Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tessalonica Helt fantastiskt vad duktig du är!!!! Hoppa 80 cm redan, det är ju skyhögt?? o vilken galopp hon har lilla Julia!!:bump:Det blir riktigt bra det där ska du se.

@Maui Lät som riktigt bra träning! Försök få nån att filma nästa gång så du ser vad som händer också.

@SkorpSmulan Han är jättefin lille Festis!

@polly p I detta fallet så kan du ju bara rätta dig efter kliniken, inte uppfödaren. Vore ju förfärligt om du tog hem henne o det sen tillstötte nåt akut. De lämnar ju ut henne så fort de anser det är möjligt, finns ingen klinik som vill ha ett dräktigt sto längre än nödvändigt. Jag håller tummarna.
 
Håller alla tummar @polly p Man kan ju inte göra annat än att lita på veterinärerna och dom gör allt dom kan.

----------------------------
Blev inte att rida Festis idag, han var lite mer fundersam idag, lugn men inte helt nöjd, det hade säkert gått bra men vi har ju ingen brådska så vi tog bara en promenad i storm.

Stråla är sjukt dryg, henne gick det knappt att rida. Det är liksom svårt att gå när man går och bresar och försöker bli påsatt av nån som inte ens är i närheten. Något bättre iaf när vi kommit en bit hemifrån men hon är liksom som drogad. Helt i det blå. Gnäggig och disträ och bara allmänt konstig.
Herregud så drygt. Jag är väldigt glad att jag varit förskonad från såna här brunster förr fast jag haft så mycket ston och hoppas innerligt att det går över typ NU.
Kladdig om hela rumpan, benen och hela svansen och stinker ve och fasa.
:yuck:
 
Är nog klokt att ta det lite lugnt speciellt om det blåser, @SkorpSmulan, men vad trökigt med Stråla..Pissemärr;)..Hoppas hon brunstar över fort..inte så kul när dom blir så påverkade men det är säkert för att det är nytt och spännande:D..

Fått hem min Loppa:heart! Helt annan än den vi åkte in med i lördags iallafall. Hoppas nu det håller men känns lite oroande när dom undersökt så mycket rektalt mm.

Men underbart att ha henne hemma, sover nog gott inatt!
Hoppas hon äter någorlunda å sen går hon ju på gräs även om det inte är superfrodigt..

Red på fm en liten tur och lite i padocken..Men min yngsta dotter ville så gärna prova så hon och den äldsta tog en tur i skogen. Lite nervöst, hade velat vara med:crazy:. Fast det hade gått kanon och dottern var salig:love:, tyckte hon var skitrolig att rida, hon är ju såå fantastiskt snäll..
 
Åh vad härligt att höra att hon är hemma nu.

Jo jag tror och hoppas innerligt att det mest är nyhetens behag. Tycker att hon redan är lite mindre intensiv för hon får inte direkt något gensvar och ibland en och annan känga när hon blir för jobbig.
 
Håller alla tummar @polly p Man kan ju inte göra annat än att lita på veterinärerna och dom gör allt dom kan.

----------------------------
Blev inte att rida Festis idag, han var lite mer fundersam idag, lugn men inte helt nöjd, det hade säkert gått bra men vi har ju ingen brådska så vi tog bara en promenad i storm.

Stråla är sjukt dryg, henne gick det knappt att rida. Det är liksom svårt att gå när man går och bresar och försöker bli påsatt av nån som inte ens är i närheten. Något bättre iaf när vi kommit en bit hemifrån men hon är liksom som drogad. Helt i det blå. Gnäggig och disträ och bara allmänt konstig.
Herregud så drygt. Jag är väldigt glad att jag varit förskonad från såna här brunster förr fast jag haft så mycket ston och hoppas innerligt att det går över typ NU.
Kladdig om hela rumpan, benen och hela svansen och stinker ve och fasa.
:yuck:
Men så jobbigt det låter. Vi har ju tre ston hemma och en valack. Stonan brunstar och tycker att han är vackrast i hela världen men han tycker mest att det är otäcka. Han går i egen hage. Som tur är så påverkar det inte ridningen alls. De är precis som vanligt när man sitter på dem.
Hoppas det går över fort och bara är så mycket nu i början när Stråla har fått sällskap av en snygging.

Så skönt @polly p att Loppan verkar vara bättre. Fattar inte riktigt vad det innebar med ett ödem.
Kommer ihåg att min gamla häst fick kolik i slutet och att veterinären trodde att det var för att fölet vände sig i magen för att hamna rätt.
Hoppas nu att allt går fint och att det tittar ut en fölunge om några veckor. Man blir ju lite förskräckt när man läser om allt som kan gå illa. Vi funderar ju på att ta föl på Saras häst nästa sommar...
 
@Maui..Ödem är vätskeansamling. Dräktiga ston kan få framför juvren eller under magen. Loppan har nästan som två strängar från mellan frambenen och bak mot juver/flank. Ganska stora men som sagt, detta är inte helt ovanligt! Nu ska jag gå ut och kolla bajset..Var tyvärr hårda små pluttisar i morse..:(
 
Hmm..jag är väl en av få som ser det som positivt att det regnar, gräset blir godare och Loppis får i sig vätska samtidigt! Hon verkar mycket piggare, äter bättre och fölis verkar livlig..Såå skönt, var så orolig för henne, åldrades väl sisådär 10 år mentalt i helgen..hur ska detta sluta;):p..

Skulle åkt till min gamla tränare men hon har blivit sjuk men red för barnens/vår "hemma" tränare istället! Bellona fick mvg och tummen upp:)! Man sitter med ett leende, fast just den där "sitt" biten är lite knivig..
Tips på hur jag ska klara att sitta i traven? Är väl ingen döds synd att skippa stigbyglarna och rida utan? Försöka göra lite stretch övningar också..

@Maui, vad jag skulle vilja låna din sitstränare nu, I need:D..

Hon är fantastiskt taktmässig och alldeles underbar. Tycker jag lär mig henne mer och mer även om jag inte riktigt lyckas i nedsittningstrav än..
 
@polly p Tack!! :) kul att din tränare gav bra respons på B :D hur är hon i hantering och hagen? Känns det som allt klickar?

@fio Julia är ca 160 men högre bak ;) så lite högre blir hon nog. Pratar nog om henne som väldigt liten men hon är så kompakt
 
@Tessalonica , hon är en pärla i allt! Tom snällare än Loppan som jag tycker har underbart temperament! Nä, B är verkligen en A-häst:D;). Lastning, hantering, ridning..det är bara jag som inte riktigt fixar hennes större trav än! Men hon har ju eg mjukare gång och bättre takt än Loppan och jag lär mig förhoppningsvis:)
 
Herregud, idag lyckades Stråla fastna med munnen i täcket :crazy: Såg inte hur det gick till men stod precis utanför hagen med Festis när jag ser henne fara bakåt med munnen vidöppen och täcket fast i munnen. Pratade till henne och då stannade hon och stod still, Släppte Festis och gick dit och tog lös henne, täcket var visst trasigt och på nått vis hade hon fått kantbandet i munnen. Jäkla tur hon är så klok och att jag var precis brevid när det hände. Hon blev lite skavd i munnen så det blir till att rida bettlöst på kursen i helgen, tur det inte är några problem med det iaf.

Dessutom har stackarn blivit helt skinnflådd av allt brunstande. :( Har försökt tvätta men det har liksom varit konsistens kåda så det har väl inte gått så bra, igår hade medryttaren så jag såg henne inte men hon hade också tvättat och idag såg jag att honv ar totalt skinnflådd.
Så nu har jag sanerat svansen och hela rumpan ordentligt med ljummet vatten och olja, ont sa Stråla. Stackars häst. :(

Så nu får hon vara utan täcke då jag inte vill ha bensnören som skaver mot det skinflådda och det täcka jag hade utan fastnade hon med munnen i. Inte bra, det är på tok för kallt för hennes rygg att vara täckeslös.
 
Hej alla, länge sedan sist! Nu börjar vi komma igång lite mer efter konvalescensen i vinter och belönade oss med att åka iväg på en lättsam pay & ride i Working Equitation. Tänkte bara ta det lite lugnt runt banan och ta det som miljöträning och se lite andra hinder än våra egna, men Bianca taggade till rätt bra, det är ju så roligt :D

11223870_783294081789748_2923703887684430007_n.jpg


11265590_783293975123092_1101940985057012168_n.jpg


11010601_783293981789758_8636366099662755957_n.jpg


10431708_783294011789755_8911814106606228107_n.jpg



11113850_783294045123085_6301435046261383769_n.jpg


11204387_783294021789754_5957278175745974381_n.jpg
 
11010547_945149472173239_1258710903312241332_n.jpg


Dottern och Bellona!
Vi har varit iväg på lite weekendresa hela helgen. Skulle rida ut när jag kom hem. Klantigt dock att provrida ny dressyrsadel ute i halvstorm. Nää, hon visade sig inte från sin bästa sida. Men då vet jag att det inte är så himla fancy ( visste ;), men tänker ju, äh, det är nog peace of cake.) Ska jag rida ut och det är väldigt blåsigt så kanske sällskapshäst och ev en liten graman eller liknande samt INTE i dressyrsadel, spec inte en helt ny som jag inte riktigt vet hur jag sitter i. Äh, nya satser i mån, men då blir det nog ridbanan så jag får se om den sadeln är helt otänkbar. Är en billig Santa cruz Leopold för att ha något att börja med..

Loppan verkar jättefräch:love:! Vi har lyckats få igång kameran med så jag har möjlighet att övervaka längre fram. Ska väl installera den i boxen för att se hur det beter sig men ska ju inte börja med vak/nattkoll förrän om sisådär tre-fyra veckor.

Tråkigt med lite "bakslag" på provhästen Bellona men,äh, hände ju liksom inget mer än att hon var vääldigt spänd och frös fast, backade, försökte vända håll men det är ju bara "gör om, gör rätt, gör annorlunda" :) Jag blir ju alltid så bekymrad och tappar i självkänsla men, äh, helt enkelt inte bästa förutsättningarna som sagt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
43 576
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
13 921
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 889
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp