Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härligt att du fått komma hem @Maui
Sjukhus i all ära men jag tror man läker allra bäst i sin vanliga och trygga miljö :)
Var rädd om dig!

Grattis till försäljningen @polly p :up:
Verkar som allt ordnat sig till det bästa för dig...
Kul med flytten också :)

Jag tränar på här hemma och jag tycker lilla hästen känns riktigt fin mellan varven :)
Dock har inte hakningarna eller tappandet av bakben blivit bättre.
Hade telefonkontakt med min veterinär igår och vi har en plan framåt...
Känns ändå okej eftersom hon är så himla pigg, fräsch och positiv i ridningen.
Om nu hästen ändå ska drabbas av en åkomma är det tur att det är en där ridning förbättrar prognosen :up:
Min 6-åring tappade också bakbenen i början på året. Jag har tagit det rätt lugnt med henne, många vilodagar och massa uteritt men i mitten på sommaren så fick hon lära sig att sitta på bakkärran i övergångar o nu är jag jättenoga med alla övergångar. Det har helt klart stärkt upp henne så kanske du bara behöver ge din lilla fina häst tid.:)
 
Skönt polly med försäljningen :) Hoppas Bellona kommer trivas hos sina nya ägare. Ett tips från mig är att inte leta efter någon ny häst. Kör på med Loppan och lägg din tid och energi på EN häst. Njut av livet resten av tiden ;)

@Novali01 & @happyrider Julia är lite sån med, men som Nova skriver. Noggrannhet i övergångarna gör mycket åt det :)
 
"Skönt polly med försäljningen :) Hoppas Bellona kommer trivas hos sina nya ägare. Ett tips från mig är att inte leta efter någon ny häst. Kör på med Loppan och lägg din tid och energi på EN häst. "

Fast min tanke är väl inte att sluta rida även om jag borde...

Hur mycket jag än älskar min Loppa så är grundtanken att så småningom hitta någon till sas..

Men det hastar inte riktigt just nu.
 
Ja det är jättevanligt på yngre hästar som inte är så mycket ridna @Novali01 @Tessalonica
Det vanligaste är att det blir bättre och bättre ju mer de rids och stärker sig.
Med min häst är det tyvärr mer än bara vanligt "unghästtappande"
Har varit på kliniken i juni och ska dit igen i början på oktober. Är vid gott mod och tror att med veterinär och kiropraktorhjälp ska det absolut gå... Enligt vet är prognosen god och hjälper det inte med stärkande ridning mm så går det operera :)
Har himla god kontakt med veterinären och vi stämmer även av mellan besöken. Det finns en plan :up:
Nehej nu blir det stallet :):)
 
Ja det är jättevanligt på yngre hästar som inte är så mycket ridna @Novali01 @Tessalonica
Det vanligaste är att det blir bättre och bättre ju mer de rids och stärker sig.
Med min häst är det tyvärr mer än bara vanligt "unghästtappande"
Har varit på kliniken i juni och ska dit igen i början på oktober. Är vid gott mod och tror att med veterinär och kiropraktorhjälp ska det absolut gå... Enligt vet är prognosen god och hjälper det inte med stärkande ridning mm så går det operera :)
Har himla god kontakt med veterinären och vi stämmer även av mellan besöken. Det finns en plan :up:
Nehej nu blir det stallet :):)
Vad är det då?
 
Vad är det då?
Någon form av patellaupphakning/ luxation.
Beror oftast på slappa ligament eller någon form av missbildning.
Att unghästar ibland tappar bakben är ju normalt och det har båda mina tidigare gjort i perioder innan de är starka och musklade nog.
Det här, kan jag lova, är något helt annat.
Här hjälper inte vila utan snarare tvärtom, det gör symtomen värre. I bästa fall hjälper stärkande ridning och lite behandling bla muskulärt, ev specialskor och extra kontroller av bla bakknäna annars kirurgi. Leder ibland till skelettförändringar och inflammationer.
Jag hoppas givetvis på det bästa men givetvis känner jag mig bekymrad, skulle ljuga om jag påstår något annat..

På min häst har ju bekymren visat sig mer och mer. Som fyraåring var det mer "normalt" tappande då och då men sen kom det allt oftare. Nu märks det i alla nedförsbackar ( i stort sett), både med mig på och utan, och i de flesta övergångar trav- skritt. Riktigt problematiskt...
I trav och galopp inte alls.
Hon jobbar på fint och jag upplever henne pigg och positiv.
Idag har vi varit ute i skogen och galopperat på rejält, hur fin som helst och märks inget.

Vid klinikbesöket hakade hon ur REJÄLT när veterinären klämde/ provocerade henne över korset. Visst kan de haka ur då även om de har normala patellor men detta var högst tydligt att något inte stod rätt till.
Jag vet och kan inte allt och är osäker på diagnosen men har samlat på mig frågor till nästa besök.
Finns massor att ta reda på..
 
@happyrider men herregud vilken otur du har???? Men jag ska koppla ihop dig med @Amanda_F tror hennes häst har samma eller iaf liknande med ligament i bak. Hon blistrar sin häst med jämna mellanrum vet jag. Eller hur @Amanda_F ?
Jag och @Amanda_F Har redan haft kontakt via pm. Verkligen skönt att "prata" med någon som känner igen problemet och framförallt kunna ställa frågor.
Tack för din omtanke :heart
 
Jag och @Amanda_F Har redan haft kontakt via pm. Verkligen skönt att "prata" med någon som känner igen problemet och framförallt kunna ställa frågor.
Tack för din omtanke :heart
Japp, i EM när jag kommer hem ska jag skriva ett lite mer sammanfattande PM med alla tips och trix och det jag lärt mig på vägen.

Det bästa är att C inte varit halt en enda dag (av knäna) sen vi fick diagnos och innan dess var han ibland ofräsh och lite halt för jag inte visste hur jag skulle anpassa ridningen.

Vet andra hästar som tack vare tidig diagnos går svår dressyr så nog kan de hålla bra för ridning..
 
Var och tränade med Loppan igår.
Hoppas det är brunsten och höstkänslorna som påverkar henne..
Tycker hon mest är springig och strak och stark.
Jättebra basic övningar med mycket sidvärtes och volter men hon är lite svålossad för tillfället.

Har köpt en liten sällskaps häst till henne som jag hämtar idag. Spännande:)!
Hoppas allt går bra med ihopsläpp mm..
 
Så du köpte en till. Du får berätta mer :)

Jag har varit iväg och tävlat igår i Hermanstorp. Två 1m, en avdA och en lagklass. Trots att underlaget kom från EM blev det inget guld för våran del :cautious: Haha!!
Imorse var vi uppe med tuppen för dressyrträning. Fick så fina ord om mina lilla Julia. Många bra tips med hem att jobba på :)
 
Så du köpte en till. Du får berätta mer :)

Jag har varit iväg och tävlat igår i Hermanstorp. Två 1m, en avdA och en lagklass. Trots att underlaget kom från EM blev det inget guld för våran del :cautious: Haha!!
Imorse var vi uppe med tuppen för dressyrträning. Fick så fina ord om mina lilla Julia. Många bra tips med hem att jobba på :)
Har de bytt inne eller ute också? Behövdes verkligen, deras utebana har ju varit stenhård.
Kollade upp dina resultat och så dåligt var det ju inte :o En rivning är väl ingen katastrof. Synd att det inte gick bättre för laget.

Har så tråkigt hemma :( Har gått två veckor så jag har sex kvar med ställning o ej belasta benet :crazy: Ska ta stygnen i slutet av nästa vecka och det är många och gjorda i ståltråd :eek: Hoppas det inte känns.
Veckan därpå träff med ortopeden och då får jag väl fråga massor. Kan hoppa runt lite på kryckor nu men hittar inga bekväma ställningar att sitta o ligga på så det är jobbigt.
 
Det låter jobbigt @Maui men antar att det blir skönt att bli av med stygnen.
Låter läskigt med ståltråd:eek:..

@Tessalonica ..ja det bidde en liten pållen.
Han är två och har hoppstammad pappa:crazy:.
Det "blev" bara så och jag gick mot alla regler och handlade med hjärtat;).
Ångrar mig inte en sekund utan kommer se det som ett trevligt projekt och han är så gudasnäll och lätthanterlig så man smälter.

Förhoppningen och det roligaste hade varit om han blir en trevlig "nästa häst" till mig men vi får se..
Nu är han tämligen ynklig, tunn och dan.
Men det hoppas jag kunna råda bot på.
Han och Loppan är kanon ihop och han går att lämna ensam i stall och hage utan att bli tokig.


Å idag har jag varit hos min gamla tränare och det var såå kul och jag fick Loppan lite mer på bak och rundare och till ett bra arbete och hon kändes så fin även om hon behöver mycket mer styrka.
Men jag är sådär halleluja happy :love:!

Måste hitta något koncept så jag kan underhållsträna trots kommande flytt och renovering för det är så satans skoj!!
 
@Maui Din lilla krake, jag tycker så synd om dig verkligen.:(. Kan du få lite löpande redovisning från jobbet att greja med? Eller felsöka kanske? Rätta upp ngns tilltrasslade skattekto???:D Tiden går ju fortare om man har nåt att göra.

Ang Hermanstorps underlag så har de bytt både ute o inne. När vi var där för några veckor sen o red FT var det ju helt nylagt, de borde ha paddat lite bättre på det på utebanan men annars höll det ju jättebra för allt regn som kommit då.
 
https://imgur.com/a/Cdj2E
Såhär glad är jag i min lilla häst :heart
Hon är banne mig rolig att rida varje pass :up:
Vad söta ni är! :D Och det är ju precis den känslan man ska ha, det ska vara roligt varenda dag annars får det vara!:bump: Har haft ett par dagar med chill i skogen med både Pållan o Misty, helt underbart att bara kunna rida ut utan att behöva fundera "vad kommer hon göra idag, orkar jag verkligen med detta???" utan istället sadlar man glatt på o ger sig iväg.
 
Gahh vad surt..jag ( och/eller veterinären) har fejlat med införandet i passet ang vaccinationatiner så 2012 finns inte infört.
Jag har tävlat under det året och har garanterat visst visat mitt vaccinationsintyg men det har kommit bort nu..
Minns inte riktigt heller hur det låg till men då visade man ju upp intyget så vaccinerad har hon ju varit..
Klantigt att inte fört in det och nu är det bara att börja om och det tråkiga var att åka från tävlingen utan att fått starta...
Skit också att inte veterinären reagerade som skrev in för 2013. Fast det är ju mitt ansvar att hålla koll eg.
Jag har helt missat då det var så länge sedan och inte reflekterat över glappet vilket säkerligen har att göra med att det bara är inskrivet på mitt förekomma vaccinationsintyg.
Har jag tur och kommer åt distriktsveterinärernas journal så..annars är det bara att börja om med grunden.
Vi var väldigt snygga en stund iallafall och jag var eg sjukt taggad:(.
 
Gahh vad surt..jag ( och/eller veterinären) har fejlat med införandet i passet ang vaccinationatiner så 2012 finns inte infört.
Jag har tävlat under det året och har garanterat visst visat mitt vaccinationsintyg men det har kommit bort nu..
Minns inte riktigt heller hur det låg till men då visade man ju upp intyget så vaccinerad har hon ju varit..
Klantigt att inte fört in det och nu är det bara att börja om och det tråkiga var att åka från tävlingen utan att fått starta...
Skit också att inte veterinären reagerade som skrev in för 2013. Fast det är ju mitt ansvar att hålla koll eg.
Jag har helt missat då det var så länge sedan och inte reflekterat över glappet vilket säkerligen har att göra med att det bara är inskrivet på mitt förekomma vaccinationsintyg.
Har jag tur och kommer åt distriktsveterinärernas journal så..annars är det bara att börja om med grunden.
Vi var väldigt snygga en stund iallafall och jag var eg sjukt taggad:(.


Men du måste väl sett att det stod vacc ej godkänd i tdb ? Blir det 1500 i böter nu då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 136
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 617
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp