Bukefalos 28 år!

Tricktråd

Sv: Tricktråd

Jag och Ferro har precis börjat träna lite tricks.

Första gången vi provade på att skaka på huvudet.
http://www.youtube.com/watch?v=QXd0H32R9gw&feature=related

Andra passet med skaka på huuvdet.
http://www.youtube.com/watch?v=dlsjJ16dlaU&list=UU4gmKm5bB2C7HTOR6aKz0MA&index=11&feature=plcp

Första passet där vi lär oss nicka.
http://www.youtube.com/watch?v=Ifokw1kuYMs&feature=related

Första passet där vi provar att le för kameran. :D
http://www.youtube.com/watch?v=lLmkdUwTJXw&list=UU4gmKm5bB2C7HTOR6aKz0MA&index=9&feature=plcp

Några minuter efter föregående video där vi går igenom både skaka på huvudet, nicka och avslutar med några leenden.
http://www.youtube.com/watch?v=zfqNhFhAnh8&list=UU4gmKm5bB2C7HTOR6aKz0MA&index=8&feature=plcp

Ferro tycker det är jättekul och blir lite väl ivrig ibland. Han är väldigt yvig med sitt huvud och hals så dessa trick var verkligen inte svåra att lära in då han redan gör allt det där på eget bevåg. Gällde bara att få honom att förstå när och när man inte ska göra det. :P

Använder du dig utav en klicker när du ska lära hästen att skaka påhuvudet?
Jag tycker mig kunna höra men ser ingen haha.

Men riktigt inspererande filmer måste jag säga.. vad är de du gör i manen? kliar eller?
 
Sv: Tricktråd

Så flott! Ni är jätteduktiga. Har du lärt in tricken utan godis?
 
Sv: Tricktråd

Så flott! Ni är jätteduktiga. Har du lärt in tricken utan godis?

Tack! Jag använde godis när jag lärde henne puss annars har jag skippat det vid inlärning. Jag har använt mig av beröm och eftergift ist. Nu kan jag ge henne godis ibland efter de trick hon redan kan men som sagt, inte vid inlärning. :)
 
Sv: Tricktråd

Åh, en tråd som jag gillat skarpt!! Hej på er! :bow:
Jag vill också lära massa roliga trick till en av mina damer! Hon är ett snyggt 11 årigt paint sto, som är i bra form. Sedan har jag en 2 åring, men inget trick till henne ännu, det räcker med grunder i nh och handhästridning ännu tror jag...
Men tillbaks till träningen!

Jag har hört så mycket illa om handmatning och godis, så jag har blundat för det så länge. Men jag börjar se mer och mer att näst intill alla använder det! Jag har alltid kört med eftergift och beröm men det känns som om jag inte kommer någon vart?

Min tjej har lärt sig att lyfta på en hov när jag rör henne med spöet, (tänkte jag kunde öva in det, men sen då?) hm...

I sommar ska jag gå på hästkurs, men jag vill ju inte vänta så länge!

Ni som nu vet! Nått bra att träna på? Att börja med?
Och hur ska jag göra med godis?

Tacksam för långa braiga svar! :bump:
 
Sv: Tricktråd

Det viktigaste när man tränar är att vara konsekvent och tålmodig :) Själv tränar jag med klicker och tycker att det är otroligt bra eftersom man kan förtydliga för hästen exakt vad det är man tycker är bra!

Själv har jag hållt på med klickerträning i flera år men har tyvärr inte så mycket film på det hela, två filmklipp rättare sagt! Men kommer bli mer!

http://www.youtube.com/watch?v=5dm7P8wLXrs
Efter att ha tränat med Neville i 1-2 mån (kanske 2 ggr/veckan)
Han kan även vända bort huvudet från godis samt lyfta båda framtassarna (--> spansk skritt)

http://www.youtube.com/watch?v=aWCg_m04Gww
Min förra häst! Han kunde massa skoj men detta är tyvärr enda filmen jag har på när vi tränar :(
Ignorera mitt prat :crazy:

Fördelarna med att trickträna sina hästar, framförallt genom shaping, är att du får en häst som vill prova sig fram och har större personlighet!
Det märks på Vito (film 2), när han kom till oss var han en stirrig häst "utan" personlighet.. Ja, förhoppningsvis ser ni att det inte är så i filmen :D

Ang handmatning, allt handlar om hur du gör! :) Är man jäkligt konsekvent så kommer du inte ha några problem alls med det! Har börjat med min häst att ge kommando för när vi är klara, då ska han återgå till vad han gjorde innan :) Tiggerier leder inte till godis hos mig :D
 
Sv: Tricktråd

Joyjoy: Hur lärde du din häst spansk skritt uppsuttet? Och även med eftergift/beröm och utan godis. Alltså tillvägagångssättet. Är nyfiken, min ponny kan lyfta på benen, men då står jag ju ändå på marken framför. Hur gick du över från marken - upsuttet och vad hade du för "kommando" från marken? Otroligt imponerad!

Alla jag skulle tycka det är kul om folk kunde skriva lite tillvägagångssätt och hur de lärde deras häst tricksen i allmänhet. Kanske lite steg för ste g:D. Jag vill gärna hålla på med lite mer än ridning med min häst, men har svårt att "veta" hur jag ska gå tillväga. Har fantasibrist om man kan kalla det så;) eller om någon vet en sida där det finns bra information och tips/bok.

Har iallafall hunnit mer puss, backa när jag går emot henne (för att underlätta backningen vid urlastning som hon hade problem med) och även som jag skrev, lyfta benen när jag står framför. Har idebirst på både andra tricks, vad man ska göra för att visa hästen vad man vill osv. Snurrigt inlägg men :)
 
Sv: Tricktråd

Spanskskritt lärde jag min häst först från marken,genom att peta med ett spö på benet,och direk ge godis. Min kan bara spanskskritt stillastånde. Hon kan även det uppsuttet,då tar jag fram min fot och trycker lätt:). Skaka på huvet,lärde jag min häst på bara 1dag:D,den är löjligt enkelt,ta något typ vasst(inte så vasst att det kan skada hästen) och tryck i mankamen vid manken,hästar har en reflex som gör att de skakar på huvudet. Ge godiet direkt. Nu så behöver jag knappt ta i manen utan behöver bara höja fingret mot manken;)
Dock kan de börja göra tricken i tid o otid :p kan försöka filma nång dag och lägga upp:)
 
Sv: Tricktråd

När du har lärt henne spansk skritt uppsuttet, har du hagt någon som hjälp dig på marken och petat med ett spö på benet samtidigt som du tryckt lätt med framdragen fot, eller har du då själv suttit på men spöet?

Ja det är ju nackdelen om hästen börjar göra det i tid o otid :P Men annars är det ju rätt gulligt med skaka på huvudet! Ja, gärna filmer är alltid roligt!!
 
Sv: Tricktråd

Nee Asså jag bra drog fram foten och trycket på bogen/bringan:) hade ingen som var på marken utan hon förstod själv vad jag ville:idea:. Hon kan det även via töm:banana: här faktiskt ett videoklipp på YouTube där jag tömmkör henne och sedan gör vi spanskskritt sök på jag och min underbara ridtravare pila och gå in på min kanal så finn det ett klipp som heter pila tömmkörning.:)
När du har lärt henne spansk skritt uppsuttet, har du hagt någon som hjälp dig på marken och petat med ett spö på benet samtidigt som du tryckt lätt med framdragen fot, eller har du då själv suttit på men spöet?

Ja det är ju nackdelen om hästen börjar göra det i tid o otid :P Men annars är det ju rätt gulligt med skaka på huvudet! Ja, gärna filmer är alltid roligt!!
 
Sv: Tricktråd

Kollade på videon, snacka om att man blir sugen på att trickträna när ma nsitter hemm ai soffa n^^
Tack för svaren och hjälpen förresten!

Tränade lite idag då jag inte hade tid/ork att rida. Gick väldigt bra! Hon förstår rätt snabbt vad man vill och har typ lärt sig att skilja på vilket ben jag faktistk vill att hon tar upp. Dock så han hon få lite för mycket godissug och stå och skrapa intensivt med hoven när jag inte ber om någonting... Utan godis (krafftfoder eg.) är hon doc ksvår att motivera utan finner andra sake rmycekt mer intressanta. Men det försvinner väl med tiden om man är konsekvent. Försökte även lägga till beröring av spö på det benet jag vill att hon ska lyfta och det gick bra, men är osäker på om de tverkligen var spöet hon reagerade för :p.
Annars så backar hon väldigt duktigt och sen försökte jag som omväxling att träna pyttelite inkallning och att stanna medans jag backade.

Det jag dock tycker är lite svårt ärr hur jag ska hantera spö, grimmskaft och klicket (som jag använder), har för mycke ti händerna (a). Önskar jag hade någon bra inhägnad att vara i, hade varit mycket enklare då! Men åh så kul det är :D
 
Sv: Tricktråd

Tack! Okej, men då har jag en liten fråga till... Jag tänkte att jag skulle lära henne spansk skritt / piaff... eller tja, lyfta snyggt på hovarna!
Jag har börjat med att peta lite med spöet på hennes ben och nu lyfter hon det fint, säkert 1 dm från marken... inte framåt utan bara sådär "kratsa hovarna"-upp.

Hur gör ni? använder ni en stock och ber den att lyfta fram hoven upp på den? Hur gör ni i början då? :bow:

Ni är som gudar för mig!
 
Sv: Tricktråd

Haha gudar :)

Inga stockar ska behövas! Som i många fall funkar olika saker på olika hästar, och därför får man vara lite påhittig ibland med sin egen häst.
Man kan tex använda sig av en s.k. target, alltså ett föremål som du vill att hon ska nudda med någon kroppsdel. Som tex ett plastlock.
Du lär henne att du vill att hon ska nudda med benet på plastlocket och sedan höjer du det stegvis tills hon tar upp sina ben i önskad höjd.

Ett annat alternativ är att du väntar ut henne (shaping) . Föreställ dig att du är godisautomaten (yes, fått det från en bok!) och för att hon ska få den att funka så måste hon ge tillräckligt av det du begär. Alltså när hon klart har förstått att du vill att hon ska lyfta fötterna så avvaktar du med att ge berömmet, och berömmer kanske varannan gång hon lyfter istället :) Hon kommer förhoppningsvis då fundera på vad du vill att hon ska göra för att godisautomaten ska börja fungera igen, och därmed börja testa sig fram. Viktigt är att om du märker att hon blir förvirrad och inte förstår att du går tillbaka ett steg och berömmer varje gång hon lyfter en stund.

Det tredje alternativet är att du lyfter benet och håller fram det och då klickar/berömmer och upprepar detta en massa gånger (som när du lär en hund vacker tass). Emellanåt ber du henne att lyfta benet som hon gjort tidigare. Till slut kommer hon förhoppningsvis att förstå sammanhanget mellan dessa två och prova att ta fram benet lite själv, då är det upp till dig att vara snabb med massssaaaaaa massaaa beröm :)

När hon lärt sig att lyfta som du vill så lär du henne att lyfta först höger, sen vänster osv så att hon får in ett flyt på att hon ska lyfta vartannat ben :) Och sista steget är att få henne att gå framåt och lyfta samtidigt. Kan man göra genom att ta lätt i grimman samtidigt som hon lyfter så att hon oavsiktligt tar ett steg och då får hon mycket beröm :)

Dålig på att beskriva men hoppas att du förstår ändå :)
 
Sv: Tricktråd

Det jag hra gjort med mi nponny är att göra så hon vet att jag har godis och på så sätt har uppmärksammheten på mig. Om jag "frestade" henne, eller hur man ska säga, så skrapade hon i marken av sig själv. Berömde då. Sen are nr ohn förstod att benet skulle släppa marken så väntade jag bara längre. Hon blev då lite "frustrerad" och lyfte benet mycket högre och liksom höll kvar det spännt uppe., Någonstans där är vi nu :P

Min ponny backade på röstkommando idag :'D!! Var inte alls beredd på det, över huvud taget! De hade fått deras EM_ma ti hagen och jag skulle ta in dem, men hade ""godis" i fickan så tänket att jag kunde öva inkallning. Tränade lite på det, och sen tänkte jag att jag kunde öva på "spanska skritten". För att hon inte bara ska tro att hon ska lyfta benen hela tiden så brukar jag öva backa med, vilket jag gjorde nu med.
Gick lite mot henne bara något steg och sa "backaaa", sen fortsatte jag att säga "backaa" och hon fortsatte backa!!!!!!! Då fick hon MASSOR med beröm! Sen kallade jag in henne och testade att säga backa igen. DET GICK! Hon gjorde det 3 gånger, backa när jag använde rösten men själv stod rakt upp och ner helt stilla! Så stolt jag är över ponnyn!
 
Sv: Tricktråd

*kl*
Jag tricktränade en hel del med min förra häst, men jag har knappt börjat med min nuvarande häst för jag vill inte störa körningen innan den sitter ordentligt (han är iväg på inkörning nu). Jag har gjort lite övningar med klicker med honom, men vill som sagt vänta tills han känns stabil i körningen så han inte börjar med yoga eller spansk skritt som "överslagshandling" om han blir osäker vid körningen etc.

Här är ett par klipp på min förra häst och mig (våren 2011). Inte det bästa TT-passet men men:
http://youtu.be/diENpt4crsc

http://youtu.be/r0Y9tAbAsHY
 
Sv: Tricktråd

Åh vilka bra tips!! :D det måste jag ut och testa!
Och att säga baaaackaaa för att få henne att backa va en rolig grej! :D
Jag har bara saker jag säger för hennes olika gångare, "ssch" för joggning och pussljud för galoppen! Smackar jag betyder det öka ;)) men backa va smart! Det får jag spinna vidare på! Tillsammans med den spanska skritten ;)

Va ni är bra!! :D
 
Sv: Tricktråd

Hon kan iofs inte backa helt, inte ännu. När jag testade dagen efter gick det inte lika bra :P Men vi får träna vidare :D det är bra för oss att ha "tricktränat" med backa. de thar somsagt hjälp till vid backning i ex. transporten känns det som :D Sen kan det vara rätt praktiskt annars när man behöver backa en höst xD.
Jag har dock inngentng för gångarterna riktigt. Skulle hjälpa mycket vid longering, vilket vi är extremt dåliga på xD
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 733
Senast: Vallmo
·
Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 379
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 795
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp