Bukefalos 28 år!

Pedofil efter avtjänat straff

Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Kl

Frågan är om straff hjälper? Det kanske krävs behandling?

Mamman i mig vill veta, min PK-drift, rättsmedvetande etc tycker att man är färdigstraffad.

Precis mamman i mig vill veta sådana saker, men samtidigt är det ju inte rätt. färdigstraffad är helt enkelt färdigstraffad och ska så vara.

Att vara pedofil är ju en läggning och går att bota lika mycket som heterosexualitet, vilket innebär inte alls. Men viljan att ge sig på bar kan man påverka, dock inte i fängelse, utan det krävs ju behandling. I fängelser får man inte alltid den behandling som man borde få. Därför anser jag själv att en pedofil ska inte hamna i fängelse utan få vård i stället på någon anstalt och inte släppas ut förrän han är fri från önskan att skada andra. Jag vet egentligen inte ens om det går att påverka en pedofil så, jag har inte kollat om det finns någon statistik på återfall för pedofiler.

Jag tror dock att mörkertalet i återfall för pedofiler är rätt stort...
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag skulle absolut vilja veta vilka som är dömda sexualbrottslingar, inte bara pedofiler sas.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

nej. jag vill inte veta.

I vårt samhälle ska man efter avtjänat straff vara fri. Att piska upp en pöbel och fortsätta straffa ett brott känns vidrigt. Det är rättsväsendet som ska sköta straffen.

Självklart vill alla föräldrar skydda sina barn. Jag också.

Men seriöst - är inte sannolikheten större att barnet råkar ut för en trafikolycka eller skadar sig i hemmet. Ska jag som förälder ha benhård koll på precis hela omgivningen blir jag antagligen galen.

Hur ska jag göra om jag reser till en annan stad? Eller faktiskt till ett annat land på semester? Kräva garanterad rensning av alla brottslingar i grannskapet innan jag går utanför dörren?

Att noja privat är en sak. De flesta av oss har alla möjliga nojor när det gäller våra barn.
Att hänga ut människor på sociala media för att ta lagen i egna händer är något helt annat. Och det är inte OK.

Jag har inte pratat om att hänga ut på sociala media utan det var en vän på fb som länkade till den här sidan och som fick mig att fundera på om man vill veta eller inte.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Mej veterligen är ju pedofiler inte "botningsbara" om än att de självklart av VILJA kan låta bli. Men jag är def ingen expert och grundar mitt påstående mest från filmers "erfarenhet".


I övrigt vad gäller frågan, har ej barn, kommer inte skaffa barn.
Vill inte veta om det bor pedofiler i min eller min systers (som har 3 barn) område.
Jag är lite "naiv" och hoppas (syrrans) barn vet bättre än att luras iväg och sker det under tvång att någon annan vuxen reagerar, då de bor precis vid en låg/mellanstadieskola.

Mja, att lära barnen att inte gå i väg med främlingar är ju en självklarhet men att låta barnen ta ansvar för det är nog för mycket att begära.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Visst, de har avtjänat sitt straff, men hur många är det som ej gör brott igen efter de blivit frisläppta?
Speciellt pedofiler som ju har en sexuell läggning, "botas" knappast i fängelset.

Vet ej om jag skulle vilka veta om grannen är straffad pedofil, men jo troligen! Man har ju instinkten att skydda sitt barn på alla sätt! Men vet ej hur vetskapen skulle hjälpa, hur man skulle agera.

Jag är som sagt kluven. Jag har barn, jag vill skydda dem därför vill jag veta. Samtidigt är det ju rätt att man är som vem som helst, ska behandlas som en som helst när man har avtjänat ett straff. Tyvärr tror jag att det är få pedofiler som döms till vård vilket innebär att benägenheten att begå övergrepp nog nte har minskat speciellt mycket när det har handlat om fängelsestraff.

Det är faktiskt så att jag vet personer som är pedofiler. Faktum är att den vetskapen har gjort att mina barn inte får leka med den enas barn hemma hos dem. Innan jag visste tänkte jag skicka min ena son hem till hans son att leka. när han lämnade sonen i skolan stod han alltid kvar och väntade tills det ringde in och gick med sonen in till klassrummet. Där lekte barn i samma ålder som flickan han utnyttjade sexuellt. Som han stod och tittade på.

Han är en sådan person som man skulle kunna kalla för barnmagnet. Han är glad, positiv, skämtsam, driver med sig själv och barnen och barn gillar honom. Min dotter som saknar män i sin närheten dras till just män både i skolan och när hon gick på dagis och eftersom hon är kramig så ville hon också krama honom när han inbjöd till det. Det satte jag fort stopp för jävligt fort.

Jag har nte sagt ett knyst om det här till barnen, men det är förbjudet att leka hemma hos honom med hans son, hans son har alltid varit välkommen hem till oss för att leka och jag har passat honom när pappan behövde passning när han jobbade. Barnen har undrat och förstår inte varför de inte får vara hos honom, men jag har helt enkelt sagt att det är en vuxengrej och de har inget att säga till om, slut på diskussion typ.

De andra två pedofilerna, varav den ena nyss kommit ut från fängelset också är personer jag kan hindra att träffa mina barn. Den ena är i min närhet och den andra är en släkting som utsatte mig för övergrepp när jag var barn och är inte ens anmäld för det.

Om jag inte hade vetat hade jag skyllt mitt nojande på mina egna upplevelser och visst skickat mina barn att leka med sonen till den ena tex. För trots allt kan man ju inte döma folk i förväg bara pga vilket kön personen har.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag har inga barn men det är svårt att svara då det å ena sidan är hemsk om han nu sonat sina brott och blivit en bättre människa men det skulle eskalera till att hela området skulle ge sig på honom bara för vetskapen, samtidigt som jag tycker att personen är värd att få hängas ut för det som gjorts..så ja jag tycker man bör få veta om någon sådan bor i ens område för att kunna beskydda ens barn! Dessutom vore det en stor stress för många att placera en sådan i området, kan man inte på något sätt få en sådan person att inte få bo i familjeområden där det finns massar barn? En sådan människa är sjuk och som någon annan sa så hjälper nog inte fängelsestraff utan det krävs psykologisk insats för att få personen frisk om det ens går

En människa som begått ett sådant grovt brott, känns värre än än mördare ur min synvinkel, man får ta smällarna i smhället sedan när man berövat ett oskydligt barn på sin barndom
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag har inga barn men jag tycker inte att pedofiler och andra galningar ska få bo i närheten av barn...

Skulle det bo en känd pedofil i närheten så vill jag absolut veta vem det är.
Jag skulle inte undvika den personen, men jag skulle hålla örnkoll på den om det fanns barn i närheten.
Om jag hade barn skulle jag också vilja visa dem vem personen är och lära dem att den personen får dem aldrig någonsin oavsett vad vara ensam med, det måste alltid finnas annan vuxen i närheten.

Jag tror inte en sekund på att man kan "bota" en pedofil oavsett hur mkt vård man än ger.
Den personen kommer aldrig att få mitt fulla förtroende även om den kan få ett visst förtroende.

Men att säga till ett barn att den inte får vistas i närheten av den personen är ju lite grann som att lägga ett ansvar på barnet. Ett barn har svårt för att förstå vad det innebär att bli sexuellt utnyttjad. Ett barn har ju ingen erfarenhet och kan nog ha svårt att tänka sig att en vuxen kan göra så. Om barnet inte riktigt förstår så är det ju lättare att falla för att lockas dit av en manipulativ pedofil, för många är ju just sådana, trots att mamma sagt att den inte får umgås med personen alls.

Dessutom är det "farligt" inte bara för pedofilen att det kommer ut utan också för personens barn om han har några. Hur utsatt av andra människor skulle ett sådant barn inte bli om alla visste vad barnets pappa gjort. Det skulel vara hemskt för det barnet.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Den sidan har jag också sett och jag blir mest fundersam på sanningshalten i den infon. Vem lägger ut infon om dessa pedofiler och har den/de personen/personerna verkligen kontrollerat så det är rätt? Det kan ju bli ganska så trista följder att bli felaktigt utpekad...

Jag har som sagt ingen koll alls på sanningshalten, däremot är det lätt att kolla upp eftersom det stod numret på domen, vilken tingsrätt som dömt honom, när och citat från domen var också dr. Det är ju trots allt offentliga uppgifter om jag nu inte har fel vad gäller sexualbrott mot barn. De kanske är undantagna det?

Men som sagt det var den sidan som fick mig att fundera på om man vill veta om det bor en pedofil i sitt bostadsområde.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

:bow:
Sen undrar jag, om man nojar över att det bor en dömd pedofil i området, hur vågar man ens lämna sitt barn ensam med sin partner t.ex.?

Hur vet du att man inte nojar sig över en sådan sak också?

Jag tror att många föräldrar dels tänker att ens partner, släkting, inte kan göra en sådan sak, men också tänker att man inte kan överdriva nojandet hur mycket som helst.

Bara för att det är vanligast att släktingar utför handlingarna så ska man väl inte släppa kontrollen på barnen? "Äsch, det händer inte så ofta så skitsamma liksom" Vad är det som säger att n pedofil som givit sig på sin styvdotter inte ger sig på grannens barn?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag skulle absolut vilja veta vilka som är dömda sexualbrottslingar, inte bara pedofiler sas.

Menar du då även våldtäktsmän? Där känner jag att för mig och min egen del spelar det ingen roll, utan barnen är de viktigaste att skydda. Jag kan hantera ett övergrepp på mig själv på annat sätt än ett barn kan hantera ett övergrepp tror jag.

Svårt det där att sätta ord på känslor, tycker jag. Det blir lätt missförstånd.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Menar du då även våldtäktsmän? Där känner jag att för mig och min egen del spelar det ingen roll, utan barnen är de viktigaste att skydda. Jag kan hantera ett övergrepp på mig själv på annat sätt än ett barn kan hantera ett övergrepp tror jag.

Svårt det där att sätta ord på känslor, tycker jag. Det blir lätt missförstånd.


Uppenbarligen finns det många kvinnor som inte klarar av att försvara sig eftersom det förekommer fullbordade våldtäkter ;)

Jag hade velat veta för att kunna ta avstånd, inte för att samla en mobb, bara för att du har sonat ditt brott så betyder det inte att jag vill ha dig i min närhet.
Det finns även andra bagage jag inte vill ha nära mig men där ev bakslag inte känns lika allvarligt.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Uppenbarligen finns det många kvinnor som inte klarar av att försvara sig eftersom det förekommer fullbordade våldtäkter ;)

Jag hade velat veta för att kunna ta avstånd, inte för att samla en mobb, bara för att du har sonat ditt brott så betyder det inte att jag vill ha dig i min närhet.
Det finns även andra bagage jag inte vill ha nära mig men där ev bakslag inte känns lika allvarligt.

Du missförstod mig, jag var otydlig, tror jag. :) Vad jag menar är att en våldtäkt på mig kan jag hantera psykiskt på ett bättre sätt. Jag kan "repa" mig efter det på ett annat sätt än vad ett barn kan. Så känner jag, min erfarenhet från när jag var barn har gjort mig lite ..ja likgiltig är nog fel ord helt men jag kommer inte på något bättre.. inför vad som kan ske vid en våldtäkt som vuxen, alltså det skulle kännas som om det värsta har ju redan skett i mitt liv och jag dessutom är vuxen med alla möjligheterna som det innebär, jämfört med hur ett barn skulle känna. Tror jag om jag funderar på hur jag själv tänker.

Äsch, jag ger upp, jag får inte till rätt ord och förklaring känner jag! Men du kanske förstår hur jag menar ändå? :)

Det är lite som du skrev om bakslag, att det mot mig inte skulle kännas som ett lika allvarligt bakslag som det som mina barn kan råka ut för.

Jag måste tillägga tror jag, att jag i den här tråden inte pratar om att smala en mobb för att kunna ge mig på en pedofil, utan jag funderar bara på hur folk som privatpersoner vill veta, alltså säg att man ensam får veta, ingen annan vet, ingen mobb osv utan bara du och ingen annan vet. Vill du veta sådan a saker då. Det är så jag menar :)
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Det är lite som du skrev om bakslag, att det mot mig inte skulle kännas som ett lika allvarligt bakslag som det som mina barn kan råka ut för.

Jodå, jag förstår vad du menar och mitt resonemang grundar sig på att jag, till skillnad från dig, skulle ätas upp av sådant svart hat om jag råkade ut för något sådant där så jag hade troligen inte varit nöjd förrän jag fått utsätta min baneman för något så allvarligt att jag själv fick många års fängelse.

Jag har inga barn men om jag hade haft skulle jag troligen blivit ännu mer svart.

utan bara du och ingen annan vet. Vill du veta sådan a saker då. Det är så jag menar :)

Yes, jag menar samma :)
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jodå, jag förstår vad du menar och mitt resonemang grundar sig på att jag, till skillnad från dig, skulle ätas upp av sådant svart hat om jag råkade ut för något sådant där så jag hade troligen inte varit nöjd förrän jag fått utsätta min baneman för något så allvarligt att jag själv fick många års fängelse.

Jag har inga barn men om jag hade haft skulle jag troligen blivit ännu mer svart.



Yes, jag menar samma :)

Tur du hängde med i mitt svammel, ibland har jag svårt att uttrycka mig vettigt.

Ja om något hände mina barn... jag blir nästan rädd för mig då jag tänker på hur jag skulle reagera. Hade reagerat på olika sätt beroende om jag kommer på det när personen gör det eller om jag får veta det efteråt, tror jag.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Personligen skulle jag vara mer rädd för någon som "inte kommit ut" än någon som avtjänat ett straff för det. Är ju inte den som aktivt kollar namn på pedofiler för att se hur "säkert" mitt område är, finns ju mer faror än pedofili liksom :).
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Hur vet du att man inte nojar sig över en sådan sak också?

Jag tror att många föräldrar dels tänker att ens partner, släkting, inte kan göra en sådan sak, men också tänker att man inte kan överdriva nojandet hur mycket som helst.

Bara för att det är vanligast att släktingar utför handlingarna så ska man väl inte släppa kontrollen på barnen? "Äsch, det händer inte så ofta så skitsamma liksom" Vad är det som säger att n pedofil som givit sig på sin styvdotter inte ger sig på grannens barn?

Vadå hur jag vet? Jag har inte skrivit att jag vet nånting. Det börjar bli lite tröttsamt att du aldrig läser vad jag faktiskt skriver. Jag undrade hur man vågar lämna sitt barn ensam med sin partner om man nojar över att det bor i dömd pedofil i området. Och ja, alla jag känner lämnar sitt barn ensamt med sin partner utan att blinka. Det blir liksom lite fånigt att noja för att någon är dömd, hur många icke-dömda finns det inte omkring oss?! Och alla andra faror?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

På en gata finns ett gäng brunnslock, man litar på att de som ligger där inte ska gå sönder om man kliver på dem, men risken finns så klart att nåt är trasigt. Det betyder inte att man undviker alla brunnslock, men den brunnen som uppenbart saknar lock försöker man ju inte lossas som om det fanns och kliva där.

Visst kan man aldrig veta vem som kan vara pedofil, men om man nu vet det så är det en rätt bra idé att barnen inte leker där.

Och som sagt, jag tycker inte man ska hänga ut människor, men det är rimligt att sätta upp ett staket runt brunnen som saknar lock så ingen oskyldig ramlar i.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

På en gata finns ett gäng brunnslock, man litar på att de som ligger där inte ska gå sönder om man kliver på dem, men risken finns så klart att nåt är trasigt. Det betyder inte att man undviker alla brunnslock, men den brunnen som uppenbart saknar lock försöker man ju inte lossas som om det fanns och kliva där.

Visst kan man aldrig veta vem som kan vara pedofil, men om man nu vet det så är det en rätt bra idé att barnen inte leker där.

Och som sagt, jag tycker inte man ska hänga ut människor, men det är rimligt att sätta upp ett staket runt brunnen som saknar lock så ingen oskyldig ramlar i.

Hur gör man detta "staket" då
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Visst kan man aldrig veta vem som kan vara pedofil, men om man nu vet det så är det en rätt bra idé att barnen inte leker där.

Jag har inte skrivit att jag tycker att det är lämpligt att barnen leker där, om man nu känner till att personen är pedofil.

Men jag tycker inte att dömda pedofiler ska hängas ut och jag tycker att folk skulle vara mer uppmärksamma på att den de minst anar kan skada barnet.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 198
Senast: Habina
·
Samhälle Om man blivit dömd för ett brott, avtjänat straff och lever ett "normalt" liv utan inslag av brottslighet, ska man då anses ha sonat...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 598
Senast: Millicent
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag har precis lyssnat på en dokumentär från P2 som jag rekommenderar; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1229657 Dokumentären...
Svar
13
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp