Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vecka 2: Upp 0,2 kg. Inte vad jag hoppades men så är det dags för mens också. Det bästa var att jag och ryggsäcken var på ytterligare en femkilometersslinga på söndagen. Den ligger ganska nära så jag kan nog gå den igen någon vanlig vardag.
 
Blä utbränd, överviktig, diabetes, psoriasisartrit, hörselskadad, panikångest.

Cyklade åtminstone fram och tillbaka till jobbet idag (1mil kuperat) och jobbade mina 8 timmar.

Jag vägrar sjukskriva mig.
Jag får lära mig att säga NEJ istället.
 
Blä utbränd, överviktig, diabetes, psoriasisartrit, hörselskadad, panikångest.

Cyklade åtminstone fram och tillbaka till jobbet idag (1mil kuperat) och jobbade mina 8 timmar.

Jag vägrar sjukskriva mig.
Jag får lära mig att säga NEJ istället.
Snälla! Ingen tackar dig för att du kör huvudet i väggen och jobbar fast du inte mäktar med!
Du måste vara snäll mot dig själv!!
 
Uff, har tappat all kondition och äter helt fel, dvs en enorm måltid om dagen, ofta med en del snabba kolhydrater. Ska ner ca 15% av min nuvarande vikt. Det är liksom viktigt för både mående och ffa av medicinska skäl. Det är så jäkla tråkigt att laga mat till en person att jag lagar för mycket, äter för mycket och sedan inte vill se åt det jag har kvar och frusit in. :meh:

Ni som äter mycket frukt, tänk på att det innehåller en hel del fruktos och att undvika vindruvor och bananer, allt enligt kostexperten jag var hos sist. Levde på bigarråer, jordgubbar och smoothies (inte yoghurt eller mjölk utan osötad juice och bananer + massa bär och frukt) en sommar och gick inte ner ett kilo. Fattade inte varför tills jag insåg hur mycket socker och därmed kolhydrater jag fick i mig.

Hos Viktväktarna är frukt fritt. Men bara när man äter den. Om man mixar den eller gör juice av den så måste man räkna den, detta eftersom mängderna blir så mycket större som man kan få i sig när man slår sönder fibrerna, än om man äter den som man är.
 
Idag mår jag bättre, cyklade tor till jobbet=1 mil och så lite strechning i 15 minuter.

Jag blir glad av att gå till jobbet, visst finns det stress där, måste bara lära mig hitta balansen.

Mest stress är det hemma med tre barn och allt som ska hinnas med.
 
Jag håller återigen på att köra en sockerdetox. Det är lika svårt varje gång, ändå trillar jag av vagnen hela tiden. :(

Varför "detoxar" du? Att inte få i sig någon form av socker är ju i princip omöjligt. Om du trillar av vagnen hela tiden verkar kraven helt enkelt vara för höga. Vad undviker du för produkter och varför?
 
Varför "detoxar" du? Att inte få i sig någon form av socker är ju i princip omöjligt. Om du trillar av vagnen hela tiden verkar kraven helt enkelt vara för höga. Vad undviker du för produkter och varför?
Jag undviker godis, glass, bakverk osv. När jag väl vant mig av med sötsuget får jag inställningen "lite godis gör inget". Sen slutar det med att jag äter godis varje dag och måste gå igenom allting igen. :banghead:
 
Varför "detoxar" du? Att inte få i sig någon form av socker är ju i princip omöjligt. Om du trillar av vagnen hela tiden verkar kraven helt enkelt vara för höga. Vad undviker du för produkter och varför?
Jag följer tråden, saknar dock övervikten för att kvalificera mig, men har garanterat kvalificerat mig på sockermissbruk.. om man undviker allt uppenbart med socker, läsk, godis, bullar osv. Så är man i helvetet två veckor, sen går det bra att inte äta sött, suget har minskat. Man får dock aldrig börja om, "lite", då sitter man i träsket igen. Jag undviker förutom det uppenbara söta, kolhydrater i form av pasta, ris, potatis, vitt bröd.
 
Jag undviker godis, glass, bakverk osv. När jag väl vant mig av med sötsuget får jag inställningen "lite godis gör inget". Sen slutar det med att jag äter godis varje dag och måste gå igenom allting igen. :banghead:

Jag följer tråden, saknar dock övervikten för att kvalificera mig, men har garanterat kvalificerat mig på sockermissbruk.. om man undviker allt uppenbart med socker, läsk, godis, bullar osv. Så är man i helvetet två veckor, sen går det bra att inte äta sött, suget har minskat. Man får dock aldrig börja om, "lite", då sitter man i träsket igen. Jag undviker förutom det uppenbara söta, kolhydrater i form av pasta, ris, potatis, vitt bröd.

Svarar båda på samma gång eftersom jag själv äter en del socker. Jag har aldrig stött på en person som sockerdetoxat och sedan hållt det. Aldrig någonsin. Bara ordet "detox" är ju väldigt lurigt. Detox är pseudovetenskap. Kroppen "detoxar" sig själv naturligt.

Men jag tror att största problemet är att socker inte bara är pasta och godis. Socker är också fruktos, glukos, laktos etc. Alltså vanliga mejeriprodukter och t ex frukt. Jag tror förvisso inte på några former av detox alls, men verkligen inte när det kommer till socker. Med det menar jag förstås inte att det inte går att komma ur ett sockermissbruk, bara att jag inte tror på metoden "detox".

Hos mig finns inga förbud, för att de helt enkelt inte fungerar. Det sätter bara snava ramar som jag ramlar över, om och om igen. Däremot drar jag ner kraftigt på sötsaker och dylikt, och försöker göra bättre val. Det tror jag är en metod som håller bättre långsiktigt. :)
 
Svarar båda på samma gång eftersom jag själv äter en del socker. Jag har aldrig stött på en person som sockerdetoxat och sedan hållt det. Aldrig någonsin. Bara ordet "detox" är ju väldigt lurigt. Detox är pseudovetenskap. Kroppen "detoxar" sig själv naturligt.

Men jag tror att största problemet är att socker inte bara är pasta och godis. Socker är också fruktos, glukos, laktos etc. Alltså vanliga mejeriprodukter och t ex frukt. Jag tror förvisso inte på några former av detox alls, men verkligen inte när det kommer till socker. Med det menar jag förstås inte att det inte går att komma ur ett sockermissbruk, bara att jag inte tror på metoden "detox".

Hos mig finns inga förbud, för att de helt enkelt inte fungerar. Det sätter bara snava ramar som jag ramlar över, om och om igen. Däremot drar jag ner kraftigt på sötsaker och dylikt, och försöker göra bättre val. Det tror jag är en metod som håller bättre långsiktigt. :)

Att det funkar bäst för dig betyder inte att det gör det för andra.
Om jag äter socker, laktos, spannmål, potatis etc så har jag ett ständigt och galet sockersug. Undviker jag det försvinner sockersuget. Även om jag äter några frukter per dag. Men då äter jag också protein till den frukten för att hålla nere insulinet.
Lever jag så kan jag ta 1 fika någon gång utan att suget slår till. Men fikar jag fler dagar i rad är jag rökt. Då kommer suget.
 
Att det funkar bäst för dig betyder inte att det gör det för andra.

Men skärp dig. Exakt var sa jag att det funkar för alla? Tvärtom var jag snarare övertydlig med hur jag gör och vad som funkar för mig.

Uppenbarligen missar du ju även poängen med inlägget. Att försöka sockerdetoxa men samtidigt äta laktos etc är ju som uppgjort för misslyckande. Det var det jag ville få fram. Samt att "detox" är pseudovetenskap. Det var absolut inte riktat som någon form av kritik till @IzeUnicorn .
 
Men skärp dig. Exakt var sa jag att det funkar för alla? Tvärtom var jag snarare övertydlig med hur jag gör och vad som funkar för mig.

Uppenbarligen missar du ju även poängen med inlägget. Att försöka sockerdetoxa men samtidigt äta laktos etc är ju som uppgjort för misslyckande. Det var det jag ville få fram. Samt att "detox" är pseudovetenskap. Det var absolut inte riktat som någon form av kritik till @IzeUnicorn .

Chilla lite.. Du missar min poäng. Jag säger att jag detoxar.
Jag förklarar hur jag får bort sötsug.
Och jag gör det trots fruktos.
Innan jag visste att jag var laktosintolerant funkade det fint trots laktos. Sötsuget försvann.
Vi funkar olika.
 
Men skärp dig. Exakt var sa jag att det funkar för alla? Tvärtom var jag snarare övertydlig med hur jag gör och vad som funkar för mig.

Uppenbarligen missar du ju även poängen med inlägget. Att försöka sockerdetoxa men samtidigt äta laktos etc är ju som uppgjort för misslyckande. Det var det jag ville få fram. Samt att "detox" är pseudovetenskap. Det var absolut inte riktat som någon form av kritik till @IzeUnicorn .
Man kan ju välja vilken nivå man lägger sig på. Och välja uttrycket detox. Det är inte omöjligt, men svårt. Jag märker personligen stor skillnad på mitt ätbeteende om jag låter bli socker och kolhydrater en period mot om jag äter det regelbundet.
 
Chilla lite.. Du missar min poäng. Jag säger att jag detoxar.
Jag förklarar hur jag får bort sötsug.
Och jag gör det trots fruktos.
Innan jag visste att jag var laktosintolerant funkade det fint trots laktos. Sötsuget försvann.
Vi funkar olika.

Återigen: jag har inte påstått att vi inte funkar olika. Men uppenbarligen kör @IzeUnicorn just nu en metod som bevisligen inte fungerar för hen eftersom hen igen och igen. Då förklarade jag min syn på saken, och hur jag gjorde/gör. Att jag gör det betyder inte att jag menar att det skulle funka för alla. Jag förklarade ett alternativ.
 
Återigen: jag har inte påstått att vi inte funkar olika. Men uppenbarligen kör @IzeUnicorn just nu en metod som bevisligen inte fungerar för hen eftersom hen igen och igen. Då förklarade jag min syn på saken, och hur jag gjorde/gör. Att jag gör det betyder inte att jag menar att det skulle funka för alla. Jag förklarade ett alternativ.
Fast det funkar ju för mig. Jag blir av med sockerberoendet. Men sen tänker jag att "jamen, lite grann gör ju ingen skada. Jag är ju inte sockerberoende längre". Så finns det kvar dagen efter och jag tänker "aja, jag kan ju äta upp det här i alla fall." Sen sitter jag där och äter godis dagligen igen. :cautious:
 
Fast det funkar ju för mig. Jag blir av med sockerberoendet. Men sen tänker jag att "jamen, lite grann gör ju ingen skada. Jag är ju inte sockerberoende längre". Så finns det kvar dagen efter och jag tänker "aja, jag kan ju äta upp det här i alla fall." Sen sitter jag där och äter godis dagligen igen. :cautious:
Jag är exakt likadan... Man lär sig fan aldrig! Det enda söta jag klarar av är faktiskt 85% choklad, det verkar inte trigga igång något hos mig.
 
Fast det funkar ju för mig. Jag blir av med sockerberoendet. Men sen tänker jag att "jamen, lite grann gör ju ingen skada. Jag är ju inte sockerberoende längre". Så finns det kvar dagen efter och jag tänker "aja, jag kan ju äta upp det här i alla fall." Sen sitter jag där och äter godis dagligen igen. :cautious:

Fast det funkar ju bevisligen inte om du ändå trillar dit igen? Flera gånger som jag förstod det? Jag menade inte att det inte går att sluta med socker. Visst går det. Men ramarna riskerar bli väldigt snäva och just därför trillar man dit igen.
 
"Du kanske ska träna också om du äter det där?
Va?
Ja, du kanske ska träna också om du äter det där?
Jag äter musslor och sallad....?
Nu undviker du frågan, tom jag tränar ju och jag är gammal, ska man äta sådär mycket så ska man träna också!
Ja, jag tränar, jag rider, går på gym och tränar Friskis och Svettis, räcker det?"

Stör mig lite på att jag inte fick till nått bättre svar där...... :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 102
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
88 89 90
Svar
1 785
· Visningar
147 123
Senast: Mirre
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp