Sortera viktiga papper

Kom tänka på något, kan man då se OCR-numret man skrivit in på något man har betalat i internetbanken i efter hand? Ser man alltså inte bara summan, mottagaren och ens egen minnesnotering?
Hmm...vet inte, har aldrig behövt kolla OCR i efterhand, brukar leta efter rätt summa i kolumnen av siffror...men det borde ju gå på nåt sätt. Kanske beror på vilken bank man har också?
 
Men om man slänger alla betalda räkningar direkt så vet man ju när man råkar hitta någon räkning liggandes så har man missat att betala den? :idea: Om man får fakturorna på papper dvs.

Nu skriver jag istället på papperna vilka datum de är betalda, men då glömmer jag då o då att skriva på dem och så blir jag lite orolig när jag hittar en "tom" räkning :p ... fast det skulle ju lika gärna kunna hända om man råkar glömma slänga något papper :laugh:

Ett bättre tips: riv en ordentlig reva i räkningen direkt när du betalat den. Det kommer du inte glömma göra eftersom det kan göras direkt (slänga är lättare att glömma för att man ska bara...).
 
Brukar jag också göra för att se vart pengarna går, men smart att skriva in månaden också så man vet vilken månad man betalar för (det är ju inte alltid samma månad som man betalar räkningen på) - det ska jag också göra! :idea:
Jag brukar skriva månad, då ibland betalar man i förskott, t ex hyran, kan va bra att hålla koll för vilken månad man betalat för. Så gör jag i alla fall och det har funkat för mig. :)
 
Ett bättre tips: riv en ordentlig reva i räkningen direkt när du betalat den. Det kommer du inte glömma göra eftersom det kan göras direkt (slänga är lättare att glömma för att man ska bara...).
:up: Precis så gör jag också. :D Hört om andra som gör det. Jag river några cm i nederkanten.
 
Hur sorterar ni era viktiga papper?

Gud, jag blir på riktigt mörkrädd av att läsa den här tråden. Kanske för att jag har ett ordningssinne utöver det vanliga. Jag vet var varenda sak i min lägenhet finns...

På tal om viktiga papper då så sparar jag absolut inte löpande räkningar. Det jag sparar är avtal, försäkringspapper och kvitton för dyrare saker som man eventuellt kan komma att vilja reklamera. Har sorterat det efter ämne så finns lite olika flikar i pärmen, t. ex. Bostad, Bil, Telefon, Bank...
 
Jag sparar aldrig fakturor. Slänger de direkt de är betalda. Men skriver alltid på fakturan att den är betald och vilken datum den betalades.

Däremot sparar jag fakturor jag får dra av och andra viktiga papper i pärmar. Lägenheten har en pärm, hundarna har en med olika flikar, sen har jag en för jobb/pension där jag har lite referenser och sånt sparade.

Den dagen jag säljer lägenheten är det bra att ha fakturor och kvitton på förbättringsåtgärder sparade så jag kan dra av dem med gott samvete och dessutom ha koll på hur mycket jag faktisk kan dra av. Ibland tror man att man spenderat mindre på något än man faktiskt har.
 
Hej @Ramona har undrat var du hållit hus:)


Jag har en mapp med papper som ska sparas. Typ bankpapper, kontrakt. Hunden har egen mapp, huset och bilarna likaså.

Räkningar får jag inte i pappersform, men har aldrig sparat dem. fästmannen sparar sina, men det är nog främst för att han själv ska ha koll på vad som är betalat eller ej...
 
En pärm för katterna, en för häst, en för allt som rör CV/meriter etc, en pärm för manualer och garantier och en pärm med bostad/försäkringar/allt övrigt. Och en plastmapp för bilen :)

Och så den där högen på sittbänken där alla papper bor en kortare eller längre tid innan de flyttar in på sin avsedda plats :angel:
 
Varför skriver du på dem att de är betalda om du ändå slänger dem direkt? :p
Det är en rutingrej egentligen. Att finns det en faktura i högen som inte är betald så står den inte betald på den. Jag behöver aldrig undra ifall någonting är betalt eller inte.
Just nu bor jag på två ställen och det är inte att rekommendera ur ordningssynpunkt!! Jag har för första gången i mitt liv fått påminnelsefaktura. Så när den kom visste jag precis om originalfakturan var betald eller inte, vilket den inte var eftersom jag inte var hemma när den skulle betalas.

Nu är det bättre ordning på mig igen. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 027
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Eftersom jag är hemskt trött i huvudet idag, och dessutom blev lite inspirerad av tråden om kapselgarderob så tänkte jag att jag kunde...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 642
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ De saker jag verkligen vill ha kvar och lägger undan - jag hittar dem inte...….. Har ju inte slängt, det är jag abslout säker på, dem...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp