TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Här är min just nu :)

Midnight_Train_Wallpaper_by_xDante.jpg


Tips. Deviantart ett fantastiskt ställe där amatörkonstnärer delar med sig av sina arbeten, det är fritt att använda deras verk. Söker man på till exempel "horse" under Wallpapers får man upp många otroligt fina.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

häftig bild...:laugh: vad är de som gör att de är så häftigt att se hästar galoppera i vatten...de är bara så åhhhhh:) Kanske för attt jag fått någon fix ide om att en gång få pröva på de , men här uppe har vi ju inga sådana ställen o inte vet jag om man skulle få heller..

En annan dröm är att en gång få äga o rida en kolsvart häst ..

Kolsvarta välmusklade hästar aningens svettiga o se solen blänka på musklerna är bara så oerhört vackert...

Här Gubbe, det här ser väl härligt ut

horses_by_ferdimebag-d38okpy.jpg
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

med tanke pa herr gubbes spets byxor sa passar han ju sa bra in i tanttraden, och visst maste han bli fargad av vart gnall..

men jag haller med. -20 har med dock med solsken och det blir mkt fort ute idag.. pallar ater ho just nu men far komma ut snart.. so fort jag har fatt pa mig mameluckorna.. sen blir det elda och elda och ta in mer ved forstas.. och elda lite till.. OM temp gar upp lite skall jag ut med valdemar.. men sen nar det ar sa kallt som nu har jag problem med andningen sa kanske bara stannar inne..

i morgon kommer pojkarna och skall tomma 2 boxar pa halm och lagga in pellets i stallet.. gor ju allt har for att det skall bli var. och jag ar trott pa den har kylan ocksa.. och all sno.. med tanke pa att tantcampen ar 5 veckor ivag och det ar 3 meter tjale i jorden, ja det blir nog inte mkt halgravande.
Far val gora ngt temp for nar baby kommer.. Och sen anstalla pojkar igen..

Och pa tal om TANT CAMP.. Forstas har jag tappat bort listan nar folk kommer och vem som kommer..

Snalla igen, skriv nar ni kommer sa jag har nog med mat och sant i hus och vem jag vantar nar. Vissa vet jag men bara for att vara pa den sakra sidan Det blir fullt hus det vet jag lol.. Skoj ocksa..

Nu skall jag dricka klart coffee och sen ar det dags att slanga sig ut.. toots yalls
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

den bilden ar fran svarta hingsten. hasten heter Cass Ole och ar son till Aladdinn en polsk arab importerad fran Sverige till USA. Aladdinn var fodd med overbett, och de spenderade 250 000 dollar pa att "korta" han underkake sa han blev perfekt.. han gick senare vidare och vann massor av shows.. Och har /hade ett ton av babies.. Han var fortfarande levande for 3 ar sedan nar han gjorde ett command showing pa Nationals.. Gammal, men fortfarande vacker.. "Cass" hastar gick vidare och tog manga priser pa tavlingar.. Men tyvarr fanns det ingen att overta stuteriet nar de gamla folken dog av. Sonen salde ut hastarna billigt och blodet blev tappat. Dock det finns en och annan cass hast som springer runt.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Kom på att jag ju har en bild på mig själv när jag nästan galopperar i vatten. Vi var i vattnet ibland, men typiskt nog inte just när bilden togs.

S6307496%20%28Medium%29.JPG


Platsen är Chalong på Phuket för två år sedan.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

sickna fina hästar..:D

Men Marco...kallar du de där galopp:laugh: är ju nästan skritt ju...hade du handbromsen i...( retas med dig )
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Haha du gubbe :D Det var jag, dottern och hennes kompis som var ute och red. Dottern som inte var så lång på den tiden fick en ponnyskrutt som var snabb som vinden, hon kom långt före oss andra. Ser ni en prick där bakom mig? Det är dotterns kompis, hon hade motsatt problem ... den hästen överansträngde sig inte i onödan ;)

Jag bloggar en hel del (fast ingen sådan där tjusig populär en, bara till husbehov typ) och här skrev jag lite grann om den ridturen http://susslever.blogspot.com/2009/01/till-hst-i-thailand.html om någon vill läsa :grin:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Himmel...att sitta här i -30 grader och logga in och det första jag ser är dessa bilder...*grööööööööön av avuuuuuund*

Lördag...ledig i helgen :) ...Skönt efter att ha avslutat veckan med tre tolvtimmarspass. Vid kl 17 igår la skallen av och jag fick dubbelkolla allt, även den enklaste rutinfrågan som kunde ha ställts :o . Knappt jag kunde svara i telefonen korrekt, glömde plötsligt vad jag skulle svara, vilken avdelning jag var på. Pinsamt eftersom jag i stort sett alltid är på en och samma avdelning:crazy:.

3:e veckan i tjänst avklarad. Har överlevt således...

Här är det strålande vackert väder men svinkallt. Det blir inte så mycket uteliv såvida inte temperaturen stiger lite. Hoppas solen behagar värma upp landskapet här så man törs gå ut. Vi har fått mer snö de sista dagarna också. Officiella snödjupet är 106 cm men här ligger det lite mer än så. Ingen idé att försöka ge sig ut på några ridturer men om det behagar bli lite varmare ska jag dona med hästarna på min lilla plan.

Önskar alla en skön helg :)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hahaha, tänkte oxå på att det lät bra tant-aktigt :rofl:

Appropå kylan så har dom som förstår väder sagt att extremkylan skulle återvända i mitten på februari och hålla i sej hela mars och än så länge stämmer det ju :devil:

Vi hade -27 grader i morse och jag håller fullkomligt med alla, nu är man bra less på kylan men men.......det är bara att gilla läget och klä sej varmt :grin:

Till och med mina galningar till hundar stog på 3 ben när vi var ute vid hästarna och jag tror aldrig det har hänt att dom har gått in före mej :eek:

Skulle har varit i väg på Nh-kurs med min gamla stallägare men hon hade -30 i morse och ville inte lasta sin unghäst i den kylan utan vi åker på em-passet i stället.

Nu sitter jag och myser vid kaminen i stället och tittar på slalom :)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Kat och alla andra, detta är vad jag har om tider, folk och mat :laugh:

VÄRMLANDSK CONCENTRATIONSCAMP

Fredag kommer
McMarco - Pajer
Cho3 - Kycklingratäng, sallad, plastätsaker
Tajger
Pinto

Lordag kommer
Idavallen - Vin
Brimmis
Grodis
Lobell - Grillad kyckling och potatisallad
Mirameja -
Voff - Köttfärssås

Det fattas folk men fyll garna pa listan (cut and paste) sa jag vet pa ett ungefar hur manga sangplatser jag maste ha forberedda. OM ngn har uppblasbar mattress tag garna med. Jag har 3 men mer behovs om ni inte vill dela med ngn.
Annats vanligt, sovsack handdukar, tandborste, klader for varme och for inomhus
Verktyg som kan medtagas/behovs ar: slagborr bitt (behover hal i muren i koket for krokar), dynggrep, forlangningssladd, chainsaw, Borrmaskin, med bit, mattape,kniv? , exactoknife (san dar som man skar tex gummimattor med), staplegun och staples. Hammare, arbets lampa med lang sladd.
tofflor for inomhus ar bra att ha med da golven ar jattekalla
Sa var det mat. Som sagt tidigare jag star for frukost med alla tillbehor. sa det ar val da lunch snack och middag lordag och sen lunch sondag.. samt vad vin ni vill dricka/andra drycker..Kanske var och en tar med sig vad de vill ha och vi satter pa bordet lol.. Men vad ni vill ata vet jag inte, sa kom med forslag.. Jag personligen tycker mkt om den har chicken sallad som man kan fa pa ica, men kan goras sjalv ocksa.. Ar det en kall dag kan en stor kastrull med chili goras...det ar alltid gott.
Som sagt har jag glomt nagon cut and paste er sjalva in nar ni kommer.. Behovs Howtos tala om och jag postar igen.. en del har mitt nummer andra far vid pm..

Ni som saknas eller är för mycket, hojta, jag håller listan igång ;)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

KL

Här är det också svinkallt, så jag sällar mig till "klagokören", hade tänkt ta en lång skön ridtur men jag tappade totalt inspirationen när jag såg termometern:(

Och det sägs att det skall hålla i sig, jag vill inte vara med!

men, men, det blir ju vår någongång :idea:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Knapplånar mej själv för jag glömde ju en mycket viktig sak :D

Flickorna har börjat fälla dom med nu så det finns hopp om att det blir vår snart :bump::banana::bump:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hoppar in som hastigast,ang. campen så vet jag inte än om jag får ledigt.Kort om folk på jobbet:mad:

Hmm och inte så posetivt när jag var på arbetsterapin igår,jodå ligamentskador på fingrarna oxå:crazy:

Nepp nu måste jag sätta fart ,ska ha kalas för sonen som fyllt 20,återkommer när det blivit lugnt igen.
Ha det bra alla i vinterkylan.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Vi har "bara" -20 idag. Tyvärr är mina termoridbyxor på utflykt. Dottern ska vara hästskötare under en islandstävling hela dagen så hon lånade mina. Hennes egna var tydligen för fula. Tyvärr får jag inte plats i dem. Så ridningen får väl anstå i dag, jag har ingen lust att förfrysa mina stackars lår.

För övrigt, jag saknar Ciszma (stavade jag rätt här tro) och hennes härliga kamelrapporter. Hohoooooo, var håller du hus tant kameldrivare?

Här är jag, näst intill totalt nedfrusen och bevarad för kommande 1000 år.... vi har så kallt så snoret fryser till is när man går till brevlådan.... Därför håller jag mig inne... El Camelo har dock inga problem trots att känselhåren på mulen blir alldeles vita, rimfrostiga... Vi gör faktiskt inget just nu, eftersom det är så kallt, inget är kul och inspirerande utan var dag bara går sin gilla gång...:crazy:

Dessutom har jag ännu inte fått in en redig, fungerande studierutin utan jag sitter mest hela dagen å pluggar...kommer nog ge sig lite när man finslipat allt... :angel:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Fy Fabian!! Vi har ju rena sommarvärmen här om man jämför!! -11 när jag åkte från jobbet i morse och runt -6 nu. Dock strålande sol,så man ska väl inte klaga...

Fortfarande förbannad på förs.bolaget..... och vet på dj.sj.huset......ska ringa o begära ut alla papper på måndag,fick bara kvitto på totalsumman nu......blev så paff över att inte förs tog det så jag kom mej inte för att fråga efter specifikation!
Ska även ta en fajt m förs bolaget,det är en skitsumma egentligen,handlar om 1300 ungefär,men det är principen!

Hästen mår väl sådär,tycker inte att han är helt ok,nånting är fel.....
Kissar väldigt lite och har ingen riktigt hård stråle,men men....jag avvaktar under helgen o ringer min vet igen på måndag så får vi se.

Nu får jag väl dra på med stallmunderingen och börja jobba!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

kl

Den här veckan har jag bara varit trött,trött och inget känns kul.Finns ingen orsak direkt utan just nu är det bara så.Går väl hyfsat att jobba men sen säckar jag ihop när jag kommer hem.Skulle kunna sova dygnet om känns det som.

Här är ett underbart vinterväder,sol,kring -10 men den kalla vinden kyler.

Om jag inte hade saker att göra och djur som vill ha mat hade jag nog legat i sängen fortfarande.Även om allt känns jobbigt så tvingas jag ju ut och det är det som är så bra med detta livet på landet.

Nu har jag gått en promenad med hunden,sågat ner gnagträd till hästarna och huggt tändved.Tänker läsa en stund sedan ge mig ut igen och ordna ensilaget och mocka det som ev.finns i lösdriften.Och köra in mer ved förstås!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag har en liten väska där jag packat ner:

* Checklista,
när jag står där och det blir komplikationer är jag inte riktigt klar i knoppen då är det alltid skönt att ha en lista!
* Tel nr till veterinär o annat folk som kan vara till hjälp
*Plasthandskar,vanliga o rektal
*Jodopax/Klorhexidin
*Paraffinolja
*Nappflaska för lamm
*Desinficerande våtservetter
*Febertermometer
*Microlax
*Sax
*Handdukar
*Värmefilt
*Tvål,t.ex Lactacyd
*Ser till att det finns varmvatten
*Bomull o gasbinda

Vet inte om jag glömt ngt,men ungefär sådär ser den ut.

Mjölkar oftast ur o nappar ungarna innan de rest sej,det ger dem en extra kick!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Vet inte,men kan det vara den långa vintern o kylan som tar knäcken på oss??
Till och med gubbtjyven börjar ju å klaga.......DÅ är det nog illa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 096
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
125 797
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
117 281
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
140 672
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp