Bukefalos 28 år!

Pedofil efter avtjänat straff

Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag är kluven. Dels tycker jag att det ska vara självklart att man ska vara fri när man sonat sitt brott i fängelse och sedan inte straffas av folk igen. Det är ju självklart. Men samtidigt ställer jag mig frågan om jag är beredd på att riskera min dotter till pedofilen som visserligen är dömd, men som kan göra om det igen, för min åsikt. En fråga till jag ställer mig är om jag vid vetskap ens skulle kunna våga släppa min dotter med blicken ens 5 minuter med en pedofil i mitt område?

Jag anser ju att människor som våldtagit barn borde stenas :meh:

Men jag hade velat veta. Det är ju som någon skrev som homosexualitet, det är ingen sjukdom eller tillfällighet. Det är en läggning. Däremot kan det säkert förekomma att man av andra anledningar våldtar barn också, utan att man regelbundet tänder på just barn.

Jag tror inte en tid i fängelse förändrar detta, möjligt att det kan få dom att hålla händerna i styr. Men förr eller senare tror jag dom faller tillbaka, om dom får möjlighet.

Finns det någon statistik kring återfall hos pedofiler?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag har inte pratat om att hänga ut på sociala media utan det var en vän på fb som länkade till den här sidan och som fick mig att fundera på om man vill veta eller inte.
Men det var ju just en uthängning på sociala media du hänvisade till i trådstarten.
PL
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag vet att alla inte tycker så men jag skulle inte bry mig ett dyft om såna människor skrapades bort från jordens yta.
Våldtar man barn, massmördar människor kallblodigt osv, varför ska man då få finnas?
Nej, det är givetvis inte upp till mig att döma dom men jag får tycka precis som jag vill.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag har inte skrivit att jag tycker att det är lämpligt att barnen leker där, om man nu känner till att personen är pedofil.

Men jag tycker inte att dömda pedofiler ska hängas ut och jag tycker att folk skulle vara mer uppmärksamma på att den de minst anar kan skada barnet.

Fast det ena hindrar väl inte det andra? Tror du jag är mer uppmärksam på pedofiler i min närhet än de män som finns i min närhet? Jag kan tala om för dig att så inte är fallet- jag är uppmärksam även på de i min närhet, jag är väldigt medveten om att det är vanligare att någon som känner barnet förgriper sig på det.


Jag läser allt du skriver, jag håller bara inte med dig i ditt resonemang.

Jag tycker inte att det är fånigt att noja om pedofiler, oavsett om de är dömde eller inte dömda eller om det är folk i närheten eller långt borta. Jag tycker att man ska vara medveten om riskerna om vad som kan hända och inte agera som om det inte fanns några risker alls. Bara för att man är nojig om pedofiler betyder inte det att man inte försöker skydda sina barn mot andra faror. Man kan göra båda, faktiskt, tro det eller ej.

Mina barn har cykelhjälm när de cyklar.
Mina barn har bälte på när de åker bil.
Mina barn fick inte äta nötter innan de var 5 år.
Mina barn får klättra i träd men bara till en viss höjd och bara vissa träd.
Mina barn får inte cykla ensamma på vägen.
Mina barn fick inte bada ensamma i badkar när de var små.
Mina barn har stödbräda på sina loftsängar.
Mina barn har inte fått leka med knivar.


Som jag ksrivit några gånger förut handlar det inte om att hänga ut en pedifil.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Men det var ju just en uthängning på sociala media du hänvisade till i trådstarten.
PL

Ja, eftersom jag genom att läsa där funderade på om man vill veta om det bor en pedofil i området eller inte. Jag menade inte att man ska hänga ut dem där, har jag skrivit det någonstans?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

BRÅ borde ha statistik på återfall för pedofiler. De har statistik för återfall i andra brott. Jag ska nog kolla där. Det kan ju vara lite intressant faktiskt. :)
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag håller med dig, Enya.


Det händer ju att barn mördas ibland, det är så otroligt hemskt. Man kan ju inte spendera varje vaket ögonblick med att oroa sig över sina barn, men kan man göra det man kan för att skydda dom.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Svar på det fetstilta: Nej, som jag skrev i förra inlägget så tror jag självklart inte det.

Men jag tror inte heller att man genom kontroller, registrering mm kan skydda barnen från pedofiler.

Som nån skrev tidigare så sker (vad jag förstått) det flesta övergrepp mot barn i situationer där barnet känner förövaren (familj, idrotsledare, vänn till familjen, lärare osv..).
Vad man kan göra åt det vet jag inte - det enda jag känner att jag som förälder skulle kunna göra är att försöka lära barnet att inte lyda vuxna utan att ifrågasätta.... det betyder ju självklart inte att någon skuld eller skyldighet att "säga nej" faller på barnet.
Ja, Ofta söker pedofiler miljöer där barn finns. Skulle du då inte vilja veta om ditt barns tränare är pedofil?
Det är en falsk trygghet att tro att det bara är incest som är pedofili. Jätteofta är
Det perifera vuxna som tränare, fritidsledare eller pappas kompis som ofta hälsar på eller en snäll granne som promenerar förbi lekplatsen.
De är det svårast att skydda barnet mot, för de gör inget på kanske ett år eller två, sedan kanske de inte kan stå emot längre. Vid det laget litar både barn och vuxna på den personen.
Nej jag tycker att det ska vara offentligt, en läggning går inte över. Man behöver inte undvika personen för all framtid, men om ingen vet om det så kanske man ger pedofilen nytt ansvar för barn. Det är tråkigt för personen som får leva med stämpeln, men å andra sidan lever offren med livslång stämpel så det tycker jag är helt ok. Barnens minne är inte läkt efter 5 år, varför ska pedofilen få starta om utan problem efter 5år?
Inte pk, jag vet, men att våldta ett barn är oförlåtligt tycker jag! Mord också. Stämpla på bara! :sneaky:
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag vet att alla inte tycker så men jag skulle inte bry mig ett dyft om såna människor skrapades bort från jordens yta.
Våldtar man barn, massmördar människor kallblodigt osv, varför ska man då få finnas?
Nej, det är givetvis inte upp till mig att döma dom men jag får tycka precis som jag vill.

Du har helt rätt till din åsikt, ja.

Detta ämnet är ju något som är svårt att förstå och hantera, en pedofil gör ju så stor skada liksom.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Ja, eftersom jag genom att läsa där funderade på om man vill veta om det bor en pedofil i området eller inte. Jag menade inte att man ska hänga ut dem där, har jag skrivit det någonstans?
Men hur menar du då att man skall få veta?
PL
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Jag håller med dig, Enya.


Det händer ju att barn mördas ibland, det är så otroligt hemskt. Man kan ju inte spendera varje vaket ögonblick med att oroa sig över sina barn, men kan man göra det man kan för att skydda dom.

Ja precis, man kan skydda barnen mot de risker man kan skydda dem mot, göra sitt bästa, men det betyder ju inte att man ignorerar vissa risker och lägger all krut på andra risker. Däremot tycker jag att ett barn som trillar ner från ett träd och bryter armen antagligen mår bättre än ett barn som blir sexuellt utnyttjad av sin granne, så att vara uppmärksam på människor i ens närhet precis som när barnen klättrar i träd är ju inte fel.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Men hur menar du då att man skall få veta?
PL

Jag vet om pedofiler i min närhet utan att de har blivit uthängda någonstans.

Om en granne kommer till dig och talar om att i ditt bostadsområde for en pedofil, han är dömd, men han bor där i ett barntätt område. Hade du velat veta vem det var? Hade du ens velat veta OM det bor en pedofil i området?

Om du får veta att ett barn i samma klass som ditt barn har en pappa som är dömd pedofil, hade du velat veta det? hade det påverkat dig på om du lämnat i väg ditt barn att leka med det andra barnet?

Faktum är att man kan veta utan att hänga ut någon.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Däremot tycker jag att ett barn som trillar ner från ett träd och bryter armen antagligen mår bättre än ett barn som blir sexuellt utnyttjad av sin granne, så att vara uppmärksam på människor i ens närhet precis som när barnen klättrar i träd är ju inte fel.
Så tror jag absolut att det är. En våldtäkt i tidig ålder kan nog orsaka psykiska problem i många många år, medan en bruten arm läker och då är det över, bortsett från att man kanske är lite försiktigare med att klättra i träd.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Ja, Ofta söker pedofiler miljöer där barn finns. Skulle du då inte vilja veta om ditt barns tränare är pedofil?

Hur skulle man kunna veta det?
Även om man skulle hänga ut alla dömda pedofiler med namn och bild så betyder ju inte det på nått sätt att vi vet om tränaren är pedofil eller inte - eller hur?

Om du läser vad jag skrivit tidigare i tråden så ser du att jag skrivit att jag inte tror att pedofili går att "bota", och att jag anser att dömda pedofiler inte bör släppas ut oövervakade över huvud taget.
I den livslånga uppföljning som jag anser behöver ske för de pedofiler som ev. bedöms nog "friska" att inte sitta inspärrade så anser jag absolut att det ska ingå att en sådan person inte ska jobba innom barnomsorg/skola eller i andra miljöer där de är ensamna med barm - så som inom scouterna, ungdomstränare, fritidsledare mm.

Det är en falsk trygghet att tro att det bara är incest som är pedofili. Jätteofta är
Det perifera vuxna som tränare, fritidsledare eller pappas kompis som ofta hälsar på eller en snäll granne som promenerar förbi lekplatsen

Jag antar att du inte tror att jag menar att det bara är incest som är pedifili va?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Hur skulle man kunna veta det?
Även om man skulle hänga ut alla dömda pedofiler med namn och bild så betyder ju inte det på nått sätt att vi vet om tränaren är pedofil eller inte - eller hur? men om de hängs ut med namn och vid så vet man det ju?

Om du läser vad jag skrivit tidigare i tråden så ser du att jag skrivit att jag inte tror att pedofili går att "bota", och att jag anser att dömda pedofiler inte bör släppas ut oövervakade över huvud taget. bra! Enig! ;)
I den livslånga uppföljning som jag anser behöver ske för de pedofiler som ev. bedöms nog "friska" att inte sitta inspärrade så anser jag absolut att det ska ingå att en sådan person inte ska jobba innom barnomsorg/skola eller i andra miljöer där de är ensamna med barm - så som inom scouterna, ungdomstränare, fritidsledare mm.



Jag antar att du inte tror att jag menar att det bara är incest som är pedifili va?
nej, men det lät som om du trodde riskerna för utomstående pedofiler var rätt små.
123434567 tio
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Livstid? Instutionering efter avtjänat straff?

Finns det ens en säker diagnos vad gäller pedofili?

Hur menar du? Vilken diagnos har de som utsätter barn får våldtäkt och övergrepp?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

men om de hängs ut med namn och vid så vet man det ju?

Nej, det vet du ju inte.
Bara de ytterst få som faktiskt blir dömda kan hängas ut med namn... alla dom andra kan fortfarande vara ditt barns idrotsledare.

Så det finns inget sätt i hela världen som du kan veta eller inte veta om fotbollstränaren är pedofil eller inte.

Men om man skulle följa min önskan så skulle alltså inte en dömd pedofil överhuvudtaget tillåtas vara barn/ungdomsledare.....

nej, men det lät som om du trodde riskerna för utomstående pedofiler var rätt små.

Ja, jag tror att riskerna för utomstående pedofili ÄR små om man med utomstående räknar främlingar och fula gubbar som hoppar på ungarna.
Det kanske inte var supertydligt men jag försökte förklara att jag tror att det är i miljöer och tillsammans med människor där barnen känner sig trygga som det oftast händer.
Och då menar jag så klart inte bara släktingar - utan snälla grannar, idrottsledare, pedagoger i skolan, vänner till familjen osv...

Edit: Jo, det var nog rätt tydligt - jag skrev ju faktiskt så här: Som nån skrev tidigare så sker (vad jag förstått) det flesta övergrepp mot barn i situationer där barnet känner förövaren (familj, idrotsledare, vänn till familjen, lärare osv..).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 195
Senast: Habina
·
Samhälle Om man blivit dömd för ett brott, avtjänat straff och lever ett "normalt" liv utan inslag av brottslighet, ska man då anses ha sonat...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 598
Senast: Millicent
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag har precis lyssnat på en dokumentär från P2 som jag rekommenderar; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1229657 Dokumentären...
Svar
13
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp