Tant och gubbe traden part 6

moholmarabs

Trådstartare
Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi anvander alla (ok nastan alla), sa vi spar pa vara sadlar och ryggar.. Alla ar valkomna, fula ord och personliga angrepp existerar inte, dock bananar och grona gubbar ar alltid valkomna. Sa nu skriver vi som attan igen och denna gangen kanske det blir om VAREN!!!! Vi kan hoppas...
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Tant Ponny ar ju pa vag fran England, dar hon tydligen har shoppat loss ordentligt, sa jag tog pa mig att skapa nasta trad.. Vi kan ju inte komma dar vi gar over tillatna inlagg.. Printing av alla tradar kommer att handa, Vad skoj det blir att lasa allt igen..

Snart ar det sondag.. jag skall nu hoppa i lusladan.. nattis
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Märkligt att de inte kan hjälpa dej att stacka höet!:( Vad är det för "karlar" ?
Tråk gubbar!!

Syrran:Grattis,grattis,dels till nya jobbet och att det går så bra med din fina nordis!!:banana:
Slipper du DEN:devil: chefen nu??:laugh:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

:bow:Go Afton alla vänner. Jag har hunnit skumma igenom här varje kväll så jag har lite koll på vad ni gör ;)

Idag var jag ute o tog en promenad med min läskiga 1½ åring och dottern red barbacka på 25 åringen.
Först provade vi lite longering på ängen och med en människa som är ur-usel på att longera och en unghäst som aldrig har blivit longerad så.... ja hon sprang ju lite runt och skötte sig ändå fint.
Sen tog vi en promenad i byn, vände vid skolan och gick på trottoaren tillbaka. Då blev hon lite stissig och började gå på mig. Jag stannade upp för att visa att så gör man inte. Då går hon rakt :mad: på mig, trampar mig på foten och fortsätter rakt över mig så jag faller rakt ner på trottoaren. Unghästen blir skiträdd och hoppar över mig, trampar mig på armen = jag tappar grimskaftet och där galopperade hon iväg. :eek:
Ropar lite förtvivlat och hon springer rakt ut mot länsvägen. Dottern travar efter med sin ponny och genar upp på en åker och som tur är så svänger den läskiga lilla unghästen in på åkern och springer runt där som en galenpanna istället för att fortsätta rakt fram mot stora vägen. :crazy:. Dottern rider runt lite på ängen mot ungstoet som till slut lugnar ner sig och stannar hos gamle farbror så jag får tag på henne. Stressad till max eftersom grimskaftet slängde runt benen på henne när hon sprang runt. Tur att jag satte det i grimman som jag hade ovanpå tränset :bow: o inte i någon av bettringarna.
Sicken pärs, fy sjutton va läskigt. Dottern trodde jag hade blivit sparkad i huvudet när jag låg på trottoaren, men hon trampade mig bara på armen. Och som tur var så hade jag hjälmen på huvudet!!!:idea: Det har jag slarvat lite med ibland, även om den oftast är på när vi är ute o går med ungstoet.
Så nu finns det en billig 1½ årig connemara i stallet kan jag meddela :cool:, morr!

Nä, nu ska jag lägga mig o läsa min "bra-iga" bok en stund innan John Blund kommer, Go natt kram till alla!
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Oj, vilken tur att hästkräket inte gjorde dej riktigt illa :eek: Och vilken tur att kräket inte sprang ut på länsvägen :eek: Och vilken tur att du hade hjälmen på dej :eek:


Kl.

Kallt, burr! -23 nyss när jag var ut och nattade flickorna men dom ser då ut att trivas som fiskar i vattnet och tur är väl det.

Tråd nr 6, jösses! Det tog oss en månad prick att fylla tråd 5, undrar just vilket nummer vi är på när det här året tar slut :angel:

Förresten Syrran grattis till nya jobbet (vad nu det är, nyfiken) och va skoj att det gick så bra med kläder på för nordisen :banana::bump::banana:

Längtar tills jag är bra nog i handen så jag kan köra i gång ordentligt med mina flickor :D Men just nu är det "Var sak har sin tid" som gäller. Urtråkigt!
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Usch! Hoppas inte det är allvarligt med armen.
Det verkar som att det är en epidemi med skador på gång.
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Oj, tur att det inte var värre. Ung/hästar reagerar inte alltid som vi tror, vilket vi ibland lär oss den hårda vägen:crazy: Bra att du hade hjälmen på!

Här har hästarna kommit ut, vi har -15 grader och strålande solsken. JAg hade föredragit 15 +, men det är iaf sol...
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

kl ....

grattis Syrran...här gäller de att ta de positiva lilla som finns :) Annars verkar de mesta vara mer eller mindre grått o trist nu för alla. Skador , olyckshändelser , arktiskt kyla etc etc....har alla fått en liten släng av vinterdepression tro..:confused:

Ja inte fasen var de muntrare iag heller - 24 vid hemgång från jobbet....är de månne en fingervisning om den vår som enligt gammal tradition skall komma någon gång....


Små förtretligheter blir större av någon anledning :mad: Imorse när jag skulle hämta ett tjockare vintertäcke till Herrn , gick plötsligt inte dörren till pannrummet upp mer än till hälften , för att marken tydligen höjt sig av kylan eller va de nu är för....något som inte hänt på de 25 år jag bott här.:eek:

efter utsläpp av springarna blev de till att rota fram stora spettet o börja försöka hacka bort så dörren går upp helt, har ju snöslungan tex i pannrummet o den är händig att få ut när de vita skitet dråsar ner...:)

Nåja de kunde ju vara värre men jag undrar jag om vi inte får en lååååång kall vår på de här....

men vi lever ju i alla fall o kan man inte göra så mycket annat för kyla så har vi detta eminenta forum....

undrar om de är min tur å råka ut för något nu när Springaren inte har fått göra av med nåågon energi på flera dagar för extrem kylan...:angel:

ja den som lever får se o de är i alla fall aldrig tråkigt :laugh:

mot kaffe hurran i fyrsprång......
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Go morgon....

Missade att det var ny tråd på gång.... så Karindk..... Skrev ett svar till dig i den gamla....:D

Brimmis.... Mitt jobb har nämnts ett flertal gånger när ni gissat yrket hos andra.

Om jag beskriver det så här så gissar ni nog rätt allihopa....

Jag jobbar statligt... I motsatta änden av det Piraja sysslar med.

Ni ser garanterat någon av mina kollegor någon gång varje gång ni är inne i ett större samhälle.

Den tjänst jag lämnar kallas på fackspråk fu-ledare... och 1 maj går jag till en tjänst som på fackspråk kallas Inre befäl....

Tjänstgöring dygnet runt...... på tre skift.....

Enkel gissning eller hur????
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Ahaaa ... missade att det var en ny tråd. Då ska jag väl presentera mig och de mina lite kort, de flesta här har kanske pejl på vem jag är redan men jag kör ändå.

P1000116%20%28Medium%29.JPG

Här har ni mig och min för tillfället ganska lurviga arab Leo, 13 år i år. Själv heter jag Suss, Susanne, Macaronie (fast bara här), jag är 48 år och bor med man och två hemmavarande barn utanför Enköping. Har också fyra utflugna döttrar, mågar och fyra små barnbarn. Vi bor på landet men har inte eget stall. Det hyr vi av vår granne och har 75 meter att traska så det är nästan som att ha eget ändå. 15-åriga dottern Amelie har en egen, urvuxen ponny, Soraya 14 år. Flickan är för lång egentligen, men är nätt och lätt så det får funka tills vi löser detta.

Fullsk%C3%A4rmsinf%C3%A5ngning%202011-02-16%20221900.bmp.jpg

Ponnyn Soraya med 11-åriga sonen Lucas ombord. Han har fått för sig att han ska ta ridlektioner av storasyster nu under sportlovet :laugh: Jag jublar!

P1000162%20%28Medium%29.JPG

En av våra fyra pallar. Helt ovärderliga :rofl:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Huj!!! :eek: Jisses! Tur det slutade så lyckligt som det gjorde till slut.

-21° på morgonen, det bet i kinderna när vi släppte ut pållarna. Gubben är bekymrad om han ska få igång lastbilen, han måste jobba idag. För egen del väntar jag hit dotter nummer tre i raden med sambo och 4 månader gamla bebisflickan Evelinn samt galenpannan Otto (dalmatiner). Tänkte se om vi inte kan komma ut en sväng med hästarna också. Vi får se, det beror på när dottern kommer.

Jag har också fått för mig att rädda alla recept som ligger i en låda. Ni vet, urklipp, små handskrivna lappar, fotostatkopior osv. Jag har försökt klistra in dem i block och sådant men de kommer ändå på drift och jag kan leta i evighet ibland. Jag VET ju att det ska finnas där ... någonstans. Så nu ska jag lägga upp dem alla i bloggform. Det kommer att ta veckor att få in dem alla, men jag får ta det lite undan för undan.
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

- 17 här i dag så det är inte så väldigt mycket..

Arktisk kyla bekommer mig inte... Jag föredrar rejält med minusgrader framför 0 gradigt, regn, lera och mörker....

Jag hyllar åter igen min scoteroverall... Den och ett par rejäla kängor på fötterna så klarar man rätt många minusgrader.... Faktum är att den är nästan lite för varm att jobba i idag.... Den kräver nästan kyla ner mot -25 om man skall vara igång fysiskt.

Hästarna stormtrivs när det är rejäl kyla... så för mig får det gärna fortsätta vara kallt ett tag till...
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

herr gubbe... du master borja anvanda hjalmen.. har man det pa hander inget.. och vi vill ju ha dig i en bit, inte flera... tank zuma camp i tradgarn, DET om ngt skall val fa dig att vara forsiktig. haha.

-23 har jag var upp och ner och eldade hela natten.. men jag fryser i alla fall.. som sagt tidigare min kropp ar inte gjort for minus.. nej ge mig -30 och solsken och lite bris.. harligt varre..

vet inte om jag ar deprimerad dock, jag har nog gett upp tror jag och bara hysteriskt gapskrattar at det... hoppas det inte ar dags att bli hamtad av de snalla farbroderna i vita rockar..

men vi far val hoppas pa battre tider.. 30 april skall man ju sta dar i sina sommarskor med mossa pa huvet och sjunga ivag.. haha

hoppas alla med ailments och andra utan haver en bra dag.. for solen skiner ju.. woohhooo
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Just det, presentationen. Jag heter Mona, pau riktitt. Bor på en liten gård utanför Halmstad med make och 19-årig son. Har även tre utflugna döttrar, den äldsta har jag som medryttare på mitt 9-åriga eng fullblod Tage. De andra två tävlade mycket på sina ponnyer, men den tiden är förbi, ponnyerna sålda och flickorna studerar. Så nu är det min tur:)

mona3kopia.jpg


"Pallen", jag använder alltså stenen, men har den lilla pallen med mig när jag åker och tränar, t ex.

Foto0550.jpg
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Har nog nämnt de förut tror jag men gillar verkligen de färgerna du har på stallet...

Stenläggning är snyggt o blir bara finare med åren...naturmaterial är vackra..

finns det konstnärligt anlag tro...i alla fall ett estetiskt sinne ...snyggt:laugh:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Jag tror också du är polis:).Är vi inte väldigt många här som jobbar med människor i olika former/yrken?

Här var det -20 i morse,kallt så det räcker och blir över för min del.Har svårt att förstå hur ni som har haft mellan -20-30 klarar vardagen.

Ändå har jag väl vant mig vid kylan på något sätt och glömt vad som kan hända,kom på att när det var så här kallt förra året frös min varmvattenledning under huset.Idag ska jag skotta upp snö mot väggen på huset där ledningen går och täta ett hål vid trappen så slipper jag förhoppningsvis ta till värmefläkten i år.

Mina hästar har ingen överskottsenergi,dom går ju ute jämt, utan täcken, så allt går väl åt till att hålla dom varma nu kan jag tro.Tycker synd om dom för det finns inte mycket att ta sig för i hagen,jag har ju minskat den också eftersom det är så mycket is i ena delen.Jag lägger in träd att gnaga på för de har börjat ge sig på stolparna och lägger ensilaget på lite olika platser så de får röra lite på sig.En del högar i utkanten på hagen är till för rådjuren också.

Ska ut med hunden, skulle gärna gå långrunda men luftrören klarar inte tempen i en timme.Det får bli kortis nu och hoppas på lite mildare i em.Solen värmer ju:)!

Igår tog jag mig till affären,piggnade till lite av att komma ut,träffade hovis där och pratade med en av tanterna i telefon.Och så finns ni här:)!Bra det!
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

japp skoteroverall o rejäla kängor is the shiit..:laugh:

Har inget emot vinter o någorlunda normala temperaturer men denna veckan har den pendlat mellan 24-30 grader o där säger mina luftrör stopp..

jag hyllar ju ordet lagom i de flesta sammanhang ...lite tråkigt kanske men tusan så bra när allt flyter på ...

grattis till befodran....o ansvaret...jag är ju ingen fan av 3 skift själv kör ajg 2 skift ..men de blir för långa arbetspass för er....

Men nu bör du ju få mer fritid ...så nu vill jag ha kontunerliga rapporter om Frk Grå o hennes framsteg rörande inkörning o inridning...:laugh:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

ojojoj, tur att det gick så pass bra ändå. Men hur är det med armen?

Syrran Grattis till jobbet:banana:

Pinto Hur går det med dina skador ? de låter ju inte alls kul:cry:

KL
Här sitter kylan i, jag vill inte vara med längre:mad:

Vattnet har frusit, luftvärmepumpen har lagt av, jag eldar för fullt men eftersom karln inte fattar hur man eldar så stänger han ner spjället helt innan det tagit sig, så jag springer och öppnar och tänder, han springer och stänger och släcker:eek: Tur att det snart är över, hoppas bara att jag inte får något vansinnesutbrott innan jag äntligen kommer ut härifrån.

Men, prinsessan mår utmärkt i alla fall :p
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Och nu blev jag lite nostalgisk och måste visa de fina ponnyerna vi hade:love: Hoppas inte döttrarna har nåt emot det...
Dream Cake e The Hale Helios ue Ceylon
IMG_2922_edited.jpg

Golden Wonder, holländsk import
IMG_2942_edited.jpg

Felicia e Fabian xx
galoppsom05.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
113 334
Senast: Tajger
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
112 616
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 100
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 142
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp