Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar få boka hotell själv i jobbet. Det underlättar. :)
Borde det ju göra. Men jag känner mig liksom skeptisk till hela grejen med hotell, utöver det faktum att det är bra att få sova inomhus även på resande fot. Jag tror liksom inte på att hotell är eller ens kan vara mysiga. Och jag förstår inte ens varför de skulle det.

Men kaféfrukostar! Åh! (Om det är en bra kaféfrukost. De har fördelen framför hotellfrukostar att brödet brukar vara mycket bättre och det är god chans att man helt slipper skinka och andra köttgrejer.)
 
Borde det ju göra. Men jag känner mig liksom skeptisk till hela grejen med hotell, utöver det faktum att det är bra att få sova inomhus även på resande fot. Jag tror liksom inte på att hotell är eller ens kan vara mysiga. Och jag förstår inte ens varför de skulle det.

Men kaféfrukostar! Åh! (Om det är en bra kaféfrukost. De har fördelen framför hotellfrukostar att brödet brukar vara mycket bättre och det är god chans att man helt slipper skinka och andra köttgrejer.)

Bageriet I finländska byhålan jag jobbade i var mycket bra. Inte så mysig lokal men suveränt bröd och jättegullig personal. De lärde mig finska och de fick öva sin svenska på mig :D
 
Jag har aldrig varit i Finland!
Jag kan rekommendera Muminvärlden som resmål, mycket trevligt och caféet på torget i Åbo serverade nog en av de bästa frukostarna jag varit med om. Förutom kaffet - det verkar vara svårt för generellt var kaffet för blaskigt i Finland trots att det skulle vara starkt :down:
 
Jag har aldrig varit i Finland!

Jag kan rekommendera en dagtripp till Pielavesi men bo eller ät för allt i världen inte på hotelli! :nailbiting: Byn ser ut som Sverige på 70-talet (det finns TRE! matbutiker i en minimal byhåla!) och har en årlig muikkuvestivaalit (fest till siklöjans ära). Det finns också Lepikon torpa, stället där Urho Kekkonen föddes :up:

*nejdå, jag trivdes i Finland men hotellet var ruggigt*
 
Jag lagade något gott i veckan, kycklingfärs och grönsaker med en massa asiatiska smaker som fick puttra ett tag och åts med ris.

Helgen spenderas på Göteborgs Romanfestival där det råkar vara så sympatiskt att fika, mackor och vin till den som vill ingår i biljetten! Så igår åt jag surdegsmackor med jämna mellanrum :D Bara att gå och bre sig en macka, mycket trevligt!

Idag börjar evenemangen lite senare dock så jag passade just på att äta lite frunch, ett par potatisbullar, ett par skivor bacon och ett stekt ägg.
 

Alltså, det var superenkelt. :)
Ta vanliga kokta kikärtor i pappkartong, häll av spadet, skölj dem och torka av dem. Häll lite olivolja, salt och valfria kryddor över och rör runt ordettligt. (jag tog vitlök, chili, svartpeppar och cayenne - kanel stod som förslag men det skippade jag.)

In i ugnen på 200 grader på en plåt med bakplåtspapper i en halvtimme ungefär. Tills de blir knapriga. Håll koll och rör runt dem ibland.
 
Kikärtorna ovan gjorde jag medan själva matlagningen pågick.
Körde halverade småtomater i ugnen en stund, lite olivolja flingsalt och en nypa muskodavosocker. Blanda dem med broccolibuketter när de började bli lite karamelliserade. Torskrygg ovanpå i en form och uppepå fisken la jag ett täcke bestående av typ pesto. Typ peston gjorde jag på färsk basilika, mandel, soltorkad tomat och fetaost. Lite olivolja och kryddor. Mixade och blandade med 1 dl turkisk yoghurt. Serverades med jordärtskocksmos 60/40 potatis /jordärtskockor.

Lite vin till. Toppengott, faktiskt.

Sprang en mil i snöstorm typ i morse så jag åt med gott samvete.
 
Igår var jag på möte hela dagen och fick caterad mat. Det var typ helt galet mycket (kanske för att det var jag som beställde och jag är en feeder :o) . Dessutom vet jag ju av erfarenhet att mina matpreferenser sällan överrensstämmer med andras (läs sådana tråkiga typer som inte har någon smak när det gäller mat :angel: ) så jag fick hålla igen lite på ”konstigheterna” (ingen spiskummin med andra ord :down: ). Men hursomhelst var maten god! Marinerad kyckling, potatissallad med dijon, fetaost, caprese, pastasallad, parmaskinka, salami, grönsallad, oliver, focaccioa och yoghurtsås blev resultatet av min beställning (och vegetariska alternativ som jag aldrig fick någon bra koll på men som enligt uppgifter var goda). Så det var gårdagens mat. Avrundande kvällen med kladdkaka och godis för jag orkade inte laga mat, tyckte det räckte med mat för dagen liksom :D

Idag har jag ätit kebabrulle utan kebab samt risgrynsgröt. Dock inte samtidigt. Men risgrynsgröt som lunch kändes klart rimligt :D
 
Vänner på middag igår. Georgiskt tema på grund av, tja, Berglin och månaden Mörv, tror jag.

Böngryta på kidneybönor med granatäpple och granatäppeljuice, paprika, kryddor. Sallad med tomater, lök, basilika, riven halloumi. Bröd fyllt med fetaost och mozzarella. Det är mycket ost i georgisk festmat, och vi köpte de sorter som föreslogs som alternativ till de georgiska originalen. Spenat- och vanlnöts"sallad" formad till små malda råbiffar pyntade med granatäppelkärnor.

Kakor på blandade nötter och honung till kaffet. Mycket gott, trösterikt med lådvin och dyr rom.
 
Ikväll ska jag laga köttbullar (med kryddpeppar i, naturligtvis) med gräddsås, potatis och lingon och jag längtar som det barn jag innerst inne är. Jag är inte mycket för husmanskost annars, men just köttbullar på klassiskt vis har jag alltid varit svag för.

Helgen var annars rätt miserabel. I lördags fann jag mig sittandes mellan en person som åt lasagne med pommes frites, och en som åt pizza med haggis på. Det fräschaste jag kunde hitta på menyn var fajitas, som trots allt inte var så dumma. Men alltså den dagen jag börjar tycka att pasta/pizza/smörgås med pommes frites är okej flyttar jag hem.
 
Ikväll ska jag laga köttbullar (med kryddpeppar i, naturligtvis) med gräddsås, potatis och lingon och jag längtar som det barn jag innerst inne är. Jag är inte mycket för husmanskost annars, men just köttbullar på klassiskt vis har jag alltid varit svag för.

Helgen var annars rätt miserabel. I lördags fann jag mig sittandes mellan en person som åt lasagne med pommes frites, och en som åt pizza med haggis på. Det fräschaste jag kunde hitta på menyn var fajitas, som trots allt inte var så dumma. Men alltså den dagen jag börjar tycka att pasta/pizza/smörgås med pommes frites är okej flyttar jag hem.


Åhhh! Mitt första englandsbesök innebar Värdfamilj i sex veckor. Pizza med vita bönor i tomatsås och kokt potatis! Konserverade ärtor! Heltäckningsmattan i badrummet, ända upp på badkarskanten:love:

Gillar man kryddpeppar (och koriander) borde man gilla haggispizza:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 519
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 593
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
83 497
Hemmet Känns så hopplöst med sopsortering i en lägenhet med litet kök och liten klädkammare och även litet badrum. Vardagsrummet är vårt...
2
Svar
36
· Visningar
2 208
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp