Bukefalos 28 år!

Spännande o intressanta hus till salu del 4

Hur kan det inte vara hemskt? Fönstren? Taket?
Byter man ut fönstren, lägger tegeltak (gammal taktegel är lätt att få tag på) och tar bort tillägget på takgesimsen samt målar om utvändigt skulle det inte se så tokigt ut och det är inga jättesummor eller svårt arbete, åtminstone inte i relation till totalpriset. En del frågetecken finns förstås när det gäller färg och puts.

Trädäcket och altandörren åker också bort.
 
Sen skall man inte döma vanliga husrenoverare för hårt tycker jag, när vår gamla kyrka, med äldsta delarna från 1100-talet, putsades om var all möjlig expertis inblandad, inte minsta lilla fick göras utan godkännande från Riksantikvarieämbetet och byggnadsantikvarier från länsstyrelsen var med under hela arbetet. All gammal kalkputs knackades ned och ersattes med cementblandad puts och det hela avslutades sen med silikatfärg! Efter några år så kom fuktproblemen som ett brev på posten när inte putsen var lika genomsläpplig som innan och avancerad klimatstyrning och nu också centralvärme har måst installeras.

Och det i en 1100-tals kyrka!
 
Sen skall man inte döma vanliga husrenoverare för hårt tycker jag, när vår gamla kyrka, med äldsta delarna från 1100-talet, putsades om var all möjlig expertis inblandad, inte minsta lilla fick göras utan godkännande från Riksantikvarieämbetet och byggnadsantikvarier från länsstyrelsen var med under hela arbetet. All gammal kalkputs knackades ned och ersattes med cementblandad puts och det hela avslutades sen med silikatfärg! Efter några år så kom fuktproblemen som ett brev på posten när inte putsen var lika genomsläpplig som innan och avancerad klimatstyrning och nu också centralvärme har måst installeras.

Och det i en 1100-tals kyrka!

:cry: :cry:
 
Det var förstås för några år sedan och nu tror jag de vet bättre men ändå. Jag var inte så gammal att jag kommer ihåg något direkt men jag har hela redovisningen som är väldigt noggrann och detaljerad, avsnittet med dokumentationen av murverket är intressant att läsa.
 
Fortfarande inte sålt, trots den oemotståndliga beskrivningen.....:D

"Då är kanske denna oas med dansk design byggt av en känd dansk musiker 1980, någonting för dig. Villan har under 1990-talet haft ett flertal kungliga besök. Den är byggd som en utdragningsbar kikare med härligt ljusinsläpp från alla väderstreck."

http://beskrivning.fasad.eu/objekt/777039/bildlista.html
Jag skulle bli tokig/deprimerad efter en vecka inne i skogen utan utsikt. Bara av att titta på bilderna får man lätt ångest , får känslan "vill bara härifrån"
 
Fortfarande inte sålt, trots den oemotståndliga beskrivningen.....:D

"Då är kanske denna oas med dansk design byggt av en känd dansk musiker 1980, någonting för dig. Villan har under 1990-talet haft ett flertal kungliga besök. Den är byggd som en utdragningsbar kikare med härligt ljusinsläpp från alla väderstreck."

http://beskrivning.fasad.eu/objekt/777039/bildlista.html
Men jösses! Bilderna verkar ju inte göra huset rättvisa alls.
 
Ja, den var verkligen helt otroligt malplacé! Jag är överlag rätt kallsinnig när det gäller enfamiljshus - tycker att de flesta är tråkiga eller opraktiska eller båda, samt många är löjligt pretentiösa - men den där altanen, och den där volangkanten! Asfula var för sig och passar sensationellt dåligt ihop! :D
Ja, altanen är verkligen gräslig. Det passar inte alls med huset och dessutom är den så illa gjord att man blir alldeles tagen. På ett dåligt sätt. :cautious:
Volangkanten, ja. Min enda fråga är varför? :D
 
Fortfarande inte sålt, trots den oemotståndliga beskrivningen.....:D

"Då är kanske denna oas med dansk design byggt av en känd dansk musiker 1980, någonting för dig. Villan har under 1990-talet haft ett flertal kungliga besök. Den är byggd som en utdragningsbar kikare med härligt ljusinsläpp från alla väderstreck."

http://beskrivning.fasad.eu/objekt/777039/bildlista.html
Det är ju snett. Och det kanske är skogens konung som varit på besök och stökat runt på tomten....eller bodde Henemark här på 90-talet?
 
Vad sägs om detta? Bara 27 mille.
1503663328_37228.jpg

https://www.skeppsholmen.se/sv/object/images/s-842113/
 
Senast ändrad:
Denna mäklares beskrivning var väl lite väl mycket

"
För att få rätt känsla för hur det är att leva och bo på Råhagen 102 ber vi er blunda. Ni hör hur fåglarna kvittrar och ni hör också hästarnas hovar klappra i paddocken med deras ryttare på. Ni andas in den friska luften öppnar ögonen och ser både en hare och ett rådjur skutta över vägen. Ni sitter på farstukvisten och dricker en kopp varmt kaffe samtidigt som ni hör hur ungdomarna ridit färdigt och sitter inne i sadelkammaren och fnissar och skrattar. När den sista slurken är uppdrucken ser ni hästarna gå ute i hagen, ni går förbi växthuset och ser hur tomatplantorna tar sig och hur blomningen ser ut på jordgubbsplantorna. Senare på kvällen kanske ni samlas med vännerna för att grilla och spela några set badminton eller så kanske ni ställer till med storbak i bakugnen inne i sadelkammaren. På sommaren hoppar ni upp på cykeln och cyklar ner och badar i sjön." :yuck:

https://www.hemnet.se/bostad/123070..._content=rad1&utm_medium=html&utm_source=mail
 
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1732667&images=1

:cry: Jag försökte komma på någon snärtig kommentar men blev bara så ledsen. Må de som har vanställt denna 1600-talsgård hemsökas resten av livet.
Må det aldrig gå att sälja, som straff. :rage:
Varför, varför kan inte de som vill ha hus i den här stilen bygga nytt istället - och låta bli de fantastiska byggnader som finns kvar som istället behöver omtänksam byggnadsvård.

Jag var på en husvisning i ett 1700-talshus en gång och hörde folk bakom mig prata om gipsskivor och annat elände. Hu.

*klappar kärleksfullt på mina vackra innanfönster med sin tunna spröjs och handblåsta glas*
 

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
64 374
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 759
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 880
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 058
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp