Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi börjar bli väldigt välkittade inför bebisens ankomst. Det är lite plock kvar att köpa, som dinappar, någon mer bomullsfilt, tygtvättlappar, förlossningsbindor mm. Funderar på att sälja trikåsjalen vi har och köpa en svalare variant, eftersom jag är så varm av mig. Och sen har jag spanat in några babyplagg på PoP som jag ska försöka komma över på sommarrean.
 
Här har vi en till Ikea frälst.. trots att jag inte är från Älmhult :D

Fasen vad drygt med spjälsängen! Jag hade också ruttnat ur.

Vi har inte skaffat nåt sådant till bebisen, har faktiskt inte köpt någonting än. Blir en trip till Ullared för att köpa lite små grejjer, nån filt, snuttis osv. Evt nytt babygym.
Har massor av kläder från sonen så det får bebis ärva det mesta.

Sålde sonens spjälsäng förra sommaren när vi flytta för vi "kommer ju inte skaffa en till på braaaaa läääänge" :o Sonen sov inte heller i den överhuvudtaget och sov inte i egen säng förrens han fick en växa säng.
Men tänkte nog skaffa oss en bedsidecrip den här gången och sen får vi låna en spjälsäng av våra vänner om vi skulle behöva.
Vad är en bedsidecrip? :) Det är ju guld när man kan ta över ärvda grejor, vi har ju nästan inget nytt till bebisen så en säng kan vi väl kosta på den nu när det blev som det blev med den gamla (sambon håller inte med och gav sig ut på blocket-jakt igår...). :)
 
Vad är en bedsidecrip? :) Det är ju guld när man kan ta över ärvda grejor, vi har ju nästan inget nytt till bebisen så en säng kan vi väl kosta på den nu när det blev som det blev med den gamla (sambon håller inte med och gav sig ut på blocket-jakt igår...). :)
Bedside crib är som en minispjälsäng som är öppen på ena långsidan, som man ställer direkt intill sängen. Då kan bebisen sova nära men ändå i egen säng. Bra om man har ont om plats. I annat fall kan man göra samma sak med en spjälsäng.
 
Vi har köpt en bed side då våran lägenhet dels inte är så stor och vår säng är bara en 140 säng så där är inte så mycket extra plats till en bebis också. Så hoppas verkligen hon vill sova själv i det! De är iaf här i DK dock mycket dyrare än en vanlig spjälsäng...
jag vaknar typ besviken varje morgon över att jag sovit och inte blivit väckt av några värkar :p. Bara en massa slempropp som kommer ut :yuck:
Nu ska jag tvätta och sen upp till hästen så får vi se om det händer något!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi har köpt en bed side då våran lägenhet dels inte är så stor och vår säng är bara en 140 säng så där är inte så mycket extra plats till en bebis också. Så hoppas verkligen hon vill sova själv i det! De är iaf här i DK dock mycket dyrare än en vanlig spjälsäng...
jag vaknar typ besviken varje morgon över att jag sovit och inte blivit väckt av några värkar :p. Bara en massa slempropp som kommer ut :yuck:
Nu ska jag tvätta och sen upp till hästen så får vi se om det händer något!

Vårt sovrum vi har nu är inte heller det största så en bedside blir bäst där. Tror inte heller nya sovrummet kommer hinna bli färdigt innan bebis kommer och har vi otur måste vi fortsätta bo hos svärmor (flyttar dit om 2 veckor när de stänger av vattnet) första tiden efter bebis kommer och då blir bedsiden perfekt.. Dom är något dyrare här också så det blir en begagnad från blocket.

Kom ut nu bebis! :banana:
 
Alltså, jag är såå uttråkad! Tänkte att det skulle vara mestadels mysigt att vara hemma över en månad innan beräknad födsel (var ju tvungen till det pga reglerna här i Finland) men nu är det mest bara långtråkigt. Skulle så gärna vilja göra någonting vettigt.

Ett urval av det jag gjort hittills:
  • Städat huset
  • Gjort matlådor och fryst ner
  • Bakat matbröd, kanelbullar och två bärpajer under denna vecka
  • Tvättat typ allt som går att tvätta i huset
  • Tvättat alla hästens täcken och schabrak
  • Badat hästen
  • Varit till veterinär med båda katterna för vaccinationer
  • Bäddat spjälsängen och fixat i bebis rum
  • Planterat om alla blommor inomhus
  • Varit ute och plockat blommor och pyntat huset med
  • Sorterat in papper/räkningar osv i pärmar
  • Gjort ett försök med cykelturer då det inte fungerar att promenera, gick sådär
  • Tagit fram utemöblerna och fixat till altanen
  • Sorterat alla böcker i bokhyllan i alfabetisk ordning
  • Sett ungefär tre säsonger av Grey's Anatomy och lika många av Vänner..
  • Ätit väldigt mycket glass..
Jag vet inte vad jag ska hitta på längre! Vill bara att bebis ska komma nu! Önskar att jag kunnat rida eller promenera, men det går inte. Vad kan man mer göra? Tips?!
 
Alltså, jag är såå uttråkad! Tänkte att det skulle vara mestadels mysigt att vara hemma över en månad innan beräknad födsel (var ju tvungen till det pga reglerna här i Finland) men nu är det mest bara långtråkigt. Skulle så gärna vilja göra någonting vettigt.

Ett urval av det jag gjort hittills:
  • Städat huset
  • Gjort matlådor och fryst ner
  • Bakat matbröd, kanelbullar och två bärpajer under denna vecka
  • Tvättat typ allt som går att tvätta i huset
  • Tvättat alla hästens täcken och schabrak
  • Badat hästen
  • Varit till veterinär med båda katterna för vaccinationer
  • Bäddat spjälsängen och fixat i bebis rum
  • Planterat om alla blommor inomhus
  • Varit ute och plockat blommor och pyntat huset med
  • Sorterat in papper/räkningar osv i pärmar
  • Gjort ett försök med cykelturer då det inte fungerar att promenera, gick sådär
  • Tagit fram utemöblerna och fixat till altanen
  • Sorterat alla böcker i bokhyllan i alfabetisk ordning
  • Sett ungefär tre säsonger av Grey's Anatomy och lika många av Vänner..
  • Ätit väldigt mycket glass..
Jag vet inte vad jag ska hitta på längre! Vill bara att bebis ska komma nu! Önskar att jag kunnat rida eller promenera, men det går inte. Vad kan man mer göra? Tips?!

Jag förstår det. Jag har varit hemma sen Januari och jag kommer bli knäpp snart! Orken finns ju inte riktigt där heller till att göra saker så tiden går ännu mer sakta.

Vad ska man göra?
Lära sig sticka, baka osv
Jag har en "målarbok" att fördriva tiden med.
Hitta ett lite projekt; mitt hade varit att fixa ordning min sons lekkök, måla och sötta nya knoppar, om jag hade orkat vill säga.
 
Hovslagare i tisdags minus en framsko idag... :devil::cry: jag blir galen. Nu flyttar hon över till en helt plan hage så får vi se om det hjälper. Kommer dock bli ännu mer beroende av sin kompis ifall inte de andra vill flytta med men vad gör man?? :banghead: nu börjar hoven ta stryk av alla tappar också... vill inte veta hur stor räkningen från hovslagaren är på när den kommer.... plus hon brunstar som en tok och någon har antingen sparkat henne bagi eller varit uppe på henne.

@Omega jag börjar också bli uttråkad och har börjat få Slut på projekt/tappat motivationen till fler projekt.
 
I mina öron låter det som rena mardrömmen att gå hemma i över en månad om jag inte måste innan bf. Pratade med stallägarna idag och jag är hädanefter belagd med "hästförbud" på jobbet, ska bara sköta stallsysslor sista tiden. Snällt och helt förståeligt egentligen, men min hjärna vill inte ta in att jag kanske inte ska göra allt som jag vanligtvis gör i slutet av vecka 30.

Förutom jobb har jag faktiskt rensat lite ogräs i stora landet idag, cirka 30 minuter. Det kändes lagom produktivt. :) Resten av kvällen ägnas åt hundpromenad och betena plus matlagning.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Helt orelaterat till allt som har med barn att göra men Buke är rätt allvetande.. Är det tillåtet att promenera utmed motortrafikled/2+1-väg som strax går över i motorväg? Jag o sambon passerade två tjejer som promenerade längs vägrenen på E22 strax innan den går över till motorväg. Inga parkerade fordon, parkeringsfickor eller avfarter i närheten och de såg inte ut att vilja lifta eller vänta på någon.
Ringde 114 14 men efter att ha suttit i kö i en evighet kände jag att mitt samtal inte var så prioriterat, vi var redan hemkomna så jag la faktiskt på... Vart ringer man, 114 14 eller trafikinformationen eller är det fullt tillåtet att promenera där?
 
Helt orelaterat till allt som har med barn att göra men Buke är rätt allvetande.. Är det tillåtet att promenera utmed motortrafikled/2+1-väg som strax går över i motorväg? Jag o sambon passerade två tjejer som promenerade längs vägrenen på E22 strax innan den går över till motorväg. Inga parkerade fordon, parkeringsfickor eller avfarter i närheten och de såg inte ut att vilja lifta eller vänta på någon.
Ringde 114 14 men efter att ha suttit i kö i en evighet kände jag att mitt samtal inte var så prioriterat, vi var redan hemkomna så jag la faktiskt på... Vart ringer man, 114 14 eller trafikinformationen eller är det fullt tillåtet att promenera där?

Enligt Wikipedia får endast motorfordon i en hastighet av minst 40 km/h färdas där. Varken långsamtgående fordon, mopeder, cyklar eller gående.
 
Enligt Wikipedia får endast motorfordon i en hastighet av minst 40 km/h färdas där. Varken långsamtgående fordon, mopeder, cyklar eller gående.
Ja det var så jag tolkade det också, tack! Då kanske jag inte var helt ute och snurrade när jag ringde 114 14 iaf för det kändes onekligen som en trafikfara :)
 
Hovslagare i tisdags minus en framsko idag... :devil::cry: jag blir galen. Nu flyttar hon över till en helt plan hage så får vi se om det hjälper. Kommer dock bli ännu mer beroende av sin kompis ifall inte de andra vill flytta med men vad gör man?? :banghead: nu börjar hoven ta stryk av alla tappar också... vill inte veta hur stor räkningen från hovslagaren är på när den kommer.... plus hon brunstar som en tok och någon har antingen sparkat henne bagi eller varit uppe på henne.

@Omega jag börjar också bli uttråkad och har börjat få Slut på projekt/tappat motivationen till fler projekt.
Du kan inte dra av bakskorna så kanske framskorna sitter bättre?

Jag maila de en köpes annons ikväll och bokade in provridning. Ångrar mig redan...
Vet inte alls hur jag ska tänka. Skita i allt tills jag kan rida vettigt igen eller bara försöka hitta ny matte asap och tänka att jag sparar pengar varje månad.
 
Du kan inte dra av bakskorna så kanske framskorna sitter bättre?

Jag maila de en köpes annons ikväll och bokade in provridning. Ångrar mig redan...
Vet inte alls hur jag ska tänka. Skita i allt tills jag kan rida vettigt igen eller bara försöka hitta ny matte asap och tänka att jag sparar pengar varje månad.

Om hon hade kunnat gå utan skor så hade hon fått lov till det, men efter ett par timmar är hon typ 3 grader halt så det funkar tyvärr inte. :meh: känsliga fullblodshovar...

Jobbig sits för dig med! :(
 
Om hon hade kunnat gå utan skor så hade hon fått lov till det, men efter ett par timmar är hon typ 3 grader halt så det funkar tyvärr inte. :meh: känsliga fullblodshovar...

Jobbig sits för dig med! :(
Äsch då. Hatar tråkiga fötter. Nästa häst ska ha järnhovar...

Jag är mäktigt trött på att bli motarbetad i livet nu.:devil:
 
God morgon 04.00 liksom :banghead:
Haft en son brevid mig som snurrat hela natten, man sover ju så oerhört tungt som gravid (inteO_o) så har vaknat hela tiden. Vid 04 var jag tvungen att kissa och sen har jag inte kunnat somna om.

Har väldigt svårt att hitta bra sätt att sova på numera. Ligger obekvämt hur jag än ligger och en son på det som helst ligger på en :crazy:
Sover i vanliga fall på magen. Nu blir det slags framåtstupa sidoläge. Med sonen i magen sov jag på mage till v.36 :D Men den här bebisen protesterar vilt om jag skulle råka rulla över :mad:

Blir en låååååång dag!!!:down:
 
Äsch då. Hatar tråkiga fötter. Nästa häst ska ha järnhovar...

Jag är mäktigt trött på att bli motarbetad i livet nu.:devil:
Ja verkligen!! Väldigt avundsjuk på hagkompisens barfota häst just nu...
Flyttade henne och en annan till annan hage igår kväll, den andra som hon har hängt ihop med sen de kom på bete men tydligen har hon skrikit hela kvällen natten efter ett annat sto som också är i brunst nu så nu går alla ihop igen, så mycket för den vänskaps loyaliteten:banghead:.
Jag tycker så synd om dig :down: :(, är otroligt trött på tappskor och därmed halt häst men vet ju att hon troligtvis bliver ok igen så fort det här slutar så jag ska sluta klaga.

God morgon 04.00 liksom :banghead:
Haft en son brevid mig som snurrat hela natten, man sover ju så oerhört tungt som gravid (inteO_o) så har vaknat hela tiden. Vid 04 var jag tvungen att kissa och sen har jag inte kunnat somna om.

Har väldigt svårt att hitta bra sätt att sova på numera. Ligger obekvämt hur jag än ligger och en son på det som helst ligger på en :crazy:
Sover i vanliga fall på magen. Nu blir det slags framåtstupa sidoläge. Med sonen i magen sov jag på mage till v.36 :D Men den här bebisen protesterar vilt om jag skulle råka rulla över :mad:

Blir en låååååång dag!!!:down:
Har också sovit dåligt inatt, för många tankar på häst och framtid osv. Hjälper nog inte med att få förlossningen igång att vara lite småstressad :grin:.
Hade också en period där jag inte kunna hitta en ordentlig sovställning, ryggen gjorde ont om jag inte pallade upp med kuddar. Men så vände der igen och ja framstupa sidoläge var en bra förklaring :laugh: typ så jag kan sova nu, när hjärnan inte ställer till med bekymmer! Tur det är fredag så du har en hel helg framför dig!!
 
Ja verkligen!! Väldigt avundsjuk på hagkompisens barfota häst just nu...
Flyttade henne och en annan till annan hage igår kväll, den andra som hon har hängt ihop med sen de kom på bete men tydligen har hon skrikit hela kvällen natten efter ett annat sto som också är i brunst nu så nu går alla ihop igen, så mycket för den vänskaps loyaliteten:banghead:.
Jag tycker så synd om dig :down: :(, är otroligt trött på tappskor och därmed halt häst men vet ju att hon troligtvis bliver ok igen så fort det här slutar så jag ska sluta klaga.


Har också sovit dåligt inatt, för många tankar på häst och framtid osv. Hjälper nog inte med att få förlossningen igång att vara lite småstressad :grin:.
Hade också en period där jag inte kunna hitta en ordentlig sovställning, ryggen gjorde ont om jag inte pallade upp med kuddar. Men så vände der igen och ja framstupa sidoläge var en bra förklaring :laugh: typ så jag kan sova nu, när hjärnan inte ställer till med bekymmer! Tur det är fredag så du har en hel helg framför dig!!
Mår så fruktansvärt dåligt idag över att hur ska jag någonsin kunna lita på att någon annan vet när han har ont? Om jag säljer till någon med mindre ambition- hur ska de kunna veta när han inte känns bra?
Och hur ska jag veta? Om en häst inte driver jämt båda bak jobbar man på det. Om det finns en defekt som förklarar beteendet - hur kan man ens jobba då? Och om man inte jobbar på det- blir det värre då?
 
Mår så fruktansvärt dåligt idag över att hur ska jag någonsin kunna lita på att någon annan vet när han har ont? Om jag säljer till någon med mindre ambition- hur ska de kunna veta när han inte känns bra?
Och hur ska jag veta? Om en häst inte driver jämt båda bak jobbar man på det. Om det finns en defekt som förklarar beteendet - hur kan man ens jobba då? Och om man inte jobbar på det- blir det värre då?
Förstår dilemmat, ens värsta mardröm är ju att se hästen om några år i ännu sämre skick eller att den blir en vandringspokal..
Du kan inte få ihop något fodervärds aktigt så att du fortfarande har rätt till lite koll men inte behöver stå med huvudansvaret. Svårt iof om man själv gärna vill ha en ny och riskerar att närsom få hem den andra igen..
Vad tyckte vet? Var det värt att behandla och prova rehab träning? Någon gång måste man ju prov för sitt eget samvetes skull så man känner att man gjort vad man kan även om det är oekonomiskt och ologiskt.
 
Förstår dilemmat, ens värsta mardröm är ju att se hästen om några år i ännu sämre skick eller att den blir en vandringspokal..
Du kan inte få ihop något fodervärds aktigt så att du fortfarande har rätt till lite koll men inte behöver stå med huvudansvaret. Svårt iof om man själv gärna vill ha en ny och riskerar att närsom få hem den andra igen..
Vad tyckte vet? Var det värt att behandla och prova rehab träning? Någon gång måste man ju prov för sitt eget samvetes skull så man känner att man gjort vad man kan även om det är oekonomiskt och ologiskt.
Veterinären tyckte det var synd att ta bort en i dagsläget frisk och fin häst.
Han tyckte jag skulle prova underhållsbehandla och se hur länge det funkar om hästen inte hoppas.
Jag vet inte om jag är överdrivet negativ och hormontankad och allmänt instabil men jag tror inte på det . Rehab vet jag inte vad det skulle vara? Man kan lossa muskelspänningar men han får ju dom av att skydda sig mot smärtan när ben går mot ben...
Usch jag vet inte alls. Jag vet ju bara att jag haft sån superkänsla på denna häst många gånger men den stannar inte kvar. Från wow till mellanmjölk hela tiden. Och hur vet man att mellanmjölk inte är smärtrelaterat? Denna hästen protesterar aldrig. Han blir spänd i kroppen men går aldrig i protest. Aldrig.
Han har ju alltid varit tittig och flyktig när man rider och nu grunnar jag ju på om det är en smärtreaktion för att komma ur den ram jag sätter upp.
Vad är normalspänt och vad är skyddsspänt liksom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 830
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 841
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 874
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 534
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp