Vad hade DU gjort?

Nej det tycker jag inte att det är och du verkar inte vara läskunnig heller, jag skrev tidigare att jag fick bra betyg i det ämnet i skolan, men påtalade om att jag inte kommer ihåg ALLA små detaljer, såklart kommer jag ihåg de där stora bitarna som hur man har sex och hur barn går till eller utgår alla för att jag inte visste något om försats att jag då inte heller vet något alls om sex och samlevnand. Det är väldigt kränkande, så bara för att jag inte känner till en sak så plötsligt känner jag inte till något alls, tack för den. :meh:
Fast det är väldigt basic kunskap. Väldigt.
 
Det är väl självklart att man kan vara för omogen för sex?
När man väljer att ha sex tar man risken att bli gravid - det finns inga säkra skydd men kondom är ett av de säkraste. När du har sex måste du alltså även kunna ta ställning till konsekvenser som kan bli - abort eller få ett barn. Många är inte redo för något av dem. Är man dessutom 13 eller yngre när man gör abort kommer ens föräldrar få reda på det.
Det vore en väldigt bra idé för dig att gå till närmsta ungdomsmottagning för att få lite information om sex, hur kroppen fungerar och hur man skyddar sig. Det är nog även en bra idé att testa dig om du haft oskyddat sex med en kille du verkar känna ganska lite. Könssjukdomar är inte roliga, och jag antar att du vet hur HIV smittar.
Ungdomsmottagningar är ofta väldigt trevliga och har massor med info och bra tankar, du kan prata med dem om lite vad du vill! Det finns gratis kondomer där också. Lycka till! :)
Tyvärr räknas jag inte längre som ungdom, därför jag skriver på senior sidan av buke, annars hade jag ju varit på ungdoms sektionen..
 
Fast det är väldigt basic kunskap. Väldigt.
Ja ja, klaga på å tryck ner bara. Du kanske tycker det är väldigt basic nu eftersom du har kunskapen, men jag tror inte alla lärare delar den uppfattningen. Jag minns INGENTING om någon försats i skolan, det "väldigt basic" vi gick igenom som jag minns är hur barn blir till och hur hela den processen fungerar m.m. Så uppbarligen var det inte så basic som du nu hävdar.:meh:
 
Vadå mogen att ha sex? Kan man ens va omogen för det? Det var något nytt som jag aldrig hört innan..

Självklart kan man vara det. Utöver att vara känslomässigt mogen så är det rätt bra att ha koll på de vanligaste sjukdomarna och hur de sprids, vilka skydd man kan använda, hur befruktning fungerar etc.

Typ som att ha körkort innan man ger sig ut trafiken - det går ändå men blir betydligt säkrare om man kan reglerna.
 
@Mazzz men det är väl ingenting att bli "kränkt" över (f.ö. det mesta överanvända ordet 2014..)
Jag tycker absolut att det är en befogad fråga om man är mogen för sex när man dels inte vet hur samlagets olika delar fungerar, alltså när och hur man kan bli gravid och inte vilket ändå är väldigt grundläggande och väsentligt att veta. Och dels när man så lätt blir övertalad av en kille du inte verkar känna sådär jättebra att ha oskyddat sex när ni inte ens uttalat bara har sex med varandra. Helt säker på att ens partner inte har sex med någon annan kan man ju aldrig vara med är man i ett förhållande som inte är öppet så får man väl förutsätta att partnern inte drar hem en massa sjukdomar. Nu vet du ju inte ens om han faktiskt är med på att ni bara ska ligga med varandra eftersom ni inte pratat om det utan du har en känsla av det?

Du måste ju veta hur könssjukdomar sprids?
Jag håller med någon innan som tipsade om att gå till en ungdomsmottagning eller barnmorska och få lite ordning och reda på hur saker fungerar men också hur du ska hantera när någon försöker få dig att göra något du egentligen vill. Att ha sex är inget som alla automagiskt är redo för oavsett ålder, det handlar om att vara förberedd, påläst och veta vad man själv tycker är okej och inte både under själva sexet men också i förhållandet- oavsett om det är med en fast parnter, KK, ONS eller vad det nu är.
 
Nu vet jag inte heller när du gick i skolan, hur länge sen det var men när jag gick i högstadiet för sisådär 13-14 år sedan så tog läraren upp just försats även om hen inte kallade det för det men just att det inte är bara själva utlösningen som kan göra en gravid utan under hela samlaget kan det "läcka ut" spermier och därför är avbrutet samlag ingenting att rekommendera.
 
Jag blir så less på att man måste uppenbarligen skriva ut alla minsta detaljer för annars så utgår folk från att man inget vet och inget kan.
Så bara för att jag inte skrivit om en sak även om jag vet mycket väl vad den saken innebär, så bara för att jag inte skrivit om det så vet jag ingenting om det. Det är så jag tolkar er just nu, inte så roligt att bli typ påhoppad (i brist på bättre ord).

Tycker för övrigt att den här tråden blivit väldigt off topic, det var inte själva sexet det handlade om från början. :meh:
 
@Mazzz
Men varför kollar du inte själv upp saker? Varför litar du på det han säger? Vill du inte bli gravid så är det en väldigt bra idee att kolla själv hur man undviker att bli gravid och hur man har säkert sex.
 
Påhoppad- också ett överanvänt ord 2014, så fort folk kommer med input, konstruktiv kritik och infallsvinklar i en tråd så är det numera "påhopp" och "kränkningar". Om något hade skrivit att "fan vad du är dum i huvvet som inte vet nånting!" då hade jag köpt uttrycket påhopp, men när folk tipsar om att man kanske inte ska ha ett sexuellt förhållande när man inte är insatt i hur det fungerar och vilka konsekvenserna kan bli och dessutom också tipsar om hur du kan ta reda på det genom barnmorska eller ungdomsmottagning. Då är det inte påhopp, det är att inte bara bli struken medhårs och gullad med.
Ibland behöver höra saker man kanske inte nödvändigtvis vill höra. Väldigt sällan är saker isolerade utan beroende av andra omständigheter som i sin tur påverkas av andra saker osv osv. Att säga att tråden blivit off topic tycker jag är synd och fel för den har tagit upp saker som påverkar hur du hanterar situationer som den du är i just nu, man hanterar saker olika beroende på erfarenheter, kunskap och inställning och det är ju det folk här tar upp- att du kanske skulle behöva ha mer erfarenhet och kunskap för att kunna hantera såna här saker bättre.

Att diskutera är just det, att ifrågasätta, se ur en annan vinkel, argumentera för och emot, bra och dåligt. Man kan aldrig styra hur en diskussion ska gå för den är levande och beroende på deltagarna, vill man bara ha medhåll eller ett kort ja/nej svar så är inte ett diskussionsforum rätt ställe.
 
@Mazzz

Ok. Om en kille jag träffade skrev ett sånt inlägg på Facebook (och det inte var ett skämt) så skulle jag nog överväga att aldrig mer höra av mig.
 
Påhoppad- också ett överanvänt ord 2014, så fort folk kommer med input, konstruktiv kritik och infallsvinklar i en tråd så är det numera "påhopp" och "kränkningar". Om något hade skrivit att "fan vad du är dum i huvvet som inte vet nånting!" då hade jag köpt uttrycket påhopp, men när folk tipsar om att man kanske inte ska ha ett sexuellt förhållande när man inte är insatt i hur det fungerar och vilka konsekvenserna kan bli och dessutom också tipsar om hur du kan ta reda på det genom barnmorska eller ungdomsmottagning. Då är det inte påhopp, det är att inte bara bli struken medhårs och gullad med.
Ibland behöver höra saker man kanske inte nödvändigtvis vill höra. Väldigt sällan är saker isolerade utan beroende av andra omständigheter som i sin tur påverkas av andra saker osv osv. Att säga att tråden blivit off topic tycker jag är synd och fel för den har tagit upp saker som påverkar hur du hanterar situationer som den du är i just nu, man hanterar saker olika beroende på erfarenheter, kunskap och inställning och det är ju det folk här tar upp- att du kanske skulle behöva ha mer erfarenhet och kunskap för att kunna hantera såna här saker bättre.

Att diskutera är just det, att ifrågasätta, se ur en annan vinkel, argumentera för och emot, bra och dåligt. Man kan aldrig styra hur en diskussion ska gå för den är levande och beroende på deltagarna, vill man bara ha medhåll eller ett kort ja/nej svar så är inte ett diskussionsforum rätt ställe.

Håller med om allt :bow:
 
Påhoppad- också ett överanvänt ord 2014, så fort folk kommer med input, konstruktiv kritik och infallsvinklar i en tråd så är det numera "påhopp" och "kränkningar". Om något hade skrivit att "fan vad du är dum i huvvet som inte vet nånting!" då hade jag köpt uttrycket påhopp, men när folk tipsar om att man kanske inte ska ha ett sexuellt förhållande när man inte är insatt i hur det fungerar och vilka konsekvenserna kan bli och dessutom också tipsar om hur du kan ta reda på det genom barnmorska eller ungdomsmottagning. Då är det inte påhopp, det är att inte bara bli struken medhårs och gullad med.
Ibland behöver höra saker man kanske inte nödvändigtvis vill höra. Väldigt sällan är saker isolerade utan beroende av andra omständigheter som i sin tur påverkas av andra saker osv osv. Att säga att tråden blivit off topic tycker jag är synd och fel för den har tagit upp saker som påverkar hur du hanterar situationer som den du är i just nu, man hanterar saker olika beroende på erfarenheter, kunskap och inställning och det är ju det folk här tar upp- att du kanske skulle behöva ha mer erfarenhet och kunskap för att kunna hantera såna här saker bättre.

Att diskutera är just det, att ifrågasätta, se ur en annan vinkel, argumentera för och emot, bra och dåligt. Man kan aldrig styra hur en diskussion ska gå för den är levande och beroende på deltagarna, vill man bara ha medhåll eller ett kort ja/nej svar så är inte ett diskussionsforum rätt ställe.
Fast av dom svar/kommentarer jag fått så är det detsamma som att säga att jag är dum i huvudet som inte vet, även fast jag vet att ni har fel och jag vet saker, men av era kommentarer så går det inte att tolka på annat sätt än att jag är dum som inte begriper bättre typ. Om nu ni är sådana världsmästare och vet och kan allt, men ta å berätta allt då för lilla mig som uppenbarligen inte vet och kan någonting alls. :meh:
 
Fast av dom svar/kommentarer jag fått så är det detsamma som att säga att jag är dum i huvudet som inte vet, även fast jag vet att ni har fel och jag vet saker, men av era kommentarer så går det inte att tolka på annat sätt än att jag är dum som inte begriper bättre typ. Om nu ni är sådana världsmästare och vet och kan allt, men ta å berätta allt då för lilla mig som uppenbarligen inte vet och kan någonting alls. :meh:

Jodå, det går utmärkt att tolka på annat sätt. Jag har tex tolkat det helt annorlunda, och det helt utan ansträngning.

Mer konstruktivt för dig själv vore väl att ta in informationen folk delger, och skaka av dig de saker du anser vara personliga kommentarer om dig?
 
@Mazzz Offerkoftan är ett illasittande plagg som inte andas... Hur du tolkar saker är ju upp till dig men det kan ju grunda sig i att du själv känner att när folk skriver det dom skriver här så träffar det en öm punkt, att du inte är så påläst som du borde vara och därför tolkar du allting som "påhopp".
När jag läser så tolkar jag det som att folk vill belysa att grundproblemet inte är huruvida han skojjar på sin Facebook eller inte utan att du har en typ av förhållande som du kanske inte är redo för och som ger dig mer huvudbry och oro än nöje. Och som faktiskt kan ge allvarliga och långtgående konsekvenser som inte alltid går att ta tillbaka.

Sen är det ju faktiskt upp till båda parter under sex att veta vad som gäller så om någon säger något till dig och låter övertygande så är det fortfarande ditt eget ansvar att kolla upp om det stämmer- när du inte vet. Sex är en rättighet men med många skyldigheter för att skydda både sig själv och sin partner. Man kan inte bara säga "men han sa faktiskt såhär.." det tyder på omognad och sex och omognad går inte hand i hand mot solnedgången.
 
Fast av dom svar/kommentarer jag fått så är det detsamma som att säga att jag är dum i huvudet som inte vet, även fast jag vet att ni har fel och jag vet saker, men av era kommentarer så går det inte att tolka på annat sätt än att jag är dum som inte begriper bättre typ. Om nu ni är sådana världsmästare och vet och kan allt, men ta å berätta allt då för lilla mig som uppenbarligen inte vet och kan någonting alls. :meh:

Att ifrågasätta någons handlande är inte att säga att vederbörande är dum i huvudet, tycker jag.
 
@Mazzz, missade att kolla var tråden låg och uppfattade dig som yngre, ber om ursäkt. Som tidigare sagt, utbilda dig själv istället för att lyssna på en kille som kanske säger allt för att få ligga. ;)
Baserat på ditt första inlägg hade jag blivit förvånad och frågat killen om det var sant. Var det sant hade jag lämnat killen ifred, var det ett skämt hade jag diskuterat det. Om han tyckte det var genuint roligt och du tyckte det var förloämpande får man kanske i alla fall ta en diskussion och ta "förhållandet" därifrån. Dock baserat på det du skrivit i övriga tråden om honom hade jag dumpat honom.
 
Om killen du är väldigt intresserad av och har rullat runt i sänghalmen med x antal gånger, ni har inget förhållande än, ni har pratat dagligen och du har fått en känsla att det är du som gäller, men du vet att han sällan uppdaterar sin FB sida och plötsligt en dag skriver han att han ska bli pappa och du vet med dig själv att du inte är gravid.

Hur hade du reagerat?

Jag hade nog känt frustration, ilska, sorg, uppgivenhet... Sen hade jag nog känt mig extremt besviken... Detta hade nog pågått ett tag... Känslor kan göra det ;)

Det viktiga enl mig är alltså att tillåta mig att känna... Jag har rätt att känna hur som helst även om det 'bara' var en KK, dejt eller spela roll...

Sen, vad hade mina behov varit, kanske få klarhet och tala ut, få avslut. Sinnesro.

Alt. hade jag kanske kunnat finna acceptans och helt enkelt bara gått vidare, utan någon mer kontakt.

Jag är en känslomänniska och har lärt mig att dom (känslorna) kommer och går, och att agera direkt är sällan bra, bäst att avvakta till det mest akuta lagt sig och hagelbössan är inlåst i vapenskåpet :angel:

En annan tanke slog mig:
Statusuppdaterings-svar:
"Jag ska bli mamma :heart :heart :heart dubbelgrattis"

:devil:

Fast det är ngt som hade kunnat ske under den akut emotionella fasen.
 
Jag tror egentligen inte TS kille är mogen för sex heller, då hade man aldrig föreslagit avbrutet samlag som preventivmedel med argumentet "det är säkert..." Tyvärr finns det alltför många, både tjejer och killar som inte tar ansvar för sitt eget sexliv.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 485
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 950
Senast: Niyama
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 855
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp