Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick in i sovrummet och höll på att ställa mig på näsan.
Pälsfröken har varit så snäll och bäddat om sängen, hon ligger mycket nöjd med en liten flik täcke över sig och resten på golvet.
Eländiga odjur, jag låter er slippa veta mina mindre snälla tankar när jag försökte mig på en flodhästvariant på svansjön.

Du får väl skylla dig själv när du inte bäddar så det blir en optimal kattsäng :D
 
Bra då fortsätter vi glatt på den inkörda röriga linjen utan att skämmas :up:

Då förstår jag hur det är med tillsatserna.

Energivärde = KJ (kilojoule) det stämmer bra.
Även fast man oftast i vardagligt tal pratar kcal (kalorier) vilket i detta sammanhang är struntsamma när det redovisas i KJ.
Något som kan vara bra att veta är att dess värden är väldigt olika den som är siffernörd kan gotta ner sig via nätet och kolla det mer ingående.

Pate går finfint att peta och rensa ut exakt det man vill ha, här slickas sås/gele upp (ibland lite extra vätska men inte ofta ilagt) och kött "bitarna" ligger vackert kvar en bra stund innan det äts upp med lite rynkade nos.

Mjau folieburkar som du kallar dem, är det dem svarta som heter Mjau noga utvalt?
Jag har själv inte sett dem i butik ännu men jag är ju grymnt nyfiken på detta, foder är intressant men lika svårt som viktigt.
Ber om ursäkt för sent svar :o
Men ja! Mjau noga utvalt heter dem ja! :up: Jag funderar starkt på att gå över till dem nu.
 
Tack. :o



De räknas sannolikt in bland växttråd också. Vegetabiliskt proteinextrakt är inte 100% protein utan vegetabiliska råvaror med en proteinhalt på över 50% (i torrsubstans). Man får mao med sig kolhydrater också, iaf i de flesta fall. Att man väljer vegetabiliskt proteinextrakt före t.ex. spannmål är dock för att man på ett billigare sätt kan höjda proteinhalten i fodret.



På andra plats i kombination med den lägre fetthalten. De köttråvaror som används i djurfoder har sällan en låg fetthalt. Magra köttråvaror är typiskt sett "fina" köttråvaror som säljs som humanföda. Därför kan man misstänka att foder med låg fetthalt innehåller mindre kött än foder med högre fetthalt (generellt, inte alltid). MJAU har spannmål som andra ingrediens, men fetthalten är mycket högre och spannmål är inte särskilt fett. Ju mer spannmål, ju lägre fetthalt.



0,3% är bara fiberhalten. Inte den totala halten spannmål. Olika typer av spannmål innehåller olika mycket fibrer. En liten del av proteinet kommer från spannmål också, det följer även med en del stärkelse. Spannmål oavsett sort innehåller dock inte lika mycket protein som vegetabiliskt proteinextrakt så andelen animaliskt protein är sannolikt högre i MJAU än i Gourmet.



Jag förstår tveksamheten, men lite sockerkulör kan innebära mindre socker än andra foder som innehåller spannmål. Allt är relativt. Man måste alltid väga för- mot nackdelar.

Jag vet att fisken i djurfoder ska hålla "humankvalitet" men jag har också erfarenhet av katter som kliar sig av blötmat med fisk i, men inte av fiskfria varianter eller av färsk fisk så min erfarenhet är att man kanske ska vara lite försiktig med fisk i kommersiell kattmat. Har man en katt som äter mat med fisk i utan problem kan man självklart fortsätta ge det.
Ber om ursäkt för sent svar :o Och tack för mera svar :love:

Tycker du att spannmål är "bättre" än vegetabiliskt proteinextrakt? Får intrycket av det, mindre smusslande med vad som egentligen ingår eller inte?

Hmm. Jag får intrycket att du tycker bättre om mjau än gourmet i det här fallet, uppfattar jag rätt?
 
Jag upptäckte för en stund sedan att jag fått in en massa myror i lägenheten till glädje för Socker och Anton. Stor underhållning att titta på och försöka fånga alla som kilar här och var över golvet. :D
Tejpen jag använde var betydligt mera underhållande än myrorna när jag fick in dem :meh:
Edit: ja den här knaskatten gillar att slicka/smaska på tejp, trots eller tack vare den kletiga sidan.
Jag har fått hålla lite koll när hon luktat lite väl intresserat på mina (rena!) bindor :cautious:
 
Ber om ursäkt för sent svar :o Och tack för mera svar :love:

Tycker du att spannmål är "bättre" än vegetabiliskt proteinextrakt? Får intrycket av det, mindre smusslande med vad som egentligen ingår eller inte?

Hmm. Jag får intrycket att du tycker bättre om mjau än gourmet i det här fallet, uppfattar jag rätt?

Du har uppfattat mig korrekt. :)
 
Nu är även Soda parad! Går allt som det ska och alla är dräktiga så kommer det vara 2 veckor mellan Soda och Biggans kull. Babyboom! Biggan är beräknad midsommarhelgen, och nu till helgen borde jag kunna se om hon är dräktig :).
 
Nä.. trodde hon kommit igång och äta igen, men hon bara slickade i sig såsen från en halv påse Hills k/d.. ska ringa veterinären idag om råd och boka ny tid för provtagning. Lite orolig att jag kommer komma hem utan kisse bara :(
Men. :(
Hoppas att ni får en tid snabbt och att allting ordnar sig!
 
Nu finns inte Smokie mer...

IMG_20170112_124310_zpsl5xzt04m.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 300
Svar
102
· Visningar
7 026
Svar
861
· Visningar
46 314
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 199
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp