Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p vad är det som inte funkar med Bellona? Du visade ju film i början och då såg hon ju väldigt trevlig ut. Har svårt att förstå vad som inte skulle funka egentligen?
 
@fio Alltså det som gör mest ont i magen på mig är ju att hon lägger tungan över bettet..
Det känns så skit och jag vet inte hur jag ska komma ur det sas..
Vet att det alltid finns en orsak och hon är ju vet checkad men det kan man ju roa sig med till dö dagar..
Orsaken är förmodligen piloten.
Framåtbjudningen mm det klarar jag ju att liksom reda ut även om jag känner att det är lite dumt när jag blir frustrerad. Lite svårt för att rida henne mellan hjälperna i rund.

Jag tycker väldigt mycket om henne men känner också stor frustration emellanåt.
Men vet inte om jag skulle vara hjälpt av lite längre tillridning..
 
Men tungan över bettet kan ju även vara en olat som hon lagt sig till med. Inget som enligt mig måste bero på piloten. Du får sluta klandra dig själv för allt.
Vad gäller tungan så finns det ju tungsticka, annars kan du ju testa att hissa upp bettet. En kompis här hemma använder endast raka plastbett & efter det slutade hästen lägga över tungan.
Men precis som Jenny skriver, jag tycker oxå det ska vara roligt att rida annars får de gå vidare till någon annan.
 
@Maui Usch lät verkligen inget vidare.... Hoppas du kryar på dig snabbt! Tyvärr är det väl så att man har än mer ont dagarna efter.

@polly p Med tanke på hur mycket tid och engagemang vi lägger ner på våra hästar så tycker jag att det är viktigt att det är roligt att rida och hålla på, iaf för det allra mesta...
Tycker att det känns som det varit kämpigt för dig det sista och det kanske rent krasst är så att du och B inte passar ihop.
Ta dig en rejäl funderare och kom ihåg att det inte är något nederlag att behöva sälja. Utan tvärtom, jag ser det som ett klokt beslut om man inte passar ihop.
Lycka till!
@polly p Det var ju så jag kände med Rivica. Älskade henne verkligen och hade ju haft henne sen hon var två men vi passade inte ihop i dressyren och det var inte kul att träna och tävla henne. Tror att det var en bra lösning för oss båda.
Men polly du är väldigt kritiskt mot dig själv. Även när du rider Loppan så har du inte tyckt att det går bra. Men funderar du lite det är inget nederlag att sälja. Vi gör ju detta för att det är kul.

Hade problem att komma ur sängen i morse. Allt tycks ju fästa i ryggen. Förstår de stackars ryggömma hästarna att de inte kan prestera.
Benet är svart både över och under knävecket. Ingen snygg syn. Har ett rejält blåmärke på höften och hela rumpan är öm.
Lär nog dröja innan jag kan sitta i en sadel. Ska försöka röra mig då det är bra. Får hit en biolight i em så kan vi köra på. Spännande att se om den hjälper.
 
Tack ni för råd och pepp..Det är ganska klurigt att veta hur jag vill göra, faktiskt. Som vi bollade saken så har hon ju väldigt många kvalitéer och jag behöver ju fokusera på det positiva:p. En fantastiskt snäll och vacker häst men hon är samtidigt snäppet rödare än Loppan även om det inte är med hetta utan tvärtom.

Tungfelsticka har jag haft några gånger och det får väl så vara ett tag..
Det gick ganska ok ändå på träningen utom att jag hade skitsvårt att få henne ta galopp hjälpen i början, det funkade inte alls. Jag vet ju att jag är överdrivet självkritisk och det bidrar väl lite ytterligare till vår kollision när jag "ger upp" i det att hon ska vara emellan mina hjälper och sätta sig lite i fattningen tex..
Men helskotta vad jag var mör. Inget lightpass för mig då tränaren är på som en iller:D..

@Maui Krya på dig! Hoppas du blir hjälpt med biolighten. Intressant att se om den hjälper:)!
@Tessalonica Men självklart ska du köpa Rut:love:! Hon blir nog högre än din tös men är ju ganska ädel och kort. Blir kanon:D! Å så ett lagom sensibelt men nyfiket sinnelag, riktig tjejhäst!

@happrider Tack för kloka och raka ord! Det är så knas för jag har samtidigt många anledningar att INTE sälja. Åtminstone kanske inte riktigt än...:(
Hoppas hitta en hyffsat röd tråd i att komma igång med träning mer och ser lite vad det gör. Om jag inte ska hitta någon som kan ta henne och hjälpa mig att verkligen komma igenom vårat grundproblem som handlar om framåtbjudning och fram till handen ärligt och i mer form sas.
 
Nu har vi varit ute och haft kul igen :D Pay & Ride Working Equitation Lätt A.

13507229_1003594973092990_4891038861301278455_n.jpg


13465953_1003595013092986_8632085347061167322_n.jpg


13445574_1003594979759656_3801047745580800632_n.jpg

13435421_1003594969759657_1396614128820955000_n.jpg

13406829_1003595026426318_5267716915001150890_n.jpg

13494986_1003595019759652_2603356525570619507_n.jpg

13494755_1003595056426315_9197676519033573019_n.jpg

13466026_1003595076426313_3987007788197516712_n.jpg

13509047_1003595106426310_3851101943072855529_n.jpg

13507152_1003595123092975_4099031435051915490_n.jpg

13432342_1003595153092972_6071631707716704062_n.jpg



Fick inte riktigt fram henne som jag ville, blåste som tusan så lite spänd och emellanåt taggad häst även om det kanske inte syns så mycket. Blev några luftsprång med trippel skruv på framridningen när jag försökte trycka på lite, framför allt med det sprättiga gruset på banan och plaststaket = spännande smattrande ljud :angel: :p
 
Vad trevligt det ser ut @Gaia och hon verkar fantastiskt lydig:)!
Verkar vara en riktigt rolig ridgren WE. Synd att man bor som man gör ;)!
Hon vet verkligen vad hindren går ut på och tycker det är roligt. Gäller bara att bygga styrkan och finliret - damen går nämligen ibland på autopilot och "kan själv", men glömmer att domaren tittar på vissa detaljer som hon inte tycker är viktiga ;) Grinden parkerar hon gärna bredvid med en bredsladd, och medan piloten ska stänga tar hon sig frihet att titta på omgivningarna istället för att koncentrerat stå kvar i form t.ex. :angel: Och parallellslalomen är svår, jobbigt att göra halva volter på 3 m, ett språng rakt fram, enkelt byte, ny fattning och 3 m halv volt åt andra hållet efter ett språng osv.
Allt blir så tydligt iom hindren, en avsaktning eller halt något steg för sent så har man redan passerat tunnorna, eller så når man inte kannan, en ökning av tempo vid fångandet av lansen så kommer tjuren med ringen väldigt fort osv. Väldigt kul och nyttigt, hindren ger övningarna en mer praktisk betydelse så att säga och blir mer logiska för hästen.
 
@SkorpSmulan Vad härlig Rino är :love: ser ju precis ut som en drömmande hund. Roligt att stråla går så bra :)

@Gaia Kul att höra från dig :) Duktiga Ni är. Julia hade dött på den banan. Allt som avviker och inte är hinder att ta sig över på en bana är liiivsfarligt :meh:

@Maui Hur är det med blåmärkena? :crazy: Kul med alla framgångar Sara har med dem iaf :)

Ni som har dressyrsadlar, vad rider Ni i? Jag är jättesugen på att köpa en. Vad rekommenderas i inte allt för hög prisklass för en grönis som mig?
 
@SkorpSmulan Vad härlig Rino är :love: ser ju precis ut som en drömmande hund. Roligt att stråla går så bra :)

@Gaia Kul att höra från dig :) Duktiga Ni är. Julia hade dött på den banan. Allt som avviker och inte är hinder att ta sig över på en bana är liiivsfarligt :meh:

@Maui Hur är det med blåmärkena? :crazy: Kul med alla framgångar Sara har med dem iaf :)

Ni som har dressyrsadlar, vad rider Ni i? Jag är jättesugen på att köpa en. Vad rekommenderas i inte allt för hög prisklass för en grönis som mig?

Jag rider i min Amerigo CC med långa kåpor. Det är en gammal trotjänare som jag gillar och ligger bra på många hästar. Den passar en rak rygg.
Jag tycker om den iom att det är en close contact som gör att man kommer nära hästen och den är öppen i sitsen och låser en inte. Dock vill ju många idag ha mer stöd. Då passar inte den här.
Sen har jag ju långa ben och är glad att sadeln är gjord för det.

Sen har jag en Equipe Oracle som eg är himla skön men inte passar hästen helt hundra längre.
Den är lite djupare och köptes just för att supporta mer när häst var mindre utbildad och det brakade iväg åt alla möjliga håll när som helst. ;)

Det hänger också en Amerigo Vega i stallet, som jag borde sålt typ igår. Det är en sadel förra hästen hade som passade hans märkliga kropp men inte riktigt min. Den passar en mer svängd rygg.

Vad du ska ha för sadel beror ju så på vad din häst har för rygg, din kropp och vad du vill ha för känsla.
Idag tycker jag många vill ha väldigt djup sadel med mycket stöd. En del hoppryttare som ridit i flatare sadlar får, som jag, lite klaustrofobi då.
Generellt gillar ju jag close contact. Och köper hellre begagnad märkessadel än ny mer budget.

Jag bör nog tyvärr också köpa ny sadel när häst och jag är igång. Mina har blivit för vida(ja, inte nu när vi är flodhästar).
Jag fasar inför det.. Bläää så trist!

KL

Min pys och jag har jobbat för hand en del iom att jag fick lite hispan ang hans knä och hans runda mage. Säkert ingen fara. Men jag är hysterisk med mina egna djur. HYSTERISK! ;)
Idag kände jag att vi borde ta tag i hans nipperhumör som förstärkts sen vi flyttade hit. Så idag har vi miljötränat med pressenningar som fladdrat upp i vinden, lådor, flaskor, snören etc.. Det var så läskigt att häst nästan dog först, benen gav med sig och han var 1 m hög när frambenen låste sig i backen.. Men sen gick det att fladdra med pressenningen och "attackera" med den, släpa den, ha den på sig, dra den runt bakbenen, följa lös och springa över pressening etc etc.
Sen övade vi några ligg med.
Men det där är ett projekt som jag kommer behöva syssla med ett tag. Han är inte riktigt normal i planeten nu. Dels står han i en box som han trivs så där i, går själv i hage längs bort, hanteras annorlunda av stallägaren etc.. Så han behöver lära om, bryta stressmönster etc..
Det var iaf ganska roligt. Jag har inte gjort sånt på länge nu. Jag får nog börja prioritera hästen lite mer.
 
@SkorpSmulan Vad härlig Rino är :love: ser ju precis ut som en drömmande hund. Roligt att stråla går så bra :)

@Gaia Kul att höra från dig :) Duktiga Ni är. Julia hade dött på den banan. Allt som avviker och inte är hinder att ta sig över på en bana är liiivsfarligt :meh:

@Maui Hur är det med blåmärkena? :crazy: Kul med alla framgångar Sara har med dem iaf :)

Ni som har dressyrsadlar, vad rider Ni i? Jag är jättesugen på att köpa en. Vad rekommenderas i inte allt för hög prisklass för en grönis som mig?
Benet är ju inte vackert men det som gör mest ont är ju ryggen när jag ska resa mig från liggande eller sittande :( Borde väl snart bli bättre.
Jag hade en Spalding dressyrsadel till Rivica. De tog in dem till Kba som en egen modell. Till Ratzia har jag köpt en fin begagnad Stubben för 6tkr.
Kolla hos den begagnade shopen som finns i Frillesås, de har många sadlar. Hon berättade att sadelutprovare lånar med sadlar från henne till sina provningar. Ring och hör vilka som har provningar så att du får hjälp och kan provrida i dem.
Det har gått bra för Sara :D Tre fina rosetter från Åby. Imorgon är det 130 som gäller. Hoppas det håller i sig.
Hedda blev inseminerad idag. Nu håller vi tummarna. Bakterieprovet var bra nu.
 
@Tessalonica Det bästa är väl att åka till en sadelprovare alt. ta hem olika märken och prova utifrån det man tror ska passa?
Finns ju massa inte så dyra märken om man vill ha en trevlig bas sadel att trimma i.
Jag köpte ju en santa cruz först till Bellona. Deras "childeric" kopia men usch och fy;).
Den funkade inte alls för mina ostyriga underskänklar..
Köpte en ErgoX2 som låg bra på henne och jag blir ganska i still men tycker mycket bättre om Anky-sadeln..

Ja, det kan ju ta sin lilla tid @Maui ..Äter du ibumetin eller något? Är väl som du skrev bra att inte vara helt i viloläge heller men du är ju verkligen tuff hästbrud:)! Krya!

Tjött idag efter jobbet. Red Bellona och det var kuligt men jag blev genom svett och allmänt äcklig. Skulle komma spekulanter igen och jag köra Loppan till hoppträning! Tur var dom försenade så jag hann en snabb hårtvätt/raggardusch men nu kliar det av alla jädrans knott:p..
Å, vad hon är fräck den lilla hästen:heart! Så bussig och alert! Hon verkligen älskar att hoppa!
13445633_1157267657628085_3146458580752595058_n.jpg
 
Nu fick vi negativa besked från stationen där Hedda är. De kollade henne i måndags o då hade hon ett ägg på g. Tog bakterieprov och beställde sperma. Då hade inte hingsten så det räckte till alla och eftersom de inte hade svaret på Heddas prov än så sa de att de kunde vänta till onsdag. Så var provet fint o när hon kollas igen har hon klämt iväg ägget innan de fick leveransen så det sket sig.
Nu kan de tydligen spruta henne om fem dar igen. Och då måste hon ju vara först i kön.
 
@Maui Hoppas att du kryar på dig fort! Tråkigt att det verkar vara problem med att få Hedda dräktig och sen verkligen oflyt att ni inte fick någon sperma denna gång :( Hoppas att det nu tar sig när dom sprutar henne!

@Gaia Vad trevligt och roligt det ser ut! Det där skulle vara nått för fegisen F :laugh:

@Tessalonica Jag har en prestige D1 till F, dock trivs jag inte alls i den (benen hamnar så "konstigt" O_o) Den funkar däremot på F som har en "svår" rygg så den har fått "duga". Men nu har jag tagit tag i projektet att leta en ny sadel :cautious:
Väntar på att en butik ska få hem equipes islandssadlar som jag tänkte testa. Tvivlar dock lite på att Fs gigantiska manke ska få plats i dom... Är även sugen på att få tag i en Amerigo alto men lyckas inte hitta någon i närheten... CC låter och intressant att testa.

Om någon har några förslag på modeller att testa så tar även jag tacksamt emot tips (behöver även ha en billigare hoppsadel att rida ut i) :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
183
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 356
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 576
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 316
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp