Korrekt piaff

TS frågade INTE om tävling utan om hur den högre dressyrens moment ska se ut, vad som är korrekt piaff gärna med bild/video. Hen skrev

Nu har hen fått se en film med korrekt utförd piaff och med piaff som avviker från bestämmelserna i TR.

Uttrycket "backa in i piaff" är knappast relevant för ekipaget i filmen.
Att hästen skulle tappa framåtbjudningen och börjar backa i tid och otid pga av att den ryggas är en myt. Om det sker beror det snarare på dålig kommunikation mellan häst och ryttare, dvs dålig ridning.


Om ryttaren ger tydliga och samstämmiga hjälper och hästen förstår och är lydig och följer hjälperna blir det inte speciellt komplicerat för den att växla mellan ryggning och andra diagonala gångarter. Det är troligen mer komplicerat att gå från skritt till piaff eftersom det är olika "typ" av steg.

Vi är på tävlingsdressyrens forum. Alltså utgår jag ifrån att det gäller TR's önskemål. Speciellt eftersom TS hade tittat på en tävling där funderingen kom ifrån.

Vad får dig att hävda att det är en myt? Näst intill inget tävlande ekipage ryggar i piaff.
Dålig ridning vill jag inte kalla det. Jag kallar det TÄVLING och miljöpåverkan därefter.

Hur många piafferande hästar har du utbildat som har lättare att gå ur ryggning in i piaff än ur skritt?

Jag har visserligen bara utbildat en. Men med tanke på hur lätt vi kommer in från skritt till piaff så måste det vara extremt konstigt i din värld att jag skulle ha stora problem om jag försökte ur ryggning. Det är väldigt svårt att hålla bjudning när du rider baklänges. Jag kan göra det i en vanlig ryggning. Men att sedan begära den otroliga mängd samling och styrka som det kräver att göra det i piaff är piss-svårt. Få tränar den påfrestningar då hästarna ska hålla för fler rörelser. I följd. I flera år. Även om de som rider GP ska vara duktiga så undviker man att träna sådant som kan komplicera något som redan är svårt.
 
Dessutom görs det i stort sett uteslutande på piaffmaskinerna!

Det är väl jättekul med dom. Om man inte är så intresserad av att kunna rida rakt fram i arbetstrav på ett vettigt sätt.. men det måste vara dålig ridning ^^

Såg faktiskt en film på en duktig Lusse som man förstår används i sporten. Han red tvärtom då..alltså nästan rida bort samlingen och de trippande stegen! Duktig kille som red för där ligger ju svårigheterna med piaffmaskinerna.
 
Senast ändrad:
Så klart det är Piaff. Men det är inte uppvisning, utan träning, där Piaffen (och övergångarna bakåt/framåt) är en del av gymnastiken. Så uppfattar jag det i alla fall. Har sett fler som använder backning i Piaffträningen. Backningen har ju samma diagonala hovnedsättning som piaffen (och traven), bara att den är bakåt. Hästen lär sig att "sätta sig" som ni ser. Vinkla bäckenet och "niga" via backningen. Tycker den har en förträfflig teknik, och takten, takten, takten, den är verkligen härlig.

Håller med: imponerande samling där hästen verkligen vinklar in bäckenet, och takten stadig och fin trots avancerade övergångar.
 
Jag menar bara att dessa raser kan ju piaffera när dom föds typ, det är ju fantastiskt i sig såklart! Men om man tycker om träningen dit och att piaff ska komma ur samling när hästen är stark och gymnastiserad nog så är inte detta så intressant tycker jag.
Men samlingen i den här filmen är ju uttalad!
Betydligt mer samling bakifrån jämfört med de flesta filmer man ser från dressyrtävling, även på GP-nivå.
 
Dessutom görs det i stort sett uteslutande på piaffmaskinerna!

Det är väl jättekul med dom. Om man inte är så intresserad av att kunna rida rakt fram i arbetstrav på ett vettigt sätt.. men det måste vara dålig ridning ^^

Såg faktiskt en film på en duktig Lusse som man förstår används i sporten. Han red tvärtom då..alltså nästan rida bort samlingen och de trippande stegen! Duktig kille som red för där ligger ju svårigheterna med piaffmaskinerna.
Det låter som att du tror att spanska hästar är en annan art, "piaffmaskiner" som funkar annorlunda än alla andra?
 
Visst kan man göra det, men det är så in i helsike svårt att få klarar av det. Som tävlingsryttare väljer man nog oftast (eller nästan alltid?) bort att rida dem bakåt av den anledningen att kommer du in på banan och hästen råkar komma bakom hjälperna så minimerar man risken att den dessutom börjar gå bakåt eftersom den "inte vet att det är ett alternativ". Du får "bara" dålig rytm och energi.
Ja så kan det vara. Men det är lite synd för det är en väldigt gymnastiserande övning och avslöjande övning. Nu tänker jag kanske mer på "vaggan" (trava-rygga-trava-rygga), men piaff-rygga-piaff är ju som en förlängning av den. Man behöver utmana sig själv lite, söka upp begränsningarna, identifiera dom och sen öva öva öva. Man måste våga misslyckas helt enkelt, så länge man är medveten så kan man ju göra något åt det. Men det är kanske mer "brukstänk" att lägga upp det så.

Samtidigt så har ju dom flesta tävlingsdressyrryttarna svårt för piaffen som det är, den behöver nog vara ganska befäst innan man går vidare till en sån här övning som filmen visar. Och då är det kanske lättare med en hästras som är mer avlad för "samling" och som har lätt för piaffen, att bibehålla takten och balansen och mjukheten även i en sån här övning. Men som jag skrev tidigare, vad jag har sett så börjar dom inte så här, dom börjar från stillastående, möjligen backa några steg om hästen börjar bli framtung, och sen börjar dom om. Då pratar vi självaste grunden, att sätta trampet, inte direkt piaff, mer trav på stället.

Jag har svårt att tro att någon lär in piaff på det viset filmen visar, piaffen sitter nog redan när man gör den övningen, men att detta är en gymnasiterande övning och även just en utmaning, ett sätt att ta rörelsen vidare i flera riktningar. Jag har även sett hur man piafferar pirutter tex. Sånt är ju just bara att utmana och leta begränsningar som jag uppfattar det, ett väldigt grundläggande brukstänk skulle jag vilja säga, att så fort en övning sitter så tar men den vidare i flera riktningar och/eller mer energi/fart, för att leta upp gränsen, sen vet man vad man har att öva på. Till slut sitter det i alla riktningar och energier/farter, det är då man brukar gilla att visa upp sig, och det är väl det tävlandet en gång kommer ur, att man vill visa upp sin prestation...
 
Dessutom görs det i stort sett uteslutande på piaffmaskinerna!

Det är väl jättekul med dom. Om man inte är så intresserad av att kunna rida rakt fram i arbetstrav på ett vettigt sätt.. men det måste vara dålig ridning ^^

Såg faktiskt en film på en duktig Lusse som man förstår används i sporten. Han red tvärtom då..alltså nästan rida bort samlingen och de trippande stegen! Duktig kille som red för där ligger ju svårigheterna med piaffmaskinerna.
Och sen om man har en hästras som jag har (quarter) med absolut 0 fallenhet för piaff och höga trippiga benlyft och en fullständigt urkass arbetstrav om man jämför med många natubegåvade halvblod, så om man anammar det utbildningsprogram som dessa "piaffmaskiner" annamar, så får man på bara några månader just en fantastisk arbetstrav för att vara quarter. Det är ju det dressyren egentligen är till för, att förbättra det som behöver förbättras. Att bara trava rakt fram och/eller lite böjar här och där, förbättrar inte arbetstraven på en häst som inte har någon bra trav i grunden, den behöver hjälp att lära sig "lyfta" sig själv mer än bara skjuta på. Då är dessa "piaffmaskiners" övningar fenomenala och vansinnigt effektiva, och det får effekt på alla rörelser/övningar. Så jag tror inte det är en tillfällighet att fokus inte ligger på arbetstraven, för det behövs inte, den får man på köpet om man vill ha den.

Rent traditionellt så en brukshäst/brukstradition har ingen nytta av arbetstraven, därav att det inte läggs ner någon direkt energi på den. Det är skritt och galopp som gäller, skritt och galopp och smidighet och vändbarhet. Det är dressyr det med, men med ett annat fokus. Inte på "gången", utan på rörelsernas smidighet och den samling som krävs för att utföra dem.
 
Vad är det som gör att "cirkus och tricks" inte är träning?
Oavsett om det är avsett för dressyrtävling eller för uppvisning så är det väl lika skickligt gjort?

Oj vad förvånad jag blir att du tycker så? Tycker du Tennesse Walking hästarna oxå är skickligt tränade?

Eller när hästarna står inspända i boxarna i fjorton timmar, är det oxå skickligt?

Bjällror och snören på benen för högre benlyft, är det oxå skickligt i din värld?

Ja då tänker vi helt olika om träning av häst iallafall!
 
Men samlingen i den här filmen är ju uttalad!
Betydligt mer samling bakifrån jämfört med de flesta filmer man ser från dressyrtävling, även på GP-nivå.

Ja?

Men som jag redan skrivit så tycker inte jag det är så intressant då hästarna sällan kan gå rakt fram i en arbetstrav, Det är som att kunna hoppa ett 1.60 hinder men inte två. Så jag säger det igen , gillar man träningen dit så är detta inte så intressant.
Då var filmen på den Lussen där han faktiskt har ridit bort samlingen för att öppna upp och få ut gångarterna mkt mer intressant eftersom det är ett riktigt hästjobb med den rasen!

@Mabuse Nej inte en annan art , men att dom fungerar väldigt annorlunda det är ju ett ganska välkänt faktum.
 
Och sen om man har en hästras som jag har (quarter) med absolut 0 fallenhet för piaff och höga trippiga benlyft och en fullständigt urkass arbetstrav om man jämför med många natubegåvade halvblod, så om man anammar det utbildningsprogram som dessa "piaffmaskiner" annamar, så får man på bara några månader just en fantastisk arbetstrav för att vara quarter. Det är ju det dressyren egentligen är till för, att förbättra det som behöver förbättras. Att bara trava rakt fram och/eller lite böjar här och där, förbättrar inte arbetstraven på en häst som inte har någon bra trav i grunden, den behöver hjälp att lära sig "lyfta" sig själv mer än bara skjuta på. Då är dessa "piaffmaskiners" övningar fenomenala och vansinnigt effektiva, och det får effekt på alla rörelser/övningar. Så jag tror inte det är en tillfällighet att fokus inte ligger på arbetstraven, för det behövs inte, den får man på köpet om man vill ha den.

Rent traditionellt så en brukshäst/brukstradition har ingen nytta av arbetstraven, därav att det inte läggs ner någon direkt energi på den. Det är skritt och galopp som gäller, skritt och galopp och smidighet och vändbarhet. Det är dressyr det med, men med ett annat fokus. Inte på "gången", utan på rörelsernas smidighet och den samling som krävs för att utföra dem.


Nej jag förstår helt och fullt att dom inte har någon användning för arbetstraven om man ska prata om den inriktningen! Dock pratar jag och flera här om just tävlingsdressyren.

Sen är du helt fel ute när du säger att man inte kan förbättra en dålig trav med trav, men fiador du rider ju inte med kontakt på det sättet och den ihopkopplingen som den traditionella dressyren så då blir det ju svårt att förbättra traven på det sättet genom utbildningsskalan. Jag vet inte hur många kassa trav jag har förbättrat genom att bara rida i vanliga gångarter, öppna och sluta där fokus ligger på utbildningsskalan. Allt ifrån travhästar till fullblod till halvblod och PRE

Min väninna tog sig an en Lusitano hingst i utbildning och vann det mesta på den premieringen och folk från Portugal dvs domare och tränare var eld och lågor över hur hästen gick.. ja enbart genom vanlig traditionell ridning genom utbildningsskalan. Hon fick flera jobberbjudande direkt och flera högt ansedda tränare i Portugal ville skicka hästar för utbildning till henne. Det finns rätt få av den sorten nämligen nere i Portugal och även Spanien (PRE). Dom flesta piafferar och trippar sen fram i någon slags trav..

Men eftersom dessa raser ägnar väldigt stor tid på piaff och tripp så har det ju inte utvecklat traven ett dugg eftersom dom inte kommer framåt utan bara uppåt. Sen finns det ju då dom tåliga ryttarna som är förankrade i sporten som verkligen lägger ner tiden och jobbet som krävs på dessa raser genom att få ut formen och halsen, koppla ihop dom korrekt och får väldigt fina resultat.

Jag säger inte emot din piaffilm! Jag tycker den är bra, men hade jag ridit GP själv så hade jag inte heller velat använda mig av piaff baklänges. Vaggan är en annan sak då man ska gå bakåt i en ryggning, den använder jag mig ofta av på lite äldre hästar, inte på dom yngre.
 
@Mabuse Nej inte en annan art , men att dom fungerar väldigt annorlunda det är ju ett ganska välkänt faktum.

Alltså jag menar i de faktumet att man aldrig behöver arbeta mot samling eftersom dessa raser har det med sig på ett helt annat sätt än halvblodet. Dom har ju andra problem som verkligen är ett problem om man vill rida dom tradionellt så att det är intressant att piaffera på dom så Nej. Mycker mer intressant att få dom till Grand Prix isåfall.

Om man vänder på det så är det ju inte så jätteintressant att träna på ett halvblod att gå i arbetstrav, mer intressant då att få dom att piaffera och samla sig fint.

Allt detta då om man gillar träningen dit som jag tidigare sagt.

Finns ju massor av piaff och passage resor till Spanien och Portugal för dom som vill det!

Nu kom jag på en idé .. Arbetstravs resor för ryttare i Spanien och Portugal :laugh:

(Obs! Ironi, finns säkert någon här som inte förstod det):cool:
 
Och sen om man har en hästras som jag har (quarter) med absolut 0 fallenhet för piaff och höga trippiga benlyft och en fullständigt urkass arbetstrav om man jämför med många natubegåvade halvblod, så om man anammar det utbildningsprogram som dessa "piaffmaskiner" annamar, så får man på bara några månader just en fantastisk arbetstrav för att vara quarter. Det är ju det dressyren egentligen är till för, att förbättra det som behöver förbättras. Att bara trava rakt fram och/eller lite böjar här och där, förbättrar inte arbetstraven på en häst som inte har någon bra trav i grunden, den behöver hjälp att lära sig "lyfta" sig själv mer än bara skjuta på. Då är dessa "piaffmaskiners" övningar fenomenala och vansinnigt effektiva, och det får effekt på alla rörelser/övningar. Så jag tror inte det är en tillfällighet att fokus inte ligger på arbetstraven, för det behövs inte, den får man på köpet om man vill ha den.

Håller inte med, ser det som hästar med mindre bra trav behöver mer ro och grundarbete för att utifrån det sätta takt o längre steg- och konstigt blir det ju ändå, varför har din fantastiska arbetstrav inte belönats mer på dressyrtävling, vad är det som brister kan man undra?
Jag menar, du beskriver faktiskt ofta din ridning som lyhörd, för lätta hjälper med häst som svarar- låter som drömmen för en dressyrdomare men tydligen har det inte blivit så ändå, vad fattas?
 
Nej jag förstår helt och fullt att dom inte har någon användning för arbetstraven om man ska prata om den inriktningen! Dock pratar jag och flera här om just tävlingsdressyren.

Sen är du helt fel ute när du säger att man inte kan förbättra en dålig trav med trav, men fiador du rider ju inte med kontakt på det sättet och den ihopkopplingen som den traditionella dressyren så då blir det ju svårt att förbättra traven på det sättet genom utbildningsskalan. Jag vet inte hur många kassa trav jag har förbättrat genom att bara rida i vanliga gångarter, öppna och sluta där fokus ligger på utbildningsskalan. Allt ifrån travhästar till fullblod till halvblod och PRE

Min väninna tog sig an en Lusitano hingst i utbildning och vann det mesta på den premieringen och folk från Portugal dvs domare och tränare var eld och lågor över hur hästen gick.. ja enbart genom vanlig traditionell ridning genom utbildningsskalan. Hon fick flera jobberbjudande direkt och flera högt ansedda tränare i Portugal ville skicka hästar för utbildning till henne. Det finns rätt få av den sorten nämligen nere i Portugal och även Spanien (PRE). Dom flesta piafferar och trippar sen fram i någon slags trav..

Men eftersom dessa raser ägnar väldigt stor tid på piaff och tripp så har det ju inte utvecklat traven ett dugg eftersom dom inte kommer framåt utan bara uppåt. Sen finns det ju då dom tåliga ryttarna som är förankrade i sporten som verkligen lägger ner tiden och jobbet som krävs på dessa raser genom att få ut formen och halsen, koppla ihop dom korrekt och får väldigt fina resultat.

Jag säger inte emot din piaffilm! Jag tycker den är bra, men hade jag ridit GP själv så hade jag inte heller velat använda mig av piaff baklänges. Vaggan är en annan sak då man ska gå bakåt i en ryggning, den använder jag mig ofta av på lite äldre hästar, inte på dom yngre.

Jag förstår hur du menar fast jag tycker att det är på tok för mycket arbetstrav i dressyren för min smak, eller för mycket fokus på den för länge.

Det är en annan tradition helt enkelt, det är ju bra om man kan ta tillvara varandras styrkor tycker jag. Det är ju också många tävlingsdressyrryttare som tar hjälp av dessa, men med andra saker då än arbetstraven, så det är väl bra att man kan komplettera varandra. Man behöver ju inte se ner på varandra då, och tex kalla det för cirkuskonster. Det tycker jag känns onödigt lågt.

Min häst har en skada (fläkning) som försvårar, nu är han iof friskförklarad, men eftersom han var ganska illa däran (typ blockhalt bak i det akuta skedet, så illa jag trodde jag skulle få lov att ta bort honom pronto) så har han vissa svårigheter (negativa muskelminnen) som ställer till det. Nu har han en urkass arbetstrav redan innan, om man jämför med mer långbenta halvblod med långa kotor, men tillsammans med denna skadehistorik så blir det ganska mycket svårare. Fick inte ens trava alls i början av rehaben och så lite som möjligt i övrigt. Trav sliter, i synnerhet när dom har problem som gör att dom inte vill använda bakdelen alls. Så jag har fått lov att hitta andra vägar. Då är övningarna på det sätt som portugiser och spanjorer anammar dem mycket enklare att få till då dom lika väl och med lika gott resultat kan utövas i skritt.

Och ja skolor så klart, det är ju det jag menar är vägen till bättre trav, men inte nödvändigtvis utövade i arbetstrav, skritt och lite långsammare trav går lika bra, även galopp. Sen just detta att skifta skola ofta, vart femte steg eller nåt och gärna på en volt...

Han som rider på filmen jag lade ut tävlar ju själv på GP nivå samt avlar och föder upp just mer sportvänliga hästar för tävlingsdressyr. Så ja, eftersom det finns en marknad så går ju även den aveln mer mot gång"arts" aktiga hästar.
 
Vi är på tävlingsdressyrens forum. Alltså utgår jag ifrån att det gäller TR's önskemål. Speciellt eftersom TS hade tittat på en tävling där funderingen kom ifrån.

Vad får dig att hävda att det är en myt?
Det finns inga belägg för att korrekt utförd ryggning skulle göra att hästen tappar framåtbjudningen. Den välutbildade och välridnahästen svarar på ryttarens hjälper. Naturligtvis kan hästen bli förvirrad om hjälperna är motstridiga.
Näst intill inget tävlande ekipage ryggar i piaff.
Nej naturligtvis inte eftersom TR säger att det är ett allvarligt fel.
Hur många piafferande hästar har du utbildat som har lättare att gå ur ryggning in i piaff än ur skritt?
Än en gång, jag tycker uttrycket "backa in i piaffen" är vilseledande. Förberedelserna är övergångar trav-ryggning-trav. Tillräckligt många för att förstå. Dessutom är det inget jag hittat på, det har tom ett namn se inlägg av @Fiador .
Jag har visserligen bara utbildat en. Men med tanke på hur lätt vi kommer in från skritt till piaff så måste det vara extremt konstigt i din värld att jag skulle ha stora problem om jag försökte ur ryggning. Det är väldigt svårt att hålla bjudning när du rider baklänges. Jag kan göra det i en vanlig ryggning. Men att sedan begära den otroliga mängd samling och styrka som det kräver att göra det i piaff är piss-svårt. Få tränar den påfrestningar då hästarna ska hålla för fler rörelser. I följd. I flera år. Även om de som rider GP ska vara duktiga så undviker man att träna sådant som kan komplicera något som redan är svårt.
Piaff är inte speciellt svårt. I stort sett alla hästar kan lära sig det, även fullblod och travare. Visst kan man krångla till det och försvåra för hästen genom att för länge förbereda den i en alltför lång och låg form.
Den stora svårigheten ligger i att få hästen att förstå vad den ska göra. Nästa svårighet är att hästen ska hitta rätt rörelsemönster. För många hästar är det svårare att gå från skritt till piaff pga att dessa två har olika steg, medan piaff, ryggning, passage och trav är alla diagonala. Övergången mellan skritt och piaff finns i GP Special (samlad skritt) men inte i GP eller GP kur.

Att du har problem med bjudningen vid ryggning kanske beror på att du gör det för sällan eller med fel hjälper.

Huruvida dagens GP-hästar håller/ inte håller för de rörelser de är framavlade för är en annan diskussion. Det kanske beror på hur de rids.
 
Det finns inga belägg för att korrekt utförd ryggning skulle göra att hästen tappar framåtbjudningen. Den välutbildade och välridnahästen svarar på ryttarens hjälper. Naturligtvis kan hästen bli förvirrad om hjälperna är motstridiga.

Nej naturligtvis inte eftersom TR säger att det är ett allvarligt fel.

Än en gång, jag tycker uttrycket "backa in i piaffen" är vilseledande. Förberedelserna är övergångar trav-ryggning-trav. Tillräckligt många för att förstå. Dessutom är det inget jag hittat på, det har tom ett namn se inlägg av @Fiador .

Piaff är inte speciellt svårt. I stort sett alla hästar kan lära sig det, även fullblod och travare. Visst kan man krångla till det och försvåra för hästen genom att för länge förbereda den i en alltför lång och låg form.
Den stora svårigheten ligger i att få hästen att förstå vad den ska göra. Nästa svårighet är att hästen ska hitta rätt rörelsemönster. För många hästar är det svårare att gå från skritt till piaff pga att dessa två har olika steg, medan piaff, ryggning, passage och trav är alla diagonala. Övergången mellan skritt och piaff finns i GP Special (samlad skritt) men inte i GP eller GP kur.

Att du har problem med bjudningen vid ryggning kanske beror på att du gör det för sällan eller med fel hjälper.

Huruvida dagens GP-hästar håller/ inte håller för de rörelser de är framavlade för är en annan diskussion. Det kanske beror på hur de rids.

Suck. Du svarar inte på frågor utan svamlar vidare om annat.

Klart att en bra piaff inte får en häst att tappa bjudning. Men få kan rida bra piaffer (och vara bra på allt annat i GP) så pass att man tycker att man vill leka med det. Det är tillräckligt att kunna reglera framåt i dem, utan att rida baklänges. Det är inget fel med att leka med det om man klarar av det men det är helt ointressant i dressyr(tävling) då vi inte har behovet av att göra så extrema piaffer. För stora påfrestningar och risker att hästen missuppfattar innan den vet vad den ska göra. Inget man vill råka ut för under tävlingssäsong.

Jag har aldrig sagt att jag har svårt rygga. Tvärtom - något vi gör väldigt bra! (flertal 9or även på tävling)(och helt utan hand om det nu spelar roll)

Piaff inte svårt? Konstigt att fler inte gör det då? Jag måste ju vara värdelös som ryttare som tycker att det är svårt? Hur dåliga är då alla som inte ens kan få till ett par steg?
 
Oj vad förvånad jag blir att du tycker så? Tycker du Tennesse Walking hästarna oxå är skickligt tränade?

Eller när hästarna står inspända i boxarna i fjorton timmar, är det oxå skickligt?

Bjällror och snören på benen för högre benlyft, är det oxå skickligt i din värld?

Ja då tänker vi helt olika om träning av häst iallafall!
Nja, jag vet inte exakt hur man tränat fram övningen som visas på filmen, jag vet inte exakt hur man tränar fram cirkuskonster eller trix.
Det jag syftade på var filmsnutten.

Att du sedan drar slutsatserna att jag tycker att träningen av TWH är skicklig är i mina ögon väldigt märkligt.

Vad gäller att hästarna står inspända i box i 14 timmar så förstår jag inte vad du menar? Det är nog, för övrigt, väldigt vanligt i internationell dressyr att hästarna står i box betydligt längre tid än så.

Jag tycker att skicklig träning är skicklig träning även om målet är uppvisningar snarare än tävlingsdressyr, ja.
Men att ojusta metoder är det, oavsett om målet är uppvisning eller tävlingsridning.

Förklara gärna hur du kom fram till slutsatsen att jag gillar fula träningsmetoder för att jag kommenterade filmsnutten i positiva ordalag?
 
Ja?

Men som jag redan skrivit så tycker inte jag det är så intressant då hästarna sällan kan gå rakt fram i en arbetstrav, Det är som att kunna hoppa ett 1.60 hinder men inte två. Så jag säger det igen , gillar man träningen dit så är detta inte så intressant.
Då var filmen på den Lussen där han faktiskt har ridit bort samlingen för att öppna upp och få ut gångarterna mkt mer intressant eftersom det är ett riktigt hästjobb med den rasen!

@Mabuse Nej inte en annan art , men att dom fungerar väldigt annorlunda det är ju ett ganska välkänt faktum.
Öhhh.
Varken du eller jag vet om hästen på filmen kan göra ökad trav eller inte.
Tråden handlar väl om piaff och samling?
Eller?

Jag är inte heller värst intresserad av Lusitano eller PRE-hästar.
Jag är intresserad av samling och längning, ridning med små signaler.

Jag är inte värst duktig på det själv utan utövar ridsport på hobbynivå.

Jag tycker att det är roligt att se Gal i tävlingsritter - mycket stilla och fin sits och man ser knappt vad han gör för att få hästen att göra det den gör - men är tveksam till all rollkur som han enligt ryktet grundtränar med.
Jag tycker att det är roligt att se Stacey Westfalls freestyle reiningprogram, fin ridning. Men jag vet förstås inte om hon jobbat mycket med "intimidation" för att komma dit (gissningsvis inte).
Jag tycker att det är roligt att se en sådan film som visades, för den visar en gymnasticerad häst där ryttaren (numera) klarar sig med väldigt fina hjälper.

Jag är så konstig att jag gärna ser god ridning oavsett disciplin.
Men nej, jag vet inte vilka metoder man använt för att träna fram varje enskild häst och utgår från att du som regel inte vet det heller.
 
Helt ot eller tillbaka till starten.... Så tycker jag inget speciellt om jut Parzival och piaff- den kränger åt alla håll tycker jag och det ser jobbigt ut.
På årets friends tittade jag på kuren och tycker att Patrik och Scandic gjorde fantastiskt fina sekvenser med piaff och övergångarna däremellan! Inte lika spektakulärt som lusitanon i klippet här men mjuka övergångar i takt- såg ruggigt enkelt ut!

Sen ang rygga och piaff så känns det inte konstigare att tävlingsryttare väljer bort det än att de inte gör Levader. Det ingår inte i programmet utan räknas även i kuren som ett fel. Därför kan man hitta på piruetter i piaff men låter bli att backa. Om man tror piafferna blir bättre av ryggningsövningarna så är det ju fritt fram att prova?
 
Suck. Du svarar inte på frågor utan svamlar vidare om annat.
Du ställde två frågor. Jag har svarat på båda.
Klart att en bra piaff inte får en häst att tappa bjudning.
Jaha?!
Men få kan rida bra piaffer (och vara bra på allt annat i GP) så pass att man tycker att man vill leka med det. Det är tillräckligt att kunna reglera framåt i dem, utan att rida baklänges. Det är inget fel med att leka med det om man klarar av det men det är helt ointressant i dressyr(tävling) då vi inte har behovet av att göra så extrema piaffer. För stora påfrestningar och risker att hästen missuppfattar innan den vet vad den ska göra. Inget man vill råka ut för under tävlingssäsong.
Varför då rida övergångar skritt-piaff då det inte ingår i GP? Det ger verkligen risk för missförstånd om ryttaren är otydlig eller om hästen inte är helt klar över vad hjälperna betyder.
Jag har aldrig sagt att jag har svårt rygga. Tvärtom - något vi gör väldigt bra! (flertal 9or även på tävling)(och helt utan hand om det nu spelar roll)
Hela ditt inlägg andas problem med framåtbjudning i samband med ryggning. Men det kanske inte gäller bara ryggningen.
Piaff inte svårt? Konstigt att fler inte gör det då? Jag måste ju vara värdelös som ryttare som tycker att det är svårt? Hur dåliga är då alla som inte ens kan få till ett par steg?
Det blir svårt när man krånglar till det, tex med att försöka från skritt eller med en häst som inte är tillräckligt förberedd.

Piaff finns bara med i de högsta klasserna så de som inte tävlar dessa kanske inte ser någon anledning att ens försöka eftersom det påstås vara så svårt.

Det finns många som inte tävlar som klarar av att utbilda och rida piaff.

Man behöver inte vara värdelös som ryttare för att man tycker att piaff är svårt. Det mesta är lätt, i vart fall lättare, när man kan det. Men om man tror sig veta bäst och förkastar andras kunskap som svammel når man aldrig dit.
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 752
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp