Sortera viktiga papper

Jag har några pärmar med papper, rensade här om året och hittade besiktningsprotokollet och elräkningar från min första lägenhet, år 1997. O_o Slängde det. :up:
Numera ogillar jag pärmar för det är så krångligt att sätta in papper, man ju måste öppna och stänga gafflarna hela tiden. Använder nu en så där mapp med 10 fack där jag sparar det viktigaste, rensar den då och då när den börjar bli för tjock.
Pappersfakturor river jag ett jack i när jag betalat (så jag vet att jag betalad den) och lägger dem bakom datorn, sen ligger de där tills det blivit en blandad hög med papper, tidningar, kläder och annat...som börjar rasa ner på golvet... :angel: Då brukar jag städa högen och slänga det som ska slängas.
 
Har en papplåda för kvitton som har med gården att göra, en annan för övriga kvitton. En tidskriftssamlare för manualer. Och så några pärmar. En heter "Djur", en "Fordon", en "Bank", en "Jobb", en "Huset" och en "Skola". När jag var sambo var mina pärmar röda, hans blå och gemensamma svarta.
 
Vi har olika pärmar, lådor och mappar där saker förvaras beroende på vad det är. T.ex. träning, häst, bil (med map i som säger bil1, bil2, bil3), skola osv osv (har glömt vad de andra var). Behöver man det gamla köpeavtalet på bilen så är det bara ta upp lådan markerad med "Bil" och hitta .tex. "bil2" och bläddra igenom där. Relativt enkelt... tror jag. Jag bryr mig mest om hästens pärm och kaninernas.
 
Jag har en pärm med alla kontrakt(?) på olika saker och viktiga papper (som kattens tex), de vill jag ju spara. Just papperna från statliga myndigheter, som försäkringskassan eller AF vågar jag inte riktigt slänga men nu när jag tänker på det så borde jag ju kunna slänga åtminstone de från typ 2011 :p Tänker att man borde ju bara behöva spara ett år i taget med tanke på deklarationen, men så växer högen när året är förbi och man orkar inte rota fram dessa papper som ska slängas :angel:

Och dessa (betalda) räkningar! Jag vill slänga dem :rage: men ändå är det något i mig som säger att det är bra att ha dem ifall någon kommer till en och klagar att man inte har betalat något som man faktiskt har betalat ... :cautious:

Och så är det en pärm till med gamla skolpapper :banghead: jag vill slänga ned allt i sopkorgen! :devil:
 
Två pärmar för räkningar (när den ena är full tömmer jag den andra, börjar om där och så vidare). Har tyvärr haft nytta av att kunna gå tillbaka och slippa beställa dyra kopior från leverantören.

Övriga handlingar sitter i pärm med flikar för "Fordon", "Boende", "Pension", "Övriga försäkringar" och vad det nu kan vara. Djuren har en egen pärm med vars en flik.

Lätt att sortera, lätt att hitta.
 
Och dessa (betalda) räkningar! Jag vill slänga dem :rage: men ändå är det något i mig som säger att det är bra att ha dem ifall någon kommer till en och klagar att man inte har betalat något som man faktiskt har betalat ... :cautious:

Släng! Att de finns kvar är ju ändå inte ett bevis på att det är betalt.

Men gillar man att spara sina räkningar så föreslår jag att man låter alla löpande räkningar komma på e-faktura. Övriga räkningar kan scannas och läggas i en mapp på datorn tillsammans med kvitton.

Skolpapper: Släng!
 
Släng! Att de finns kvar är ju ändå inte ett bevis på att det är betalt.

Men gillar man att spara sina räkningar så föreslår jag att man låter alla löpande räkningar komma på e-faktura. Övriga räkningar kan scannas och läggas i en mapp på datorn tillsammans med kvitton.

Skolpapper: Släng!

Är det alltså okej med inscannade kvitton? Har alltid trott att det är originalet som gäller. Är det så underlättas min pappershantering väsentligt. Jag sparar bara kvitton för större inköp, slänger allt annat. Får i snitt sex räkningar i pappersform per år, och de river jag så fort de är betalda.
 
Är det alltså okej med inscannade kvitton? Har alltid trott att det är originalet som gäller. Är det så underlättas min pappershantering väsentligt. Jag sparar bara kvitton för större inköp, slänger allt annat. Får i snitt sex räkningar i pappersform per år, och de river jag så fort de är betalda.

Det blev nog lite oklart i min formulering. Jag menade inte att man skulle scanna kvitton. Men många kvitton får man i elektronisk form och de kan man ju då spara elektroniskt.
 
Och dessa (betalda) räkningar! Jag vill slänga dem :rage: men ändå är det något i mig som säger att det är bra att ha dem ifall någon kommer till en och klagar att man inte har betalat något som man faktiskt har betalat ... :cautious:
Om du betalat via internetbanken så finns ju betalningen med OCR-nummer och mottagande kontonummer i kontoutdraget på ditt konto. Pappersfakturan behövs ju inte, om det inte är något som det är garanti på för en del fakturor är ju även kvitto.
 
Om du betalat via internetbanken så finns ju betalningen med OCR-nummer och mottagande kontonummer i kontoutdraget på ditt konto. Pappersfakturan behövs ju inte, om det inte är något som det är garanti på för en del fakturor är ju även kvitto.
:idea: Ja såklart! Vette sjutton varför jag inte tänkte på det, då ska jag slänga alltihop :devil:
 
Om du betalat via internetbanken så finns ju betalningen med OCR-nummer och mottagande kontonummer i kontoutdraget på ditt konto. Pappersfakturan behövs ju inte, om det inte är något som det är garanti på för en del fakturor är ju även kvitto.

Du ser inte VAD du har betalat för. Vilket kan bli avgörande om du tror att du betalt för något som sedan visar sig obetalt. Så är det något annat, till samma mottagare.
 
Du ser inte VAD du har betalat för. Vilket kan bli avgörande om du tror att du betalt för något som sedan visar sig obetalt. Så är det något annat, till samma mottagare.
Man kan ju kanske se det på summan? Det brukar jag göra om jag tror jag missat en betalning. Det är sällan man har samma summa på flera räkningar - om det inte är ett abonnemang förstås.
+får man påminnelse/krav så står originalfakturans summa, fakturanummer och/eller ocr-nummer där. Står inte "original-ocr-numret" på påminnelsen så kan man be dem skicka kopia på originalfakturan så ser man ju om man betalt den summan med det ocr-numret. :)
 
Man kan ju kanske se det på summan? Det brukar jag göra om jag tror jag missat en betalning. Det är sällan man har samma summa på flera räkningar - om det inte är ett abonnemang förstås.
+får man påminnelse/krav så står originalfakturans summa, fakturanummer och/eller ocr-nummer där. Står inte "original-ocr-numret" på påminnelsen så kan man be dem skicka kopia på originalfakturan så ser man ju om man betalt den summan med det ocr-numret. :)
På min internetbank så kan jag även lägga in ett litet meddelande till mig själv t ex "facket juli" så jag vet vad det är jag betalat. Tycker det är supersmidigt. :)
 
Du ser inte VAD du har betalat för. Vilket kan bli avgörande om du tror att du betalt för något som sedan visar sig obetalt. Så är det något annat, till samma mottagare.
Men om man slänger alla betalda räkningar direkt så vet man ju när man råkar hitta någon räkning liggandes så har man missat att betala den? :idea: Om man får fakturorna på papper dvs.

Nu skriver jag istället på papperna vilka datum de är betalda, men då glömmer jag då o då att skriva på dem och så blir jag lite orolig när jag hittar en "tom" räkning :p ... fast det skulle ju lika gärna kunna hända om man råkar glömma slänga något papper :laugh:
 
På min internetbank så kan jag även lägga in ett litet meddelande till mig själv t ex "facket juli" så jag vet vad det är jag betalat. Tycker det är supersmidigt. :)
Brukar jag också göra för att se vart pengarna går, men smart att skriva in månaden också så man vet vilken månad man betalar för (det är ju inte alltid samma månad som man betalar räkningen på) - det ska jag också göra! :idea:
 
Man kan ju kanske se det på summan? Det brukar jag göra om jag tror jag missat en betalning. Det är sällan man har samma summa på flera räkningar - om det inte är ett abonnemang förstås.
+får man påminnelse/krav så står originalfakturans summa, fakturanummer och/eller ocr-nummer där. Står inte "original-ocr-numret" på påminnelsen så kan man be dem skicka kopia på originalfakturan så ser man ju om man betalt den summan med det ocr-numret. :)
Kom tänka på något, kan man då se OCR-numret man skrivit in på något man har betalat i internetbanken i efter hand? Ser man alltså inte bara summan, mottagaren och ens egen minnesnotering?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 815
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Eftersom jag är hemskt trött i huvudet idag, och dessutom blev lite inspirerad av tråden om kapselgarderob så tänkte jag att jag kunde...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 639
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ De saker jag verkligen vill ha kvar och lägger undan - jag hittar dem inte...….. Har ju inte slängt, det är jag abslout säker på, dem...
Svar
7
· Visningar
594
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp