Snart är det dags-vad ska ni välja?

Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Till Cutty:

Kan du finna ut vad Special Quest som står hos Berner Olsen har?
Och vad Nedwood Blade och Oaxaca har?


Oaxaca 79,22
Needwood Blade 65,44
Special Quest 79,33


Till Camilla O:

GSV = Genetic Strength Value, ett försök att poängsätta en häst eller hypotetisk avkomma (Vi kan kalla den för XX) utifrån samtliga avkommor som kommit från alla hästarna som finns i XX´s fem första generationer bakåt.

Dock finns linjer som missgynnas kraftigt då uppföljningen av historik på exempelvis Tyska/Franska prestationer inte är lika frekvent som de amerikanska.

Återigen skall detta bara ses som ett av flera hjälpmedel och användas med försiktighet. Grundaren av denna databas tycker jag sammanfattar det rätt bra när han skriver följande om att använda sig av GSV på åringsauktionen:

A yearling with a high GSV & GSV2 and legs that go in each direction should be ignored.
A yearling with a low GSV & GSV2 and correct legs with a balanced individual may be a good buy.
A yearling with a high GSV & GSV2, correct and a good walk should never be ignored.



Du kan läsa mera på följande länk:

http://www.members.shaw.ca/angoss1/graspalphabetical.html
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

F-blod. Stort tack för dina utförliga svar. Tycker sånt här är väldigt intressant likaså med X-faktorn. Vad för värden anses som mycket bra, medel och mindre bra ? Tror även att du har gjort ett bra val av hingst till dina ston.

Fördelningen av GSV tal i USA ser ut ungefär så här:

GSV %
00- 49 0,7% av hästarna
50-59 12,4% av hästarna
60-69 46,5% av hästarna
70-79 36,2 % av hästarna
79-90 3,2 % av hästarna

Skrattade lite när jag såg tabellen.... ser nästan ut som vår skandinaviska fördelning på hästarnas formtal, men det är det alltså INTE.
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Vad hände med "breed the best to the best and hope for the best" ?

I mina formativa år, var det bara Tesio som klyddade. :devil:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Fördelningen av GSV tal i USA ser ut ungefär så här:

GSV %
00- 49 0,7% av hästarna
50-59 12,4% av hästarna
60-69 46,5% av hästarna
70-79 36,2 % av hästarna
79-90 3,2 % av hästarna

Skrattade lite när jag såg tabellen.... ser nästan ut som vår skandinaviska fördelning på hästarnas formtal, men det är det alltså INTE.

Vid en snabbtitt ser det ut som en ganska normal normalfördelningskurva med en liten skew åt de högre siffrorna..

Vilket verkar rimligt med tanke på att den förmodligen mäter hästar som är ämnade för galopp.

Tack för hjälpen med GSV, har inte tittat på det ännu. Får göra det imorgon när jag är lite ;)piggare.
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Jag är jättetidigt ute, då jag ska tävla mitt sto i år (hoppning) och ev betäcka henne 2011.
Tanken var först en halvblodshingst för en ren ridhäst, men nu finns en hingst i närheten och jag blev lite sugen på om det går att få ett fbl för galoppen.

Mitt sto är lat och bekväm av sig, lyfter verkligen inte benen mer än det behövs. Och enligt uppfödaren så ville hon inte springa fort och förstöra frisyren. Har vart ridhäst sen hon vart 3 år.
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=484143

Är hennes stam intressant att avla vidare på?
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Vad hände med "breed the best to the best and hope for the best" ?
I mina formativa år, var det bara Tesio som klyddade. :devil:

Tror i och för sig att din devis ovan fortfarande är den bästa.

Dessvärre räcker dock plånboken inte till vare sig för uppfödarna eller köpare om det först skallin handlas gruppvinnande märrar som sedan skall betäckas med Galileo, Sea The Star, Monsun, Montjeu, Street Cry eller liknande.

I princip håller jag med om att vi håller på i en branch där "Money Talks" (vilka brancher gör inte det?).

Att försöka hitta bra och mindre kostsamma kombinationer som trots allt "slår" är väl just den drivkraft som håller uppfödningen av fullblod vid liv (förutom glädjen att se sitt veckogamla föl spritta runt i hagen).

Den absolut enskilt största faktorn tror jag fortfarande stavas "TUR" även om merparten av alla uppfödare försöker minska dess betydelse med allt sitt arbete.
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Din hästs stam var omodern redan "på min tid" och har du minsta avsikt att sälja avkomman så skulle jag inte betäcka henne med en fullblodshingst för galopp.

Nu är det så svårt att sälja så det räcker inte ens med en BRA stam om inte stoet har presterat själv, då krävs en outstanding stam på märren och en "innehingst".

Din häst har en stam som går hem hos halvblodsfolket och är av en hygglig ridhästmodell så om jag vore som dig (och OM jag skulle betäcka en sån märr) skulle jag välja en multitalang med hoppinriktning.
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Som jag trodde då. Får se vad hon kan prestera i år på tävlingsbanorna först. Lambourghini är väl den halvblodshingst jag funderat på i så fall till nästa år.

Hon har en avkomma e. Alpen Corrado. Han är super känslig. Minsta lilla pet och han flyger i luften. En vattenpöl eller snö på marken och han flyger i luften. Hängde på honom när inridningen påbörjades och andades jag så flög han i luften. Och när han longerades och jag red förbi och det kanske skvätte lite grus när jag galoppera flög han i luften.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

KL

Ingen mer som vill delge oss andra med erat val för året?


Jag har under vintern varit ovanligt velig i mitt val av hingst. Till en början var jag väldigt bestämd med att åka till Tyskland med mitt ena sto. Så pass att jag kontaktat hingsthållaren. Men sedan började tvivlen gnaga mig och jag beslutade att skicka bägge mina ston till Academy Award. När jag började ställa upp "för och emot" för AW fick jag ångest igen.
När jag en dag tillsammans med en vän stod och tittade på mina tidigare avkommor, insåg jag att det inte vore fel att gå tillbaka en gång till. Bägge två är väldigt snygga och rör sig med ett flyt som ger lite hopp för framtiden.
Sedan att mitt andra stos stam känndes rätt ihop med honom, blev valet inte så svårt.
Bägge är nu betäckta med Flyinfact och hämtas hem nästa vecka.

/Steepler/
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Har själv också varit hos Flyinfact. Tyvärr blev det inget föl, men vad vacker han är!!!
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Tråkigt att du inte fick något föl efter honom.
Jag har sällan sett någon hingst som generellt lämnar så vackra avkommor.
Nu på söndag startar en annan snygg avkomma i Gbg, Quick Silver.
Han skämmer inte ut sig i ledvolten :)

http://www.lem-rideskole.dk/index.php?page=21

här är länken till Flyinfacts sida.

fillesta2_tumb.jpg


här är min tvååring efter honom :love: , bilden är tagen i jan
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Jag var runt och tittade på de avkommor Ib hade hos sig. Såväl halvblod som fullblod. Överlag snygga och korrekta.


När ska din kvala/starta?
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Min ska åka upp till Täby för en månad. Lite miljöträning och "bök o stök" med andra två-åringar på banan. Han behöver få lite "feeling". Det är lite svårt att få till det här på "framsidan". För dåliga träningsmöjligheter och för få två-åringar att knuffas med.

Kval är planerat att ske på Täby, när han känns bra. Hoppas kunna starta honom i Göteborg den 25 juli. Börjar bli lite nervöst redan nu när ens första uppfödning börjar bli stor ;)

Allt beror ju givetvis på "allt det där vanliga" när det gäller småttingar. :angel:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Dags att rycka upp denna tråden lite? :)

Även om det är några månader kvar, vem betäcker ni med till våren?
Någon som hört om det är några nya hingstar till 2011?
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Enligt mig är Bosun´s Watch överlägset mest intressant av "oprövade" hingstar. Han har stam av hög internationell klass och visade själv på banan innan han blev skadad att han var minst lika bra som ständigt hyllade Appel au Maitre. Jag betäckte själv 2 märrar med honom under hans första säsong i aveln och dessa 1,5 åringar är fantastiskt fina.

Den som håller Bosun´s Watch är Christer Schildt i Flyinge, Skåne.

Jag rekommenderar starkt Bosun´s Watch till alla galopphäst ägare!
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Vi betäckte 2 ston med Oaxaca i år. Samt resterande 5 med Special Quest.
Har två föl födda i år efter Special Quest och de är superfina!

Kommer säkerligen att åka till honom igen nästa år, eller till den nye i Danmark.
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Hur har avkommorna till Mirio varit i skallen?

Jag hade ju några efter Priolo under min tid och det var nog det mest skruvade jag har haft att göra med så jag valde bort Mirio till min pga det.
Jag brukar sällan idiotförklara hästar och bara ääälskar Diaghlyphard avkommor men de här (olika mammor som gett bra individer med andra hingstar) var farliga, minst en av dem avlivades pga lynnesfel.

De få jag känt som varit efter Priolo har sannerligen inte heller varit någon dans på rosor. med en av dem fick vi förvarna hela stallbacken när vi skulle ta ut honom till hagen :O

Ingen koll på Mirio dock
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Jo, visserligen - men det är inte någon överdrift.:) Det kan du fråga vem som helst som någonsin har haft med honom att göra.

den Inchroryavkomman jag hanterat har inte varit något överdrivet vass eller svår, precis som du säger. han är rar, ärlig och beröms var och varannan dag av träningsryttare och tränare. (morfar är National zenith)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 911
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 788
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 890
Senast: jemeni
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp