Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du behöver inte swisha hit den, jag har redan en på lager! Men du kanske har några supertips om vad jag ska hitta på med denne guldklump :idea:? Är inte jättesugen på soppa och selleribiffar har vi ätit sååå många gånger! Vad kan man mer hitta på mån tro?
Jag river rotselleri och gör antingen pastasås med rivet ihop linser, morot och fetaost på den eller som bas i vegetarisk lasagne. (La in receptet tidigare i tråden på den lasagnen jag brukar göra)

Helstekt rotselleri i ugn med kryddsmör är inte heller helt tokigt? :)
 
Du behöver inte swisha hit den, jag har redan en på lager! Men du kanske har några supertips om vad jag ska hitta på med denne guldklump :idea:? Är inte jättesugen på soppa och selleribiffar har vi ätit sååå många gånger! Vad kan man mer hitta på mån tro?

Skiva tunt och krydda med citron, olja och salt och ha i sallad?
 
Inga problem! Rotselleri är kul att laga mat med tycker jag!
Tommy Myllymäki säger tydligen att det är gott med parmesan, tryffel och hasselnötter till den ugnsstekta rotsellerin. Jag tror han kan ha rätt :D

Vet att jag från tips av annan bukefalist (@Stalone tror jag) gjorde stekta panerade skivor av rotselleri med rödvinssås. Det var gott och väldigt annorlunda :)

Vad blir inte gott med parmesan, tryffel och hasselnötter?


(Smörgåstårta. Men det är alltid undantaget.)
 
Gjorde en engelsk frukost med bacon, stekta tomater, champinjoner, vita bönor i tomatsås, äggröra och toast. Himmelskt gott.

Igår kväll gjorde jag färska fikon. Getost och bacon i ugn. Blev gott men getosten smälte lite väl mycket så nästa gång får jag ta en fastare sort.
 
I mitt kök tillagas just nu kålpudding, på bohuslänskt vis - dvs inget ris. Det ska väl mest bli matlådor till ännu en hektisk vecka, men kanske blir det middag också...

Annars har jag fyndat en kaffebryggare på ICAs 100-årskalasrea och njuter nu av en rackarns god kopp och en liten dammsugare.
 
Du behöver inte swisha hit den, jag har redan en på lager! Men du kanske har några supertips om vad jag ska hitta på med denne guldklump :idea:? Är inte jättesugen på soppa och selleribiffar har vi ätit sååå många gånger! Vad kan man mer hitta på mån tro?

Skära den i cm-tjocka skivor, förvälla dem, dubbelpanera dem (mjöl - sen uppvispat ägg - till sist panko eller strömjöl blandat med valfria kryddor och em massa riven parmesan) . Stek och servera med ... kanske vitlöksyoghurt och stekt potatis?
 
Skära den i cm-tjocka skivor, förvälla dem, dubbelpanera dem (mjöl - sen uppvispat ägg - till sist panko eller strömjöl blandat med valfria kryddor och em massa riven parmesan) . Stek och servera med ... kanske vitlöksyoghurt och stekt potatis?

Tror det blir någon variant av detta idag :up:. Jag har några fin-fina bakpotatisar som gärna vill bli pommes frites och en yohurtsås är ju aldrig fel! Kanske med feta? Eller bara vitlök. En klick majonäs i? Hmm, eller den ugnsbakade rotsellerin med samma tillbehör kanske:idea:!
 
Råkade hitta en stor bit hjortkött i frysen så nu blir det någon sorts burgundisk gryta med mycket rödvin, vitlök och svamp. (plus naturligtvis en massa rotfrukter - och ... taadaaa ... SQUASH!!! ) Den har puttrat hela dagen medan jag har skrivit på nästa bestseller (wishful thinking) tills jag insåg att ugnen ju var ledig så nu blir det äppelpaj också. För mycket mat blev det så nu kommer grannarna på middag. Jaja. :)
 
Ok, är ni redo för facit i sagan om min rotslleri :D?

Klumpen blev insmetad med smör och saltad med rökt salt. In i ugnen! Den fick sällskap (i annan form) av en kvartad fänkål droppad med citronsaft och olja och kryddad med salt, peppar och socker (sic!). Citronhalvorna följde med i formen. Halvvägs öste jag selleriknölen med det nu smälta smöret.

Tänkte att mängden mat blev lite snål till två personer och hittade två kallrökta gråsejfiléer som också fick några minuter i ugnen.

Rätten toppades med klippt krasse och smakade gott och festligt :d. Har jag sagt att jag älskar kylskåpsrensade och att jag rockar på att få allting ut av ingenting :up:?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
634
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 551
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 981
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp