Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Jo, det är det. Köpte vad jag trodde vara ett sto dräktig med Swedish Shave.

När jag kontaktar Svensk Galopp får jag veta att det i språngrullarna står angivet Terroir... Inte alls vad jag ville ha. Stoet och fölet är fint. Men vad hjälper det då det ej är vad jag trodde mig köpa?

Dessutom skulle hon varit betäckt på nationaldagen och fölat den 6 maj. Jag har väntat länge. I stället betäckt den 3 juli. För mig för sent att betäcka om.

Inte många rätt :angel:

Men jag var ej ensam om att köpa "fel". Fanns de som köpte tomt sto. Skickade på betäckning. Visade sig vara dräktigt :angel: Med vem???
Dräktigt sto visade sig vara tomt...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Dessutom skulle hon varit betäckt på nationaldagen och fölat den 6 maj. Jag har väntat länge. I stället betäckt den 3 juli. För mig för sent att betäcka om.
Fast betäckt 3 juli innebär fölning i början på juni. Betäck sen på fölbrunsten och du har föl i mitten på maj, precis som det var planerat från början.

Det finns många som letar med ljus och lykta efter fina avelsston, så har du hittat ett spelar det ingen roll vad som finns i magen just nu. Sälj den avkomman och fortsätt avla på stoet som det var tänkt. Du köpte väl inte stoet för att enbart få ungen i magen?

Men jag var ej ensam om att köpa "fel". Fanns de som köpte tomt sto. Skickade på betäckning. Visade sig vara dräktigt :angel: Med vem???
Dräktigt sto visade sig vara tomt...
Varför klagar du då på att många är till salu??






:rofl::rofl::rofl:
Lite surt är det nog när man blir tagen på bar gärning. ;) I din annons står det "Säljes för att vi har för många avelsston". Varför i herrans namn köpte ni ett till så nyligen då?
Snacka om att kasta sten i glashus. Du borde faktiskt skämmas lite grann.
 
Senast ändrad:
Sv: Kronofogden på Lambada

Köpte enbart för att jag ville åt fölet i magen. Hade jag fått det föl jag trodde mig köpt hade jag behållt stoet och betäckt, men jag har tyvärr inget intresse i det föl jag fått. Tycker att det är bättre att stoet och fölet hamnar hos någon som vill ha just denna häststammning.

Har totalt redan betäckt 7 ston i år, så vi har ej heller "behov" av fler. Men inte heller har vi platsbrist ;) Det är snarare brist på intresse av just detta sto.
 
Senast ändrad:
Sv: Kronofogden på Lambada

Det står i annonsen "mycket snäll och trevlig att rida". Är det du som har ridit henne? Var det innan du köpte henne på auktionen?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Tråkigt att höra, härstamningen inte stämmer på hästarnas föl & att dom nu säljs av på löpande band.
Och att dom redan säljs :(

Samt att jag var så sent ute att jag missade hela auktionen, hade varit kul med sällskap till mitt eget föl (som blev en vecka igår :love:)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Dottern med kompis red ut på henne några gånger då hon var nyinköpt. Jättesnäll, men kan inte mycket. Rör sig framåt i alla gångarter utan att bocka.
Har även pratat med tränaren som hade henne då hon var "ung". De hade inget negativt att säga om henne.

Och nedan en bidragande orsak till inköpet.

Jag kunde ej stå och se på då hon köptes in för att skickas till slakt. Jag sprang över gårdsplanen, lånade pengar av Hambo :bow: och köpte loss henne. Så fort gick klubbningen, så jag hann ej med. Det kostade mig några tusen extra... Ångrar ej mitt inköp, då hon har fått ett bra liv hos mig. Massor av mat och bra sällskap :). Men. Jag fick ej vad jag trodde mig köpa.
 
Senast ändrad:
Sv: Kronofogden på Lambada

OT

Jag har för månader sedan skickat pm till dig och frågat om det är du som äger min hästs syster. Fick aldrig något svar.
Funny Pie?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Har följt denna tråd i smyg och vill nu säga att jag har ridit en av hästarna från auktionen. Tror att hon hetter Thit for That eller något. Jag bara älskade hästen och hade jag haft råd med en häst till så hade jag köpt henne direkt, hon är väluppfostrad, snäll att rida, verkligen raka motsatsen till mitt andra fullblod. Synd att man inte kan få allt.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Såldes för 3000 kr...
Hennes förstfödde står hos mig. Fantastiskt vacker fux med ljus man! Bara väntar på att någon skall upptäcka honom.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Har noterat att Knorrevången är på Tapeten igen !
Någon köper hästar billigt och säljer dom dit .
Säljarna tror dom hittat jätte bra hem till sina Hästar, så får dom reda på att dom är slaktade.

Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det är ju att föredra att dom skickar dem till Knorrevången om alternativet är att skicka dem till Italien....:eek:

Man ska aldrig sälja hästar billigt, då är det bättre att man själv skickar dem till slakt. Då vet man i alla fall att dom slipper fara illa.:cool:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

I detta fall som står under Hästmänniska, så var inte ens köpet klart innan dom körde den till slakt...........Slakteriet har ju inte gjort nåt fel. OM DOM inte haft en bulvan ute för att köpa billiga hästar !

Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Tyvärr inte, har hört honom säga det själv. Man bör köra dit sin häst, alternativt låta dem komma och avliva den hemma på gården. Inte låta dem komma och hämta levande häst.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Mmm...
Hade jag varit mer med när auktionen var hade jag nog med kommit hem med en häst. Och jag hade inte sagt nej till ett obetäckt sto. Men förhållandena är ju lite annorlunda idag än de var då...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Dottern med kompis red ut på henne några gånger då hon var nyinköpt. Jättesnäll, men kan inte mycket. Rör sig framåt i alla gångarter utan att bocka.
Har även pratat med tränaren som hade henne då hon var "ung". De hade inget negativt att säga om henne.

Och nedan en bidragande orsak till inköpet.

Jag kunde ej stå och se på då hon köptes in för att skickas till slakt. Jag sprang över gårdsplanen, lånade pengar av Hambo :bow: och köpte loss henne. Så fort gick klubbningen, så jag hann ej med. Det kostade mig några tusen extra... Ångrar ej mitt inköp, då hon har fått ett bra liv hos mig. Massor av mat och bra sällskap :). Men. Jag fick ej vad jag trodde mig köpa.

Undrar bara vad orsaken är till att hon är slaktad nu?
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vi fick ett mycket fint föl som såldes till Kim Stern. Amatörtränare.
Stoet blev en fin ridhäst, men som tyvärr togs bort pga skada.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 738
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 396
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 766
Senast: WBanna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 931
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp