Snö! Styltor, klampar etc.

Plantan

Trådstartare
DIY
Tips på hur man slipper snöklampar? Ni som gör sulor av glasslock, gör ni dem så de passar helt platt i skon, eller gör ni dem lite större så de spänns ut och det blir ett veck mot mitten ovanför strålen? Nån som provat andra material än plastlock? Läste om nån som provat sittunderlag, fler som testat och tycker det är bra?

Tips på löstagbara sulor eller liknande man kan köpa?

Bra snösulor som sätts mellan hov och sko? Bästa sulan som inte gör att hästen tappar skorna?
 
Jag tror jag klippte lite, kollade, klippte lite.. ja, klippte ut från strålen.

Om du ritar av från en gammal sko blir det nog perfekt direkt. :)
Alla gamla skor ligger blandade från 20 hästar från de senaste åren i en stor låda så de blir inte så lätt att hitta! :p
Jag får nog göra som du, klippa å testa! Tack för tipset!
:)
 
Alla gamla skor ligger blandade från 20 hästar från de senaste åren i en stor låda så de blir inte så lätt att hitta! :p
Jag får nog göra som du, klippa å testa! Tack för tipset!
:)
Bara du vet vilken stl din häst har så.kan du utgå från det och finklippa lite sen :)
 
Alla gamla skor ligger blandade från 20 hästar från de senaste åren i en stor låda så de blir inte så lätt att hitta! :p
Jag får nog göra som du, klippa å testa! Tack för tipset!
:)

I min erf är det rätt meckigt att klippa till ”originalen” så att säga man får hålla på och trixa och fixa rätt nogsamt för att de ska funka.
Ett hett tips är att när tillskärningen sen visat sig funka, spara mallen så att man har kvar om man behöver göra nya . Förutsätter att hovslagaren inte ändrar massor ang hästens skoning också för då passar inte mallen .

I min erf utifrån det funkar glasslock suveränt mot styltor. Men det beror väldigt mycket på hästens hovform om de fungerar. Hästar med mera skålformade sulor dvs mindre platta, blir det ofta så stor ”flex/rörelse” på glasslocken att de därmed inte stannar kvar utan lossnar.
På hästar med plattare sula har jag erf att de klockrent funkar både i hage och under uteritt i alla gångarter utan problem .

Jag ledsnade på mecket att klippa till dem osv efter några år oavsett framgångsrikt fungerande , så som sagt använder nu istället polarpads sen många år .

Jag vill inte ha permanenta snösulor om det inte är snö utan långa perioder utan eftersom risken för att skit, lera, grus etc kommer och trycker mellan sulan är så stor. De flesta duktiga hovslagarna vi har här i länet avråder pga samma anledning .
 
Senast ändrad:
Ja, berätta om dem! Har bara sett dem på nätet, inte "live"! De ser ju smarta ut! Är de svåra att få av och på? Vad har du för verktyg till det?

Har en sådan varmskoningstång som säljs som Huf flex tång. Större sulor har jag lyckats få i med handkraft enbart. Funkar fint! Har dock aldrig använt i hagen men skulle tro de sitter bra där med :) Vajern är rätt styv så den trycks ut bra mot skon.

Nu har jag däremot ett russ med typ 7x0 i skor så även de minsta huf flex verkar bli för stora tyvärr :( Vill inte ha snösulor och glasslock är alldeles för pilligt för min del. Funderar på om flytsulor står mot snöklampar.
 
D
I min erf är det rätt meckigt att klippa till ”originalen” så att säga man får hålla på och trixa och fixa rätt nogsamt för att de ska funka.
Ett hett tips är att när tillskärningen sen visat sig funka, spara mallen så att man har kvar om man behöver göra nya . Förutsätter att hovslagaren inte ändrar massor ang hästens skoning också för då passar inte mallen .

I min erf utifrån det funkar glasslock suveränt mot styltor. Men det beror väldigt mycket på hästens hovform om de fungerar. Hästar med mera skålformade sulor dvs mindre platta, blir det ofta så stor ”flex/rörelse” på glasslocken att de därmed inte stannar kvar utan lossnar.
På hästar med plattare sula har jag erf att de klockrent funkar både i hage och under uteritt i alla gångarter utan problem .

Jag ledsnade på mecket att klippa till dem osv efter några år oavsett framgångsrikt fungerande , så som sagt använder nu istället polarpads sen många år .

Jag vill inte ha permanenta snösulor om det inte är snö utan långa perioder utan eftersom risken för att skit, lera, grus etc kommer och trycker mellan sulan är så stor. De flesta duktiga hovslagarna vi har här i länet avråder pga samma anledning .

Frågar dig som har erf av Polar pads, är det som jag misstänker att det kan bli svårt eller omöjligt att klippa de så små att de passar i hovarna på en liten, smäcker ponny med strl 7x0 i skor?
 
D


Frågar dig som har erf av Polar pads, är det som jag misstänker att det kan bli svårt eller omöjligt att klippa de så små att de passar i hovarna på en liten, smäcker ponny med strl 7x0 i skor?

Oj - jag har ingen erf av dem på sån liten ponny. Men spontant tänker jag att ja kanske blir svårt - ffa eftersom du även måste ha broddhålen i tån att fästa i och de ”gängar” utifrån vissa generella standardmått med marginaler som iof är jättebra och rätt flexibla .

Men jag hade mailat dem och frågat :)
 
D


Frågar dig som har erf av Polar pads, är det som jag misstänker att det kan bli svårt eller omöjligt att klippa de så små att de passar i hovarna på en liten, smäcker ponny med strl 7x0 i skor?

Mitt svar - ja. Haft de på en med 4x0 och det var ett helvete både klippa och få dit. Broddhålen blir fel sett till brickan. Dessutom så de låg "i spänn" mot sulan, svinhårt. Ponnyn brydde sig inte men hela poängen med löstagbara liksom försvann. Dock funkade de bra mot snön ändå. Men på ännu mindre - nä jag tror inte det går tyvärr :/
 
Det ska jag absolut göra.

Har inga broddhål i tån just nu men de broddhålen som sitter i trakten är av standardstorlek så att säga. Tänkte fråga hovis nästa gång om det är möjligt att borra hål i tån på en så liten sko.
 
Mitt svar - ja. Haft de på en med 4x0 och det var ett helvete både klippa och få dit. Broddhålen blir fel sett till brickan. Dessutom så de låg "i spänn" mot sulan, svinhårt. Ponnyn brydde sig inte men hela poängen med löstagbara liksom försvann. Dock funkade de bra mot snön ändå. Men på ännu mindre - nä jag tror inte det går tyvärr :/

Som jag misstänkte, tror tyvärr du har rätt. Är nog enklare att testa flytsulor, om de nu håller snön borta vill säga.
 
Olja! Olivolja (hovfett fungerar också). Simpelt sätt som minskar styltor grymt bra på min i alla fall, snön får liksom inte fäste så länge sulan har nog fet yta.
Oh, det måste jag prova. Jag lät min häst gå utan snösulor nu vid skoningen, det är ingen snö här än men nu är det 8 veckor till nästa skoning.
Bör man tvätta rent hoven innan man fettar in eller räcker det att borsta?
 

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna. Jag hade...
Svar
7
· Visningar
2 267
Senast: fridaxi
·
Hästvård Snön kom för några dagar sedan och sedan igår har vi snö som bildar styltor under hovarna. Det är något besvärligt och jag törs knappt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 507
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 337
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp