan ju piaffera när dom föds typ, det är ju fantastiskt i sig såklart! Men om man tycker om träningen dit och att piaff ska komma ur samling när hästen är stark och gymnastiserad nog så är inte detta så intressant tycker jag.

Du menar att det inte är intressant med hästar som har lätt för piaff? Hur tänker du då med hästar som går Grand Prix, lär ju inte vara en enda häst på mästerskap och liknande som har riktigt svårt för piaff? Tvärtom avlar man ju medvetet på dressyrhästar som har lätt för samling, gör det hästarna ointressanta att rida för dig?
 
En häst som går baklänges i piaffen är bland de grövsta fel du kan ha i dressyr.
Han ser dock ut att med vilje rida den så?
Varför tycker du att det är ett grovt fel att rygga i piaffen (förutom att det står så i TR)? Piaff och ryggning har båda diagonal fotflyttning.
 
Varför tycker du att det är ett grovt fel att rygga i piaffen (förutom att det står så i TR)? Piaff och ryggning har båda diagonal fotflyttning.

TS fråga utgick ifrån tävlingsdressyren. Vi är inne på forumet för detta. I TR är det big no no att gå baklänges i en korrekt piaff. (vilket efterfrågades)
 
Du menar att det inte är intressant med hästar som har lätt för piaff? Hur tänker du då med hästar som går Grand Prix, lär ju inte vara en enda häst på mästerskap och liknande som har riktigt svårt för piaff? Tvärtom avlar man ju medvetet på dressyrhästar som har lätt för samling, gör det hästarna ointressanta att rida för dig?

Ja eftersom jag rider hoppning och fälttävlan så är det rätt ointressant för mig att rida på de hästarna..

Förövrigt får du nog läsa igenom mitt inlägg en gång till...
 
TS fråga utgick ifrån tävlingsdressyren. Vi är inne på forumet för detta. I TR är det big no no att gå baklänges i en korrekt piaff. (vilket efterfrågades)
Så du har ingen egen uppfattning om varför det är big no no att backa i en piaff? Det borde väl finnas någon anledning till ett sådant förbud. Vad säger din tränare eller de GP-domare som du brukar lyssna till?

Även om forumet handlar om tävlingsdressyr så handlar det inte bara om tävlingstillfället utan också om vägen dit.
 
Så du har ingen egen uppfattning om varför det är big no no att backa i en piaff? Det borde väl finnas någon anledning till ett sådant förbud. Vad säger din tränare eller de GP-domare som du brukar lyssna till?

Även om forumet handlar om tävlingsdressyr så handlar det inte bara om tävlingstillfället utan också om vägen dit.

Nu frågade TS om tävling - jag svarar där efter.

Vill folk träna att backa in i piaff får de väl göra det. Risken är ju att hästen tappar bjudning framåt och börjar rygga när den inte ska. Jag tycker att det komplicerar för hästen, precis som tuaphua beskriver. Hästen får svårt att göra bra piaffer utan att backa in i dem. Vilket inte fungerar på tävling.
 
Nej, att man gör annat än mig betyder inte att det är fel eller cirkuskonster. Jag ser heller inget fel med trick, sysslar ju själv med det en del.
Däremot är jag rätt noga med vad som är vad.

För mig är det äkta om man från ökad trav kan gå in i den satthet sas man kan få i ryggningen i piaffen och kan behålla den sattheten och nå den utan ryggningen.
De jag sett som ryggat in i tramp/levad-liknande har inte kunnat uppnå den sattheten på annat sätt än genom ryggningen. Då är det inte äkta för mig, man måste gå genvägar.

Jag använder dock ryggningen för att hjälpa felridna hästar med kass exteriör tex för att snabbare få mer undersatt bakdel.
Men det är på basic-nivå, grundridning.

När man kommer så pass långt som till piaffen tycker jag det brukar gå att få hästarna så pass satta som det behövs sas genom trampet och skolorna i trampet.
Jag har aldrig sett behov av annat än just skolor, tramp och ev piruetter i tramp för att få piaff i hästarna.
Och just piaff kräver en sån lösgjordhet att gör de en bra piaff är de både starka och smidiga nog för att fungera fint. Mer belastning eller stretch etc ser jag inget behov av för att hästen ska funka.

Just de som backar in dem i tramp brukar ofta vara lite bristande i utbildning av hästen någonstans för att på annat sätt få rätt jobb.
Sen behöver inte det vara fel mot hästarna eller människorna. Men man ska vara medveten om varför saker sker och vad man har för behov av olika saker etc.

De flesta hästar kan vara friska och starka nog att funka som ridhästar utan att ens lära sig göra piaff, även rehabhästar. :)
Så att i piaffen öka på belastningen mer ser jag liksom ingen vinst med rent gymnastiskt om man ser till fräschör i häst.
Skulle jag öka på belastningen i piaff hade jag hellre valt att kunna sänka takten extremt eller tom gå så långt som till skolhalt om man nu ska göra levad tex. Men rent backa vill jag nog inte iom att jag vill ha hästen på väg framåt genom kroppen till handen och för att jag inte vill ha bakåttänk om man ska börja med levad.
Jag förstår hur du tänker (tror jag) men jag tänker att det har mer att göra med hur man tränar detta. Att rygga, oavsett i vilket syfte, har enligt mitt sätt att se det och utöva det, inget att göra med bakåttänk. Det är bara riktningen som är bakåt. En häst som är väl grundriden förstår den skillnaden. Jag tror också, att om man använder eller är beroende av tygelhjälper i ryggningen, så är risken större att spänning och därmed tveksamhet hos hästen uppstår och då kanske den börjar tänka bakåt tex i en piaff om man använt ryggning i den träningen.

Men eftersom det system jag själv anammar går ut på att man inte använder tyglarna särskilt mycket, så slipper jag det problemet helt, hästen rör sig i riktning utifrån hur jag använder mitt säte och vikt, vart jag flyttar tyngdpunkten. Takten sitter i mina sittben så jag klämmer inte med skänklarna heller. Då minimeras risken för spänning eftersom hästen mer rör sig fritt, framåt, båkåt, åt sidan eller i vilken riktning som helst, utan att bli störd (pressad) av tyglar och skänklar.

Det är den ena aspekten, den andra är just övergångarna, att dom "flyter". Att hästen inte "stannar till" emellan. Det är mer såna små problem så kan byggas in och som påverkar hur hästen "tänker" i övergången. Den sortens "slarv" kan säkert skapa just det problemet, att hästen tänker "bakåt" eftersom den stannar upp och lägger vikten bakåt, utan att flytta sig bakåt. Jag är själv noga med, när jag tex gör övningen "trava-rygga-trava" att hästen verkligen rör sig i riktningen (=flyttar på hovarna i riktningen) så att det inte blir ett "feltänk" som leder till felaktig teknik.

Sånt är jag noga med även i övningar som förbereder tex en vändning, att hästen aldrig "stannar upp", utan fortsätter "flytta hovar" hela tiden, om så centrerat så att pivothoven bara "trampar" runt på samma ställe, hoven ska fortsätta trampa. Vi övar även detta "bakåt" så att ytter bak blir pivothov i en vändning tex. Men det betyder inte att hästen inte kan vända "framåt" sen, eller får problem med bakåttänk i framåtvändningen, det är bara ryttaren som skapar såna problem om denne inte förtsår skillnaden och vilken inverkan den själv har på vad hästen förmår/förstår att göra. Man måste öva lika mycket på båda sätten för att hästen ska lära sig att följa ryttaren lika säkert oavsett riktning. Det man övar på blir man bra på, gäller ju både bra och dåligt. Oftast när det blir dåligt så är det ett ryttarfel som ligger bakom.

Sen är det ju så att olika system inte alltid går att kombinera/blanda i övningar. Så har man ett system och tex piaff ingår i det så bör man lägga upp utbildningen/inlärningen utifrån det systemets förutsättningar. Så tänker jag. Den här övningen som filmen visar passar mitt system känns det som, då jag redan har det tänket/tekniken/signalsystemet i grunden. Fast jag håller så klart inte på med piaff än då.

Sen vilka övningar man använder på en rehab häst varierar väl dels beroende på häst och rehabproblem, men också på vad man tycker är roliga och uppnåliga övningar. Det finns ju många bra övningar för samma sak. Det som väl är poängen för min del är ju att just detta sätta att utöva "vaggan" på, känns inte helt ouppnåligt då vi redan lagt en slags grund i detta iom rygga-trava-rygga övningen som vi redan gör.
 
Nu frågade TS om tävling - jag svarar där efter.

Vill folk träna att backa in i piaff får de väl göra det. Risken är ju att hästen tappar bjudning framåt och börjar rygga när den inte ska. Jag tycker att det komplicerar för hästen, precis som tuaphua beskriver. Hästen får svårt att göra bra piaffer utan att backa in i dem. Vilket inte fungerar på tävling.
Om du bara backar och gör piaffer, så ja då får den kanske problem. Men om du gör övergångar, både framåt och bakåt, lika mycket åt båda hållen, varför skulle hästen få större problem med bakåttänk (och bjudning framåt) i piaffen då? Man måste såklart hålla balansen här, ha lite känsla för hur hästen tänker/känns i stunden och lägga in mer framåt då direkt den börjar tänka bakåt....
 
Om du bara backar och gör piaffer, så ja då får den kanske problem. Men om du gör övergångar, både framåt och bakåt, lika mycket åt båda hållen, varför skulle hästen få större problem med bakåttänk (och bjudning framåt) i piaffen då? Man måste såklart hålla balansen här, ha lite känsla för hur hästen tänker/känns i stunden och lägga in mer framåt då direkt den börjar tänka bakåt....

Visst kan man göra det, men det är så in i helsike svårt att få klarar av det. Som tävlingsryttare väljer man nog oftast (eller nästan alltid?) bort att rida dem bakåt av den anledningen att kommer du in på banan och hästen råkar komma bakom hjälperna så minimerar man risken att den dessutom börjar gå bakåt eftersom den "inte vet att det är ett alternativ". Du får "bara" dålig rytm och energi.
 
Nu frågade TS om tävling - jag svarar där efter.
TS frågade INTE om tävling utan om hur den högre dressyrens moment ska se ut, vad som är korrekt piaff gärna med bild/video. Hen skrev
inte helt hemma i hur den högre dressyrens moment "ska" se ut så hur tänker ni?`

Vad är egentligen "korrekt" piaff? Skulle jättegärna se bild eller video om det finns
Nu har hen fått se en film med korrekt utförd piaff och med piaff som avviker från bestämmelserna i TR.
Vill folk träna att backa in i piaff får de väl göra det. Risken är ju att hästen tappar bjudning framåt och börjar rygga när den inte ska.
Uttrycket "backa in i piaff" är knappast relevant för ekipaget i filmen.
Att hästen skulle tappa framåtbjudningen och börjar backa i tid och otid pga av att den ryggas är en myt. Om det sker beror det snarare på dålig kommunikation mellan häst och ryttare, dvs dålig ridning.
Jag tycker att det komplicerar för hästen, precis som tuaphua beskriver. Hästen får svårt att göra bra piaffer utan att backa in i dem. Vilket inte fungerar på tävling.

Om ryttaren ger tydliga och samstämmiga hjälper och hästen förstår och är lydig och följer hjälperna blir det inte speciellt komplicerat för den att växla mellan ryggning och andra diagonala gångarter. Det är troligen mer komplicerat att gå från skritt till piaff eftersom det är olika "typ" av steg.
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 750
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp