Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft en fabulös matdag.
Bakade muffins med päron, crumble, dulce de leche och havssalt som intogs efter en hundfotografering vid havet.

Middag blev ugnsrostad rotselleri penslad med honung, olja och vitlök. Citronmarinerade edamerbönor, kvargryn, rostade hasselnötter, spenat och groddar. Till det en chèvrekräm. Så gott! Och snyggt :D
 
Middag blev ingen gås, men en fantastisk risotto med gula kantareller och trattkantareller samt rikligt med sherry till både risotton och kocken. Till ett perfekt lamm, jag ville gråts en smula av lycka. Efterrätt vaniljglass med en magisk romrussinsås och en italiensk maräng. Sen musikal och gapflabb samt en flaska bubbel och chips.
 
ICA hade halva priset på sin egen färska pizza (kort datum) så det fick bli en mini-capricciosa. Jag pimpade den med lite mer champinjoner (färska @Anna) innan ugnen och efter jag tagit ut den ur ugnen landade det lite hyvlad parmesan och färsk basilika på den. En slatt franskt rödvin till. Helt ok faktiskt.
 
Haft en fabulös matdag.
Bakade muffins med päron, crumble, dulce de leche och havssalt som intogs efter en hundfotografering vid havet.

Middag blev ugnsrostad rotselleri penslad med honung, olja och vitlök. Citronmarinerade edamerbönor, kvargryn, rostade hasselnötter, spenat och groddar. Till det en chèvrekräm. Så gott! Och snyggt :D

Mums! Muffinsarna låter ju helt gudomliga.

(Men jag bara måste - de heter edamamebönor och har ingenting med edamer att göra ;))
 
Jag behöver lite input gällande rullader. Min favoritfyllning är paprika, rökt skinka, dijonsenap och västerbottenost men det funkar ju inte längre. Frågan är nu om jag ska ta soltorkade tomater istället för paprikan eller fräsa ihop en röra med soltorkade tomater, finhackad svamp och rökt skinka som jag kryddar med dijonsenap?
 
Jag lyckades! Gåsen blev god! Fylld med frysta plommon, äpple och lök, salt och en skvätt apelsinblomsvatten. Efter att jag hade skedat bort en liter fett från skyn, hällde jag i generöst med rött vin och reducerade ihop det.

Sallad på belugalinser och torkade granatäpplekärnor. Sallad på fänkål, apelsin och färskt granatäpple. Ugnsrostad blomkål och broccoli. Picklad rödlök.

Himmelskt!

Till och med desserten blev god trots att jag råkade stänga av ugnen inte mindre än tre gånger medan den tillagades. Tarte Tatin.
 
Hej i tråden! =)

Lussebullstiden närmar sig och jag har fått rådet av @athena_arabians att välja iransk saffran framför spansk =). Men jag har ännu inte inhandlat någon och tänkte att jag kan lika gärna få fler åsikter i ämnet! Vilken saffran tycker ni blir bäst i lussebullar?

//r
 
Jag åt hämt-grek från en kvarterskrog i Mölndal igår kväll. Souvlaki med råstekt potatis, det var mycket gott! Pepsi Max till, och kaffe och pepparkaksgifflar efteråt.

Nu dricker jag kaffe och äter kardemummakaka som jag hittade i frysen när jag letade efter något helt annat :angel:
 
Jag har just kommit hem från en ganska bra brunch, med bl.a. en fantastisk egengravad lax, hemgjorda sillar och riktigt god äggakaka med lingon. Dessertbordet var något av en besvikelse, men det vägdes upp av det övriga. I fredags hade vi pizzakväll och fick äntligen anledning att göra riktigt många pizzor. Bäst blev en väldigt enkel med bara tomatsås(jag hade lite chili i den, så den fick lite hetta), mozzarella, färska tomater och svartpeppar toppad med basilika efter ugnen. Vit pizza med pesto, kapris, mozzarella och parmesan toppad med ruccola blev också bra, liksom gorgonzola, valnötter, ricotta, päron. Riktigt tunna surdegsbottnar fick vi till.
 
Jag har just kommit hem från en ganska bra brunch, med bl.a. en fantastisk egengravad lax, hemgjorda sillar och riktigt god äggakaka med lingon. Dessertbordet var något av en besvikelse, men det vägdes upp av det övriga. I fredags hade vi pizzakväll och fick äntligen anledning att göra riktigt många pizzor. Bäst blev en väldigt enkel med bara tomatsås(jag hade lite chili i den, så den fick lite hetta), mozzarella, färska tomater och svartpeppar toppad med basilika efter ugnen. Vit pizza med pesto, kapris, mozzarella och parmesan toppad med ruccola blev också bra, liksom gorgonzola, valnötter, ricotta, päron. Riktigt tunna surdegsbottnar fick vi till.
Jag har en plan på surdegspizza med fikon och getost idag. Och lite till, än så länge oklart vad.
 
Jag har just kommit hem från en ganska bra brunch, med bl.a. en fantastisk egengravad lax, hemgjorda sillar och riktigt god äggakaka med lingon. Dessertbordet var något av en besvikelse, men det vägdes upp av det övriga. I fredags hade vi pizzakväll och fick äntligen anledning att göra riktigt många pizzor. Bäst blev en väldigt enkel med bara tomatsås(jag hade lite chili i den, så den fick lite hetta), mozzarella, färska tomater och svartpeppar toppad med basilika efter ugnen. Vit pizza med pesto, kapris, mozzarella och parmesan toppad med ruccola blev också bra, liksom gorgonzola, valnötter, ricotta, päron. Riktigt tunna surdegsbottnar fick vi till.

Men Guuuud, pizzorna låter gudomliga!
 
En helg i Stockholm. Försökte planera det hela och boka restaurang med hjälp av Buke, men som vanligt klarar jag helt enkelt inte av att planera, det får bli som det blir. Vilket lätt blir ett problem i Stockholm har jag märkt eftersom alla krogar som ser mysiga ut utifrån när man går förbi och plötsligt drabbas av hunger alltid är fullbokade .... :(

Men den här gången hade vi tur. På fredagen slog hungern till efter ett känslomässigt besök på Fotografiska (Paul Hansens bilder, alltså) och då var vi i närheten av Dionysos, en grekisk restaurang som jag sedan insåg att jag varit på tidigare också.

Åt souvlaki med mycket grönsaker, tzatziki och stekta potatisskivor. Det var inget märkvärdigt, men gott och enkelt och mysigt. Öl till.

Lördagskvällen hamnade vi på en pytteliten restaurang som är en ny favorit. Alltså hur mysigt som helst, inte många sittplatser, levande ljus, rund lokal, reggaemusik. De hade bara hamburgare, riktiga, typ sådana jag gör själv, med frites av både vanlig och sötpotatis och dip till. Supergullig personal, kostade 120:-/person. God öl till, det var så himla mysigt att vi inte ville gå därifrån. :) Så det blev några öl till bara därför.

Nu ska jag hem och banta. Igen.:crazy:
 
En helg i Stockholm. Försökte planera det hela och boka restaurang med hjälp av Buke, men som vanligt klarar jag helt enkelt inte av att planera, det får bli som det blir. Vilket lätt blir ett problem i Stockholm har jag märkt eftersom alla krogar som ser mysiga ut utifrån när man går förbi och plötsligt drabbas av hunger alltid är fullbokade .... :(

Men den här gången hade vi tur. På fredagen slog hungern till efter ett känslomässigt besök på Fotografiska (Paul Hansens bilder, alltså) och då var vi i närheten av Dionysos, en grekisk restaurang som jag sedan insåg att jag varit på tidigare också.

Åt souvlaki med mycket grönsaker, tzatziki och stekta potatisskivor. Det var inget märkvärdigt, men gott och enkelt och mysigt. Öl till.

Lördagskvällen hamnade vi på en pytteliten restaurang som är en ny favorit. Alltså hur mysigt som helst, inte många sittplatser, levande ljus, rund lokal, reggaemusik. De hade bara hamburgare, riktiga, typ sådana jag gör själv, med frites av både vanlig och sötpotatis och dip till. Supergullig personal, kostade 120:-/person. God öl till, det var så himla mysigt att vi inte ville gå därifrån. :) Så det blev några öl till bara därför.

Nu ska jag hem och banta. Igen.:crazy:
Så kan du ju inte skriva och sen inte tala om vilken restaurang det var! Det låter ju fantastiskt!
 
Så kan du ju inte skriva och sen inte tala om vilken restaurang det var! Det låter ju fantastiskt!

Åh, förlåt! :) Trodde faktiskt att jag skrev namnet, men jag förivrade mig ... Den heter Krubb och ligger på Kungsholmen. https://www.krubbkungsholmen.se/ De har en stor uteservering som inte används nu, men jag kan tänka mig hur himla mysigt det skulle vara att sitta där en ljummen sommarkväll. :)
 
Här har det också varit en alldeles fabulös mathelg, om man bortser från det McDonald's-mål som intogs någonstans på vägen mellan Glasgow och York. Väl i York har jag blivit bortskämd av goda vänner hela helgen och njutit av såväl framdukad frukost som ostbrickor och vinglas som tycktes både diska och fylla sig själva.

På väg hem stannade vi på en ny restaurang som kör genrepsvecka innan de öppnar på riktigt på onsdag. Vi smaskade gladeligen i oss nybakade pitabröd med 9 (nio!) olika sorters röror (varav den gjord med limabönor, grön tahini, rädisa och sesam var bäst) följt av marulk med kikärtor, tomat, saffran och fetaost för min del och lamm med zhug, hummus, harissa och mint för mitt sällskap. Efterrätten var en sådan där som gjorde mig varm ända in i själen: risgrynspudding som serverades med inlagd kvitten, pistagenötter, hibiskus och rikliga mängder kardemumma.

Nu kan jag inte sluta tänka på mormors risgrynsgröt, som smakar inte helt olikt den vi fick på restaurangen. Skulle betala väldigt mycket för en skål sådan just nu, men får istället trösta mig med en påse lösgodis som passande nog skickades över av nämnda mormor förra veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 583
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 041
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
84 210
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 277
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp