Korrekt piaff

Hela ditt inlägg andas problem med framåtbjudning i samband med ryggning. Men det kanske inte gäller bara ryggningen.

Man behöver inte vara värdelös som ryttare för att man tycker att piaff är svårt. Det mesta är lätt, i vart fall lättare, när man kan det. Men om man tror sig veta bäst och förkastar andras kunskap som svammel når man aldrig dit.

Om du nu ska klaga på andras ridning så kanske du ska rikta dig mot de i tråden som inte rider så bra som Waco, som jag ex som inte tävlar, visst har jag haft en välutbildad häst för flera år sen som vi trampade på TRÄNING- men det gör inte att jag anser mig kunna det, men vem vet, jag kanske är bättre än vad du är??

Eller andra här som harvat runt under 60 % i LC, då kan du börja snacka om att ha problem med bjudning OCH i det anse sig veta bäst och förkasta andras kunskap när de aldrig kan eller vill förstå varför poängen inte blir högre.

Jag tycker Waco är synnerligen ödmjuk och tror- bara tror- att hon hellre lyssnar på sina tränare än ett nick på nätet som hör till de som skriver men inte kan visa något alls vad hen menar sig kunna.
 
Nja, jag vet inte exakt hur man tränat fram övningen som visas på filmen, jag vet inte exakt hur man tränar fram cirkuskonster eller trix.
Det jag syftade på var filmsnutten.

Att du sedan drar slutsatserna att jag tycker att träningen av TWH är skicklig är i mina ögon väldigt märkligt.

Vad gäller att hästarna står inspända i box i 14 timmar så förstår jag inte vad du menar? Det är nog, för övrigt, väldigt vanligt i internationell dressyr att hästarna står i box betydligt längre tid än så.

Jag tycker att skicklig träning är skicklig träning även om målet är uppvisningar snarare än tävlingsdressyr, ja.
Men att ojusta metoder är det, oavsett om målet är uppvisning eller tävlingsridning.

Förklara gärna hur du kom fram till slutsatsen att jag gillar fula träningsmetoder för att jag kommenterade filmsnutten i positiva ordalag?

Varför ifrågasatte du då överhuvudtaget mitt inlägg om cirkus och tricks då om du inte ens fattar vad det innebär? Om du läser igenom mina inlägg utan att dra massa förhastade slutsatser innan så ser du att den enda gången jag kommenterat om cirkus och tricks är om oschyssta metoder!
 
Öhhh.
Varken du eller jag vet om hästen på filmen kan göra ökad trav eller inte.
Tråden handlar väl om piaff och samling?
Eller?

Jag är inte heller värst intresserad av Lusitano eller PRE-hästar.
Jag är intresserad av samling och längning, ridning med små signaler.

Jag är inte värst duktig på det själv utan utövar ridsport på hobbynivå.

Jag tycker att det är roligt att se Gal i tävlingsritter - mycket stilla och fin sits och man ser knappt vad han gör för att få hästen att göra det den gör - men är tveksam till all rollkur som han enligt ryktet grundtränar med.
Jag tycker att det är roligt att se Stacey Westfalls freestyle reiningprogram, fin ridning. Men jag vet förstås inte om hon jobbat mycket med "intimidation" för att komma dit (gissningsvis inte).
Jag tycker att det är roligt att se en sådan film som visades, för den visar en gymnasticerad häst där ryttaren (numera) klarar sig med väldigt fina hjälper.

Jag är så konstig att jag gärna ser god ridning oavsett disciplin.
Men nej, jag vet inte vilka metoder man använt för att träna fram varje enskild häst och utgår från att du som regel inte vet det heller.

Ja tråden handlar om piaff och samling och jag uttryckte min åsikt om att för mig skulle det inte vara intressant att piaffera på en piaffmaskin om man gillar träningen dit och speciellt inte då man kan piaffera innan en vettig arbetstrav vilket går på dessa raser .

Angående den filmen så har jag skrivit att den är bra men jag skulle inte använda det själv om jag hade ridit GP

Så vad har du problem med?
 
Jag förstår hur du menar fast jag tycker att det är på tok för mycket arbetstrav i dressyren för min smak, eller för mycket fokus på den för länge.

Det är en annan tradition helt enkelt, det är ju bra om man kan ta tillvara varandras styrkor tycker jag. Det är ju också många tävlingsdressyrryttare som tar hjälp av dessa, men med andra saker då än arbetstraven, så det är väl bra att man kan komplettera varandra. Man behöver ju inte se ner på varandra då, och tex kalla det för cirkuskonster. Det tycker jag känns onödigt lågt.

Min häst har en skada (fläkning) som försvårar, nu är han iof friskförklarad, men eftersom han var ganska illa däran (typ blockhalt bak i det akuta skedet, så illa jag trodde jag skulle få lov att ta bort honom pronto) så har han vissa svårigheter (negativa muskelminnen) som ställer till det. Nu har han en urkass arbetstrav redan innan, om man jämför med mer långbenta halvblod med långa kotor, men tillsammans med denna skadehistorik så blir det ganska mycket svårare. Fick inte ens trava alls i början av rehaben och så lite som möjligt i övrigt. Trav sliter, i synnerhet när dom har problem som gör att dom inte vill använda bakdelen alls. Så jag har fått lov att hitta andra vägar. Då är övningarna på det sätt som portugiser och spanjorer anammar dem mycket enklare att få till då dom lika väl och med lika gott resultat kan utövas i skritt.

Och ja skolor så klart, det är ju det jag menar är vägen till bättre trav, men inte nödvändigtvis utövade i arbetstrav, skritt och lite långsammare trav går lika bra, även galopp. Sen just detta att skifta skola ofta, vart femte steg eller nåt och gärna på en volt...

Han som rider på filmen jag lade ut tävlar ju själv på GP nivå samt avlar och föder upp just mer sportvänliga hästar för tävlingsdressyr. Så ja, eftersom det finns en marknad så går ju även den aveln mer mot gång"arts" aktiga hästar.

Ja men då är vi ju ganska överens iallafall. Men det blir ju så att det fokuseras mest på arbetstraven länge eftersom det är mest trav i de lättare programmen och sen går det över till mer galopp ju svårare programmen blir. Det är ju typ därför oxå att man vill ha en bra skritt och bra galopp för traven är enklast att förbättra, men har dom en dålig galopp så blir det svårt i de svårare programmen.
 
Fast då menade jag ju inte det precis, det är ju ingen träning det är ju mer cirkus och tricks!
Ett till inlägg på temat att du beskyller mig för att förespråka ojuste träning.
detta är, i helhet, ditt inlägg om cirkus och tricks.
Utifrån detta citat ser jag inte att du tagit ställning till att cirkus och tricks är att likställa med träning av TWH.

Ja, jag önskar - faktiskt - en ursäkt från din sida gällande dina beskyllningar.
 
Jag förstår hur du menar fast jag tycker att det är på tok för mycket arbetstrav i dressyren för min smak, eller för mycket fokus på den för länge.

Det är en annan tradition helt enkelt, det är ju bra om man kan ta tillvara varandras styrkor tycker jag. Det är ju också många tävlingsdressyrryttare som tar hjälp av dessa, men med andra saker då än arbetstraven, så det är väl bra att man kan komplettera varandra. Man behöver ju inte se ner på varandra då, och tex kalla det för cirkuskonster. Det tycker jag känns onödigt lågt.

Min häst har en skada (fläkning) som försvårar, nu är han iof friskförklarad, men eftersom han var ganska illa däran (typ blockhalt bak i det akuta skedet, så illa jag trodde jag skulle få lov att ta bort honom pronto) så har han vissa svårigheter (negativa muskelminnen) som ställer till det. Nu har han en urkass arbetstrav redan innan, om man jämför med mer långbenta halvblod med långa kotor, men tillsammans med denna skadehistorik så blir det ganska mycket svårare. Fick inte ens trava alls i början av rehaben och så lite som möjligt i övrigt. Trav sliter, i synnerhet när dom har problem som gör att dom inte vill använda bakdelen alls. Så jag har fått lov att hitta andra vägar. Då är övningarna på det sätt som portugiser och spanjorer anammar dem mycket enklare att få till då dom lika väl och med lika gott resultat kan utövas i skritt.

Och ja skolor så klart, det är ju det jag menar är vägen till bättre trav, men inte nödvändigtvis utövade i arbetstrav, skritt och lite långsammare trav går lika bra, även galopp. Sen just detta att skifta skola ofta, vart femte steg eller nåt och gärna på en volt...

Han som rider på filmen jag lade ut tävlar ju själv på GP nivå samt avlar och föder upp just mer sportvänliga hästar för tävlingsdressyr. Så ja, eftersom det finns en marknad så går ju även den aveln mer mot gång"arts" aktiga hästar.

Fast har de såna extrema problem att trava bärigt brukar de sällan ha en särskilt bärig galopp. Så jag köper inte att arbetstrav skulle slita så extremt. En frisk häst kan absolut trava i arbetstrav utan att paja.
Dock inte bara åka runt i trav. Det går många sönder av.
Men rider man dem i hyfsad balans i trav så bör de hålla för arbetstrav. Det är ju inget jättetempo.
Fart dödar, anser jag. Så jag rider inte så mycket ökningar längre linjer. Och gör jag det flexar jag gärna ställning något för att inte råka tappa iväg balansen för mycket framåt i iaf då man börjar med ökningar.

Jag tycker inte man behöver gå så pass långt som att gå till vaggan eller rygga i piaff för att få ok trav ens i hästar som inte alls är byggda för det. Man kan gott rida i lite lustempo i trav eller skritt innan man börjar trava på om man är rädd för hästens hälsas skull.
Jag har också rehabat hästar genom att rygga in dem i bjudning och göra vaggan etc som förstadie. Men det är ju hästar som varit utdömda för skador och absolut inte får belasta fram. Sen har de kunnat ridas normalt efter en längre period av sånt arbete.
Så jag är inte emot att man tänker utanför mallen!
Men jag tycker inte man behöver göra det krångligt när det inte behövs. :)
Sen utbildar jag liksom alla andra hästar olika beroende på vad de ska göra. Som exempel kan jag ta mina tränare. De jobbar ju enligt samma system och tränar för varann. Men maken vill syssla med skolsprång och frugan ev tävla svårklass. Så de utbildar sina hästar lite olika iom det. Grunderna är ju samma dock. Hans fortsätter dock med mer klassiska metoder och rörelser och kan använda sig av skolhalt, skolgalopp eller terre a terre etc innan levad och sen skolsprång. Hon utbildar ju mot TR och då inga skolhalter eller likn. Och man arbetar kanske mer på att få till bra ökningar på hennes. Men det är samma system, samma tänk etc. Man bara använder olika övningar och fokuserar på olika saker.
Sen köper jag absolut att man utbildar hästar olika beroende på vad man ska ha dem till. Det är mycket av det jag vill ha i mina hästar som är helt värdelöst för tex en westernhäst a la cowhorse att kunna.
Jag beundrar kunnigt folk av alla grenar.
Men just jag vill utbilda hästen till samling hela vägen och tycker den utbildningen och utvecklingen är kul. Det gradvisa.. Att rygga i piaffen tex skulle dels krångla till signalsystemet och skapa mer risker för missförstånd i tänk levad. Men det är också en shortcut/Quick-fix enligt mitt sätt att se det. Det blir oärligt/falskt och det blir lite av en bristande slutprodukt iom att den inte är påverkbar på samma sätt som jag vill..
Svårt att förklara känner jag. De som tänker som jag förstår nog.
Jag tror @fio tänker lite samma där.
 
Du ställde två frågor. Jag har svarat på båda.

Jaha?!

Varför då rida övergångar skritt-piaff då det inte ingår i GP? Det ger verkligen risk för missförstånd om ryttaren är otydlig eller om hästen inte är helt klar över vad hjälperna betyder.

Hela ditt inlägg andas problem med framåtbjudning i samband med ryggning. Men det kanske inte gäller bara ryggningen.

Det blir svårt när man krånglar till det, tex med att försöka från skritt eller med en häst som inte är tillräckligt förberedd.

Piaff finns bara med i de högsta klasserna så de som inte tävlar dessa kanske inte ser någon anledning att ens försöka eftersom det påstås vara så svårt.

Det finns många som inte tävlar som klarar av att utbilda och rida piaff.

Man behöver inte vara värdelös som ryttare för att man tycker att piaff är svårt. Det mesta är lätt, i vart fall lättare, när man kan det. Men om man tror sig veta bäst och förkastar andras kunskap som svammel når man aldrig dit.

Jag tycker du är otrevlig i det här inlägget.
Jag ser faktiskt inte varför det skulle vara problem med bjudningen i ryggningen här. Och jag är nog ofta minst iaf sunt skeptisk.

Oavsett tycker jag du har en hemskt trist ton i svaret.
 
Dessutom görs det i stort sett uteslutande på piaffmaskinerna!

Det är väl jättekul med dom. Om man inte är så intresserad av att kunna rida rakt fram i arbetstrav på ett vettigt sätt.. men det måste vara dålig ridning ^^

Såg faktiskt en film på en duktig Lusse som man förstår används i sporten. Han red tvärtom då..alltså nästan rida bort samlingen och de trippande stegen! Duktig kille som red för där ligger ju svårigheterna med piaffmaskinerna.

Alltså.. Det är ju i piaffen som det krävs maximal bjudning. Så på halvblod tex kan jag förstå varför man inte också försöker backa i piffen. Att på ett halvblod behålla bjudning fram är ju inte plättlätt ens i piaff. Så med tanke på utbildningssystemen och hur svårt många har för piaff känner jag att och börja rygga dem i piaffen kan leda till mycket skit.

Det är ju rätt många GP-ryttare som behöver hjälp med piaffträningen som det är. Många har svårt med bjudning då man inte kan göra det genom fart.

På spanjorer är det ju så himla lätt rent fysiskt att trampa. Så man riskerar inte att få dem aviga till rörelsen på samma vis om man applicerar mer belastning utan fart sas.
Det finns skäl till att de avlats som de gjorts och att de eller de andra raser med mycket spanskt blod i sig används till rörelser som kräver mkt samling.

Sen håller jag med om att svårigheten med dem är att länga dem och sänka takten. Det är ju vad man får jobba med i grunderna med dem.
Jag tycker iof att de är himla kul att rida! Spec de som har lite mer gång än normalt. Men jag gillar ju lätthet i kontakt och rörlighet och snabbhet i häst. Så jag är inte helt och fullt halvblodsmänniska.. :P
 
Ett till inlägg på temat att du beskyller mig för att förespråka ojuste träning.
detta är, i helhet, ditt inlägg om cirkus och tricks.
Utifrån detta citat ser jag inte att du tagit ställning till att cirkus och tricks är att likställa med träning av TWH.

Ja, jag önskar - faktiskt - en ursäkt från din sida gällande dina beskyllningar.

Läste du överhuvudtaget inlägget som det var ett svar på? Nej det gjorde du nog inte.. Det var nämligen ett svar på just oschyssta metoder!! Därför min förvåning att du ifrågasatte!
 
Fast har de såna extrema problem att trava bärigt brukar de sällan ha en särskilt bärig galopp. Så jag köper inte att arbetstrav skulle slita så extremt. En frisk häst kan absolut trava i arbetstrav utan att paja.
Dock inte bara åka runt i trav. Det går många sönder av.
Men rider man dem i hyfsad balans i trav så bör de hålla för arbetstrav. Det är ju inget jättetempo.
Fart dödar, anser jag. Så jag rider inte så mycket ökningar längre linjer. Och gör jag det flexar jag gärna ställning något för att inte råka tappa iväg balansen för mycket framåt i iaf då man börjar med ökningar.

Jag tycker inte man behöver gå så pass långt som att gå till vaggan eller rygga i piaff för att få ok trav ens i hästar som inte alls är byggda för det. Man kan gott rida i lite lustempo i trav eller skritt innan man börjar trava på om man är rädd för hästens hälsas skull.
Jag har också rehabat hästar genom att rygga in dem i bjudning och göra vaggan etc som förstadie. Men det är ju hästar som varit utdömda för skador och absolut inte får belasta fram. Sen har de kunnat ridas normalt efter en längre period av sånt arbete.
Så jag är inte emot att man tänker utanför mallen!
Men jag tycker inte man behöver göra det krångligt när det inte behövs. :)
Sen utbildar jag liksom alla andra hästar olika beroende på vad de ska göra. Som exempel kan jag ta mina tränare. De jobbar ju enligt samma system och tränar för varann. Men maken vill syssla med skolsprång och frugan ev tävla svårklass. Så de utbildar sina hästar lite olika iom det. Grunderna är ju samma dock. Hans fortsätter dock med mer klassiska metoder och rörelser och kan använda sig av skolhalt, skolgalopp eller terre a terre etc innan levad och sen skolsprång. Hon utbildar ju mot TR och då inga skolhalter eller likn. Och man arbetar kanske mer på att få till bra ökningar på hennes. Men det är samma system, samma tänk etc. Man bara använder olika övningar och fokuserar på olika saker.
Sen köper jag absolut att man utbildar hästar olika beroende på vad man ska ha dem till. Det är mycket av det jag vill ha i mina hästar som är helt värdelöst för tex en westernhäst a la cowhorse att kunna.
Jag beundrar kunnigt folk av alla grenar.
Men just jag vill utbilda hästen till samling hela vägen och tycker den utbildningen och utvecklingen är kul. Det gradvisa.. Att rygga i piaffen tex skulle dels krångla till signalsystemet och skapa mer risker för missförstånd i tänk levad. Men det är också en shortcut/Quick-fix enligt mitt sätt att se det. Det blir oärligt/falskt och det blir lite av en bristande slutprodukt iom att den inte är påverkbar på samma sätt som jag vill..
Svårt att förklara känner jag. De som tänker som jag förstår nog.
Jag tror @fio tänker lite samma där.
Jag har nog inte menat att trav rent generellt sliter, inte på en frisk häst som kan hålla/behålla en hyfsat balanserad och icke framtung trav. Jag tänker mer på nötandet som man ofta ser plus att jag främst refrerade till min egen häst som har en skadehistorik (fläkning-bak) som i det akuta skedet var ganska allvarligt. Det är först nu (2 år senare) som jag har börjat med det igen. Men även att undvika traven (rakt fram och/eller runt runt långa stunder) just för att han gärna lägger sig på bogarna då och jag riskerar att få frambensproblem istället som komplikation. Att försöka mixtra med tyglar och annat för att fixa formen är ingen hit för oss, då är skolor, i skritt och även långsam trav, ett bättre verktyg. Sen kan jag rida lite "arbetstrav" emellanåt också, kortare sträckor, och även passa på att stretcha mycket då. Så lägger jag upp det och det funkar mycket bättre än att bara trava-trava-trava. Olika hästar har olika problem och då måste man kunna bemöta dom på lite olika sätt.

Det är alltså skolor jag syftar på som har bättre effekt, inte just vaggan eller piaff-rygga-piaff. Utan skolor främst i skritt och långsammare trav, gärna på en volt. Inte så mycket trava runt runt runt och ställa/böja lite här och där, då är det effektivare att sakta ner farten, hellre skritta, och göra mer böjning och sidoförflyttningsövningar för att hitta formen. Då blir det mer övningen som skolar hästen, inte så mycket hjälperna. Dessa övningar gör under för galoppen också. Nu har galoppen inte varit nåt stort problem, den har han naturligt lätt för sen tidigare, men även den har blivit sämre pga skadan.

Det jag tänker är att just vaggan och sen ev. i en förlängning, piaff-rygga-piaff, är en bra övning att fortsätta jobba med. Utöver skolorna då. Just för gymnstiken och tekniken, att vinkla bäcken och använda sin rumpa korrekt. Den teknik som min häst lagt på hyllan helt sen skadan. Sen bryr jag mig kanske inte så mycket om just piaffen egentligen, att den är 100% korrekt, det är gymnastiken jag är ute efter. Jag behöver förmodligen inte den övningen alls egentligen, men det är något att jobba mot, en utmaning i sig som samtidigt ger något tillbaks.

Min tanke avseende övningen på filmen är inte att den är nödvändig för att få en bra/korrekt piaff, bara att det ser väldigt effektivt ut, taimat och balanserat och taktfullt med en väldigt korrekt teknik med bakdelen. Man ser verkligen hur bågen spänns just så som beskrivs i TR (bortsett från ryggningen då). Intressant att studera och reflekter över men självklart funkar inte den övningen för alla.
 
Ja men då är vi ju ganska överens iallafall. Men det blir ju så att det fokuseras mest på arbetstraven länge eftersom det är mest trav i de lättare programmen och sen går det över till mer galopp ju svårare programmen blir. Det är ju typ därför oxå att man vill ha en bra skritt och bra galopp för traven är enklast att förbättra, men har dom en dålig galopp så blir det svårt i de svårare programmen.
Samtidigt är det ju så att det inte alltid är just travöningar som förbättrar traven, skritt och galoppövningar kan ibland vara effektivare. Det beror ju lite på omständigheterna, man måste prova sig fram helt enkelt.
 
Om du nu ska klaga på andras ridning så kanske du ska rikta dig mot de i tråden som inte rider så bra som Waco, som jag ex som inte tävlar, visst har jag haft en välutbildad häst för flera år sen som vi trampade på TRÄNING- men det gör inte att jag anser mig kunna det, men vem vet, jag kanske är bättre än vad du är??

Eller andra här som harvat runt under 60 % i LC, då kan du börja snacka om att ha problem med bjudning OCH i det anse sig veta bäst och förkasta andras kunskap när de aldrig kan eller vill förstå varför poängen inte blir högre.

Jag tycker Waco är synnerligen ödmjuk och tror- bara tror- att hon hellre lyssnar på sina tränare än ett nick på nätet som hör till de som skriver men inte kan visa något alls vad hen menar sig kunna.
 
Om du nu ska klaga på andras ridning så kanske du ska rikta dig mot de i tråden som inte rider så bra som Waco,
...
Jag vet inte hur @Waco rider så jag har INTE klagat på hens ridning.
...
Jag tycker Waco är synnerligen ödmjuk och tror- bara tror- att hon hellre lyssnar på sina tränare än ett nick på nätet som hör till de som skriver men inte kan visa något alls vad hen menar sig kunna.
@Waco och alla andra lyssnar naturligtvis på vem de vill. Men den som vill bli en bra GP-ryttare bör nog hitta en bredare kunskapskälla än bara någon tränare. Även det som ett nick på nätet skriver skulle ju kunna innehålla åtminstone en skärv av sanning.
 
Var och tittade på küren på Sweden Horse Show i söndags och blev lite fundersam över alla de olika piafferna som visades upp. Tyckte själv att Adelindes Perzival ändå satte under sig och lyfte ordentligt med bakbenen (trots lite jämfotahopp) jämfört Minderhouds Glock's Flirt som mer lyfte frambenen, mindre bakbensteknik och piskade med svansen. Är inte helt hemma i hur den högre dressyrens moment "ska" se ut så hur tänker ni?`

Vad är egentligen "korrekt" piaff? Skulle jättegärna se bild eller video om det finns :)
Ny inom dressyr ja. Du kan inte ställa den frågan utan att det blir krig. :up:


Kolla från 3:41, nickar lite med huvudet annars korrekt.
Äkta dressyr och inte bara cirkus.

Från 2:09, inte korrekt.
Har nästan aldrig sett Parzival samlad i piaff. Ibland kommer bakbenen in under lite men man ser ändå tydligt att han inte lägger mer vikt på bakbenen, han står typ på frambenen och vickar på höften. Piaffe och passage görs i samma form så övergången uteblir/blir lättare.
Sen trampar han nästan på sig själv vilket också är ett litet fel.
I övrigt en extremt begåvad häst som bär sin ryttare så som Zlatan bär svenska landslaget i fotboll.

3:25
En tydlig skillnad mellan passage och piaffe. Tar ett steg bakåt annars skitbra

MVH
Forumsexpert:devil:
 
Ny inom dressyr ja. Du kan inte ställa den frågan utan att det blir krig. :up:


Kolla från 3:41, nickar lite med huvudet annars korrekt.
Äkta dressyr och inte bara cirkus.

Från 2:09, inte korrekt.
Har nästan aldrig sett Parzival samlad i piaff. Ibland kommer bakbenen in under lite men man ser ändå tydligt att han inte lägger mer vikt på bakbenen, han står typ på frambenen och vickar på höften. Piaffe och passage görs i samma form så övergången uteblir/blir lättare.
Sen trampar han nästan på sig själv vilket också är ett litet fel.
I övrigt en extremt begåvad häst som bär sin ryttare så som Zlatan bär svenska landslaget i fotboll.

3:25
En tydlig skillnad mellan passage och piaffe. Tar ett steg bakåt annars skitbra

MVH
Forumsexpert:devil:

Tack! Blir tydligt när man sätter det så bredvid varandra. :up: Trodde när jag såg Perzival att det var väldigt fint genomfört, men när man jämför är det ju verkligen skillnad.
Insåg inte riktigt vilken respons frågan skulle få... O_o
 
Ny inom dressyr ja. Du kan inte ställa den frågan utan att det blir krig. :up:




MVH
Forumsexpert:devil:

Och vid en sådan jämförelser ser man hur elegant Matador jobbade, och hur han verkligen satte sig i piaffen.
Och man ser också, om man tittar, hur hästens rörelsemönster blivit mer extremt med mycket mer framben även i trav- och passagemomenten, sannolikt genom träning och avel.

Erkänner, vilket nu blir off topic, att jag tycker att en del av de extrema rörelsemönster man ser hos fräsiga moderna toppdressyrhästar egentligen inte ser ut som naturliga gångarter hos häst och spekulerar mentalt i hur det eventuellt påverkar hästens hållbarhet.
 
Men alltså, det var ju inte direkt så att hästarna var så mycket friskare back in the days egentligen, de var tyngre, grövre, långa ryggar. Däremot kollas de nog bra mycket noggrannare nuförtiden...
 
Oj vad förvånad jag blir att du tycker så? Tycker du Tennesse Walking hästarna oxå är skickligt tränade?

Eller när hästarna står inspända i boxarna i fjorton timmar, är det oxå skickligt?

Bjällror och snören på benen för högre benlyft, är det oxå skickligt i din värld?

Ja då tänker vi helt olika om träning av häst iallafall!

Tror du att det är så cirkushästar tränas?

Det är definitivt inte så frihetsdressyr och annan träning för cirkushästar brukar gå till. Tennesse Walking Horse är inte cirkushästar, och deras träning är inte cirkus och tricks, det är för tävling. Trodde du att de tränas så för att uppträda på cirkus?
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 767
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp