Kronofogden på Lambada

Sv: Kronofogden på Lambada

Du kan hälsa henne att jag försöker komma förbi i morgon !
Vem vet.... det kanske finns nåt gottis i kylen:d

Hej från Hambo
 
Sv: Kronofogden på Lambada

KL

Nu har det gått en månad sedan auktionen, och flera är det ej gjort ägarbyte på. De står ännu kvar på Lambada.

Flera är de som såldes vidare direkt efter div annonser...

Har sett att de är flera hästar som folk köpt på Lambada auktionen ligger ute till försäljning nu.
Stackars hästar de hjälper inte att de får flytta runt och byta foder osv bara för att folk ska göra klipp och sen sälja för att tjäna pengar. Sånt gör mig förbannad. De e djur vi talar om.:mad:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Tänkte också på det. För sorgligt. Ston som ska föla nu i princip behöver lugn och ro, inte kastas runt.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

hennes mamma är Angelique... när jag rider de andra hästarna så racar hon i hagen brevid galoppbanan. hon och min andra lilla buse tycker det är så ballt att springa fort och tävla mot de gammla:) GRATTIS TILL DONNAN I EFTERSOKTT:)
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Donna har gett upp att få någon fart på shettisen så nu busar hon mest med Den Sanslöse Sune. Staketen yr åt alla håll..:angel:

Lycka till med din Chuck Princessa. När dom kommit lite längre får vi bomba i Vomb med våra brudar!:bump::bump:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Visst är det trist. Och oj, vad de alla ökat i värde :angel: 3000 kr vid auktionen är 2 månader senare på annons för 25000 kr.

Men vad händer med de hästar som det ej gjorts ägarbyte på? Rent juridiskt står flera av hästarna ännu på stall lambada. Verklige ägaren äger ej hästen på pappret, har denne då rätt att sälja?
OCH vad är det som säger att villkoren som gällde vid auktionen gäller även vid dessa affärer? Inget sas om att fölavgiften 0 kr, följer med vid ev försäljning. Denna uppgörelse kan mycket väl bara gälla mellan Lambada och förste köpare.

Och vem blir uppfödare till de föl som föds? När stoet ej står på ägaren?

Det kan bli dyrt i efterhand. Följer med spänning hur det artar sig.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Rent juridiskt står flera av hästarna ännu på stall lambada. Verklige ägaren äger ej hästen på pappret, har denne då rätt att sälja?
Rent juridiskt har nuvarande ägaren köpt hästen på auktion, och eftersom de tagit hem hästen till sig (alltså tradition har skett - googla om du inte förstår) så är det den som har hästen nu som äger den.

Att det står någonting annat i registreringen på hästen spelar ingen roll. Men självklart ska ju ägarbyten göras.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

det lär ordna sig i efterhand, det är ju ett speciellt läge och ägarbyten kan göras på dessa premisser, man skriver ju in uppfödare när man reggar fölet och tills dess ska nog det mesta ha ordnat sig. Jag skulle inte tveka en sekund att köpa en av dessa hästar
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Det är ju bra att du har tillit. Men, det har gått över 2 månader och flera av hästarna har ännu ej bytt ägare.

Jag väntar ännu på min språngsedel... och jag har ändå betalat direkt i handen, med kvitto!
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Visst är det trist. Och oj, vad de alla ökat i värde :angel: 3000 kr vid auktionen är 2 månader senare på annons för 25000 kr.

.

Tycker inte du att hästarna faktiskt är värda 25000kr? Att dom kostade 3000kr vid auktionen finns ju faktiskt en anledning till, eller:confused:
Dessutom alla som köpte hästar därifån lägger ju också ner en del pengar på mat, försäkring, vet mm. Räkna ut vad det slutar på efter några månader i kr. Så ser du vad man tjänar på dessa hästar.

Sen måste du förstå att många rusade dit pga av det dramatiska konceptet, köp eller slakt! Jag var där nere själv och hämtade en mager själ.

Sen i framtiden om jag får för mig att sälja, så anser jag att hästen kommer att vara värd mer än 3000kr.

Jag har sålt ett sto innan väldigt billigt och det ångrar jag bittert. Hon har på ett år varit 3 olika ställen. Nu ligger hon ute på nätet för 65000kr som hopphäst. Jag sålde henne för 6000kr som avelssto pga skada som kan komma tillbaka vid hård ansträngning

Tycker inte att ditt resonemang håller. Det låter mer som avundsjuka i mina öron.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

OK förstår till viss del ditt resonemang. Det kostar att ha häst. Jag har ett antal, och vet exakt vad det kostar. Men att det skulle kosta 15000 kr för mindre än 2 månader finner jag för osannolikt.

Men att få det till att jag är avundsjuk??? Absolut inte. MEN jag tycket att det är tråkigt att såpass många av hästarna från Lambada knappt hann finna nya hem förrän de på nytt var till salu. Till ett flera gånger om högre belopp, tyder för mig på spekulation hos köparen. Varför köpa om man ej vill behålla? Eller var det så att köpet sågs som en god investering? Och var kommer hästen in?


:bow::bow: Till er som köpte för att behålla! Det finns några stycken här på Buke!

KL

Den vita vaggar fram som en anka. Men inget tittar ut... Hon är så arg så hon gnisslar tänder bara vi går förbi boxen.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Har hon inte lyckats pluppa ut något ännu??:p

Min lilla Donna är helt underbar och går nu på sommarbete uppe hos Familjen Hansson i Hörby. Stall Jalith. Sune Sanslös fick hänga med och går nu i 8 tnld hage med 5 fjortisar...:angel:
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Jo, självklart är det tråkigt att hästar måste flytta runt men var glad att folk faktiskt säljer dom i den prisklassen och inte till underpris. Då är risken hög att dom börjar vandra runt.

Det finns ju faktiskt en person som bär skulden till att hästarna utsätts för detta från första början, eller:confused: Det anser jag.

Jag köpte ett av stona därifrån och hon är verkligen smal men det går ingen nöd på henne nu.

maj242010069.jpg


Jag kan bara tala för mig själv och jag tänker behålla sto och föl men inte till döden skiljer oss åt. Ja har inga planer på att sälja nu men man vet ju aldrig hur framtiden blir. Men under den tiden jag äger mamma och föl kommer dessa få den bästa tänkbara vård.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Tänk vad kloka de kommer att bli!

Ja, förhoppningsvis verkar han avskräckande. Jag pratade med Lisbeth i morse och då hade han vandrat upp en djup fåra längs staketet i natt och småbrudarna stod i en grupp och bara glodde på honom där han vandrade fram och tillbaka..

Det värsta är att när han väl vänjer sig vid något nytt - som att sova ute - så är det samma elände när han ska gå tillbaka till ursprungsläget...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Vilket sto köpte du? Och dräktig med vem?

Jag köpte Exciting style, skulle vara dräktig med Swedish shave, men är enligt språngrullarna dräktig med Terroir...
 
Sv: Kronofogden på Lambada

Varför köpa om man ej vill behålla? Och var kommer hästen in?
Men varför tror du att de som köpte för att sälja vidare och tjäna en slant skulle vara helt likgiltiga vart de sålde hästen?

Jag har köpt massor med billiga hästar i mina dagar, fodrat upp dem, fixat till dem rent utseendemässigt, ridit till dem etc och sålt de vidare för en högre summa pengar. Men jag har varit väldigt noga med vilka som köpt hästarna. Man säljer ju inte vill vem som helst bara för att man vill tjäna lite pengar.
 
Sv: Kronofogden på Lambada

OK förstår till viss del ditt resonemang. Det kostar att ha häst. Jag har ett antal, och vet exakt vad det kostar. Men att det skulle kosta 15000 kr för mindre än 2 månader finner jag för osannolikt.

Men att få det till att jag är avundsjuk??? Absolut inte. MEN jag tycket att det är tråkigt att såpass många av hästarna från Lambada knappt hann finna nya hem förrän de på nytt var till salu. Till ett flera gånger om högre belopp, tyder för mig på spekulation hos köparen. Varför köpa om man ej vill behålla? Eller var det så att köpet sågs som en god investering? Och var kommer hästen in?


:bow::bow: Till er som köpte för att behålla! Det finns några stycken här på Buke!

KL

Den vita vaggar fram som en anka. Men inget tittar ut... Hon är så arg så hon gnisslar tänder bara vi går förbi boxen.

Är det inte ditt sto som nu ligger ute på annons ?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 738
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 389
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 766
Senast: WBanna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp