Bukefalos 28 år!

min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Tack! Det ordnar sig säkert i slutändan, tar bara lite tid att komma dit :)

Eskilstuna ska jag hålla i minnet då!
Om inte annat så är du välkommen att träffa mina galna monster om du har vägarna förbi Skåne någon gång ;)
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Tack! Det ordnar sig säkert i slutändan, tar bara lite tid att komma dit :)

Eskilstuna ska jag hålla i minnet då!
Om inte annat så är du välkommen att träffa mina galna monster om du har vägarna förbi Skåne någon gång ;)

Ja, det får vi hoppas.

Jag flyttar snart o blir sambo på riktigt, så behöver du möbler/kläder/kökssaker eller likande, så finns det en hel lägenhet att plocka ut, som går till röda korset annars :)
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag kan ta med mig en komplett galen lekkompis och komma upp en sväng snart :angel:

Det brukar låta ungefär såhär; duns, duns, duns, duns, kabooooom, grrrr, duns, duns, duns, krasch, pang, duns duns duns..
Då vet man att Bajjon har anlänt :D
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag kan ta med mig en komplett galen lekkompis och komma upp en sväng snart :angel:

Det brukar låta ungefär såhär; duns, duns, duns, duns, kabooooom, grrrr, duns, duns, duns, krasch, pang, duns duns duns..
Då vet man att Bajjon har anlänt :D

Ni är välkomna, Mulle skulle bli överlycklig :D

Mulle visade nyligen på gräsmattan hur en amstaff leker.... tänk dig en kanelbulle på 17kg i full fart(ja, bakbenen brett isär)... ser matte :idea: kommer i full sula och hoppar upp i midjehögd (bredsida) och vips har man fått en amstaff i magen... och resultatet blir osmidig matte i skalbaggepåryggposition.... Men då kan man passa på att tvätta mattes otvättade öron.... :rofl:
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag kan den där känslan.. :rofl:

Fast jag har en pansarvagn på lite över 30 kg, som är stenhård i både huvud och kropp, som använder mig - eller vem/vad som helst - som bromskloss :eek: Tack och lov så skulle aldrig den tyngsta på 35 kg få för sig att ens snudda vid mig på språng :love: (Tack och lov - för han hade väl brutit benen på mig eller nåt...)

blogg
Peggy, aka "Bonecrusher", "Pansarvagnen", "Ångvälten"
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag kan den där känslan.. :rofl:

Fast jag har en pansarvagn på lite över 30 kg, som är stenhård i både huvud och kropp, som använder mig - eller vem/vad som helst - som bromskloss :eek: Tack och lov så skulle aldrig den tyngsta på 35 kg få för sig att ens snudda vid mig på språng :love: (Tack och lov - för han hade väl brutit benen på mig eller nåt...)

blogg
Peggy, aka "Bonecrusher", "Pansarvagnen", "Ångvälten"

:rofl:
Ja se, där har vi en riktig kanelbulle!

SNYGG! :love:
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Vilken fin Pansarvagn ! Senaste riktiga magsmällen ( med inbyggt käkhäng i underarmen ) jag fick, var när snön smält så pass mkt att jag trodde vi skulle kunna gå ut i skogen igen, precis bakom knuten. Hon blev så j-kla glad när hon koppla ihop långlinan plus att vi gick mot skogen så hon vände tillbaka till mej i 790 o uttryckte den glädjen ! Det var med nöd o näppe att jag höll mej på benen...
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Men du borde veta hur svårt det kan vara, om man inte är helt förberedd. Kommer du inte ihåg när M flög på Toy, så hans ena hörntand gick av och vi fick fara till vetten med honom? Där kunde du ju inte hålla henne ens eller få bort henne, fast Toy var fastbunden och inte plötsligt uppdykande vid ett gathörn. Har man då en kamphund som tänder ännu snabbare och man blir överraskad, då hinner man kanske inte reagera förrän hunden sitter i halsen på den andra vovven. Självklart hjälper det med koppel, men det är inte alla situationer man kan avvärja med endast koppel, precis som Bebben säger. Har tyvärr som sagt varit med om kopplade hundar som bitit och attackerat rejält, bland annat på min egen gata :(
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Det krävs en hel del övning, men det går absolut att lära sig att läsa dessa rasers minimala signaler! :) Hoppas ni/hon hittar dit med Bullterriern, för det gör allting så oändligt mycket lättare i vardagen.
Jag kan se minsta lilla tecken hos mina (Och andra Amstaffar jag sett i sådana situationer), och minsta lilla spänning. Också om spänningen är inför ett slagsmål, ett gruff, ett försvarsbeteende eller en rangfråga. Väldigt praktiskt, eftersom jag kan hantera det på olika vis då. Och framför allt, såklart, stoppa något innan det ens händer om man är i närheten.

Jag ber alltid folk med "snälla, glada okastrerade hanar" att inte släppa fram sina hundar till min hane. Inte för att han flyger på helt utan provokation, men för att jag vet att han tar saker provocerande väldigt lätt. Som sagt, dom tänder till väldigt mycket fortare än dom flesta andra ju.
Men eftersom dom ser en söt hane, med öronen sådär gulligt framåt, svansen viftande och kroppen i normal hållning - så ser dom bara en glad hund! Vad dom inte ser är hur han viftar på svansen, hur kroppen är positionerad, hur öronen visar på en förväntan.. Alla dessa små tecken i hans kropp visar att han är förväntansfull, dock inte för att leka. Han är beredd på att slåss helt enkelt. Sen han var i ett häftigt slagsmål för 2 år sedan, så kom han på att han faktiskt gillar att slåss. Och det är först då, som jag på riktigt förstod hur pass mycket som faktiskt lever kvar i dagens s.k sällskapshundar (Läs; Amstaff). Nu springer inte han runt och slåss för det, förmodligen enbart för att han vet om att matte blir arg då, så det är ju inget jag upplever som ett problem förvisso.

Så, det går absolut att läsa dom i alla fall, men dom flesta verkar inte alls kunna se dessa minimala signaler, eller så kanske dom kan se dom men bara tolkar fel.

Dom enda småhundarna som mina får leka med, är för övrigt terriers :D Sådana vi känner väl såklart, så att dom fungerar ihop. Men det är typ dom enda småttingarna som tål när min Pansarvagn Peggy kommer springande i 180 km/h, välter omkull dom och sen kraschlandar ovanpå ungefär ;)
Dom leker ju så himla tufft, så dom flesta hundar trivs inte att leka fysiskt ihop med mina tyvärr. Rottisar brukar älska Peggy dock, dom är ungefär lika brutala och klumpiga. För det mesta håller dom brottningsmatcherna inom flocken, och ibland vill jag bara blunda.. Häromdagen möttes Peggy och hennes dotter i världens galopp, och smällde in i varandra så hårt att det verkligen lät! Obekymrat så galopperade dom vidare efter lite volter och skutt.. Hade jag fått den träffen in i benet hade det förmodligen gått av. Och en liten minihund hade förmodligen brutit ryggen eller något.
Oki, det var bra att veta. Jag tror det det kan vara väldigt svårt att se för en förstagångsbulleägare, för man är ju van vid "vanliga" hundars signaler. Men man lär ju med tiden, men det kan vara bra att veta vad man ska var obs på. Jag tycker hon är väldigt bra med att inte sätta hunden i situationer hon vet att den inte klarar av osv. och att vi t.ex. kan ha våra hundar lösa inne och ändå förbjuda att de hälsar på varandra (hon är bara ett år). Men för att lära sig signalerna, är hon inte tvungen att vara med om att hunden tänder till ett par gånger? Liksom man kan väl inte lära av nån annat än erfarenhet? Nu har visst en jättebra rasklubb där hon bor, så hon träffar ju både många andra bullar och bulleägare, men det händer ju även där att hundarna smäller och då säger hon att hon knappt hinner se något som helst, för det går så himla fort och de reagerar ju på minsta lilla och där kan det vara svårt att läsa den andra hunden, att det den gjorde skulle vara tillräckligt för att utgöra en hotsignal i en kamphunds ögon. Sånt ska man kanske också lära sig att se. Tack så hemskt mycket för dina svar hursomhelst, jag tycker de ger jättemycket och jag vill ju jättegärna lära mig mer om dessa typer av hundar och hur de fungerar!
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Åh, är det du! Världen är liten :)

Ja jag minns det där, det var första gången hon bet en annan hund. Jag hade inte haft henne så länge då, och hade ingen aning om vad det var för hund (eller hur hundar överlag fungerade egentligen). Din hund och Minina hade ju gått och tjurat lite på varandra ett tag, men jag trodde aldrig någonsin att hon skulle reagera som hon gjorde. Vid det laget hade "monstret" inte vaknat än, hon fungerade ju skapligt bland de andra hundarna i huset. Men med ökat självförtroende så blev hon tio resor värre.

Att ta över en hund som ingen vill ha, när man själv sitter på noll kunskap, det blev en dyrköpt erfarenhet. Men din hund var trots allt den enda som blev skadad av mitt misstag. Så jag lärde mig något lite efter det.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Men du borde veta hur svårt det kan vara, om man inte är helt förberedd. Kommer du inte ihåg när M flög på Toy, så hans ena hörntand gick av och vi fick fara till vetten med honom? Där kunde du ju inte hålla henne ens eller få bort henne, fast Toy var fastbunden och inte plötsligt uppdykande vid ett gathörn. Har man då en kamphund som tänder ännu snabbare och man blir överraskad, då hinner man kanske inte reagera förrän hunden sitter i halsen på den andra vovven. Självklart hjälper det med koppel, men det är inte alla situationer man kan avvärja med endast koppel, precis som Bebben säger. Har tyvärr som sagt varit med om kopplade hundar som bitit och attackerat rejält, bland annat på min egen gata :(

Tänder kamphundar snabbare? Kamphundar hamnar i slagsmål av precis samma anledningar som andra hundar. Den stora skillnaden ligger snarare i vad som händer när hunden väl hamnat i slagsmål.

Varför skulle hunden sitta i halsen? Är det fördomar som spökar?

Att kopplet och det sunda förnuftet kom upp i diskussionen var för att påvisa att man kan minska riskerna. Det handlade inte om att ge en 100%-ig garanti att inget skulle kunna ske. Vad är alternativet? Släppa hundarna lösa och förlita oss till ödet? Det handlar om hänsyn, du kan lika gärna möta en hundrädd person runt hörnet som blir skrämd av din hund.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Oki, det var bra att veta. Jag tror det det kan vara väldigt svårt att se för en förstagångsbulleägare, för man är ju van vid "vanliga" hundars signaler. Men man lär ju med tiden, men det kan vara bra att veta vad man ska var obs på. Jag tycker hon är väldigt bra med att inte sätta hunden i situationer hon vet att den inte klarar av osv. och att vi t.ex. kan ha våra hundar lösa inne och ändå förbjuda att de hälsar på varandra (hon är bara ett år). Men för att lära sig signalerna, är hon inte tvungen att vara med om att hunden tänder till ett par gånger? Liksom man kan väl inte lära av nån annat än erfarenhet? Nu har visst en jättebra rasklubb där hon bor, så hon träffar ju både många andra bullar och bulleägare, men det händer ju även där att hundarna smäller och då säger hon att hon knappt hinner se något som helst, för det går så himla fort och de reagerar ju på minsta lilla och där kan det vara svårt att läsa den andra hunden, att det den gjorde skulle vara tillräckligt för att utgöra en hotsignal i en kamphunds ögon. Sånt ska man kanske också lära sig att se. Tack så hemskt mycket för dina svar hursomhelst, jag tycker de ger jättemycket och jag vill ju jättegärna lära mig mer om dessa typer av hundar och hur de fungerar!

Har kamphundar ett särskilt hundspråk? Att de skulle visa otydliga signaler kan man vända till att människor i allmänhet är dåliga på att läsa av hundar. Jag har vistats runt den här hundtypen i många år och oftast är det väldigt tydliga signaler hundarna emellan. Det brister oftast på att ägarna inte uppmärksammar hundarnas signaler. Gradvis kan man se hur en lek börjar spåra ur, hur hundarnas beteende förändras. Detta brukar avslutas med att de står nära varandra och är stela som statyer. För en person som kan läsa av hundar är det uppenbart att man i detta läge bör försöka sära på hundarna innan det smäller. Tyvärr inser inte alla det.

De hundar som inte uppvisar några tydliga hotbeteenden är de hundar som ofta hamnat i slagsmål. De har lärt sig att anfall är bästa försvar.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Nej, det är långt ifrån alla av dessa typer av hundar som har ett likadant kroppspråk som alla ansra raser, eller lika tydligt för den delen.

Mina visar inte lika kraftiga hotsignaler som dom tidigare hundar jag haft, så som Schäfer, Malle, GD, vriard, Fransk Bulldogg etc. Dom tänder också till snabbare, ja. Inte vad dom gör i slagsmålet, utan INNAN. Många individer från denna hundtyp blir provocerade av andra hundar mycket lättare. Likväl som att det finns individer som har mer tålamod än 10 hundar ihop naturligt vis.

Men nu pratar vi rent generellt.

För övrigt kan jag lägga till att ingen av dom jag träffat på hade låtit det gå så långt som till att vara stela statyter intill varandra, det hade smällt ett tag innan dess. Och det är alla trevliga familjehundar, som ofta bor ihop med flera andra hundar, är med på jobb och gud vet allt. Ingen konstig avvart direkt.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

*KL*

Minns i somras när vi hade enn inneboende med två amstafftikar (2 åring imp Ryssland + 4 månaders valp). Det gick jättebra ihop med våran rottiskorsning men en dag skulle jag passa mina föräldrars 9 åriga kastrerade cavalier, som avskyr att leka och istället väljer att blänga ut nya hundar för att sen gå därifrån.

Det gick på mindre än en sekund innan den 2 åriga tiken hade bitit tag i cavalierns öra, och ju mer han pep desto mer upphetsad blev hon. Vi fick isär dem, cavaliern klarade sig lindrigt utan med ett jack i örat, svullnad och en del blod. Tänderna hade bara kommit åt i ytterkanten av örat (tack och lov för väl pälsbeklädda öron, som går ca 4 cm nedanför örats slut).

Det var första gången jag sett en amstaff in action, och jag känner igen mig i det ni skriver, hon bet mer intensivt ju mer cavaliern pep. Hade inte ägaren haft sån pli på henne hade det nog blivit värre, för respekten för ägaren var större i slutändan. Men visst såg man att ögonen lyste av kamplust när hon bet tag. Efter detta så fick alltid 2 åriga tiken vara instängd när cavaliern var på besök.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Jag vet inte ja, nu har ju jag inte träffat på och umgåtts med Amstaff sådär överdrivet mycket, men jag kan se skillnader bara mellan Staff och Amstaff när det kommer till tydliga kroppsspråk.

Amstaffen har i dessa tillfällen varit svårare att avläsa alt så går allt mycket snabbare än vad man är van vid!
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Nej, det är långt ifrån alla av dessa typer av hundar som har ett likadant kroppspråk som alla ansra raser, eller lika tydligt för den delen.

Mina visar inte lika kraftiga hotsignaler som dom tidigare hundar jag haft, så som Schäfer, Malle, GD, vriard, Fransk Bulldogg etc. Dom tänder också till snabbare, ja. Inte vad dom gör i slagsmålet, utan INNAN. Många individer från denna hundtyp blir provocerade av andra hundar mycket lättare. Likväl som att det finns individer som har mer tålamod än 10 hundar ihop naturligt vis.

Men nu pratar vi rent generellt.

För övrigt kan jag lägga till att ingen av dom jag träffat på hade låtit det gå så långt som till att vara stela statyter intill varandra, det hade smällt ett tag innan dess. Och det är alla trevliga familjehundar, som ofta bor ihop med flera andra hundar, är med på jobb och gud vet allt. Ingen konstig avvart direkt.

Vad baserar du ditt antagande på om att de skulle ha ett sämre utvecklat hundspråk? Bland annat Bitte Cederlund var en av de som tidigt var närvarande vid mentaltester av Pitbulls i slutet av 1990-talet. Hennes och testledarnas utlåtande var att dessa hundar hade ett lika välutvecklat hundspråk som vilken annan hundras som helst. Detta kan man också läsa om i hundsport från den tiden.
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Fast det är väl inte det som Bebben skriver ( iaf inte som jag tolkar det).

En Amstaff har lika välutvecklat hundspråk, men kanske inte visar signalerna lika tydligt. Som jag förstod så menar hon att det skiljer sig i hur hundar använder språket ?
 
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Fast du verkar mest bara vara en bråkmakare i tråden. Bebben verkar väldigt kunnig genom erfarenhet. Du kan ju välja att var kunnig av att ha läst Hundsport.

Nä, nu föder jag väl bara in bråkmakarlust, ska bli intressant att se om du kan låta bli att svara. För du verkar mest bara vilja ha uppmärksamhet och nu får du ju det. Dumt av mig att skriva kanske. Jag orkar nog inte med mera dock, så låter tystnaden tala, från nu.

Tack Bebben för enormt givande inlägg i tråden!

Ts: Lycka till med din hund!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för första gången i mitt liv börjat fundera på försvarsspray och vill veta om någon provat - efter igår är jag rätt skakis...
Svar
12
· Visningar
1 198
Övr. Hund Dom flesta av er känner till min Ailu. Min 50kgs heffa av rasen Amerikansk Akita. Min stora frågeställning är; Att kastrera eller inte...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 310
Senast: Akitajenny
·
Hundhälsa Jag har en russel hane som är 5 år. Fick hem honom på foder när han var 9 månader, tanken var att han skulle bli utställnings/avels-hund...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Fille
·
Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 093
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp