Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
*burp* Julbord tillsammans med bönderna i "min" by, på den lokala fiskrestaurangen nere i hamnen. Havskräftor, lax i alla former, räkor (ej rökta, enda bristen) och delikata sillsorter. Och allt det andra som hör till. Skeldervikens winter ale som måltidsdryck = mycket bra, mycket gott och mycket mysigt. Hade dock kunnat tänka mig ett byte rakt av mot en kväll i Trastevere. :love:

Nu har jag en bit vildsvin i kylen som har tänkt att bli pulled vildpork i morgon. Och en sex sju kilo nötkött i blandade former, hämtade från kvartalets prenumerationslåda.

Och äntligen lyckats komma över Bjäreglass egen produktion, med smakerna lingonvanilj respektive saffransglass. Sneglade lystet också på champagnesorbet och pepparkaksglassen men lyckades slita mig därifrån.

Överväger nu att bjuda hit några lokala fattighjon och Kommandoran för att hjälpa till med tabberas innan jag äter ihjäl mig.
 
En fabulös matdag lider mot sitt slut...

Sesambagel med färskost och kallrökt lax till frukost.

Lamm-moussaka med halloumi fries, pitabröd och tzatziki till lunch.

Holländska pannkakor med lönnsirap till eftermiddagsfika.

Hjort med duxelles samt ugnsbakade äppelhalvor med balsamvinäger, vitlök och rosmarin till middag.

Jag skulle kunna säga att jag inte kommer äta på flera dagar nu, men med tanke på att jag planerar att göra både lussekatter och boeuf bourguignon imorgon låter jag bli.
 
Lasagnen blev himla lyckad! Ärad vare Husmor osv.
Eftersom vi åt en tidig middag då vi glömde äta lunch blev vi hungriga igen typ nu, så vi har mumsat fänkålssalami, daim och punchpraliner. En något oväntad men trevlig kombo. Har köpt vansinnigt dyra tulpaner som helgbonus, nu sover alla utom undertecknad som övar på att välja Glädje med Kay Pollack.
 
Jag saknar en man/kvinna som kan laga mat. Nästan alla jag levt med har varit utmärkta kockar. Kom på det när jag läste om holländska pannkakor.
Ett x var holländare, hans ost o/e baconpannkakor med lönnsirap var något utöver det vanliga, bautaköttbullarna var också en höjdare.
 
Han kom över kinesisk vildkanin i Hötorgshallen en gång för 10 kr styck, varken jag eller sonen åt, för mycket hagel. Mannen gjorde köttfärs av dem o drygade ut med 50% vitlök, då blev det ätbart.
 
Fläskytterfilé marinerar i kylen. Får se hur den blir. Tänker baka grönsaker i ugn och göra tsatsiki till. Yum. Funderar på att köra lunch/middag :up: Har en fläsklägg i kylen som måste ätas upp, gillar tyvärr inte rotmos, men det blir kanske det ändå om jag inte kommer på något vettigt alternativ. Förslag? :confused:
 
Fläskytterfilé marinerar i kylen. Får se hur den blir. Tänker baka grönsaker i ugn och göra tsatsiki till. Yum. Funderar på att köra lunch/middag :up: Har en fläsklägg i kylen som måste ätas upp, gillar tyvärr inte rotmos, men det blir kanske det ändå om jag inte kommer på något vettigt alternativ. Förslag? :confused:

Sötpotatismos kryddat med lite lime och chili?
 
Kokar marmelad på vedspisen:
23967679_1494457970661096_4625711818248028160_n.jpg
 
I helgen har det firats födelsedag. Födelsedagsbarnet önskade sig en meny baserad på trädgårdens grönsaker, så det blev en del improviserande för kökspersonal aka övriga familjen. Vi fick i alla fall ihop rostad rotsellerisoppa med rostade hasselnötter, rödbets- och fetaostpajer med örter och honung, grönsakstimbal på rödbeta, purjolök, och morot, långsamt smörbakade svartrötter samt olika sorters rotfruktschips. Avslutningsvis spenattårta med limecurd och mousse på gröna vinbär.
 
Gjorde saffransglass igår. Vill äta saffransglass för alltid (tur det blir många portioner när man bara är två!). Således blev det även efterrätten idag. Det blev så bra att glass med vanilj från stång samt punschglass redan står på listan, av saffransvarianten finns det minst lika mycket kvar i frysen fortfarande... :d
 
Hilfe! Jag håller på att koka köttgryta utan recept och är rädd att jag var lite, hm, ivrig med vinflaskan. :angel: Grytan ser därför väldigt vattnig ut just nu... Nu ska den ju koka i drygt 2 timmar, men vad kan jag göra ifall den inte har tjocknat tills dess? Funkar det att reda med lite mjöl, tro?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
10 026
Senast: manda
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 499
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
84 707
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 326
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp