Bukefalos 28 år!

Spännande o intressanta hus till salu del 4

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1732667&images=1

:cry: Jag försökte komma på någon snärtig kommentar men blev bara så ledsen. Må de som har vanställt denna 1600-talsgård hemsökas resten av livet.
Hemskt!

En del här är ännu värre som en gammal vitkalkad skånegård eller snarare torp precis innanför sanddynerna vid havet och ägdes tidigare av en konstnär, nu för något år sedan omvandlat till en modern arkitektritad villaliknande sak med svart betongtak och stora panoramafönster. Finns många sådana exempel här nere i södra Skåne tyvärr.
 
Jag funderar på hur mäklare tänker ibland. Blir dom tjuriga på en del husägare och lägger ut bilder som sänker huset med vilje. Här i trakten är ett litet fint hus till salu. https://www.lansfast.se/hitta/villa.../sackestad-64/cmvilla4lpalbeu59um49tm/#bilder
Det är inget attraktivt läge så det är billigt. Man ser att en äldre person bor eller har bott där nyligen. Men det är i ordning och inte mer slitet än vad det ska vara med tanke på att det inte är renoverat på 30 år. MEN, toalettstolarna är smutsiga på utsidan, sådär som det blir hos skumögda gamlingar. Fläckar som 5 minuters städ hade tagit bort. Dessa toalettstolar är det taget bilder på som hänsynslöst visar fläckarna, precis rätt vinkel, lite från sidan.
Varför? Jag tycker det är elakt.
sackestad-64_HA85Rv.jpg
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1732667&images=1

:cry: Jag försökte komma på någon snärtig kommentar men blev bara så ledsen. Må de som har vanställt denna 1600-talsgård hemsökas resten av livet.

Väldigt märkligt att ta en sådan bild. Inte bara den smutsiga toastolen. Men även rengöringsmedlet, mattan och att spegelskåpet i te är helt stängt.

Jag hade förväntat mig betydligt värre då jag läste kommentarerna först och klickade på länken sedan. Visst det hade kunnat gjort snyggare helt klart och med mer bevarandetanke bakom. Men vi vet inte hur det såg ut innan. Kanske var det ändå det bästa de kunde göra? Sen har de inte rivit ut rubbet utan bevarat en del detaljer.

Är det något specifikt ni tycker är värst med renoveringen? Utvändigt eller invändigt?

Edit: ser lite rörigt ut. Första stycket är till citat 1. Och de andra till citat 2
 
Hemskt!

En del här är ännu värre som en gammal vitkalkad skånegård eller snarare torp precis innanför sanddynerna vid havet och ägdes tidigare av en konstnär, nu för något år sedan omvandlat till en modern arkitektritad villaliknande sak med svart betongtak och stora panoramafönster. Finns många sådana exempel här nere i södra Skåne tyvärr.

Aha! Så det har alltså varit en vitkalkad skånegård! Varför vill man göra om dessa så mycket? Vad finns det för skäl? Är inte alls insatt i Skåne. Men dessa är ju typiska för landskapet och då borde de väl ha större status?
 
Hemskt!

En del här är ännu värre som en gammal vitkalkad skånegård eller snarare torp precis innanför sanddynerna vid havet och ägdes tidigare av en konstnär, nu för något år sedan omvandlat till en modern arkitektritad villaliknande sak med svart betongtak och stora panoramafönster. Finns många sådana exempel här nere i södra Skåne tyvärr.

Jag kan knappt ens förstå hur något skulle vara värre. :crazy:
 
Är det något specifikt ni tycker är värst med renoveringen? Utvändigt eller invändigt?

Svarar kort, men hade kunnat skriva en essä. Utvändigt tycker jag är värst. Taket, fasaden, fönstren, sockeln, den lilla dekorkanten som jag har glömt nannet på. Helt galna material, helt fel utförande och helt fel färgsättning. Och de försöker sälja det som en välbevarad 1600-talsgård? Det ser ju ut som en nyriksvilla från år 2001 i Sveg. Endast placeringen av fönstren och skorstenarna hade möjligen fått mig att gissa att det är en gotlandsgård.

Inomhus har vi sådant är betydligt lättare att återställa, som plexiglaset vid trappen, retroströmbrytare, Bauhausdörrar, osv. Även den hiskliga altanen som @Vallmo pekar på är lättmatt åtgärda.
 
Svarar kort, men hade kunnat skriva en essä. Utvändigt tycker jag är värst. Taket, fasaden, fönstren, sockeln, den lilla dekorkanten som jag har glömt nannet på. Helt galna material, helt fel utförande och helt fel färgsättning. Och de försöker sälja det som en välbevarad 1600-talsgård? Det ser ju ut som en nyriksvilla från år 2001 i Sveg. Endast placeringen av fönstren och skorstenarna hade möjligen fått mig att gissa att det är en gotlandsgård.

Inomhus har vi sådant är betydligt lättare att återställa, som plexiglaset vid trappen, retroströmbrytare, Bauhausdörrar, osv. Även den hiskliga altanen som @Vallmo pekar på är lättmatt åtgärda.
Tack för svar! Med detta i åtanke ser det inge vidare ut verkligen.
 
Svarar kort, men hade kunnat skriva en essä. Utvändigt tycker jag är värst. Taket, fasaden, fönstren, sockeln, den lilla dekorkanten som jag har glömt nannet på. Helt galna material, helt fel utförande och helt fel färgsättning. Och de försöker sälja det som en välbevarad 1600-talsgård? Det ser ju ut som en nyriksvilla från år 2001 i Sveg. Endast placeringen av fönstren och skorstenarna hade möjligen fått mig att gissa att det är en gotlandsgård.

Inomhus har vi sådant är betydligt lättare att återställa, som plexiglaset vid trappen, retroströmbrytare, Bauhausdörrar, osv. Även den hiskliga altanen som @Vallmo pekar på är lättmatt åtgärda.
Att dom inte ens köpt fönster med spröjs, är djupt förvånande. Och så den där altandörren, som ser ut att höra hemma på ett hyreshus från 1970-talet...
 
Aha! Så det har alltså varit en vitkalkad skånegård! Varför vill man göra om dessa så mycket? Vad finns det för skäl? Är inte alls insatt i Skåne. Men dessa är ju typiska för landskapet och då borde de väl ha större status?
Egentligen ett fiskartorp med lite mark till.

Problemet vi har i Skåne tror jag är att vi inte har den tradition av byggnadsvård som finns i området kring Mälardalen, det är min teori åtminstone.
 
Jag kan knappt ens förstå hur något skulle vara värre. :crazy:
Kan bli mycket värre, när man hugger upp stora panoramafönster i fasaden, tar upp nya dörrar, bygger "drive in port" ihop med huset, ändrar lutningen på takstolar, belägger (nästan) hela tomten med betongsten osv. och det på riktigt vackra hus med sagolika lägen direkt invid havet med egen strandrätt i Östersjön.

Eller som ett litet trevligt senjugendfritidshus med ett vackert smitt järnstaket med ornamentering och en terassträdgård med uteplatser med Ölandskalksten. Nu det mest gräsligt fula "nya" hus man kan tänka sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan bli mycket värre, när man hugger upp stora panoramafönster i fasaden, tar upp nya dörrar, bygger "drive in port" ihop med huset, ändrar lutningen på takstolar, belägger (nästan) hela tomten med betongsten osv. och det på riktigt vackra hus med sagolika lägen direkt invid havet med egen strandrätt i Östersjön.

Eller som ett litet trevligt senjugendfritidshus med ett vackert smitt järnstaket med ornamentering och en terassträdgård med uteplatser med Ölandskalksten. Nu det mest gräsligt fula "nya" hus man kan tänka sig.

Jo, utseendemässigt kan det så klart bli det om man bygger om så att det överhuvudtaget inte går att återställa. Men när jag säger "kan inte bli värre" så tänker jag mest på den kulturhistoriska aspekten.
 
Svarar kort, men hade kunnat skriva en essä. Utvändigt tycker jag är värst. Taket, fasaden, fönstren, sockeln, den lilla dekorkanten som jag har glömt nannet på. Helt galna material, helt fel utförande och helt fel färgsättning. Och de försöker sälja det som en välbevarad 1600-talsgård? Det ser ju ut som en nyriksvilla från år 2001 i Sveg. Endast placeringen av fönstren och skorstenarna hade möjligen fått mig att gissa att det är en gotlandsgård.

Inomhus har vi sådant är betydligt lättare att återställa, som plexiglaset vid trappen, retroströmbrytare, Bauhausdörrar, osv. Även den hiskliga altanen som @Vallmo pekar på är lättmatt åtgärda.
Nu såg jag dekorkanten också. :wtf:

Håller med om att det är synnerligen okänsligt renoverat.
Dessutom verkar det hafsigt utfört. :( Tänker bland annat på den ofullständiga lösningen av köksfläkten mm. Sen verkar stilen inte enhetlig heller. Sånt stör jag mig enormt på. :o På vissa ställen är furugolven vitkalkade och på andra inte alls. Sovrummet på ovanvåningen är ändå det som skulle vara mest ok om de inte hade lagt in helt nya golv där. :banghead:
Håller med också om fönstren, färgen på fasaden, taket mm. Så otroligt fel alltihop.
Riktigt tråkigt att se en sån gammal gård förstörd. :crazy: Jag har varit mycket på Gotland och jag kan säga direkt att det passar verkligen inte in där alls. :down:
 
Tänkte på gotlandsgården. Varför har mäklaren tagit kort på strömbrytarna egentligen? Det fanns nya strömbrytare med, vita tycker fe smälter bättre in än svarta. Eller är de svarta gammal el som behöver bytas?

Trappan och altanräcket var en märklig stil som jag tycker passar vid nybyggen vid havet.

Tänkte även vidare på fönstrerna. De ser gamla ut. Säkert bytta på 70 talet. Så genom åren har man sakta men säkert renoverat bort det ursprungliga.
Tycker detta hus var mycket intressant då det i första anblicken såg ut som vilket hus som helst. Men att det var ett såpass gammalt hus misssde jag i texten då jag läste slarvigt. Ändå intressant varför vissa renoverar som de gör.
Bor själv i ett gammalt hus. Inte så gammalt och inte på Gotland. Men förra ägaren har faktiskt gjort en altan utan räcke och utan tak. Dessutom med en liknande dörr som på annonsen. Visst det är praktiskt men hade jag gjort altanen hade jag gjort den så att den skulle passa bättre med tidsandan.

Kanske just därför jag är blind och inte reagera nämnvärt först. Intressant verkligen.
 
Tänkte på gotlandsgården. Varför har mäklaren tagit kort på strömbrytarna egentligen? Det fanns nya strömbrytare med, vita tycker fe smälter bättre in än svarta. Eller är de svarta gammal el som behöver bytas?

De svarta är nya retroströmbrytare som ska påminna om strömbrytare i bakelit. Jag har egentligen inte emot att man väljer otidsenliga strömbrytare, för ur ett strikt bevarandeperspektiv så skulle huset inte ha ström alls - och det skulle ju inte många tycka vore särskilt praktiskt. ;)
 
De svarta är nya retroströmbrytare som ska påminna om strömbrytare i bakelit. Jag har egentligen inte emot att man väljer otidsenliga strömbrytare, för ur ett strikt bevarandeperspektiv så skulle huset inte ha ström alls - och det skulle ju inte många tycka vore särskilt praktiskt. ;)

Ja jo blir lite väl mörkt då :D. Har själv några jag tror är retro strömbrytare. De är nog sen elen installerades men de är helt vita, runda och med runda pluppar man trycker på. Det är bara ett rum som har så, lite konstigt.
 

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 659
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 113
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 560
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 544
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp