Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gud så skönt det ska bli att komma hem imorgon... Har börjat bli småtjafs mellan Floki och en av de andra katterna, som kom i förrgår. De har träffats tidigare med bara fräs(från den andra kattens håll) och ignorering från Flokis sida så trodde det skulle gå bra eftersom det bara var några dagar. Den andra katten är väldigt "speciell", har ända sen hon var kattunge vart väldigt osäker, fräser typ jämnt och går man för nära henne(t.ex. om man inte ser att hon gömmer sig under sängen) så slänger hon genast ut tassen o fräser rejält, som om hon ska klösa fast hon inte använder klorna... Hon har nåt rejält emot Floki :meh: Första grejen var när hon försökte jaga ut honom när jag släppte in honom...Andra så lurpassade hon en morgon när jag öppnade sovrumsdörren o skulle släppa ut Floki...som tur är så är hon så osäker så hon sticker om man höjer rösten el går emot henne. Men herrn har surat till och idag gick han o åt hennes mat, framför henne o man såg att han verkligen kollade att hon tittade på honom o hon fräste så fick gå emellan. Samma lilla herre som i vanliga fall alltid viker sig o gör allt för att komma överens...:crazy: Men imorgon slipper de två varandra iaf :)
 
Ja, som jag har tjatat om så kom det en valp för att bli en del av vår familj igår. Och den största oron var ju lite över hur Alice skulle ta det. Valpen är dock mammas hund så jag försöker ha fokus på katten.
Men som det är nu så har det gått 26 timmar och de kan vara ett par meter från varandra utan särskilda problem, det är nog så bra som det hade kunnat bli! :up:
De båda är dock lite rädda för varandra men det är långt att föredra framför att den ena hade varit superglad och den andra livrädd. Valpen skuttade en gång fram igår glatt fram mot katten men hon stod kvar och lyfte bara lite på ryggen som markering - valpen stannade tvärt och vände genast om med svansen mellan benen :angel: Sedan dess så har valpen inte gått fram utan håller sig på ett par meter avstånd. Alice håller koll på valpen när hon ser den (det har hänt att valpen lägger sig i bädden av bara blicken :o:angel:) men när hon inte ser den så håller hon tummarna (eh.. tassarna) att det bara var en mardröm :rofl:

Alice har dock varit spänd, det märks - och idag så åt hon inte direkt av sin middag. Men just när jag skrev detta så gick hon fram och började äta lite av den (valpen har lagt sig i sin bädd) :up:
Tillägg: Om hon skulle äta mindre av sin mat i en liten period så skulle det inte göra henne så mycket... :angel:
 
En fråga om Mush.

Jag har massa Mush kvar efter Lina...
3 gula påsar, 2 1/2 lila och 1 vit.
Kan jag ge Winter det? Den gula vet jag funkar även till kattunge men går det att ge dom andra med utan att det påverkar negativt eller är det bättre att maten ligger i frysen till lämplig ålder, och när är det isf?
Jag tänkte 1-2 bullar om dagen så inte enbart som helfoder.
Jag skulle bara ge den gula än så länge. Och så skulle jag fasa in väldigt långsamt då det kan vara väldigt starkt för en kattungemage. En halv bulle tror jag är rekommendationen att börja med.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag skulle bara ge den gula än så länge. Och så skulle jag fasa in väldigt långsamt då det kan vara väldigt starkt för en kattungemage. En halv bulle tror jag är rekommendationen att börja med.

Då gör jag så om jag börjar ge henne :)
Hon nallade lite av Lina nån gång när hon lämnade sista tuggan så att hon äter det vet jag iaf.
Sen försöker hon nalla av vovven när hon får sin mushfrukost men vovven är matvrak så Winter hinner aldrig innan det är slut. Sen nosar hon i skålen ett par varv innan hon går igen :p
 
Då gör jag så om jag börjar ge henne :)
Hon nallade lite av Lina nån gång när hon lämnade sista tuggan så att hon äter det vet jag iaf.
Sen försöker hon nalla av vovven när hon får sin mushfrukost men vovven är matvrak så Winter hinner aldrig innan det är slut. Sen nosar hon i skålen ett par varv innan hon går igen :p
Låter bra. Mush är ju jättebra mat om de äter det och magarna klarar av det. :)
 
En fråga om kattnät.

Vi har precis byggt ny uteplats och ska kattsäkra den och ska ha upp nät. Ser att dom flesta näten är 3 m höga och en del är 1,5 m. Klättrar katter 3 m på ostabilt nät :crazy: :confused: :nailbiting:
Eller räcker det om jag köper 1,5 m?
Det är inte för fallrisken utan för "gräset är grönare på andra sidan" risken :p
Jag tänker att nätet är ju inte så stabilt att klättra på men å andra sidan, katter är alltid katter? :cautious:
 
HEMSKT så kul det kan vara att få en ny sorts kattsand. Gräva så det skvätter i hela huset och enda ner till kina :meh:
Det vore kanske inte så farligt att kattlådan numera är en leksak om det inte vore för att min minsta unge lyckades ta sönder luckan för nån vecka sen. Ännu mer :meh:
Får vara nöjd med att hon ändå gjort både nr 1 och 2 däri utan bekymmer trots att det numera även leks därinne :p
(Hon äter inte sanden, skvätter bara som en GALNING men det är väl roligt :laugh:)
 
Hoppar in här med.! Fick i söndags hem två kisar. En sköldpaddsfärgad hona och en gul hane. Största oron just nu är väl hur fasen jag ska få den ena hunden att acceptera kattungarna som flockmedlemmar och inte som något man jagar för att det är roligt.

Fröken är duktig på att fräsa ifrån så Bobber har backat ett par gånger men han är ff väldigt stissig när han står vid kompostgallret och tittar på dem. Men vi får ge det ett par veckor så får vi se.

Vi var hos vetten för vacc idag så nu ligger dem i handuksskåpet och snarkar:love:
 
Matäventyret går vidare. M blev fin i magen på magfodret men jag fick honom inte att äta sånna stora mängder som han behöver, så det kändes som han blivit lite tunn. Så nu har jag köpt samma sort i torrfoder också att skarva i med, så får vi se om han håller vikten bättre då. Tack och lov verkar han älska det! Blötmaten har han ätit med god aptit de flesta dagar, men som alltid vill han inte alls vissa dagar och jag får tjata på honom och ge honom något annat :meh: Har inte vågat beställa storpack på nätet heller för då slutar han väl äta det..
 
Pinglan är mer vild än tam - och mycket, mycket intresserad av all form av mat/matlagning, hon är som en korsning mellan en magnet och dammsugare. Nu verkar hon vara en helt accepterad flockmedlem och jag har inte hört fräs på några dagar (förutom när hon försökte stjäla mat av Bråkan). HOn är en smart kisse som går på TopBox lådan helt självklart så nu kan jag ta bort den vanliga kattlådan som jag hade först ifall hon inte skulle våga sig i topboxen

HEMSKT så kul det kan vara att få en ny sorts kattsand. Gräva så det skvätter i hela huset och enda ner till kina :meh:
Det vore kanske inte så farligt att kattlådan numera är en leksak om det inte vore för att min minsta unge lyckades ta sönder luckan för nån vecka sen. Ännu mer :meh:
Får vara nöjd med att hon ändå gjort både nr 1 och 2 däri utan bekymmer trots att det numera även leks därinne :p
(Hon äter inte sanden, skvätter bara som en GALNING men det är väl roligt :laugh:)

TopBox säger jag bara! Då slipper du kattsand överallt ;)
 
Vad ska vi göra med katterna under flytten?

Har några alternativ.
1. Flytta alla deras grejer först och stänga in dom i ett rum i nya huset
2. Låta dom vara hos svärföräldrarna där dom får massor med uppmärksamhet, men bara Frasse har varit där tidigare.
3. Låta dom vara i husbilen, och tyvärr få väldigt lite uppmärksamhet. Men där är dom vana att vara
 
Tog ut katterna i vardagsrummet igår kväll för lite mys i soffan. Bobber satt på golvet och bara stirrade hela tiden. När jag skulle bära tillbaka dem till badrummet så ställde jag mig framför Bobber och trampade rätt ner i en gigantisk pöl med dreggel :wtf: Då har han suttit och dregglat under hela tiden vi hade katterna i knäna. Så hela hans hals och framben var dyng sura :meh:

Dst börjar få lite bättre iaf. Katterna vågar sig närmare kompostgallret medans han är utanför och han piper inte lika mycket längre. Han kan ff skälla till ibland men det är en stor förbättring sen i söndags. :up:
 
Pinglan är mer vild än tam - och mycket, mycket intresserad av all form av mat/matlagning, hon är som en korsning mellan en magnet och dammsugare. Nu verkar hon vara en helt accepterad flockmedlem och jag har inte hört fräs på några dagar (förutom när hon försökte stjäla mat av Bråkan). HOn är en smart kisse som går på TopBox lådan helt självklart så nu kan jag ta bort den vanliga kattlådan som jag hade först ifall hon inte skulle våga sig i topboxen



TopBox säger jag bara! Då slipper du kattsand överallt ;)

Jag spanade faktiskt in dom modellerna för ett tag sen men tänkte då väntat tills Winter blev lite större. Kommer din stora raggis i den utan problem? Jag vet ju inte hur stor hon blir än men att hon blir åt större hållet vet jag ju.
 
Jag spanade faktiskt in dom modellerna för ett tag sen men tänkte då väntat tills Winter blev lite större. Kommer din stora raggis i den utan problem? Jag vet ju inte hur stor hon blir än men att hon blir åt större hållet vet jag ju.
Yes box, han klarar dom galant, men jag har den största modellen. Även den lilla nya varelsen på 14 veckor klarar dom utmärkt.
 
Jag spanade faktiskt in dom modellerna för ett tag sen men tänkte då väntat tills Winter blev lite större. Kommer din stora raggis i den utan problem? Jag vet ju inte hur stor hon blir än men att hon blir åt större hållet vet jag ju.
Våran ragdollgrabb växte ur vår modcat vid ett års ålder. Honan på fem kilo ryms fint, men inte han. Han kanske väger 6,5 eller så.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vad ska vi göra med katterna under flytten?

Har några alternativ.
1. Flytta alla deras grejer först och stänga in dom i ett rum i nya huset
2. Låta dom vara hos svärföräldrarna där dom får massor med uppmärksamhet, men bara Frasse har varit där tidigare.
3. Låta dom vara i husbilen, och tyvärr få väldigt lite uppmärksamhet. Men där är dom vana att vara

Alt.3 hade jag valt för då är det ju i van miljö och har varandra så hade jag nog tyckt kändes bäst.
 
Senast ändrad:
Våran ragdollgrabb växte ur vår modcat vid ett års ålder. Honan på fem kilo ryms fint, men inte han. Han kanske väger 6,5 eller så.

Hur gamla var dina när dom hade nått sin vuxenvikt?
Uppfödaren sa att hon kommer att bli stor (en av dom största i kullen, tror den största tom) men det säger ändå inte så mycket. Hon kan ju vara grov redan vid 5 kg eller bli en bjässe på 7 kg :p
Hon är 20 veckor nu och strax uppe på 3 kg så jag tror inte hon blir mindre än 5 kg.
Å det vore bra om hon kommer i lådan :D
 
Vad ska vi göra med katterna under flytten?

Har några alternativ.
1. Flytta alla deras grejer först och stänga in dom i ett rum i nya huset
2. Låta dom vara hos svärföräldrarna där dom får massor med uppmärksamhet, men bara Frasse har varit där tidigare.
3. Låta dom vara i husbilen, och tyvärr få väldigt lite uppmärksamhet. Men där är dom vana att vara
Jag har placerat katterna i nya bostaden, med så många av deras välbekanta prylar som möjligt, när jag flyttat. Det är ju ändå dit dom ska tids nog, och då har det funnits möjlighet att sitta och mysa med dom till och från.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Hur gamla var dina när dom hade nått sin vuxenvikt?
Uppfödaren sa att hon kommer att bli stor (en av dom största i kullen, tror den största tom) men det säger ändå inte så mycket. Hon kan ju vara grov redan vid 5 kg eller bli en bjässe på 7 kg :p
Hon är 20 veckor nu och strax uppe på 3 kg så jag tror inte hon blir mindre än 5 kg.
Å det vore bra om hon kommer i lådan :D
Honan fick vi som vuxen och hanen är ett år och växer än...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av tråden på hundsidan, vore kul att se era kissar som ungar och sen vuxna! 😻 Vår Carsten vid ca 8 veckor (hos uppfödaren)...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 258
Svar
71
· Visningar
4 208
Senast: Dorinda
·
Svar
792
· Visningar
41 956
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
241
· Visningar
16 234
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp