Oliksidighet

Jag är högerhänt, men har jobbat flera år inom trädgårdsbranschen och för att inte bli snedbelastad lärde jag mig fort att kunna räfsa, luka ogräs, klippa häck etc med både höger och vänster hand. Däremot märker jag att jag fortfarande har svårare för att vrida mig åt vänster, så det tränar jag på.

Mina fötter är ett större problem, mina anklar är väldigt orörliga, det är nåt tok efter alla mina år som jag gått på tå när jag var liten. Så jag står helst på tå även i stigbyglarna, vilket till slut blir att jag håller balansen i höger tygel som då dansar ut.

Som jag skrev i andra tråden har yoga hjälpt mig att bli en bättre ryttare, min kroppskontroll har blivit så mycket bättre. Tyvärr har inte mina anklar blivit mer rörliga av det, men jag fortsätter träna.
Vilken typ av yoga har du gått på? Har länge tänkt att testa nåt sånt.
 
Nu har jag varit hos sjukgymnast, var inte sned nånstans men olika stark och väldigt stel. Stel i låren som en fotbollsspelare, kul att höra! Hrm :banghead:
Välkommen i klubben! Jag hade dessutom på nåt sätt "kopplat ur" högersidans muskler så hade noll kraft där först...efter lite tryck på olika punkter så simsalabim hade jag normalstyrka där också?? Kändes helskumt. För den som undrar hur det testades så fick jag hålla emot hans arm med benet medan han försökte trycka ner det mot britsen, vänster ben höll emot super medan höger bara pang! åkte rätt ned...när vi testade efter hans tryck på punkter höll jag emot lika bra på båda! Strange.
 
Min sjukgymnast beskrev en ganska enkel grej för att visa att trots att man är högerhänt (och fotad) är man ofta starkare i andra sidan.
Tänk dig att du ska kasta spjut. Eller sparka en boll.
Som högerhänt, eller fotad, är du mer teknisk och rörlig i höger hand/fot och använder den till "finliret" medan vänster sidan stabiliserar, skapar kraften som sedan används för att acnelera och skjuta bollen eller kasta spjutet med den tekniska högersidan.

Med det sagt så fastnar jag trots min högerhänthet lättare i höger hand ;) men höger skänkel är mycket mer teknisk, korrekt och kan "finlira" mycket mer än vänster skänkel :P

Det där stämmer bra på mig. Jag är högerhänt men för min del är det höger sida av kroppen jag har svårast att stabilisera. Bland annat så åker ofta höger armbåge ut från kroppen för jag orkar inte hålla den intill. På vänster sida är det inga problem. Jag tror att jag i detta gärna också böjer mig lätt åt vänster.
Till detta ska det väl sägas att jag spelat handboll i många år, vilket ju stämmer in med din sjukgymnasts exempel. Jag har även väldigt lätt för att göra "nya" saker med fel hand, så till exempel när jag lärde mig skriva skrev jag med båda händerna, när jag började träna fotboll spelade jag lika bra med båda fötterna osv och fick känna mig fram allt eftersom till vilken sida som kändes bäst. När något sen väl sitter är det dock omöjligt att byta sida :p
 
Jag har börjat gå på "ryttarträning" visserligen bara gått en gång men det var asjobbigt. Har inte hunnit reda ut mina eventuella snedheter och stelhet än men jag tyckte jag var svagare och stelare i höger, har ju två hästar som gör tvärtemot varandra oxå.. Men min ena häst vill på senare tid med mig (inte med min stand in som hoppat honom) helst landa i höger galopp efter hindren på all höjd högre än cavaletti, fast sist fick jag faktiskt till en landning i vänster galopp :p Har svårt att byta från vänster till höger på den hästen.. Den andra tvärtom.

Jag blir galen på detta, ibland känns det som jag är diagonalsvag O_o Ska testa det där tipset från Birthe V med att stå med ett ben på varsin våg och se vilken sida som väger mest, samt sitta med rumpan på två vågar
 
Jag är högerhänt och för mig är det främst koordinationen och inte styrkan som är bättre i höger än i vänster. Har dock blivit mycket bättre när jag började styrketräna ordentligt med fria vikter och fokus på övningar som utförs med en arm/ett ben i taget så att man inte fuska.
 
Jag är ambidexter men när jag var liten pushade mamma mig till att använda högern mest. Har likadant med fötterna. Däremot när jag rider/cyklar/annat så har jag lättare för vänster varv, balansen är bättre åt vänster än åt höger. Jag har dessutom en förmåga att flyta ut och över halsen på hästen med händerna ffa vid skolor och på volter. Min häst är också en vänstervarvare så vi har tagit många träningar för instruktör för att kunna få någorlunda ordning på det.
 
Jag är också ambidexter ang att inte vara exklusivt "vänster eller högerhänt" .
Det är i vissa fall positivt men inte alls så enkelt som enbart positivt .
 
Högerhänt, fastnar i vänster tygel. Full kontroll på vänster skänkel men höger fladdrar.

Dock har jag skador i både nacke och rygg som gör mig met eller mindre stel och låst, så jag tror inte jag ska användas varken för att bekräfta eller avfärda samband mellan hö/vänsterhänthet och hur man rider. Jag var idag så låst i nacken åt vä att kiropraktorn blev bekymrad... och sånt påverkar ju mer än att jag är högerhänt.
 
Blev så nyfiken på ämnet i snackistråden att jag gör den här tråden istället. Alla är sneda och oliksidiga, och jag (och säkert de flesta) har hört att det hänger ihop med huruvida en är höger eller vänsterhänt. Har dock aldrig helt greppat om vilken hand som håller kvar och vilken som glappar.

Jag är högerhänt, fastnar mer i högertygeln och min vänsterhand seglar iväg. Vilken är dina svaga resp. starka sida och är du höger el vänsterhänt?


Jag gör allt från båda håll. På med grimma, träns, sadel, uppsittning, avsittning osv... även rutiner i vardagen när jag kan och kommer ihåg gör jag "omvänt". Tror det hjlper.

Hästar vet inte höger och vänster så varför bryr vi oss? (Förutom att mycket utrustning är format så det tex spänns från enbart en sida...)
 
Jag är högerhänt men fastnar i vänster.

För ca 1,5 år sen gick jag till en kiropraktor för första gången i mitt liv (är 28 år) för en check plus att jag länge varit sned. Man såg tydligt i spegeln att höger axel var mycket lägre än vänster. Har även haft mycket ont i mina fotleder, speciellt vänster, som jag skyllt på gamla skador. Det visade sig att mitt vänsterben är 1,5 cm kortare än högerbenet och så har varit typ hela mitt liv O_o
Jag har gått på utsidan vänsterfot för att parera upp och överbelastat högerskinkan som än idag är väldigt spänd och behöver mycket stretching och gått snett så högersidan överkroppen liksom sjunkit ner och blivit svagare än vänstersidan. Jag har jobbat snett på något sätt så vänstersidan (axlar, midja, skuldra) och höger skinka och lår har jobbat parallellt för att orka hålla upp min snedhet. Smärtan i fotleden berodde ju på att jag gick på utsidan foten för att jämna ut de olika långa benen.

Vi löste det genom att han knäckte rätt mina hemska låsningar i bröstryggen, la in 1,5 cm kilsulor i vänsterskon, började styrketräna och stretcha. Jag har styrketränat och haft kilsulor i 1,5 år drygt nu och det har blivit såååå stor skillnad och det märks framförallt i ridningen. Vänstervarv har alltid varit vårt stora problem eftersom jag fastnade där och hästen är svagare i vänster bak. Nu har vi jämnat ut oss tillsammans och jag blir inte hängandes alls på samma sätt och hästen får inte låsningar i vänster höft pga att han måste parera upp sin sneda ryttare på samma sätt längre heller. Mycket jobb kvar med min kropp eftersom jag gått såhär i hela mitt liv men det är stor skillnad.
 
Jag är högerhänt men fastnar i vänster.

För ca 1,5 år sen gick jag till en kiropraktor för första gången i mitt liv (är 28 år) för en check plus att jag länge varit sned. Man såg tydligt i spegeln att höger axel var mycket lägre än vänster. Har även haft mycket ont i mina fotleder, speciellt vänster, som jag skyllt på gamla skador. Det visade sig att mitt vänsterben är 1,5 cm kortare än högerbenet och så har varit typ hela mitt liv O_o
Jag har gått på utsidan vänsterfot för att parera upp och överbelastat högerskinkan som än idag är väldigt spänd och behöver mycket stretching och gått snett så högersidan överkroppen liksom sjunkit ner och blivit svagare än vänstersidan. Jag har jobbat snett på något sätt så vänstersidan (axlar, midja, skuldra) och höger skinka och lår har jobbat parallellt för att orka hålla upp min snedhet. Smärtan i fotleden berodde ju på att jag gick på utsidan foten för att jämna ut de olika långa benen.

Vi löste det genom att han knäckte rätt mina hemska låsningar i bröstryggen, la in 1,5 cm kilsulor i vänsterskon, började styrketräna och stretcha. Jag har styrketränat och haft kilsulor i 1,5 år drygt nu och det har blivit såååå stor skillnad och det märks framförallt i ridningen. Vänstervarv har alltid varit vårt stora problem eftersom jag fastnade där och hästen är svagare i vänster bak. Nu har vi jämnat ut oss tillsammans och jag blir inte hängandes alls på samma sätt och hästen får inte låsningar i vänster höft pga att han måste parera upp sin sneda ryttare på samma sätt längre heller. Mycket jobb kvar med min kropp eftersom jag gått såhär i hela mitt liv men det är stor skillnad.


Jag tycker att det är jätteintressant att läsa allas erfarenheter.
Själv har jag en mängd skador som jag och min kropp får dras med 24/7.
Stundtals känns det så hopplöst när det bara gör ont (ffa en ljumske/höft när jag rider)och jag blir helt skev, stum och stel i sadeln.
Jag tränar, går hos sjukgymnast, massör, osteopat och kämpar häcken av mig för att hålla som individ.
Men så sa min tränare en sak sist, när jag var som mest frustrerad;
"Hur tror du para-ryttarna gör med sina handikapp? Hästarna lär sig att kompensera!"
Det kändes på något sätt så skönt att få en annan infallsvinkel. Man behöver inte vara helt jäkla spikrak för att kunna rida vettigt.

Huvudsaken man är medveten om det man har och jobbar med det!

Det är höger bäcken/höft som är 'knasigt' och det ger en ostabil höger arm där jag försöker kompensera för höftens mindre rörlighet.
Mycket balansövningar och sjukgymnastik blir det... :p
 
Blev så nyfiken på ämnet i snackistråden att jag gör den här tråden istället. Alla är sneda och oliksidiga, och jag (och säkert de flesta) har hört att det hänger ihop med huruvida en är höger eller vänsterhänt. Har dock aldrig helt greppat om vilken hand som håller kvar och vilken som glappar.

Jag är högerhänt, fastnar mer i högertygeln och min vänsterhand seglar iväg. Vilken är dina svaga resp. starka sida och är du höger el vänsterhänt?

Vänsterhänt. Har alltid haft problem med min högersida, spänd och smärta. Är således inte allt lika följsam i den handen/armen/sidan och hästen vill då dra i den tyglen eftersom den är obekväm.

För att tydliggöra så byter jag tex hand när jag byter sida av tänderna när jag borstar dem. Jag får kramp i högerarmen på ngn sekund, så överbelastad är den i grunden :( Vänster bara hänger och gör vad den ska utan spänning. Precis samma känsla har jag i ridningen och jag behöver mycket hjälp med min högersida när jag rider. De gångerna jag får samma avslappnade känsla i högersidan är fasen magiska! Senaste träningen när jag kunde rida en halv kortsida i höger varv utan att tappa bjudningen eller hästen kändes typ halt :love:
 
Vill bara dela med mig ett väldigt enkelt knep att få mer upp finmotorik och koll på sin "andra" hand. Gör allt på mobilen med vänster om du är högerhänt. Eftersom vi har uppe mobilen flera gånger om dagen så träningen blir av :up:

Jag är vänsterhänt men använder mest högerhanden till mobilen. Hur gick det ihop :rofl: Tror det är för att den är enklast att hålla i med höger pga hur fodralen brukar vara utformade.
 
Kul tråd, något jag tänkt en del på. Jag är vänsterhänt, högerfotad och smått ambidexter. Kan inte skriva med höger längre då jag aldrig gör det, men t.ex. sminkar mig med höger på den ansiktshalvan och tvärtom.

Har alltid varit starkare i högervarvet och ridit i konstant högervarv.

Jag upplever att jag kan vara både stark och finlira med högern. I vänster varv fallerar hela kroppen, jag kan bara inte sitta kvar på ett sådant sätt att yttersidan balanseras upp och jag kan ta ledande tygeltag åt vänster. Jag tror att jag är konstant något roterad åt höger, samt kan inte koppla vänster hand till hjärnan på rätt sätt. När jag i höger varv på reflex kan ta ledande tygeltag blir resultatet i vänster varv att jag lägger över vänsterhanden över manken/på fel sida halsen.

Jag tror mycket hänger ihop med svagheter i bäckenet. Det verkar inte finnas något uppenbart fel på mig men jag har svårt att trycka till med vänsterbenet. Kanske i en riktigt bra sadel hade jag hamnat i en bättre situation, då jag rider bättre med vänsterbenet barbacka. Men har hittills inte suttit i något sadel där det inte gör ont (ibland mycket ont) inne i höften när jag försöker forma hästen eller få den att flytta för skänkeln.

Så för min del är troligtvis någon samverkan mellan ojämnt musklad, ojämnt stel och rörlig i bäckenet samt dålig koppling mellan vänsterhand och hjärna (trots att jag är vänsterhänt). Men jag tror mig ha blivit bättre på detta, och mer medveten. När det klaffar är magiska stunder. :)
 
Jag är högerhänt. Väldigt stabil i både hand och skänkel i högersidan när jag rider - sjukt fladdrig i vänster. :crazy:
 
Tråden satte igång tankar och har sporrat en förändring! Jag sitter ju mest vid datorn på jobbet och har nu noterat hur snett jag sitter. Har alltid vetat att jag sitter och står snett men det krävs ju lite engagemang för att bena ut hur det blir om man sitter lika snett åt andra hållet. Kräver lite hjärnverksamhet för det känns ju så fel! Helt ovant rörelsemönster som absolut inte kan ske per automatik.

Nu roar jag mig med, att så fort jag upptäcker att jag sitter snett så sätter jag mig antingen rakt eller lika snett åt andra hållet. Att sitta rakt är ju bäst men att sitta snett åt fel håll tycks också väcka både muskler och hjärna. Det blir lättare att känna när jag sitter rakt om jag stretchat genom att sitta snett åt fel håll först. Att sitta tvärtom ger snabbt mjölksyra i ryggen.

Nu när jag hittat felsittningen kan jag också pinpointa att jag sitter mest på höger skinka samt har lätt för att skjuta fram höger höft. Att skjuta fram vänster höft går nästan inte. Inte konstigt att jag har svårt för att rida i vänster varv.

Vad roligt det är när man hittar nåt sånt här och märker skillnaden. Svårigheten att trycka till med vänsterbenet kände jag till men inte vad jobbigt det är att skjuta fram vänster höft. Har precis börjat gå till en bra massör som också är personlig tränare. Hon ska nog få hjälpa mig med ett och annat. :) Så tack till trådstarten för tankeställaren!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en fundering som jag tänkte undersöka lite här på Buke! Är era hästar oliksidiga? Hur? Är någon sida "stelare" (svårställd...
Svar
14
· Visningar
2 172
Senast: flashlight
·
B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 759
Utrustning Nej, jag menar inte vända det upp o ned ;) Utan att lägga leden på andra hållet, dvs ha vänster bettring på höger sida. Har ni testat...
Svar
13
· Visningar
2 628
Senast: Deimion
·
E
Hästvård Min häst är som de flesta andra hästar sned. Starkare i ena sidan. Jag är lite dålig på att avgöra vart felet sitter och tänkte att ni...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Mumin69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp