Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fått väldigt tråkiga besked om Rino, han har förstörda strålben något som han haft länge men som visat sig nu när han varit dålig bak och kan väl förstås förklara en del annat kanske. Jag vet inte.
Jäkligt dålig prognos på det vad jag förstår men vi gör ett försök med specialskor.

Stråla är fin iaf och får slita hund nu när matten bara har en häst att nöta på, nu när Rinon inte ens ska gå på promenader.
Idag har vi avverkar en lång fin tur i rejäl blåst, toppen för insekterna kom bara fram då vi var djupt inne i skogen
dsc_0322_577d81362a6b22687ca8d983.jpg

dsc_0320_577d80c89606ee3907cecc20.jpg

dsc_0339_577d829f9606ee38f6aaace8.jpg
 
@SkorpSmulan Vi har också galet med knott här i år! Täcke är minimum, har ofta fått ta in dom på kvällen en stund. Hatar när det blir så, snart kommer ju blinningarna också o då går det inte att rida ut på kvällen alls...tack o lov för semester snart så man kan rida på morgonen.

Vilken otur med Rhino? Vad menas med "förstörda" strålben och hur kan specialskor hjälpa då? Har han inte ont?
 
Vilken otur med Rhino? Vad menas med "förstörda" strålben och hur kan specialskor hjälpa då? Har han inte ont?
På röntgen var dom för täta, förbenade tror jag veterinären sa, och lite ojämna. Jag minns inte riktigt, min hjärna stängde av.
Han skulle ha klack och ringsko för att avlasta det området och kanske kanske skulle det göra honom smärtfri. Fast det känns inte så ljust.
 
På röntgen var dom för täta, förbenade tror jag veterinären sa, och lite ojämna. Jag minns inte riktigt, min hjärna stängde av.
Han skulle ha klack och ringsko för att avlasta det området och kanske kanske skulle det göra honom smärtfri. Fast det känns inte så ljust.

Åh, vad tråkigt med Rhino!
Men härligt att Stråla är i god form! Jag tycker det brukar lindra något om man har fler hästar att få hålla igång på.

Kl

Jag är svintrött efter lite tuffa dagar med 110 mils resa, rensa ur bohag efter farmor,begravning etc.
Vill dock gärna göra ngt med djuret. Så idag hade vi miljöträning. Satte på tömkörningsgjord och hängde ströpåsar i den. Som både fladdrade och strök mot kroppen på djuret. Lade sen i grus för att få annan känsla och ljud. Och hade en presenning framme som vi longerade över etc.
Det var en fullträff i att hitta triggers i hästen. Det blev mkt bra träning. Vi lade också på pressen över hela honom. Och sen fick han släpa den i alla gångarter. Skitbra för honom!
Till slut var allt lugnt.
Gjorde några läggningar också. Han svarade mkt fint och visade bra utveckling sen sist. Lade sig för väldigt små hjälper och visade att han tidigt fattade vad jag ville.
Kul!
 
@SkorpSmulan åh vad trist med din fina vita... Jag vet tyvärr alltför väl vad det innebär att ha trasig häst. Håller verkligen tummarna för att det går vägen och att han kan fungera för ditt ändamål :heart.

Min lilla röda fick följa med på promenad ut i skogen igår. Superhärlig kväll och så himla lyhörd och följsam pålle. Jag vek av från skogsvägen flera gånger, rakt in bland blåbärsriset och hon följde utan någon som helst tvekan... Fina, fina lilla häst :heart
 
@SkorpSmulan Beklagar trista besked med Rino. Hoppas du har en bra hovslagare som kan hjälpa dig.

Var och plockade bort vargtänder på vår treåring. De var stora och satt hårt. Veterinären kämpade i 1,5 timmar innan de var ute. Stora gropar in i käken :(
Nu får han vila i en månad @Novali01 så du kan vara lugn. Då hinner munnen läka ordentligt. Han är lite smal så vi hoppas han går upp i vikt. Stoppar i honom alfa grov också.
Är nu i Barcelona och ser på staden innan vi startar kryssning i morgon. Här är 30 grader varmt :D.
Hur gick det med spekulanten @polly p ?
 
Nädu @Maui.. Den som var intresserad backade sedan, var väl lite för snabb förmodligen. Jobbiga är ju att man åker lite känslomässig bergodalbana just i att man inte vet någonting om någonting. Hatar att inte riktigt kunna planera och veta.

Varit på sem i stora stan. Skönt att vara på landet igen även om vi hade en fin vistelse och bla hälsade vi på vår förra ponny. Han var tjock och lika småvresig som alltid men högt älskad hos sin nya familj och verkade må bra. Trist stall dock med förutsättningar som inte skulle godkännas vid en besiktning enligt mig med dålig takhöjd och små boxar, funkar väl men det var egentligen mest stora hästar på stället..Sisådär 25 stycken..
Red igår och Bellis var så positiv och det var riktigt myys!
Idag har jag besökt Falsterbo för första gången i mitt liv:)! Det var roligt men hade inte råd med shopping.
Kul att se alla fina hästar och klämma på prylar och drömma om stallinredning mm:angel:..

20160708_184504_zpsm8gisrex.jpg

Screenshot_2016-07-08-18-57-30_zps2jxp4rjw.png

20160708_184820_zpsonaijraw.jpg

Å så en lika trött Rut som jag e nu..;)
20160708_184532_zpscv0cjngq.jpg
 
Jag förstår dig ang gård. Det är så pass stressigt att jag som nu är lite lättstressad för tillfället måste kissa 10 000 ggr dag, drömmer konstigt etc.

Kan vi inte bara båda få hitta köpare, säljare etc NU.

Det känns som att mitt liv är satt på "on hold". Jag är fast här med den skötsel det innebär, de foderbyten, de fodringarna, den hanteringen och den boxen. Jag kan inte träna hur jag vill heller. Jag vill flytta imorgon!
Men då måste vi hitta rätt, få ok m bank, besiktiga, få inflyttningsdatum. Och vi vet inget nu. Nada.. Det gör mig deppig!

Hoppas på snabbt avslut för oss båda!

Nädu @Maui.. Den som var intresserad backade sedan, var väl lite för snabb förmodligen. Jobbiga är ju att man åker lite känslomässig bergodalbana just i att man inte vet någonting om någonting. Hatar att inte riktigt kunna planera och veta.

Varit på sem i stora stan. Skönt att vara på landet igen även om vi hade en fin vistelse och bla hälsade vi på vår förra ponny. Han var tjock och lika småvresig som alltid men högt älskad hos sin nya familj och verkade må bra. Trist stall dock med förutsättningar som inte skulle godkännas vid en besiktning enligt mig med dålig takhöjd och små boxar, funkar väl men det var egentligen mest stora hästar på stället..Sisådär 25 stycken..
Red igår och Bellis var så positiv och det var riktigt myys!
Idag har jag besökt Falsterbo för första gången i mitt liv:)! Det var roligt men hade inte råd med shopping.
Kul att se alla fina hästar och klämma på prylar och drömma om stallinredning mm:angel:..

20160708_184504_zpsm8gisrex.jpg

Screenshot_2016-07-08-18-57-30_zps2jxp4rjw.png

20160708_184820_zpsonaijraw.jpg

Å så en lika trött Rut som jag e nu..;)
20160708_184532_zpscv0cjngq.jpg
 
Jag förstår dig ang gård. Det är så pass stressigt att jag som nu är lite lättstressad för tillfället måste kissa 10 000 ggr dag, drömmer konstigt etc.

Kan vi inte bara båda få hitta köpare, säljare etc NU.

Det känns som att mitt liv är satt på "on hold". Jag är fast här med den skötsel det innebär, de foderbyten, de fodringarna, den hanteringen och den boxen. Jag kan inte träna hur jag vill heller. Jag vill flytta imorgon!
Men då måste vi hitta rätt, få ok m bank, besiktiga, få inflyttningsdatum. Och vi vet inget nu. Nada.. Det gör mig deppig!

Hoppas på snabbt avslut för oss båda!

Det blir det väl såsmåningom, en lösning på husfronten för oss @tuaphua..
Men visst suger det lite energi, eller gga mycket. Jag är inte beroende av dunderkoll på allt men är liite ostrukturerad som person och även i hur arbetstider och familjeliv ska flyta på och träningar samt annat.
Sen att jag inte känner för att ta tag i något här hemma. Jag gillar ju att ha lite mål och att planera och skapa lite men njaee. Köpte svindyr kalkfärg så nu ska jag måla lite möbler iallafall.
I eftermiddag ska vi titta på ett litet ställe med eternithus och ett plåtgarage.
Läget är både ris och ros. Verkar vara kul och trevliga grannar och iallafall, två killar som har hästar av olika slag från både fullblod till ardenner och idag har dom hästloppis så vi ska fram och kika lite hos dem också..
 
Vad trist med Rino :( @SkorpSmulan

Härligt med Barelona och kryssning @Maui
Hur går det med betäckningen, har hon tagit sig än?

Jobbigt att allt är så "oklart" ang försäljningen @polly p
Härliga bilder på hästarna :love:

Hoppas att ni hittar någon passande gård snart @tuaphua

Var ett tag sen jag uppdaterade... Vi har hunnit avverka en katastrof tävlingshelg, Fs scenskräck var värre än vanligt :crazy:. Fattar egentligen inte varför jag åkte då han bara varit igång två veckor sedan sårskadan men tyckte ändå han kändes hygglig hemma.

Höger galoppen har nu efter skadan blivit sämre igen (dock inte lika illa som den var en period i våras) och höger ställningen existerar knappt, vilket vi nu jobbat med på sista tiden. Denna vecka har det lossnat lite så går nog åt rätt håll nu, bara att kämpa vidare :D

Hänger ut oss med en film från igår :nailbiting: (finns en massa brister, långa tyglar, bättre avstämningar, mindre spänning i nacken osv osv :angel::p)
 
Men vila en månad är ju ingenting för en treåring @Maui? minst 3-4 månader ska dom ju ha över sommaren.
 
@polly p fast jag förstår att köpare backar.. tror inte många förstår hur mkt i ödebygden ert hus ligger, det är verkligen inte nära någonting. Det är väl det folk inser när dom väl kommer dit och tittar. Jag är helt impad över att du klarar att bo så och hålla igång en häst så länge det inte är sommar :D
 
Jag är också medveten om att det ligger där det gör @fio och det är väl därför vi känner oss klara med det.
Slutar väl förmodligen med att vi får ge bort det men då får väl det bli så.
Joo..å inte hålla igång en häst bara utan även köra på barnen till träning och dyl. det har inte varit helt smärtfritt kan jag säga men har funkat. Men jag har fått tvinga iväg mig många gånger och det hade väl varit roligare om det var mer lättillgängligt.

Samtidigt tycker jag om miljön och jag tycker mitt hus är ganska fint och vill ju gärna ha lite äldre hus igen. Men det kvittar nog. Bara vi får sålt och hittar något med lite bättre förutsättningar.
 
Det blir det väl såsmåningom, en lösning på husfronten för oss @tuaphua..
Men visst suger det lite energi, eller gga mycket. Jag är inte beroende av dunderkoll på allt men är liite ostrukturerad som person och även i hur arbetstider och familjeliv ska flyta på och träningar samt annat.
Sen att jag inte känner för att ta tag i något här hemma. Jag gillar ju att ha lite mål och att planera och skapa lite men njaee. Köpte svindyr kalkfärg så nu ska jag måla lite möbler iallafall.
I eftermiddag ska vi titta på ett litet ställe med eternithus och ett plåtgarage.
Läget är både ris och ros. Verkar vara kul och trevliga grannar och iallafall, två killar som har hästar av olika slag från både fullblod till ardenner och idag har dom hästloppis så vi ska fram och kika lite hos dem också..

Ja, jag är inte extrem i krav. Har ju stått uppstallad i stall som sköts av folk som just köpt sin första egna häst och är rätt mkt nybörjare öht.
Men det har funkat bra.
Stallägarna här är jättesnälla. Men vi har så olika syn på allt inom hästeri.
Och då även på ang så simpelt som hur ofta och mycket man fodrar, om man låter hästar springa över en etc.
Jag kan ju givetvis stalla upp någon annanstans och åka. Men jag orkar och hinner inte det nu. Och då försvinner vitsen med att ens bo här.
Så jag har ju gjort mitt val och får ta konsekvenserna.
Men jag hoppas vi hittar ngt eget.
Lite skadad är man ju då man jobbar med häst och har hittat saker man tror på. Det blir nog bäst att stå själv. ;)

Hur gick det med gården idag för er?
Kan ju vara kul med hästgrannar. Och bra om man kan byta tjänster någon gång och åka bort ngt pass eller två.
 
Igår satt jag med papper hela dagen. Så jag hann och orkade inte med hästen. Är helt slut efter norrlandsköret fortf. Läkaren sa att jag med min kropp och övrigt skit just bestigit Mount Everest. Och får räkna med att vara väck en vecka.
Idag ville jag göra ngt iaf. Så blandade longering med att ta för hand.
Hade råkat få med mig en Islandshäst spö ist för mitt eget 30 cm längre. Blev.. intressant.. Man nådde inte riktigt alla punkter.
Hästen var iaf hyfsat duktig.
Tog med grimma och gjorde 2 läggningar efter också. Han lade sig lika fint som sist. Han låg kvar ngt längre och var mer avslappnad trots att de sprang i hagen bredvid och att dagens jobb inte tröttat ut honom så.
Kul!
 
Är man en jävla surmule om man blir irriterad över att man inte börjar ta in den enda häst som rusar i panik och är löddrig pga broms. Den enda häst som står långt från bromsfångarna? Utan att man börjar med sina egna som viftar på svansar och slår med huvuden och står still ev vankar någon.

Jag hade ju iaf börjat med en så upprörd häst, som är så ansatt oavsett vem som äger den.
Är det en betalande inhysning hade den gått före mina egna IOM det.

Grrr! Jag blir irriterad på folk som inte tänker på djuren.

Igår var jag fort helt slut. Men hästen måste ju få göra ngt. Så vi miljötränade. Han fick ha plastfladder, över fladdrig pressening, ha pressen på sig, släpa den.

Sen gjorde vi lite läggning. 2:a läggningen kunde jag lägga honom med handen på manken som böjande hjälp ist för grimskaftet. Det var kul! Jag har inte kommit så långt med honom förr.
Så där slutade vi. Får repetera idag och hoppas det inte var en slump.
Duktig pys!
 
@SkorpSmulan Så himla tråkigt att höra med Rino :( Hoppas, hoppas han kan bli bättre med sko m.m. Så himla skönt att Stråla går bra. Då har du ju iaf något att rida på :)

@polly p Fina bilder :) Vi får tro att det dyker upp en bra köpare till gården snart så Ni kan gå vidare med annat.

@twiga Kul att höra från dig :) Jag tycker inte alls det ser så tokigt ut på filmen. Vi har ju alla saker att träna på. Tråkigt med tävlingen men som du skriver kanske det var modigt så snart efter skadan ;) Dåligt minne här, är det hopp eller dressyr du tävlar i?

@tuaphua Riktigt dålig stil att inte ta in kusen som sprang för flygfäna :( Gissar att det var dina röda fara? Som du skriver bör man ju oavsett vems häst det är prioritera den som är mest angelägen om att komma in. Usch!
Låter spännande med läggning, tränat länge? Vad är anledningen till att man lär in det?

KL

Ingen tävling för mig idag, jag skulle operera bort en leverfläck idag. Lite olustigt så blev det inställt. Var iväg på P&J igår istället och det gick bra. Hoppade 1m+110. Felfri i första och lite trött i 110, blev lång väntan för henne så jag är ändå nöjd :D
 
@SkorpSmulan Så himla tråkigt att höra med Rino :( Hoppas, hoppas han kan bli bättre med sko m.m. Så himla skönt att Stråla går bra. Då har du ju iaf något att rida på :)

@polly p Fina bilder :) Vi får tro att det dyker upp en bra köpare till gården snart så Ni kan gå vidare med annat.

@twiga Kul att höra från dig :) Jag tycker inte alls det ser så tokigt ut på filmen. Vi har ju alla saker att träna på. Tråkigt med tävlingen men som du skriver kanske det var modigt så snart efter skadan ;) Dåligt minne här, är det hopp eller dressyr du tävlar i?

@tuaphua Riktigt dålig stil att inte ta in kusen som sprang för flygfäna :( Gissar att det var dina röda fara? Som du skriver bör man ju oavsett vems häst det är prioritera den som är mest angelägen om att komma in. Usch!
Låter spännande med läggning, tränat länge? Vad är anledningen till att man lär in det?

KL

Ingen tävling för mig idag, jag skulle operera bort en leverfläck idag. Lite olustigt så blev det inställt. Var iväg på P&J igår istället och det gick bra. Hoppade 1m+110. Felfri i första och lite trött i 110, blev lång väntan för henne så jag är ändå nöjd :D

Tack :) Vi försöker tävla dressyr :D
Kul att det gick bra på P&J :)

@tuaphua Jag hade blivit väldigt irriterad om nån lät min häst springa sig (ännu mera) tokig och prioritera att ta in dom obrydda hästarna! :rage:

KL
Fick till ett bra träningspass idag, högerställningen och vänsterbogen blir bättre och bättre. Galoppen börjar hitta lite mera samling igen. Vi har återigen lite trassel i den förvända höger galoppen, eller det är nog mest jag som krånglar till det när vi ska gå från rättvänd till förvänd :meh: fattar jag förvänd så flyter det på...
Testade även lite öppna och sluta som vi inte gjort på länge och det gick faktiskt hyggligt :)
 
@SkorpSmulan Så himla tråkigt att höra med Rino :( Hoppas, hoppas han kan bli bättre med sko m.m. Så himla skönt att Stråla går bra. Då har du ju iaf något att rida på :)

@polly p Fina bilder :) Vi får tro att det dyker upp en bra köpare till gården snart så Ni kan gå vidare med annat.

@twiga Kul att höra från dig :) Jag tycker inte alls det ser så tokigt ut på filmen. Vi har ju alla saker att träna på. Tråkigt med tävlingen men som du skriver kanske det var modigt så snart efter skadan ;) Dåligt minne här, är det hopp eller dressyr du tävlar i?

@tuaphua Riktigt dålig stil att inte ta in kusen som sprang för flygfäna :( Gissar att det var dina röda fara? Som du skriver bör man ju oavsett vems häst det är prioritera den som är mest angelägen om att komma in. Usch!
Låter spännande med läggning, tränat länge? Vad är anledningen till att man lär in det?

KL

Ingen tävling för mig idag, jag skulle operera bort en leverfläck idag. Lite olustigt så blev det inställt. Var iväg på P&J igår istället och det gick bra. Hoppade 1m+110. Felfri i första och lite trött i 110, blev lång väntan för henne så jag är ändå nöjd :D

Hoppas operationen går bra! Kul med P&R med!

Ja, jag vet liksom inte om jag börjar bli lite knäpp här eller om jag har fog för irritation. Jag tror tyvärr det sista.
Hade inte jag råkat komma ner då hade han kommit in sist.
Det känns inte ok.
Det är en grej att de kutar lite i hagen. Att springa i panik i full galopp och paniksprång fullsmackad med bromsar på hela kroppen är en helt annan sak.
Han var bubblig på kroppen nu. Men framför allt har han fått "spansk bananskalle" av ett jättebett på nosryggen. Ser inte kul ut.
Fick hoppa över läggningar idag IOM att jag inte vill ha grimma och böka i på den näsan.

Läggningarna började vi med på den här för att lugna honom och lära honom släppa kontrollen och öka tillit. Sen reste han sig väldigt då jag fick hem honom. Och vi ville balansera det med mer nedåt sas.
Sen tyckte jag det var kul utmaning och började med andra hästar med. Ponnyn kom mycket längre. Honom kunde man finlira småsaker i läggningarna. Lyfta benen, lägga upprätt och liggande och varva. vi hann just börja med sitt ur läggningen. Den här fuxfaran har snedtänt lite förut. Nu vet vi att det berodde på tänderna och hur käke/nacke påverkades av det. Han fick nog ont i vissa lägen. Tack gode Gud för danska tandisen!
Så nu hoppas jag vi kan komma till bättre jobb snabbare.

Kl

Tog djuret för hand lite idag. Vi kör ju utan nosgrimma iaf.
Han var först lite för på tårna. Sen bra. Fick till hyfsade tramppiruetter som flöt på bättre än förr och kändes tydligare. Kul!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 268
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 733
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp