Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mjau skriver rakt ut att det innehåller spannmål medan gourmet skriver vegetabiliska proteinextrakt, vilket jag antar är typ samma sak?

Spannmål är spannmål i sin helhet. Vegetabiliskt proteinextrakt är vegetabiliskt protein dvs. man använder vegetabiliskt protein för att det 1. är billigare 2. ger en snyggare proteinhalt på förpackningen.

Nu när jag läser noggrannare så ser jag att Gourmet innehåller fisk och socker! Speciellt det sista reagerar jag på, det är ju anledningen till att jag undviker de vanligare blötfodren. Typiskt, nu när jag köpt flera påsar :banghead::grin:

Det är oftast sockerkulör som hamnar som "socker" i innehållsförteckningen. Halten är försumbar och man tillsätter det för att vi ägare ska tycka att maten ser godare ut. Onödigt, ja. Skadligt, antagligen inte. Vad gäller fisk har jag personligen inga problem med att ge fisk som så (men mina katter får bara färsk fisk av hög kvalité). Däremot finns det risk för histaminbildning om man använder sämre råvaror och det i sig kan orsaka allergiliknande reaktioner. Vad för kvalité fisken i de olika kommersiella fodren har vågar jag inte säga.

Ifall någon är intresserad:
Mjau, folieburk:
Sammansättning: kött (varav kyckling 5%), spannmål, mineralämnen, inulin (0,1%). Plus tillsatser.
Analytiska beståndsdelar: Protein 9,5%, fettinnehåll 5%, växttråd (spannmål?) 0,3%, råaska 2%, vatten 83%. 300kJ/100g.
Låter det likadant innehåll som de i tetror och plåtburkar?

Snarlikt skulle jag säga. Spannmål har antagligen använts som fiberkälla. I Bozita skriver de ut beta-glukaner (fibrer), men det kan lika gärna anges som spannmål.

Gourmet:
Sammansättning: Kött (varav kyckling 4%), vegetabiliska proteinextrakt, fisk och fiskprodukter, mineraler, socker (:banghead:). Tillsatser.
Analytiska beståndsdelar: Vattenhalt 79%, protein 14%, fett 2,5%, råaska 2,2%, växttråd/fiber (spannmål?) 0,5%.

Intressant. Nu såg jag också skillnaden på andelarna protein och fett. Det är mera protein och mindre fett i gourmet - det talar väl till deras fördel?
Men å andra sidan innehåller de socker.

Växttråden kommer antagligen från det vegetabiliska växtextraktet då det inte är rent vegetabiliskt protein. Med tanke på den relativt låga fetthalten och för att vegetabiliskt växtextrakt är andra ingrediens skulle jag gissa att en betydande del av fodret består av vegetabiliskt växtextrakt. Jag skulle därför inte påstå att den högre proteinhalten och lägre fetthalten talar till fodrets fördel.

Vad säger ni? Har för mig att @Sol är gurun i detta om jag minns rätt :angel::D

Min bedömning är nog ändå att MJAU vinner i längden. Hög kötthalt (huvudsakligen svenskt kött) och de mixtrar inte med vegetabiliskt växtextrakt för att "lura" konsumenten. Lite spannmål, ja men det handlar antagligen inte så mycket om att sänka produktionskostnaden utan mer om att få in en fiberkälla och kanske binda vätskan i maten. Katter är väldigt kinkiga med konsistens.
 
@Asko jag gör ett försök att svara kanske har missat något så ber om ursäkt innan och även för det lite röriga svaret :o


Enligt JBV (jordbruksverket) står följande om Vegetabiliska proteinextrakt:
https://www.jordbruksverket.se/download/18.5bc6627d140113bd54737ee/1376298342891/Kategoribeteckningar+för+foderråvaror.pdf

10. Vegetabiliska proteinextrakt

Alla produkter av vegetabiliskt ursprung i vilka proteinhalten höjts med en lämplig metod och eventuellt strukturerats så att innehållet av råprotein uppgår till minst 50 procent av torr-substansen
--
Mjau folieburk? hmm den har jag missat? Menar du portionspåse? Menar du mjau nog utvalt?
Jag har letat på deras hemsida men får inte klart för mig vad du menar riktigt? :o
Här hittar du för att läsa om övriga sorter: https://www.mjau.se/

Jag blir fundersam på vad gourmet döljer under tillsatser? (jag är grymt skeptisk när det inte visar exakt vad som menas)

Vad det gäller skillnaden i vatten så är det ju ganska enkelt att justera själv bara räkna och ev. avrunda uppåt hade jag gjort. (Naturliga byten ligger väl runt 70-75% OBS! Jag reserverar detta men har för mig att det är under 80%?? Någon som kan bekräfta/dementera?)


Jag hade resonerat så här:
(Mina förutsättningar är som du kanske vet, en liten Pälsfröken som inte är matfriare precis)

Energivärdet på Gourmet framkommer inte och jag har försökt leta men utan framgång för att känna mig säker att jag läser på rätt förpackning. Detta är av betydelse i mitt fall.

Är det helfoder/ behöver jag helfoder? ( I mitt fall: JA!)
Fisken i Gourmet är enligt mig en nackdel och hade räknats som minus.
Socker ratar jag så mycket det bara går. (vilket gör att jag skulle rakt av välja bort Gourmet trots fett/protein%, lättare påverka fett och protein än få bekymmer av socker i maten)
Spannmål? Nej om jag kan slippa,katter är ju strikta köttätare. (kampen överge torrisar gav mig säkert 10.000 gråa hårstrån)
Vatten: inga bekymmer för mig alls för vatten är skoj enligt Pälsfröken men jag har i lite extra ändå för säkerhetsskull efter hon ätit "okej" och lämnat för senare försök att äta igen så har jag i ca 1 matsked?

Tack och lov äter Pälsfröken mjau nu, jag köper stora burkar och portionerar och fryser in.
(fasade in våtfoder med paté mjau och sen fått stenhårt mosa vidare på diverse olika smaker, paté ska det vara tydligen men försöker få Pälsfröken att våga äta lite bitar så gott det går)

Anledningen att jag valt det är att det är.
Helfoder
Svenskt
Utan spannmål och onödiga tillsatser.
(dessutom lätt att hitta i de flesta butiker och prisvärt för vad man får och även slipper ifrån tycker jag)


Just nu är det Mjaus paté med kyckling som serveras hemma. (En och annan smakbit kött/köttfärs men inte inräknat i dagens måltid utan som extra om dagsranson redan är uppäten innan nästa måltid)

Mjaus paté med kyckling är ett foder av högsta kvalitet gjord på färsk svensk kyckling som dagligen levereras dagsfärsk till oss från svenska slakterier. Patén är gjord på naturliga råvaror utan onödiga tillsatser. Måltiden innehåller 100% animaliska proteiner utan varken tillsatt socker eller spannmål. Nettovikt: 635 g

Sammansättning: Kött och animaliska biprodukter* (varav kyckling 12%), mineralämnen. *Naturliga råvaror
Intressant att läsa ditt svar!
Lika rörigt här nedan :angel:

Tillsatserna var jag som förkortade :o Det stod exakt vilka de var i båda fodren men det var mineraler/vitaminer(?) osv som såg bra ut, jag orkade bara inte skriva ned dem alla :o

Med energivärdet menar du kJ? (Ja jag har dålig koll på sånt här :o)

Jag matar med blötfoder som tillägg just för vattnets skull då jag är rädd att hon dricker för lite vatten annars, och hon tycker om att slicka upp såsen. Har på känn att hon skulle rata paté och sånt som inte innehåller sånt man kan slicka upp :angel::D

Men tack iaf, du tänker likadant som jag om sockret och fisken.

Edit: glömde - de har nyligen börjat med folieburkarna (som jag kallar dem) i min butik så de kanske är nya. Det är bara en portion i varje så de är mycket mindre än de vanliga burkarna. De är inte av hård plåt eller påseaktiga utan ... tja, skålar av folie typ? :rofl:
 
Vad för kvalité fisken i de olika kommersiella fodren har vågar jag inte säga.
Råvaror som ska användas till foder ska (inom EUs lagstiftning) vara lika bra som människoföda, sett till livsmedelssäkerheten :). Biprodukter till foderbruk kan vara diverse "slattar" från människomatproduktionen, men man får bara använda sådant som inte är farligt att äta men som folk inte har lust att äta exempelvis pga. estetiska orsaker :).
 
Spannmål är spannmål i sin helhet. Vegetabiliskt proteinextrakt är vegetabiliskt protein dvs. man använder vegetabiliskt protein för att det 1. är billigare 2. ger en snyggare proteinhalt på förpackningen.



Det är oftast sockerkulör som hamnar som "socker" i innehållsförteckningen. Halten är försumbar och man tillsätter det för att vi ägare ska tycka att maten ser godare ut. Onödigt, ja. Skadligt, antagligen inte. Vad gäller fisk har jag personligen inga problem med att ge fisk som så (men mina katter får bara färsk fisk av hög kvalité). Däremot finns det risk för histaminbildning om man använder sämre råvaror och det i sig kan orsaka allergiliknande reaktioner. Vad för kvalité fisken i de olika kommersiella fodren har vågar jag inte säga.



Snarlikt skulle jag säga. Spannmål har antagligen använts som fiberkälla. I Bozita skriver de ut beta-glukaner (fibrer), men det kan lika gärna anges som spannmål.



Växttråden kommer antagligen från det vegetabiliska växtextraktet då det inte är rent vegetabiliskt protein. Med tanke på den relativt låga fetthalten och för att vegetabiliskt växtextrakt är andra ingrediens skulle jag gissa att en betydande del av fodret består av vegetabiliskt växtextrakt. Jag skulle därför inte påstå att den högre proteinhalten och lägre fetthalten talar till fodrets fördel.



Min bedömning är nog ändå att MJAU vinner i längden. Hög kötthalt (huvudsakligen svenskt kött) och de mixtrar inte med vegetabiliskt växtextrakt för att "lura" konsumenten. Lite spannmål, ja men det handlar antagligen inte så mycket om att sänka produktionskostnaden utan mer om att få in en fiberkälla och kanske binda vätskan i maten. Katter är väldigt kinkiga med konsistens.
Först; du är guld värd :love: tack!

Jag är på mobilen så jag kan inte dela upp inlägget så där snyggt men hoppas att du kan hänga med ändå.

Så du menar att Vegetabilisk protein räknas in bland proteinet i procenten och inte bland växttråd/fibers procent i gourmets innehållsförteckning?

Du skrev att med tanke på att Vegetabilisk växtextrakt låg på andra plats så innehåller gourmet troligen mycket av det - men Mjau har spannmål också på andra plats?

Jag undrar också var spannmålet hamnar i Mjaus procentlista? Är det bara 0,3% spannmål i det? Eller räknas en del av det in i proteinet också?

Jag tröstar mig med att du säger att sockret inte är så mycket men jag känner nog mig tveksam ändå. Och det där med fisken ska jag komma ihåg, jag tvivlar på att de använder de bästa delarna liksom :grin:

Jag ska nog starkt fundera på att börja köpa mjau så fort de påsarna vi har är slut :up:

Tack igen :love:
 
Råvaror som ska användas till foder ska (inom EUs lagstiftning) vara lika bra som människoföda, sett till livsmedelssäkerheten :). Biprodukter till foderbruk kan vara diverse "slattar" från människomatproduktionen, men man får bara använda sådant som inte är farligt att äta men som folk inte har lust att äta exempelvis pga. estetiska orsaker :).
Jag är nyfiken, vad för andra orsaker kan det vara än av estetiska orsaker? :)
 
Jag är nyfiken, vad för andra orsaker kan det vara än av estetiska orsaker? :)

Ja, det kan ju vara seniga köttbitar som vi människor tycker är för sega till exempel :). Eller delar av ett djur som inte är så trendig, typ njure. När vi pratar frukt och grönt kanske det är kantstött frukt, torrt bröd eller bruna bananer :). Helt enkelt allt sådant som inte är farligt men som vi människor tycker är lite "meh" :D.
 
Ja, det kan ju vara seniga köttbitar som vi människor tycker är för sega till exempel :). Eller delar av ett djur som inte är så trendig, typ njure. När vi pratar frukt och grönt kanske det är kantstött frukt, torrt bröd eller bruna bananer :). Helt enkelt allt sådant som inte är farligt men som vi människor tycker är lite "meh" :D.
Jag tänkte just på det där du skrev om frukt och grönt som av estetisk orsak, vilket jag tycker ju är jättebra om man kan komma på en annan användning för dem. Men jag var också nyfiken på vad för andra orsaker det kunde vara :) tack för svar!

Apropå det (lite OT) så såg jag häromdagen på ett Ica att de sålde små flaskor med juice av överbliven frukt från deras butik :up:
 
Först; du är guld värd :love: tack!

Tack. :o

Så du menar att Vegetabilisk protein räknas in bland proteinet i procenten och inte bland växttråd/fibers procent i gourmets innehållsförteckning?

De räknas sannolikt in bland växttråd också. Vegetabiliskt proteinextrakt är inte 100% protein utan vegetabiliska råvaror med en proteinhalt på över 50% (i torrsubstans). Man får mao med sig kolhydrater också, iaf i de flesta fall. Att man väljer vegetabiliskt proteinextrakt före t.ex. spannmål är dock för att man på ett billigare sätt kan höjda proteinhalten i fodret.

Du skrev att med tanke på att Vegetabilisk växtextrakt låg på andra plats så innehåller gourmet troligen mycket av det - men Mjau har spannmål också på andra plats?

På andra plats i kombination med den lägre fetthalten. De köttråvaror som används i djurfoder har sällan en låg fetthalt. Magra köttråvaror är typiskt sett "fina" köttråvaror som säljs som humanföda. Därför kan man misstänka att foder med låg fetthalt innehåller mindre kött än foder med högre fetthalt (generellt, inte alltid). MJAU har spannmål som andra ingrediens, men fetthalten är mycket högre och spannmål är inte särskilt fett. Ju mer spannmål, ju lägre fetthalt.

Jag undrar också var spannmålet hamnar i Mjaus procentlista? Är det bara 0,3% spannmål i det? Eller räknas en del av det in i proteinet också?

0,3% är bara fiberhalten. Inte den totala halten spannmål. Olika typer av spannmål innehåller olika mycket fibrer. En liten del av proteinet kommer från spannmål också, det följer även med en del stärkelse. Spannmål oavsett sort innehåller dock inte lika mycket protein som vegetabiliskt proteinextrakt så andelen animaliskt protein är sannolikt högre i MJAU än i Gourmet.

Jag tröstar mig med att du säger att sockret inte är så mycket men jag känner nog mig tveksam ändå. Och det där med fisken ska jag komma ihåg, jag tvivlar på att de använder de bästa delarna liksom :grin:

Jag förstår tveksamheten, men lite sockerkulör kan innebära mindre socker än andra foder som innehåller spannmål. Allt är relativt. Man måste alltid väga för- mot nackdelar.

Jag vet att fisken i djurfoder ska hålla "humankvalitet" men jag har också erfarenhet av katter som kliar sig av blötmat med fisk i, men inte av fiskfria varianter eller av färsk fisk så min erfarenhet är att man kanske ska vara lite försiktig med fisk i kommersiell kattmat. Har man en katt som äter mat med fisk i utan problem kan man självklart fortsätta ge det.
 
Intressant att läsa ditt svar!
Lika rörigt här nedan :angel:

Tillsatserna var jag som förkortade :o Det stod exakt vilka de var i båda fodren men det var mineraler/vitaminer(?) osv som såg bra ut, jag orkade bara inte skriva ned dem alla :o

Med energivärdet menar du kJ? (Ja jag har dålig koll på sånt här :o)

Jag matar med blötfoder som tillägg just för vattnets skull då jag är rädd att hon dricker för lite vatten annars, och hon tycker om att slicka upp såsen. Har på känn att hon skulle rata paté och sånt som inte innehåller sånt man kan slicka upp :angel::D

Men tack iaf, du tänker likadant som jag om sockret och fisken.

Edit: glömde - de har nyligen börjat med folieburkarna (som jag kallar dem) i min butik så de kanske är nya. Det är bara en portion i varje så de är mycket mindre än de vanliga burkarna. De är inte av hård plåt eller påseaktiga utan ... tja, skålar av folie typ? :rofl:

Bra då fortsätter vi glatt på den inkörda röriga linjen utan att skämmas :up:

Då förstår jag hur det är med tillsatserna.

Energivärde = KJ (kilojoule) det stämmer bra.
Även fast man oftast i vardagligt tal pratar kcal (kalorier) vilket i detta sammanhang är struntsamma när det redovisas i KJ.
Något som kan vara bra att veta är att dess värden är väldigt olika den som är siffernörd kan gotta ner sig via nätet och kolla det mer ingående.

Pate går finfint att peta och rensa ut exakt det man vill ha, här slickas sås/gele upp (ibland lite extra vätska men inte ofta ilagt) och kött "bitarna" ligger vackert kvar en bra stund innan det äts upp med lite rynkade nos.

Mjau folieburkar som du kallar dem, är det dem svarta som heter Mjau noga utvalt?
Jag har själv inte sett dem i butik ännu men jag är ju grymnt nyfiken på detta, foder är intressant men lika svårt som viktigt.
 
Har jag en ko eller en katt?! Köpte hem två ganska sunkiga små ampelliljor och kompletterade därför med två krukor kattgräs - brukar undvika dem eftersom jag är nojig och har läst om katter som fått grässtrån i svalg/nos. :nailbiting:

Nikita blev helgalen. Jag vattnade dem ordentligt i köks hon eftersom de torkat ut och Nikita som aldrig hoppar upp på köksbänken annars var där hela tiden och gick tom över spisen, vilket hon aldrig varit närheten av att göra. Hon körde ner nosen i gräset och smaskade. Till slut fick jag stänga köksdörren så de fick vara lite ifred. Nu ska de bara sättas i krukor och placeras ut på olika platser i lägenheten. Funderar på att odla både liljor och gräs på balkongen eftersom Nikita med största sannolikhet kommer att slakta allt inom kort - därav skälet till att jag alltid har fler så de ska hinna återhämta sig lite.

Ampelliljorna överlever det mesta och det kan väl inte var så svårt att odla en låda havre? :idea:
 
@MJLee Du fick mig att försöka ta hand om mina stackars blommor så nu är dem vattnade ordentligt och avspolade, inte bra alls visade det sig.
Eftersom att Pälsfröken tyckte hon skulle försöka avancera till trimmer/gräsklippare/röjsåg så nu är katastrofen i krukorna än värre än vanligt :rofl:
Slutsats: alla katter oavsett ras har nötkreatursgener gömda inom sig :angel:
 
Pälsfröken har ätit upp sin frukost och det resulterade i att det blev en liten smula köttfärs i matskålen, väldigt uppskattat.
Bara hon inte får för sig nu att det ska bli en vana för det blir ju inte ordentligt komplett mat och det finns inte så mycket hemma.
Så jag hoppas verkligen att vanliga maten går i lika fint vid middagen :nailbiting:
 
Var hos veterinären igår och fick bara fina besked. :bump: Luna skötte sig (nästan) utmärkt, men fräste när de fruktansvärda människorna försökte stjäla hennes blod! Så sedan var hon tvungen att gömma huvudet i mattes famn för att få lite styrka. :heart

Tyvärr är hon i behov av fosfatbindare ändå, så nu ska vi testa ett pulver istället för det vidriga Pronefra. Jag hoppas att det fungerar bättre. :)
 
M älskar verkligen sin "boink" som den visst hette på kvittot. Han far efter den med största intresse :D Tjockis ser också intresserad ut men M säger att leksaken är hans och att han inte delar, jag får köpa fler istället! :rofl:

Missia gillar dem också :D En annan sak som är hysteriskt rolig enligt henne är en kork från en cava-flaska. Den är ju asymmetrisk så den rullar på ett bra sätt :rofl:
 
Gick in i sovrummet och höll på att ställa mig på näsan.
Pälsfröken har varit så snäll och bäddat om sängen, hon ligger mycket nöjd med en liten flik täcke över sig och resten på golvet.
Eländiga odjur, jag låter er slippa veta mina mindre snälla tankar när jag försökte mig på en flodhästvariant på svansjön.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 297
Svar
102
· Visningar
6 955
Svar
853
· Visningar
46 070
Senast: Enya
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 174
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp