Bukefalos 28 år!

Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Välkommen Mul :D !!!

Har precis kommit in från en stunds samvaro med hästarna, ca 3 timmar blev det :D . Mockat ligghallen, groomat bägge hästarna ordentligt, longerat Rocket och tagit en promenad utmed 331:an med honom. Under tiden var Lilly oerhört upprörd över att vi gått iväg så hon motionerade sig själv. Men tro inte att hon slapp undan lite longering iallafall ;) ...nä men det blev lite kortare session istället.

Båda såg till att rulla sig ordentligt efteråt så plötsligt är hästarna inte så välgrommade längre...surt:mad:...

Lilly idag:
32264925.jpg


Rocket:
32264926.jpg
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

angaende losdrift.. med svar till alla..

joda mirri kan ga med bullarna.. men da blir madeira ensam, eller sa far jag ta en bulle till henne..
jag har funderat pa det i alla fall. men kan inte "see" det i min skalle.. sa ritningar emottage tacksamt.
Dock ingen chance att spara uteboxar da de haller pa att ramla ihop de med.. och sneda ar de ocksa.. Om jag inte envisas med att ha Mirri i sallskap med de andra kunde jag gora en hage framfor utebox och lata honom bo dar.. men ar inte den som skiljer pa hastar just for att han har sma kulor.. sa det gar inte heller..
Dock, om ngn har ritning forslag mottager jag tacksamt.. Ser egentligen inte fordelen med losdrift dock, maste lika val ta vatten dit..samt ta ut ho plus da skall de ha ett vindskydd (kostar pengar). Plus att jag har ladan med 3 stallboxar. Alla sager det ar sa enkelt.. \Losdrift har oftast halm som badd, ngt som jag inte klarar av att ha, da jag inte har traktor att ta ut det med.. far ju inte in traktor i ladan langre.. Men som sagt, ngn med ritning sand garna..

Gubbe, jag svarar for Grodis,, hon som jag ar busy i var vantan pa folis.. Sa kanske darfor vi inte (eller hon i alla fall) har varit ute i klorofyllen.. Men hon berattar nog mer.. Nar hon aterkommer till traden..

Brimmis, ingen mask alltsa denna veckandan?? Skulle vara roligt for froken Miranda att se en babies fodas.. "Hennes" hast hehehe.. Hur gar det med barnbarnen, har du fatt dem intresserade av pallarna ngt tro?? Kanske ha en hel farm full av flingor??

Tant ponny, jag vet du inte har varit har sedan din sista post om Napoleon, men vill aterigen saga att det ar meningen att du skall HA. Han blev till salu just for att DU skall kunna kopa honom.. Sa forlora inte chansen och tank sa skont att rida med lammet mellan benen pa en rund och go Napoleon.. Sen kan du se den vita manen och det blir en lusitano.. satt sma knoppar i dar med rosetter sa blir han sa vacker sa.. Det ar faith att han skall flytta till Alingsas.. och da kan du och dotter rida ut tillsammans och Ville har en kompis.. OK nog med tjat fran mig..

Ar nastan klar med valdemars hus, skall bara lagga in hampan och sen gora ordning for kvallen.. Eldar som en dare, ute ar det dimma och sa blott sa blott.. Vilket betyder att jag inte kan andas, luftroren sager stop och stanger.. Eldar i spisen som en galning for att fa ut kylan.Lite knasigt nar det ar plusgrader ute men klarar inte blotan..
Madeira har borjat lagga pa udder nu. Men det kommer nog inte fore utsatt tid.. Och forhoppningsvis inte 0430h pa morgonen..
Ha en bra lordag afton... toots
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

KL

God eftermiddag! Här är det grått och lite regndroppar som faller:mad:
I fm var jag iväg på en hemlis:angel:. Sen hem och äta lunch.
Iväg till stallet och luncha pållarna 13. Städade lite i gubbens hage vid hans lunchplats.
Mockade, bytte vatten. Gjorde käk till middag och morgon. La in middagsmaten + lusernet (har fri tillgång i upphängd hink) i boxen. Mätte upp ny middagsmat och lusern till i morgon.
Fyllde på vatten i hagen.
Gubbe fick sin mellis (havre, hack och original) i hagen + tillrättning av täcket som satt på sniskan. En morot innan jag gick och bytte om för hemfärd.

Nu blir det snabb-dusch och omklädning innan jag och päronen ska åka in till stan och äta på Jalla. Blir turkskav till middag:d
I morse fick jag en ny morgonrock + pengar till klippning och bio av mamma. Har även fått innan pengar till 2 lusernhack, 1 lusernpellets, 1 havre och 1 betfor av päronen.:bow:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Välkommen Mul :)

Hoppas vi får veta lite mer om dig framöver.. vi är sååå nyfikna av oss.

Idag har jag ridit lite i hagen, mest skritt o lite trav.
Dandee ska ju läras upp lite i Western (jag med)

Travare med lååånga kliv är en utmaning :angel:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Apropos att vara ute i klorofyllen...

Hade tänkt starta upp henne nu när isen är borta - hon går barfota å är förhoppningsvis dräktig så jag tar det lugnt. Jag har precis ökat doseringen av mat - avelsfoder. Jag har ett arabsto - har satt in bilder på na tidigare, blir mer när/om magen syns bättre på henne.

Har idag sett MASSOR av arabisar - var på distanstävling och stjälpte till. Kul att nosa på vad det är för sport. Det är iaf ingen sport för prinsessor på ärten, det har man konstaterat. Jösses vad de sliter!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

aha...du håller på med avel , ja då begriper jag tror jag:o

distans är nog rätt kul, kan tänka mig de tar tid , mycket träning o bra benmuskler...:laugh:

kanske skulle vara något för min drummel....låg vilopuls har han i alla fall , så låg så vetten o hans elever var tvungen o ta den 2 gånger..:laugh:

många som går i väntns tider här nu....rena baby boomen ju...

hoppas allt går bra o de blir en fin häst.....:D
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

KL. Tittar in snabbt.....
Tack för uppmuntran. Bara en liten detalj - han KANSKE blir till salu. Jag ska bestämma mig och ägaren ska bestämma sig (om hon vill sälja). Om det klickar igen så får jag försöka övertyga henne om att han kommer få det finnemang hos mig (kan inte hamna hos någon bättre!).

Nu håller jag på att förbereda för att arr en clinic imorgon. Håller på att jaga fällstolar och skriva box-skyltar.....

Kram till alla kärringar & gubb (-s?).
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Välkommen Mul :laugh:

Här är det riktigt grått ute idag, det är så att regnet hänger i luften.
Ska försöka släpa mig ut i stallet och mocka om en liten stund, har sett att hästarna har varit busiga idag och sprungit runt och lekt e massa, så söta :love:

Måste säga att det är väldigt fina hästar ni har alla :laugh:

Jag är ledig i natt, skönt!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Tackar för det!

Hivar in en bild så jag håller kunskapen om att lägga in bilder levande...:angel:

32225331.jpg


När vi åkte iväg på hennes "affärsresa" så var hon hur cool som helst. Väl där stallade jag in henne hyfsat nära den kille jag hade valt till henne. Jag gick in och fikade en stund - när jag kom ut såg jag till min "fasa" :o:eek: att hon stod och gav skamliga förslag till honom. Så där rätt upp och ner! ;)

Hoppas att allt går väl.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Kl.

Hej och välkommen hit Mul!

Äntligen har lugnet lagt sej över Wikasgården! Mathilda och Melvin har åkt hem till sej. Jäklar i min lilla låda, dom kan konsten att hålla i gång :eek:

Ligghall ja, det är absolut min melodi. Nu har jag tagit mej i genom första vintern och det har gått kanoners bra.

Jag har inte saknat ett stall en endaste sekund, och jag kommer förmodligen aldrig att ha mina flickor i stall igen!

Dom ser ut att må hur bra som helst av att gå på lösdrift och inget väder har hittills fått dom att stå inne och häcka :angel:

Nu blev det ju inte riktigt som jag hade tänkt och planerat iom handkraschen men vi kör på så gott det går :laugh:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Välkommen Mul - en till som är i väntans tider!

Japp här är tråden där moderatorerna kan sova lugnt... :D
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Japp - jag hade boots på henne då hon hade en hovböld i somras... Den gick sönder på ett kick... Den bootsen var dock för stor.

Jag har funderat på boots, men inte kommit till skott ännu. Det kostar ju en del. Cavallo - bootsen tyckte jag kändes tunga. Funderar mest på Easy - boots, men men. Får se.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

affärsresa:p de var ett nytt uttryck för en gammal verksamhet :D rena koppleriverksamheten ju....:o

ser ut på bilden som en lite kraftigare arab, inte så liten . Men ska man tro bilden är hon dräktig eller har en snäll matte...:angel:

Men är väl klart hon flirtade ....så grann kille hade hon väl aldrig sett...o gällde ju att ta tillfället i flykten...kanske inte blir någon mer gång ju , sånt kan man aldrig veta....:D

en riktig märr de där som vet vad hon vill o ser till att få de :angel:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

bara ett tips...har använt både easy o cavallo i flera år på märren jag hade....

easy bott passar inte på hovar med låga trakter.,,, då får man skav av remmen innuti...

cavallo är bättre o mycket lättare o sätta på o de väger obetydlig mer , hade aldrig några som hels tproblem med cavallona...

easy bottsen gick wiren av vid ett antal tillfällen o de tappade jag flera gånger...

cavallona satt som berg o inga problem alls , använde dem i 4 år med o utan brodd o red otroligt mycket med dem...

så för mig blir de cavallo igen om jag behöver boots....
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

De Easy - boots som jag har tittat på har inte sådan där wire, utan kardborre - tjosan.

Jag tänkte mest på boots då min tant var så ömhovad, men efter några promenader då jag hade fått upp muskulatur och tränat upp leder osv så gick det finemang - om man undvek det hårdaste gruset...
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

easy med kardborre ?? måste ha kommit ny sort ,, måste jag kolla:laugh: var ju 10år sedan jag köpte mina....

ja kan man rida på underlag som passar hästen behövs ju ingsa boots , men här måste ja ut på asfalt o grusvägar innan jag kommer till stigar...

men som hovis säger., tål hästen barfota är de ju de bästa...helt klart...

araber har väl bra hovar generellt eller.....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 169
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
107 812
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
113 140
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp